Viton takajarrut lämpenee
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: Su 20.07.2025 08:09
Viton takajarrut lämpenee
Nyt tarvii kipeästi viisaampien neuvoa! Omat ja tuttavien ideat on kaluttu loppuun.
Potilas on W639 Vito herran vuotta 2013. Eli mun mielestä facelift. Takaveto automaatti 116cdi. Pitkä kori.
Takajarrut lämpenee. Vaihdettuja osia on mun mielestä kutakuinkin kaikki mitkä asiaan liittyy. Taakse satulat, levyt, palat, paloja puristavat jousipellit. Seisontajarrukamppeet. Ja siis nämä osat vaihdettu molemmin puolin ja molemmat puolet lämpenee samalla lailla!
Sellainen minkä uskallan sanoa varmasti, että käyttöjarru aiheuttaa lämpenemisen, päätelty seuraavasti:
Kun pysähdyt esim linja-autopysäkille hiljaisella tiellä ja vaihde N:llä. Vanteiden välistä mahtuu helposti käsin puristamaan satuloita siten, että mäntä painuu reilusti sisään ja satula liikkuu aivan keveästi liukutappien varassa. Palat melkeimpä kolisee levyn ja satulan välissä. Satula liikkuu edestakaisin 5-10mm. Eli ei varmasti jarrut laahaa. Tästä kun lähdet ajamaan ilma että kosket ollenkaan jarrupolkimeen ja ajelet kuinka pitkään hyvänsä ilman jarrupolkimeen koskemista ja pysähdyt pelkästään kaasun löysäämällä ja lopuksi vaihde N:lle niin eipä lämpene! Mutta heti kun lähdet normaalisti liikkeelle, eli painat jarrua ja vaihde P -> D niin ei tarvi ajaa kuin muutaman kilometrin niin takalevyt on lämpimät. Ja siis tämä vaikka et koske liikkeellelähdön jälkeen polkimeen ollenkaan! Muutamia kymmeniä km niin ei viitsi koskea paljain käsin. Etulevyt ei lämpene yhtään samassa tilanteessa!
ABS-pumppu kokeiltu vaihtaa purkuosaan. Ei muutosta. ESP-herja jäi, olisi pitänyt tehdä ilmeisesti klooni vanhasta pumpusta?
Nyt on alkuperäinen pumppu takaisin! Tulee aivan pian 280tkm täyteen.
Ideoita?
Kiitos!
Potilas on W639 Vito herran vuotta 2013. Eli mun mielestä facelift. Takaveto automaatti 116cdi. Pitkä kori.
Takajarrut lämpenee. Vaihdettuja osia on mun mielestä kutakuinkin kaikki mitkä asiaan liittyy. Taakse satulat, levyt, palat, paloja puristavat jousipellit. Seisontajarrukamppeet. Ja siis nämä osat vaihdettu molemmin puolin ja molemmat puolet lämpenee samalla lailla!
Sellainen minkä uskallan sanoa varmasti, että käyttöjarru aiheuttaa lämpenemisen, päätelty seuraavasti:
Kun pysähdyt esim linja-autopysäkille hiljaisella tiellä ja vaihde N:llä. Vanteiden välistä mahtuu helposti käsin puristamaan satuloita siten, että mäntä painuu reilusti sisään ja satula liikkuu aivan keveästi liukutappien varassa. Palat melkeimpä kolisee levyn ja satulan välissä. Satula liikkuu edestakaisin 5-10mm. Eli ei varmasti jarrut laahaa. Tästä kun lähdet ajamaan ilma että kosket ollenkaan jarrupolkimeen ja ajelet kuinka pitkään hyvänsä ilman jarrupolkimeen koskemista ja pysähdyt pelkästään kaasun löysäämällä ja lopuksi vaihde N:lle niin eipä lämpene! Mutta heti kun lähdet normaalisti liikkeelle, eli painat jarrua ja vaihde P -> D niin ei tarvi ajaa kuin muutaman kilometrin niin takalevyt on lämpimät. Ja siis tämä vaikka et koske liikkeellelähdön jälkeen polkimeen ollenkaan! Muutamia kymmeniä km niin ei viitsi koskea paljain käsin. Etulevyt ei lämpene yhtään samassa tilanteessa!
