"Lumikit", 300D/250TD/230E museoautot
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
300D:ssä oli omituinen vilkkujen toimintahäiriö.
Lähdin ajamaan ja jossain risteyksessä vilkuttaessani havaitsin jonkinlaisen rytmihäiriön vilkutuksessa. Ehkä se oli vaan sitä, että vilautus tai kaksi oli välissä nopeampia aivan kuin olisi polttimo palanut.
Samalla myös polttimoiden vikavalo syttyi.
Tätä ilmeni 2 tai 3 risteyksessä, ja sitten seuraavalla kerralla vilkut eivät toimineet vaan molemmat vilkkujen merkkivalot vain värisivät himmeästi, riippumatta vilkutuksen suunnasta (aloin kokeilla molempiin suuntiin) ja sama juttu oli myös hätävilkuilla.
Sitten olin jo pois keskustasta eikä ollut enää tarvetta vilkuttaa. Hiljaisella tieosuudella kokeilin vilkkuja, ja sama "värinätauti" oli edelleen päällä.
Muutaman kokeilun jälkeen kaikki toiminta loppui; aivan sama kumpaan suuntaan viiksestä käännät vilkkua päälle tai laitat hätävilkut päälle, niin ei tapahdu kerrassaan yhtään mitään.
Noin 30 kilometrin ajon jälkeen saavuin määränpäähän ja vaistomaisesti tietysti vilkutin siinä hetkessä kun käännyin, juuri silloin ongelmaa muistamatta, ja samalla hoksasin että kas tosiaan, vilkuthan toimii taas.
Tämä tapahtui eilen. Tänään ajelin parikin reissua eikä mitään ongelmaa.
No, olihan se kertaluonteinen lasinpyyhkijän toimintahäiriökin jonain kesänä. Ei ole toistunut.
Pyyhkijöistä puheen ollen, laitoin toissapäivänä myös lasille "vahaa" eli Soft99 Ultra Glaco pinnoitteen.
En tiedä, onko juuri se hyvä tai paras aine, kun en ole muita kokeillut, mutta kylläpä pyyhkii nyt hyvin.
Huomasin myös aamulla sateessa ajaessani sellaisen, että kun olin laittanut 300D pyyhkijät sopivalle nopeudelle eli tihkulle, niin sekä perässä ajavalla että parilla vastaantulijalla oli pyyhkijät vähintäänkin kakkosnopeudella. Heillä ei vesi varmastikaan "valunut" samalla tavalla lasilta pois, kuin 300D:ssä pinnoitteen ansiosta.
Lähdin ajamaan ja jossain risteyksessä vilkuttaessani havaitsin jonkinlaisen rytmihäiriön vilkutuksessa. Ehkä se oli vaan sitä, että vilautus tai kaksi oli välissä nopeampia aivan kuin olisi polttimo palanut.
Samalla myös polttimoiden vikavalo syttyi.
Tätä ilmeni 2 tai 3 risteyksessä, ja sitten seuraavalla kerralla vilkut eivät toimineet vaan molemmat vilkkujen merkkivalot vain värisivät himmeästi, riippumatta vilkutuksen suunnasta (aloin kokeilla molempiin suuntiin) ja sama juttu oli myös hätävilkuilla.
Sitten olin jo pois keskustasta eikä ollut enää tarvetta vilkuttaa. Hiljaisella tieosuudella kokeilin vilkkuja, ja sama "värinätauti" oli edelleen päällä.
Muutaman kokeilun jälkeen kaikki toiminta loppui; aivan sama kumpaan suuntaan viiksestä käännät vilkkua päälle tai laitat hätävilkut päälle, niin ei tapahdu kerrassaan yhtään mitään.
Noin 30 kilometrin ajon jälkeen saavuin määränpäähän ja vaistomaisesti tietysti vilkutin siinä hetkessä kun käännyin, juuri silloin ongelmaa muistamatta, ja samalla hoksasin että kas tosiaan, vilkuthan toimii taas.
Tämä tapahtui eilen. Tänään ajelin parikin reissua eikä mitään ongelmaa.
No, olihan se kertaluonteinen lasinpyyhkijän toimintahäiriökin jonain kesänä. Ei ole toistunut.
Pyyhkijöistä puheen ollen, laitoin toissapäivänä myös lasille "vahaa" eli Soft99 Ultra Glaco pinnoitteen.
En tiedä, onko juuri se hyvä tai paras aine, kun en ole muita kokeillut, mutta kylläpä pyyhkii nyt hyvin.
