W140 M104 tehot katoaa ajossa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ismoq
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: Su 04.05.2008 10:34
Paikkakunta: Espoo

W140 M104 tehot katoaa ajossa

Viesti Kirjoittaja ismoq »

Mahtaisiko kenelläkään olla kokemuksia seuraavasta ongelmasta?

Auto käy ja ottaa hienosti täydet kierrokset vapaalla, mutta ajossa katoaa tehot noin 3 t/rpm kieppeillä. Nopeahko kiihdytys kadottaa tehot jo 60 km/h vauhdissa, jonka jälkeen autoon saa vielä vauhtia pumppaamalla kaasua.

Autolla siis pystyy ajamaan noin 100 km/h, mutta pienikin ylämäki saattaa aiheuttaa sen että tehot vaan katoaa.

Tähän hätään vaihdettu seuraavat osat:

Bensan paineensäädin suutinkiskoon
Polttoainesuodatin
Ilmamassa-anturi
Virranjakajan kansi + pyörijä.

Tulpat vaihdettu alle vuosi sitten ja ilmanputsari ei ole tukossa.

Muutaman kerran olen joutunut pysähtymään tien sivuun koska nykiminen ja tärinä on ollut aika paha, kuitenkin muutaman starttauksen jälkeen pystynyt taas jatkamaan matkaa (max 100km/h)

Kaikki apu olisi nyt tarpeen..
Ensipeli 124 -89 230E
Ässä W140 -93 S320
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1523
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: W140 M104 tehot katoaa ajossa

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Itse tarkistaisin ekana moottorin johtosarjojen kunnon. Jo pikaisella silmäyksellä konepellin avaamalla näkee esim. anturien johdoista ovatko eristeet varisseet irti ja kuparit paljaana.

Vaihdoin viime kesänä sukulaisen -95 S320:aan yläpuolisen johtosarjan. Autossa oli ollut lievää tehottomuutta ja loppuviimein alkoi ABSit, luistonesto ja cruise tippumaan pois pelistä. Tuossa oli anturien liittimien johdoissa ihan selvää murentumista. Vian aiheuttaja oli koneen etuosassa alhaalla ilmapumpulle menevä johto, siitä oli kuparit yhdessä pitkältä matkalta. Tilattiin Kurth Classicsilta repro uusi yläpuolinen johtosarja. Maksoi reilu 700€, vaihto oli kohtuu helppo. Kaikki viat hävisivät ja omistajan mukaan auto ei ole ikinä hänen omistusaikanaan tuntunut yhtä pirteältä.
1991 420 SE
ismoq
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: Su 04.05.2008 10:34
Paikkakunta: Espoo

Re: W140 M104 tehot katoaa ajossa

Viesti Kirjoittaja ismoq »

Tiedän, että johtosarjassakin voisi olla vika, vaan uskoisin sen tällä kertaa löytyvän muualta.

Olisiko kellään lainata ehjää kaasuläppäkoteloa (ilmamassamittarin alle tuleva metallinen härveli), haluaisin tuon vielä testata.
Ensipeli 124 -89 230E
Ässä W140 -93 S320
Juhani79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 02.06.2025 18:52

Re: W140 M104 tehot katoaa ajossa

Viesti Kirjoittaja Juhani79 »

Onko bensan paineita mitattu? Itselläni oli yhdessä vanhassa opelissa tankin korvausilmaputki tukossa ja tämän vuoksi ei saanut rasituksessa tarpeeksi bensaa. Todella helppo ja halpa kokeilla on jättää tankinkorkki pois ja käydä testilenkillä.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1326
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: W140 M104 tehot katoaa ajossa

Viesti Kirjoittaja Ari »

Mites bensapumppu?
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
ismoq
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: Su 04.05.2008 10:34
Paikkakunta: Espoo

Re: W140 M104 tehot katoaa ajossa

Viesti Kirjoittaja ismoq »

Bensan paine testattu.