ABS-pumppu kokeiltu vaihtaa purkuosaan. Ei muutosta. ESP-herja jäi, olisi pitänyt tehdä ilmeisesti klooni vanhasta pumpusta?
Nyt on alkuperäinen pumppu takaisin! Tulee aivan pian 280tkm täyteen.
Ideoita?
Kiitos!
Alias Tenutähti
Re: Viton takajarrut lämpenee
Onhan jarruletkut myös jo vaihdettu?
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti
)
W206 C300e -22
(Seat Ibiza 1.0tsi -20)
ex: S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)

W206 C300e -22
(Seat Ibiza 1.0tsi -20)
ex: S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: Su 20.07.2025 08:09
Re: Viton takajarrut lämpenee
Ei ole letkuja vaihdettu. Mielessä on ollut kun olen kuullut letkun sisäpinnasta irtoavasta töhnästä tms.
Mutta että kummastakin takaletkusta yhtä aikaa ja lämpenee saman verran? Kuulostaa vähän kaukaa haetulta?
No, lähempää haetut vaihtoehdot alkaa olla käytetty

Alias Tenutähti
Re: Viton takajarrut lämpenee
Tarvikesatulat on monesti kasattu kuivana. Satuloista kannattaa käyttää mäntä pihalla, voidella satuloihin tarkoitetulla rasvalla ja kasata uudelleen. Voisin kuvitella männän liikkeen olevan melko nihkeää ilman minkäänlaista voitelua tiivisteen ja männän välissä.
Re: Viton takajarrut lämpenee
Tottahan tuo että on todella epätodennäköistä että molemmat letkut hajoaa samaan aikaan samalla tavalla. Mutta ne letkut on kuitekin hyvin halpa kokeilu ja onhan niitä väännelty ja käännelty kun on satulat uusittu.Risto Reipas kirjoitti: ↑La 09.08.2025 14:12Ei ole letkuja vaihdettu. Mielessä on ollut kun olen kuullut letkun sisäpinnasta irtoavasta töhnästä tms.
Mutta että kummastakin takaletkusta yhtä aikaa ja lämpenee saman verran? Kuulostaa vähän kaukaa haetulta?
No, lähempää haetut vaihtoehdot alkaa olla käytetty![]()
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti
)
W206 C300e -22
(Seat Ibiza 1.0tsi -20)
ex: S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)

W206 C300e -22
(Seat Ibiza 1.0tsi -20)
ex: S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: Su 20.07.2025 08:09
Re: Viton takajarrut lämpenee
Kyllä mäntä liukkaasti tuntuu liikkuvan kun käsin puristaa. Mutta eihän toisaalta isosta vaivasta ole kyse kun ajaessa ei välttämättä huomaisi mitään. Että ei se paljon tarvi ahistaakaan. Juu ei ole iso juttu. Mutta takajarrut lämpenee periaatteessa aina enempi kuin etujarrut. Moni sanoisi että ajele menemään mutta en usko että itekseen paranee ja isompia ongelmia on takuulla tiedossa ennemmin tai myöhemmin.T-Row kirjoitti: ↑La 09.08.2025 17:29 Tarvikesatulat on monesti kasattu kuivana. Satuloista kannattaa käyttää mäntä pihalla, voidella satuloihin tarkoitetulla rasvalla ja kasata uudelleen. Voisin kuvitella männän liikkeen olevan melko nihkeää ilman minkäänlaista voitelua tiivisteen ja männän välissä.
Työmatka 350km/suunta niin ei kiinnostaisi kokeilla mitä ongelmia tulee.
Alias Tenutähti
Re: Viton takajarrut lämpenee
No itseasiassa tarkemmin kun luki, niin olitkin näköjään jo kirjottanut, että mäntä sekä liukutapit liikkuu kevyesti käsin painamalla, joten pitäisi olla mäntien liikkuminen ok. Erikoinen vika kyllä. Ei niiden itsestään kuuluisi lämmetä niin paljoa, että ei käsin kärsi koskea.