Huomasin myös aamulla sateessa ajaessani sellaisen, että kun olin laittanut 300D pyyhkijät sopivalle nopeudelle eli tihkulle, niin sekä perässä ajavalla että parilla vastaantulijalla oli pyyhkijät vähintäänkin kakkosnopeudella. Heillä ei vesi varmastikaan "valunut" samalla tavalla lasilta pois, kuin 300D:ssä pinnoitteen ansiosta.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
Turtlewaxin "viis sateesta" laittanut lasille useamman kerran. Satasen vauhdissa ei tarvitse välttämättä pyyhkijöitä ollenkaan, silloin kun aine on vasta laitettu. Hyvänä pysyy muutaman pesun, sitten vaikutus heikkenee/loppuu.
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
Skeptisenä päätin kerran kokeilla Turtlen ”Viis sateesta” pinnoitetta, koska ei juuri ollut vaihtoehtoja. Pyyhkimet lakkasivat toimimasta vuonna 1995 sateisena syys-yönä, ja matkaa oli vielä Hämeenlinnasta Helsinkiin. Huoltsikalta pullo tököttiä lasiin, ja menoksi. Perille päästiin tuon pinnoitteen ja pelkän pissapojan turvin. En olisi uskonut.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
250TD on myös nyt vahattu. Pesin ensin tämänkin liuottimella (RK24), raudanpoistoaineella ja pienpoistoaineella.
Sitten auton kuivuttua Fusso Soft99 White pintaan ja Soft99 Ultra Glaco tuulilasille.
Sitten auton kuivuttua Fusso Soft99 White pintaan ja Soft99 Ultra Glaco tuulilasille.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
Sedanilla on ajettu tänä kesänä sen verran, että tankkasin ja laskin keskikulutukseksi 6,9 eli poikkeuksellisen paljon tälle yksilölle.
Ajo on ollut lyhyttä ja kaupunkiajoa, ja kahtena päivänä erään kesätapahtuman pysäköintivalvonnassa tuli paljon ihan pikkuvaihteilla liikkumista.
Nyt tuli käytyä sekä eilen että tänään Oulaisissa Wanhan Woiman päivillä, nämä autot on hyviä pääsylippuja tapahtumaan.
Saa ajaa suoraan autokentälle pääsymaksutta, syödä hyvin ja hörppiä niin monet pullakahvit kuin haluaa.
Melko paljon oli mersuja tälläkin kertaa näytillä, eikä ole joka vuosi samat autot.
Ajo on ollut lyhyttä ja kaupunkiajoa, ja kahtena päivänä erään kesätapahtuman pysäköintivalvonnassa tuli paljon ihan pikkuvaihteilla liikkumista.
Nyt tuli käytyä sekä eilen että tänään Oulaisissa Wanhan Woiman päivillä, nämä autot on hyviä pääsylippuja tapahtumaan.
Saa ajaa suoraan autokentälle pääsymaksutta, syödä hyvin ja hörppiä niin monet pullakahvit kuin haluaa.
Melko paljon oli mersuja tälläkin kertaa näytillä, eikä ole joka vuosi samat autot.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
Aloittelin 230E:n fiksailua mahdollista museotarkastusta kohti.
Käytin kattolistat irti, toinen kun ei takapäästään pysynyt kiinnikkeessä. Yksi kiinnike oli rikki ja vaihdoin ehjän tilalle.
Auto on maalattu yli joitain vuosia sitten ja samalla hieman sotkettu maalilla mustia muoviosia, ja myös kattolistojen tiivisteissä oli paikka paikoin maalia. Se oli helppo rapsutella pois kun käytti listat irti.
Kuljettajan oven pohja oli sen verran huono, että päädyin vaihtamaan koko oven. Juniori lupasi maalata sen - varaosaovi on valkoinen mutta sen verran väri eroaa että tehdään nyt näin.
Muutama hyvin pieni ruostekohta löytyy maalipinnasta ja ne pitää korjata. Moottoritilassahan on aina jotain pientä - osat onneksi kaikki tallella.
Kuljettajan penkin selkänojan verhoilun vaihto toisesta penkistä on ainut auton sisälle tarvittava korjaus. Varaosiksi löytyy koko ehjä penkki samalla kuosilla, mutta kun autossa on ortopedipenkki niin ei viitsi koko penkkiä vaihtaa, ainakaan ennen kun pääsen testaamaan onko ortopeditoiminto ehjä. Keskuslukon pumppuhan on mykkä, ja siihen en ole lainkaan perehtynyt vielä.
Tarkoitus ei ole yrittää tehdä autosta uudenveroista, mutta kuitenkin museokatsastuskelpoinen. Myyntiin se joka tapauksessa menee, ei riitä tilat pitää näitä näin monta. Jos tämä olisi coupe, niin keksisin jostain tilaa
Mutta joo, olen autoa tallista ulos ja takaisin ajaessa kuunnellut että voi kun tuo M102 käy kauniisti.
Lienee osansa nostimien vaihdolla ja kansiremontilla, ja ainakin osa antureista moottorissa näytti myös olevan uusia.
Yhtään kuvaa ei tullut innostuksen tohinassa tämän päivän tekemisistä otettua.