3.2 bar näytti mittari. Spekseissä pitäisi olla vaikka aika alarajassa
Ensipeli 124 -89 230E
Ässä W140 -93 S320
Juhani79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 02.06.2025 18:52

Re: W140 M104 tehot katoaa ajossa

Viesti Kirjoittaja Juhani79 »

ismoq kirjoitti: Su 17.08.2025 16:31 Bensan paine testattu.

3.2 bar näytti mittari. Spekseissä pitäisi olla vaikka aika alarajassa
Mittasitko paineen tyhjäkäynnillä vai rasituksessa?
ismoq
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: Su 04.05.2008 10:34
Paikkakunta: Espoo

Re: W140 M104 tehot katoaa ajossa

Viesti Kirjoittaja ismoq »

Juhani79 kirjoitti: Ma 18.08.2025 02:17
ismoq kirjoitti: Su 17.08.2025 16:31 Bensan paine testattu.

3.2 bar näytti mittari. Spekseissä pitäisi olla vaikka aika alarajassa
Mittasitko paineen tyhjäkäynnillä vai rasituksessa?
Tyhjäkäynnillä, en sen verran lyhyt johto, että hieman hankala ajossa mittailla.

Laitoin kaasuläppäkotelon tilaukseen, josko auttaisi. Laitan viestiä, jos korjaantuu sillä
Ensipeli 124 -89 230E
Ässä W140 -93 S320
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2671
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: W140 M104 tehot katoaa ajossa

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Oli itsellä M104 W202 kopassa 3.6 litraisena ja siinä oli muistaakseni imusarjassa läppäsysteemi joka "muutti" imusarjan pituutta tietyn kierrosrajan jälkeen. Mutta oisko sellaista tuossa ja vaikuttaisiko näin paljon. Johtosarja (ecu-> tulpat väliltä kun mureni niin tehot lähti kyllä kuvatusti ja alkoi pörrätä kun kuplavolkkari ja puolia meni useita, tarkista puolat ja puolan maadoitusholkin rengasjousi. Nokka-akselissa on muistaakseni ohjaus joten sen toiminta myös kannattaisi varmistella.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2671
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: W140 M104 tehot katoaa ajossa

Viesti Kirjoittaja AK47 »

AK47 kirjoitti: Ti 19.08.2025 00:18 Oli itsellä M104 W202 kopassa 3.6 litraisena ja siinä oli muistaakseni imusarjassa läppäsysteemi joka "muutti" imusarjan pituutta tietyn kierrosrajan jälkeen. Mutta oisko sellaista tuossa ja vaikuttaisiko näin paljon. Johtosarja (ecu-> tulpat väliltä kun mureni niin tehot lähti kyllä kuvatusti ja alkoi pörrätä kun kuplavolkkari ja puolia meni useita, tarkista puolat ja puolan maadoitusholkin rengasjousi. Nokka-akselissa on muistaakseni ohjaus joten sen toiminta myös kannattaisi varmistella.
Onkos starilla katsottu moottorinohjausta?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
ismoq
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: Su 04.05.2008 10:34
Paikkakunta: Espoo

Re: W140 M104 tehot katoaa ajossa

Viesti Kirjoittaja ismoq »

Puolan vaihto (tässä M104.990 vain 1 puola) auttoi jo huomattavasti.

Vaihdoin vielä varmuuden vuoksi tulpat ja vika tuntuu olevan jo korjattu. Tulpat olin vaihtanut syyskuussa, mutta näyttivät 100 tkm ajetuilta.

Taidan palkita projektin vielä uusilla tulpanjohdoilla, niin eiköhän matka taas jatku.

Kaasuläppäkotelo ei ole vielä saapunut Saksasta, mutta oli sen verran halpa, että laitan hyllyyn säilöön 😁

Kiitoksia kaikille avusta, etenkin AK47 puolan mahdollisuudesta vian etsimisessä!
Ensipeli 124 -89 230E
Ässä W140 -93 S320
Vastaa Viestiin