-
- Mersumies
- Viestit: 2648
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Viton takajarrut lämpenee
Jäähän sinne vielä käsijarrumekanismi vaijereineen ja vipuineen satulassa...T-Row kirjoitti: ↑La 09.08.2025 22:10 No itseasiassa tarkemmin kun luki, niin olitkin näköjään jo kirjottanut, että mäntä sekä liukutapit liikkuu kevyesti käsin painamalla, joten pitäisi olla mäntien liikkuminen ok. Erikoinen vika kyllä. Ei niiden itsestään kuuluisi lämmetä niin paljoa, että ei käsin kärsi koskea.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: Su 20.07.2025 08:09
Re: Viton takajarrut lämpenee
Lueppas ensimmäinen viesti vielä kertaalleen…E200kompressor kirjoitti: ↑Su 10.08.2025 00:46Jäähän sinne vielä käsijarrumekanismi vaijereineen ja vipuineen satulassa...T-Row kirjoitti: ↑La 09.08.2025 22:10 No itseasiassa tarkemmin kun luki, niin olitkin näköjään jo kirjottanut, että mäntä sekä liukutapit liikkuu kevyesti käsin painamalla, joten pitäisi olla mäntien liikkuminen ok. Erikoinen vika kyllä. Ei niiden itsestään kuuluisi lämmetä niin paljoa, että ei käsin kärsi koskea.
Mutta voiko kuitenkin liittyä abs-pumppuun? Vaikea käsittää että sama valmistusvika/asennusvirhe tms just samalla tavalla molemmillla puolilla…
Onko näiden kanssa ollut ongelmia abs-pumpun kanssa? 280 ajettu
Alias Tenutähti
Re: Viton takajarrut lämpenee
Luin pari kertaa kaikki viestit, eikä selvinnyt onko lämpenemisvikaa yritetty korjata vaihtamalla mainitut jarruosat vai onko vika tullut kyseisessä jarruremontissa.
Jos ongelma alkoi remontista, niin on ihan turhaa yrittää korjata sitä vaihtamalla abs-pumppua tms. osaa jotka on entisellään.
Tuossa tarkoittanet tätä kyseistä autoa nyt. Eihän se noin saisi olla.
Paljonko ne jarrut nyt laahaa, kun kuumenevat ? Olet varmasti kokeillut nostaa rengasta koholle ja pyörittää käsin.
Jarrut ilmattu testerin avulla kun satuloita ja pumppua vaihdettu ?
Jos ongelma alkoi remontista, niin on ihan turhaa yrittää korjata sitä vaihtamalla abs-pumppua tms. osaa jotka on entisellään.
Mutta takajarrut lämpenee periaatteessa aina enempi kuin etujarrut.
Tuossa tarkoittanet tätä kyseistä autoa nyt. Eihän se noin saisi olla.
Paljonko ne jarrut nyt laahaa, kun kuumenevat ? Olet varmasti kokeillut nostaa rengasta koholle ja pyörittää käsin.
Jarrut ilmattu testerin avulla kun satuloita ja pumppua vaihdettu ?
wiimax.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: Su 20.07.2025 08:09
Re: Viton takajarrut lämpenee
Rengas ilmaan ja pyörittelee niin aika mukavasti pyörii. Sehän tässä ihmetyttää!
Mutta juu, periaatteessa joka ajotilanteessa takajarrrut on selvästi kuumemmat kuin etujarrut. Mitä pitempään ajoa sen enempi.
Jarrut on ilmattu vain perinteisellä systeemillä. Kaveri polkee ja minä availen nippoja ja tällä systeemillä letkussa ei näy enää yhtään ilmaa.
Jos kuvitellaan että jarruissa olisi ilmaa niin voiko se aiheuttaa jarrujen laahaamista?
Starikin on, eihän se enää kummoinen temppu ole kokeilla!
Mutta juu, periaatteessa joka ajotilanteessa takajarrrut on selvästi kuumemmat kuin etujarrut. Mitä pitempään ajoa sen enempi.
Jarrut on ilmattu vain perinteisellä systeemillä. Kaveri polkee ja minä availen nippoja ja tällä systeemillä letkussa ei näy enää yhtään ilmaa.
Jos kuvitellaan että jarruissa olisi ilmaa niin voiko se aiheuttaa jarrujen laahaamista?
Starikin on, eihän se enää kummoinen temppu ole kokeilla!