Käytin kattolistat irti, toinen kun ei takapäästään pysynyt kiinnikkeessä. Yksi kiinnike oli rikki ja vaihdoin ehjän tilalle.
Auto on maalattu yli joitain vuosia sitten ja samalla hieman sotkettu maalilla mustia muoviosia, ja myös kattolistojen tiivisteissä oli paikka paikoin maalia. Se oli helppo rapsutella pois kun käytti listat irti.
Kuljettajan oven pohja oli sen verran huono, että päädyin vaihtamaan koko oven. Juniori lupasi maalata sen - varaosaovi on valkoinen mutta sen verran väri eroaa että tehdään nyt näin.
Muutama hyvin pieni ruostekohta löytyy maalipinnasta ja ne pitää korjata. Moottoritilassahan on aina jotain pientä - osat onneksi kaikki tallella.
Kuljettajan penkin selkänojan verhoilun vaihto toisesta penkistä on ainut auton sisälle tarvittava korjaus. Varaosiksi löytyy koko ehjä penkki samalla kuosilla, mutta kun autossa on ortopedipenkki niin ei viitsi koko penkkiä vaihtaa, ainakaan ennen kun pääsen testaamaan onko ortopeditoiminto ehjä. Keskuslukon pumppuhan on mykkä, ja siihen en ole lainkaan perehtynyt vielä.
Tarkoitus ei ole yrittää tehdä autosta uudenveroista, mutta kuitenkin museokatsastuskelpoinen. Myyntiin se joka tapauksessa menee, ei riitä tilat pitää näitä näin monta. Jos tämä olisi coupe, niin keksisin jostain tilaa

Mutta joo, olen autoa tallista ulos ja takaisin ajaessa kuunnellut että voi kun tuo M102 käy kauniisti.
Lienee osansa nostimien vaihdolla ja kansiremontilla, ja ainakin osa antureista moottorissa näytti myös olevan uusia.
Yhtään kuvaa ei tullut innostuksen tohinassa tämän päivän tekemisistä otettua.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
Tänään em. innostuksen tohinaa on hieman hillinnyt helteinen sää. Ei jaksa auringonpaisteessa kovin näpräillä, onneksi varjossakin voi tehdä jotain. Vaikkapa syödä jäätelöä käydessään 300D:llä jäätelökioskilla.
Konetila pitäisi pestä. Samoin auto muutenkin, lienenkö kertaakaan pessyt tätä päältä.
Seuraavaksi takakontin luukun alalistan kiinnitys, penkin verhoilunvaihtohommat ja helmojen maalausta tarvittavilta osin.
Vänkärin puolen ovi löytyy myös oikein hyväkuntoisena, ja kun maalia jäi noin puolet niin maalataan tuokin valmiiksi kun autot on kaikki valkoisia
Elokuun alkupuolella tarkoitus tarjoilla museotarkastajalle. Peräkontin aukon takanurkkien muovit on sotkettu joskus valkoisella maalilla, ne pitää siistiä. Ja ja ja ja....
Konetila pitäisi pestä. Samoin auto muutenkin, lienenkö kertaakaan pessyt tätä päältä.
Seuraavaksi takakontin luukun alalistan kiinnitys, penkin verhoilunvaihtohommat ja helmojen maalausta tarvittavilta osin.
Vänkärin puolen ovi löytyy myös oikein hyväkuntoisena, ja kun maalia jäi noin puolet niin maalataan tuokin valmiiksi kun autot on kaikki valkoisia

Elokuun alkupuolella tarkoitus tarjoilla museotarkastajalle. Peräkontin aukon takanurkkien muovit on sotkettu joskus valkoisella maalilla, ne pitää siistiä. Ja ja ja ja....
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E

C107 350 SLC -72 242tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
Moottoritilahan on oikein hyvännäköinen jo ennen pesuakin.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
...ortopeditoiminto on mykkä. Tästä myyjä sanoi että ne toimisi mutta joku letku tai putki "ei pysy kiinni", en tullut kyselleeksi tarkemmin. Keskuslukituskaan ei toimi, alipainepumppu ei pyöri, joten ortopedijutut on joka tapauksessa pois pelistä. Tutkitaan joskus.
Myyjä oli rehellinen kertoessaan kuten edellä lukee. Penkille lähtevä letku oli irti ja löysä paikoilleen, ja pumpun sähköliitin irrotettu.Kuljettajan penkin selkänojan verhoilun vaihto toisesta penkistä on ainut auton sisälle tarvittava korjaus. Varaosiksi löytyy koko ehjä penkki samalla kuosilla, mutta kun autossa on ortopedipenkki niin ei viitsi koko penkkiä vaihtaa, ainakaan ennen kun pääsen testaamaan onko ortopeditoiminto ehjä. Keskuslukon pumppuhan on mykkä, ja siihen en ole lainkaan perehtynyt vielä.
Laitoin ne paikoilleen ja keskuslukitus alkoi toimia, samoin kuin penkkikin

Näköjään tässäkin on se "comfortbox" ja ikkunat saa kaikki rullattua auki pitämällä avainta oven lukossa avausasennossa, tai päinvastoin kiinni.
Olin ajatellut, että löytyisi vain kattoluukullisesta.
Missä vuosimalleissa penkin säädin on tällainen ? Tai onko coupessa aina erilainen, kun pojan autossa on eri näköinen ?
Kahdesta penkistä saanee yhden ehjän jossa on sekä kyynärnoja että ortopeditoiminnot.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
Minkä ikäinen pojan coupe on? Käyttöohjekirjoista päätellen väittäisin, että kuvasi mukainen säädin on 2.sarjalaisissa. Jokaisessa mallisarjassa olisi erilainen ristiselänsäädön kytkin. Kolmossarjassa ristiseläntuen säädön lisäksi kylkipalojen säätö (kuvassa näppäin nro 5)dealer kirjoitti: ↑Su 13.07.2025 13:57...ortopeditoiminto on mykkä. Tästä myyjä sanoi että ne toimisi mutta joku letku tai putki "ei pysy kiinni", en tullut kyselleeksi tarkemmin. Keskuslukituskaan ei toimi, alipainepumppu ei pyöri, joten ortopedijutut on joka tapauksessa pois pelistä. Tutkitaan joskus.Myyjä oli rehellinen kertoessaan kuten edellä lukee. Penkille lähtevä letku oli irti ja löysä paikoilleen, ja pumpun sähköliitin irrotettu.Kuljettajan penkin selkänojan verhoilun vaihto toisesta penkistä on ainut auton sisälle tarvittava korjaus. Varaosiksi löytyy koko ehjä penkki samalla kuosilla, mutta kun autossa on ortopedipenkki niin ei viitsi koko penkkiä vaihtaa, ainakaan ennen kun pääsen testaamaan onko ortopeditoiminto ehjä. Keskuslukon pumppuhan on mykkä, ja siihen en ole lainkaan perehtynyt vielä.
Laitoin ne paikoilleen ja keskuslukitus alkoi toimia, samoin kuin penkkikin![]()
Missä vuosimalleissa penkin säädin on tällainen ? Tai onko coupessa aina erilainen, kun pojan autossa on eri näköinen ?
ortopedi.jpg
1.sarja 2.sarja 3.sarja
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
Kiitos, Janne. Coupe on kakkossarjaa ja säädin tuollainen minkä kuvasit 3. sarjaan. Sellainen puoli asiassa vielä on, että coupesta on poistettu ortopeditoiminnot ja säädin on irtaallaan varastossa, eli voi vielä olla että se on kuitenkin jostain muusta autosta kulkeutunut, kun varaosia on hankittu sinne jos tänne. Kolmossarjan autoa ortopedipenkillä ei meillä ole ollut.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
Minunkin autoissa vain ykkössarjalaisessa ortopedipenkit.
Kakkossarjan kuva on omistamani coupen käyttöohjekirjasta vuodelta -92.
Kakkossarjan kuva on omistamani coupen käyttöohjekirjasta vuodelta -92.
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
Saahan sitä haaveilla, mutta ortopedipenkissä on selkänojan verhoilu aivan erilainen, keskiosa erillinen.Kuljettajan penkin selkänojan verhoilun vaihto toisesta penkistä on ainut auton sisälle tarvittava korjaus.
Vaihdetaan siis koko penkki, ja mietitään myöhemmin alkuperäisen korjauttamista.
Oli siellä toinenkin korjaustarve, lämmityslaitteen keskisuulakkeen vasempaan reunaan oli porattu kaksi pientä reikää. Vaihdoin ehjän suulakkeen tilalle.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
Kah, taas yksi ero W124 mallisarjojen välillä. Peltikylkimallissa selkänojan verhoilu oli yhtenäinen ortopeditoiminnosta huolimatta.dealer kirjoitti: ↑Ti 15.07.2025 11:44Saahan sitä haaveilla, mutta ortopedipenkissä on selkänojan verhoilu aivan erilainen, keskiosa erillinen.Kuljettajan penkin selkänojan verhoilun vaihto toisesta penkistä on ainut auton sisälle tarvittava korjaus.
Vaihdetaan siis koko penkki, ja mietitään myöhemmin alkuperäisen korjauttamista.
Oli siellä toinenkin korjaustarve, lämmityslaitteen keskisuulakkeen vasempaan reunaan oli porattu kaksi pientä reikää. Vaihdoin ehjän suulakkeen tilalle.
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
230:n rekisterinumero on jossain vaiheessa vaihtunut. Kolarihistoriaa ei löydy tai autosta viitteitä kolaroinnista, katsastuskonttorilla aiheesta keskusteltiin ja päädyttiin siihen että auto on syystä X ollut 90-luvulla poistettuna liikenteestä yli vuoden (kilvet palautettu) jolloin on tullut uusi rekisterinumero.