Alias Tenutähti
Re: Viton takajarrut lämpenee
Onko tuossa Distronic? Sehän käyttää hidastamiseen pääsääntöisesti vain takajarruja, ainakin henkilöautoissa.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti
)
W206 C300e -22
(Seat Ibiza 1.0tsi -20)
ex: S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)

W206 C300e -22
(Seat Ibiza 1.0tsi -20)
ex: S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: Su 20.07.2025 08:09
Re: Viton takajarrut lämpenee
Adaptiivinen vakkari tosiaan.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti
)
W206 C300e -22
(Seat Ibiza 1.0tsi -20)
ex: S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)

W206 C300e -22
(Seat Ibiza 1.0tsi -20)
ex: S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 379
- Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37
Re: Viton takajarrut lämpenee
Kokeileppas löyhdyttää käsijarruja, ettei ne enää ota kiinni, niin lämpeneekö vielä.Risto Reipas kirjoitti: ↑Su 10.08.2025 09:57Lueppas ensimmäinen viesti vielä kertaalleen…E200kompressor kirjoitti: ↑Su 10.08.2025 00:46Jäähän sinne vielä käsijarrumekanismi vaijereineen ja vipuineen satulassa...T-Row kirjoitti: ↑La 09.08.2025 22:10 No itseasiassa tarkemmin kun luki, niin olitkin näköjään jo kirjottanut, että mäntä sekä liukutapit liikkuu kevyesti käsin painamalla, joten pitäisi olla mäntien liikkuminen ok. Erikoinen vika kyllä. Ei niiden itsestään kuuluisi lämmetä niin paljoa, että ei käsin kärsi koskea.
Mutta voiko kuitenkin liittyä abs-pumppuun? Vaikea käsittää että sama valmistusvika/asennusvirhe tms just samalla tavalla molemmillla puolilla…
Onko näiden kanssa ollut ongelmia abs-pumpun kanssa? 280 ajettu
Luin ensimmäisen viestin monta kertaa.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: Su 20.07.2025 08:09
Re: Viton takajarrut lämpenee
Kiitoksia vastauksesta!Sprinter99 kirjoitti: ↑Ke 13.08.2025 23:21Kokeileppas löyhdyttää käsijarruja, ettei ne enää ota kiinni, niin lämpeneekö vielä.Risto Reipas kirjoitti: ↑Su 10.08.2025 09:57Lueppas ensimmäinen viesti vielä kertaalleen…E200kompressor kirjoitti: ↑Su 10.08.2025 00:46Jäähän sinne vielä käsijarrumekanismi vaijereineen ja vipuineen satulassa...T-Row kirjoitti: ↑La 09.08.2025 22:10 No itseasiassa tarkemmin kun luki, niin olitkin näköjään jo kirjottanut, että mäntä sekä liukutapit liikkuu kevyesti käsin painamalla, joten pitäisi olla mäntien liikkuminen ok. Erikoinen vika kyllä. Ei niiden itsestään kuuluisi lämmetä niin paljoa, että ei käsin kärsi koskea.
Mutta voiko kuitenkin liittyä abs-pumppuun? Vaikea käsittää että sama valmistusvika/asennusvirhe tms just samalla tavalla molemmillla puolilla…
Onko näiden kanssa ollut ongelmia abs-pumpun kanssa? 280 ajettu
Luin ensimmäisen viestin monta kertaa.
Mutta jos koitat kerrata kohdan missä yritän selvittää miksi ongelma liittyy mielestäni 100% varmuudella käyttöjarruun?
Selvitän (kieltämättä aika monimutkaisesti) kun puristaa satuloiden männät reilusti sisään ja satulat liikkuu tämän jälkeen liukutappien varassa.
En jaksaisi uudestaan, asia selviää kyllä ensimmäisestä viestistä.
R
Alias Tenutähti
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: Su 20.07.2025 08:09
Re: Viton takajarrut lämpenee
Onko jollekin tullut vastaan että jarru jää laahaamaan jos on ollut ilmaa?
Kokeilen kyllä starin kanssa ilmata vaikka en kyllä usko tähän vähääkään. Enkä ymmärrä miten ilma jarrujärjestelmässä voisi tällaisen aiheuttaa.
Kokeilen kyllä starin kanssa ilmata vaikka en kyllä usko tähän vähääkään. Enkä ymmärrä miten ilma jarrujärjestelmässä voisi tällaisen aiheuttaa.
Alias Tenutähti