Yllätys minulle oli se, että alkuperäisen rekisterinumeron saa noin vain, kunhan se on vapaana.
Maksoin 15 euroa uusista kilvistä ja muutos menee toimistohommina ilman muutoskatsastusta tms. Numero oli ollut välissä jollain citroenilla joka on ajat sitten poistunut liikenteestä.
Veikkaan, että vakuutusyhtiön on vaikea ymmärtää tällaista tapausta, mutta sehän selviää lähiviikkoina.
Kuljettajan penkki on nyt vaihdettu. Tämä minkä autoon laitoin on peräisin eräästä 200D:stä josta purin pari vuotta sitten melko paljon osia, auto oli seissyt kolaroituna jo pitkään. Ihme kyllä penkit oli säästyneet homehtumiselta, hyvä niin.
Penkin alle on tehty istuinosan vahvistus. En tullut ottaneeksi kuvaa, mutta alkuperäisen jousituksen alla on ensin vaahtomuovityyny ja sitä tukemassa venyvät mutta jämäkät vyöt, ristiin 3+3 ja vöillä leveyttä noin 4cm. Ne on kiinnitetty metallihakasilla ja koko rakennelma sen oloinen kuin se olisi juuri kyseiseen penkkiin tarkoitettu. Onkohan tuollaista vahvikesarjaa joskus jopa näitä varten tehty...penkki on kyllä hyvä istua.
Itse asiassa pitää joskus käyttää 250TD penkkiä irti ja tehdä vastaavanlainen korjaus, sen istuinosa ei enää ole noin hyvän tuntuinen.
Yllätys minulle oli se, että alkuperäisen rekisterinumeron saa noin vain, kunhan se on vapaana.
Maksoin 15 euroa uusista kilvistä ja muutos menee toimistohommina ilman muutoskatsastusta tms. Numero oli ollut välissä jollain citroenilla joka on ajat sitten poistunut liikenteestä.
Veikkaan, että vakuutusyhtiön on vaikea ymmärtää tällaista tapausta, mutta sehän selviää lähiviikkoina.
Kuljettajan penkki on nyt vaihdettu. Tämä minkä autoon laitoin on peräisin eräästä 200D:stä josta purin pari vuotta sitten melko paljon osia, auto oli seissyt kolaroituna jo pitkään. Ihme kyllä penkit oli säästyneet homehtumiselta, hyvä niin.
Penkin alle on tehty istuinosan vahvistus. En tullut ottaneeksi kuvaa, mutta alkuperäisen jousituksen alla on ensin vaahtomuovityyny ja sitä tukemassa venyvät mutta jämäkät vyöt, ristiin 3+3 ja vöillä leveyttä noin 4cm. Ne on kiinnitetty metallihakasilla ja koko rakennelma sen oloinen kuin se olisi juuri kyseiseen penkkiin tarkoitettu. Onkohan tuollaista vahvikesarjaa joskus jopa näitä varten tehty...penkki on kyllä hyvä istua.
Itse asiassa pitää joskus käyttää 250TD penkkiä irti ja tehdä vastaavanlainen korjaus, sen istuinosa ei enää ole noin hyvän tuntuinen.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
Juu se on noin ollut jo ainakin 12 vuotta. Yhden finnitetyn W202n vaihdoin orkkiskilveksi.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
Kylläpä se tästä, pääosin jo kuosissaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
Edit; no eihän tuo mikään kasauksen apuruuvi ole, vaan säätö
25 vuotta näiden kanssa värkänneenä en ole ikinä moisesta tiennyt.

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
230E on kai muuttoautona - vai mikä se on - tuotu, kun se on toimitettu uutena Suomeen mutta ensirekisteröity aiemmin muualla. Ensimmäinen huolto on tehty Ruotsissa, mutta luovutustarkastus Suomessa Hangossa.
Se on myös ollut ajoittain pois liikennekäytöstä, ja kertaalleen pidempäänkin kilvet palautettuna jolloin ei ole saatu enää samaa rekisteritunnusta takaisin. Katsastuskonttorilla näin kerrottiin, ja väitettiin että alkuperäinen tunnus on myöhemmin annettu jollekin Citroenille, joka on jo ajettu hautaan sittemmin ja kilpi vapautunut.
Oli miten oli, tilasin uudet kilvet alkuperäisellä rekisteritunnuksella ja nyt on sitten tunnus vaihtunut. Maksoi koko prosessi sen kilpien 15€ hinnan.
Se on myös ollut ajoittain pois liikennekäytöstä, ja kertaalleen pidempäänkin kilvet palautettuna jolloin ei ole saatu enää samaa rekisteritunnusta takaisin. Katsastuskonttorilla näin kerrottiin, ja väitettiin että alkuperäinen tunnus on myöhemmin annettu jollekin Citroenille, joka on jo ajettu hautaan sittemmin ja kilpi vapautunut.
Oli miten oli, tilasin uudet kilvet alkuperäisellä rekisteritunnuksella ja nyt on sitten tunnus vaihtunut. Maksoi koko prosessi sen kilpien 15€ hinnan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
MG-verhoilu korjasi kuljettajan penkin kulman alkuperäisellä kankaalla.
Vein penkin tiistaina ilman ennakkoilmoitteluja ja sain kyselyyni voisiko joskus korjailla mersun penkkiä vastauksen että ei ainakaan tällä viikolla, johon vastasin että ei minkäänlaista kiirettä tai aikataulua tällä, ja tänä aamuna tuli viesti että penkki valmis
Totuttuun tapaan oli tehty pientä ylimääräistäkin eli korjattu ortopedi-ohjaimen kiinnitys.
Vein penkin tiistaina ilman ennakkoilmoitteluja ja sain kyselyyni voisiko joskus korjailla mersun penkkiä vastauksen että ei ainakaan tällä viikolla, johon vastasin että ei minkäänlaista kiirettä tai aikataulua tällä, ja tänä aamuna tuli viesti että penkki valmis

Totuttuun tapaan oli tehty pientä ylimääräistäkin eli korjattu ortopedi-ohjaimen kiinnitys.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
230 museotarkastettiin tänään ja hyväksytään museoajoneuvoksi, muutoskatsastan kun paperit saapuu.
Mersuihin vankasti perehtynyt tarkastaja kehui autoa päältä ja erityisesti sisältä, ikä ja kilometrit huomioon ottaen harvinaisen siistiksi.
Penkin ortopeditoiminto osoittautui toimivaksi - hienoa ! - kuten keskuslukituskin. Vänkärin ovesta tosin taisi jäädä jokin vipu irti, koska sitä lukitus ei lukitse eikä avaa. Ovesta käytin kaikki sisuskalut irti aiemmin.
Mersuihin vankasti perehtynyt tarkastaja kehui autoa päältä ja erityisesti sisältä, ikä ja kilometrit huomioon ottaen harvinaisen siistiksi.
Penkin ortopeditoiminto osoittautui toimivaksi - hienoa ! - kuten keskuslukituskin. Vänkärin ovesta tosin taisi jäädä jokin vipu irti, koska sitä lukitus ei lukitse eikä avaa. Ovesta käytin kaikki sisuskalut irti aiemmin.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
En alkanut sikailemaan vaan liimasin kunnollisella kontaktiliimalla, tämä on havaittu hyväksi tuotteeksi kyseiseen tarkoitukseen.300E W124 1987 kirjoitti: ↑Su 29.06.2025 18:17 Sika 221:llä 2 1/2 tuubia liimasin oman.
No, nyt saanet myös sen oikean liiman![]()
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
Otinpa paisuntaventtiilin Aeromotorsilta 300D:n ilmastointiin samalla, kun muuta varaosaa sieltä tilasin.
Ihan hyvä olikin, kun nyt aloin vaihtamaan, niin olihan sen tiivisteet jo vuotaneet eli se uudempi aine vanhemmassa järjestelmässä tehnyt tuhoaan.
Helppo muuten vaihtaa, tosi helppo.
Tässä venttiilit töllistelevät vierekkäin, aivan samanlaiset etupuolelta:
Takaa näkyy sitten selvä ero, vasen uusi R134A:lle tarkoitettu ja oikeanpuoleinen vanha R12.
Viime päivinä sähköflekti on kytkeytynyt useimmiten päälle heti käynnistysvaiheessa. Olen tätä ihmetellyt ja nyt tuntui ettei se sammu ollenkaan jos virta on päällä. Asiaan ei vaikuttanut mitenkään ilmastoinnin puolen sitä ohjaavan anturin johdon irrottaminen.
Siispä ajattelin, että varmaankin moottorin lämmöltä flektiä ohjaa ylävesiletkun lähdössä oleva kaksinapainen anturi, sellaista kun ei ilmastoimattomassa mallissa ole. Johdon irrottaminen anturista ei sujunutkaan normaalisti, vaan näin:
Toiminnan osalta joku tietävämpi voisi valaista minua, nimittäin johdon irti ollessa tai liittimen navat yhteen kytkettynä sama juttu; flekti huutaa.
Sitten kun napoja yhdistää tai erottaa, tulee hetken katkos flektin pyörimiseen, sekunti pari. Jos napoja räpsii yhteen pari kertaa sekunnissa, flekti ei pyöri.
Mahdollisesti jollain vastusarvolla pyörii ykkösellä ja jollain kakkosella, oikosululla ja katkoksella aina ? Jollain vastusarvolla ei pyöri ?
Se vaan, kun jätin johdon irti ja kotipihaan saapuessani flekti ei huutanut, eikä taas kun laitoin virran päälle. Onko siinä joku aikarele mikä lie ?
Paisuntaventtilin vaihtaminen vaikutti mielestäni sen verran, että ilmastointi on nyt tehokkaampi, tulee kylmempää jos laittaa jäähdytyksen maksimiin.
Anturin numero A0085424517. Eipä ole KL:llä varastossa, ja jos olisi niin maksaisikin noin 45€, joten tilataan taas Aeromotorsilta.
Ihan hyvä olikin, kun nyt aloin vaihtamaan, niin olihan sen tiivisteet jo vuotaneet eli se uudempi aine vanhemmassa järjestelmässä tehnyt tuhoaan.
Helppo muuten vaihtaa, tosi helppo.
Tässä venttiilit töllistelevät vierekkäin, aivan samanlaiset etupuolelta:
Takaa näkyy sitten selvä ero, vasen uusi R134A:lle tarkoitettu ja oikeanpuoleinen vanha R12.
Viime päivinä sähköflekti on kytkeytynyt useimmiten päälle heti käynnistysvaiheessa. Olen tätä ihmetellyt ja nyt tuntui ettei se sammu ollenkaan jos virta on päällä. Asiaan ei vaikuttanut mitenkään ilmastoinnin puolen sitä ohjaavan anturin johdon irrottaminen.
Siispä ajattelin, että varmaankin moottorin lämmöltä flektiä ohjaa ylävesiletkun lähdössä oleva kaksinapainen anturi, sellaista kun ei ilmastoimattomassa mallissa ole. Johdon irrottaminen anturista ei sujunutkaan normaalisti, vaan näin:
Toiminnan osalta joku tietävämpi voisi valaista minua, nimittäin johdon irti ollessa tai liittimen navat yhteen kytkettynä sama juttu; flekti huutaa.
Sitten kun napoja yhdistää tai erottaa, tulee hetken katkos flektin pyörimiseen, sekunti pari. Jos napoja räpsii yhteen pari kertaa sekunnissa, flekti ei pyöri.
Mahdollisesti jollain vastusarvolla pyörii ykkösellä ja jollain kakkosella, oikosululla ja katkoksella aina ? Jollain vastusarvolla ei pyöri ?
Se vaan, kun jätin johdon irti ja kotipihaan saapuessani flekti ei huutanut, eikä taas kun laitoin virran päälle. Onko siinä joku aikarele mikä lie ?
Paisuntaventtilin vaihtaminen vaikutti mielestäni sen verran, että ilmastointi on nyt tehokkaampi, tulee kylmempää jos laittaa jäähdytyksen maksimiin.
Anturin numero A0085424517. Eipä ole KL:llä varastossa, ja jos olisi niin maksaisikin noin 45€, joten tilataan taas Aeromotorsilta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E

C107 350 SLC -72 242tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
Kiitos.
300D rengastus on raapinut etulokareihin ja se alkoi kyllästyttää, joten päätin tänään vaihtaa (205/55/16" ET31 tilalle) 15-reikävanteet perusrengaskoolla.
Raapiminen ilmeni kun menimme Vanhan Voiman päiville heinäkuun alussa, vaimo ja poika olivat kyydillä. Silloin vähän ihmettelin kun tuntui että ääni paheni muutaman kilometrin matkalla, ja ajoinkin pysäkille ja varmistin onko vänkärin puolen etulokari (se Lokari sisälokari, niin) kunnolla kiinni, ja kurkistinpa vielä ettei olisi jousi poikki tai mitään sellaista. Ei ollut.
No nyt sitten renkaita vaihtaessa löytyi syy, mutta ei siltä puolelta mistä pahemmin raapi; kuljettajan puoleinen jousikuppi oli nyrjähtänyt yläviistoon. Siellä se ehjän massan alla oli mennyt siihen kuntoon, että reunat irtosivat alalaidoilta.
Jousi pois, ja aika jäykkä oli kuppi saada väännettyä takaisin oikeaan asentoon. Parin millin "pellistä" korjauspalat molemmin puolin, mig laulamaan ja hyvä tuli. Pohjamaali, maali, myöhemmin massat.
Samalla tuossa naureskelin, että alkaa yksinkertaiset asiat unohtua. Seisontajarrupoljin nimittäin menee liian syvälle, ja sitä jo ennakoin että joko tilaan takajarruosat ja teen remontin. Tämäkin renkaita vaihtaessa yhtäkkiä tuli mieleen että joo
onhan noita tullut joskus mersusta seisontajarruja säädettyäkin
Meisseli ei-niin-kauniiseen käteen ja molemmista rummuista sen verran säätörullien naksuttelua että kengät on lähellä.
Ei painu enää poljin syvälle, ja jarrut tuntuu pitävän hyvin.
-----------------
Pesin 230:n, jos ehtisi illan mittaan vahata. Sää on ihan sopiva.
Jospa museopaperit saapuisi tulevalla viikolla.
Kyselin Caverionilta onnistuuko tehdä 124 avaimia mallista. Kuulemma onnistuu, joten pitää käydä teettämässä 230 vara-avain.
300D rengastus on raapinut etulokareihin ja se alkoi kyllästyttää, joten päätin tänään vaihtaa (205/55/16" ET31 tilalle) 15-reikävanteet perusrengaskoolla.
Raapiminen ilmeni kun menimme Vanhan Voiman päiville heinäkuun alussa, vaimo ja poika olivat kyydillä. Silloin vähän ihmettelin kun tuntui että ääni paheni muutaman kilometrin matkalla, ja ajoinkin pysäkille ja varmistin onko vänkärin puolen etulokari (se Lokari sisälokari, niin) kunnolla kiinni, ja kurkistinpa vielä ettei olisi jousi poikki tai mitään sellaista. Ei ollut.
No nyt sitten renkaita vaihtaessa löytyi syy, mutta ei siltä puolelta mistä pahemmin raapi; kuljettajan puoleinen jousikuppi oli nyrjähtänyt yläviistoon. Siellä se ehjän massan alla oli mennyt siihen kuntoon, että reunat irtosivat alalaidoilta.
Jousi pois, ja aika jäykkä oli kuppi saada väännettyä takaisin oikeaan asentoon. Parin millin "pellistä" korjauspalat molemmin puolin, mig laulamaan ja hyvä tuli. Pohjamaali, maali, myöhemmin massat.
Samalla tuossa naureskelin, että alkaa yksinkertaiset asiat unohtua. Seisontajarrupoljin nimittäin menee liian syvälle, ja sitä jo ennakoin että joko tilaan takajarruosat ja teen remontin. Tämäkin renkaita vaihtaessa yhtäkkiä tuli mieleen että joo


Meisseli ei-niin-kauniiseen käteen ja molemmista rummuista sen verran säätörullien naksuttelua että kengät on lähellä.
Ei painu enää poljin syvälle, ja jarrut tuntuu pitävän hyvin.
-----------------
Pesin 230:n, jos ehtisi illan mittaan vahata. Sää on ihan sopiva.
Jospa museopaperit saapuisi tulevalla viikolla.
Kyselin Caverionilta onnistuuko tehdä 124 avaimia mallista. Kuulemma onnistuu, joten pitää käydä teettämässä 230 vara-avain.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
Oho.En tiennyt että myös W124:ssa voi olla näitä kuppivaivoja.No,tietenkin voi,mutta ei kait kovin yleistä kun en muista aiemmin lukeneeni.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
Ei ole yleistä. Pyöränkotelossa ei ruosteita näy, ja massan alla oli muhinut kupin kiinnitys huonoksi.
Vähän haasteellista kun näistä kirjoittelee useampaan paikkaan juttua, tulee ajoittain toistettua samoja asioita ja jotain jää kertomatta.
Pikaisesti lukaisten en huomannut että olisin tänne maininnut, mutta kesällä tavoitin yhden 230:n aiemmista omistajista.
Nainen jolta auton ostin oli siis omistanut sen 2021-2025, ja tämä oli sitten 2019-2021 omistaja.
Häneltä kysyin, mitä hänen omistusaikana mahdollisesti remonttia tehtiin, vastaus oli:
Vähän haasteellista kun näistä kirjoittelee useampaan paikkaan juttua, tulee ajoittain toistettua samoja asioita ja jotain jää kertomatta.
Pikaisesti lukaisten en huomannut että olisin tänne maininnut, mutta kesällä tavoitin yhden 230:n aiemmista omistajista.
Nainen jolta auton ostin oli siis omistanut sen 2021-2025, ja tämä oli sitten 2019-2021 omistaja.
Häneltä kysyin, mitä hänen omistusaikana mahdollisesti remonttia tehtiin, vastaus oli:
Korista mainitsi, että alkoi mennä "siihen kuntoon ettei onnistu kokemattomalta". Sen jälkeen sitä on laitettu, ja maalattu yli muutama vuosi sitten, missä vaiheessa lienee vaihdettu etulokasuojat - oletan että ne on vaihtuneet, kun ovat niin hyväkuntoiset. Minähän vaihdoin etuovet."semmosia pieniä fiksejä. Sähkölasien korjausta, kytkimen sylinterien vaihtoa yms. K-jettiin vaihdoin suuttimet ja bensapumpun, sekä kaikki sytkälaitteet"
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
Oliko siinäkin jousikupin ympärille laitettu sellaista vaaleankeltaista pakkelia muistuttavaa kovaa tavaraa?
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
Kyllä, siis sellainen melkein senttiä paksu kolmionmuotoinen "jööti" oli sormin nykäistävissä pellistä irti, kun kuppi oli irronnut.
wiimax.fi