W220 320 cdi Täysin sekasin.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Pastoroitu
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: La 16.08.2025 13:22

W220 320 cdi Täysin sekasin.

Viesti Kirjoittaja Pastoroitu »

Teen tästä surullisesta tapauksesta tarinan. Mutta tähän lyhyesti vain mikä autossa vikana.

Autoon annettu apuvirtaa ja auto saatu käyntiin. Auto aivan sekaisin.

Kysymys nro 1. Sam-yksikkö takaa luultavasti rikki, mikä koodi on tärkeä, kun tilaa uuden käytetyn.
IK-logo ja sen perässä oleva koodi?
Mersun tähti ja A-kirjain ja sen perässä oleva koodi?
HW- Koodi?
SW-koodi?

Merkki 28/02 (oletan valmistuspäivää, ja tällä ei kai merkitystä?)

Kysymys nro 2. Koodi B1268, Auton kaikki yhteydet ilmastointilaitteeseen on poikki. Eli tuulettimet nappeihin tulee virta, mutta mikään ei toimi.
Radio on kytketty pois huollossa (purkaa akkua) voisiko liittyä tähän?. Miten tätä vikaa tulisi lähteä selvittelemään.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1326
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: W220 320 cdi Täysin sekasin.

Viesti Kirjoittaja Ari »

Kovin niukasti oli tietoa.Miten on sekaisin?Miksi arvelet että taka-SAM on viallinen?Jos on,niin A-kirjaimella alkava koodi on tärkeä.Joskus kait voi ilman koodaustakin toimia uusi yksikkö.Olet varmasti katsonut kaikki sulakkeet.Akun edessä verhoilun takanakin on jotain.

Näitä ei ole suositeltavaa käynnistää toisen auton avulla,voi joskus käydä ikävästi ja virtapiikki tekee tuhoa.Ei liene kovin yleistä,mutta sitä tapahtuu.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 651
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W220 320 cdi Täysin sekasin.

Viesti Kirjoittaja jusi »

Kannattaa katsoa ohjainlaitteen numero Parts Informationista alustanumerolla. Star kai käytössä? Kaikkiin ohjainlaitteisiin pääsee sisään? Kukaan ei tuota koodia osaa ulkoa eli kannattaa laittaa tänne vikakoodin suomennos kun Star sen tarjoaa.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
rust8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 19.06.2022 09:36

Re: W220 320 cdi Täysin sekasin.

Viesti Kirjoittaja rust8 »

Aika varmasti SAM ei ole rikki vaan sun akku on niin huono että ei riitä jännite kaikille laitteille ja sen takia Samit sekoilee sun muuta. Kuten sanoit piti antaa apuvirtaa eli akku on sökö. Vaiha akku ensin uuteen > AMG akku tyyppi.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3145
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W220 320 cdi Täysin sekasin.

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Oliko sekaisin ennen vai vasta apuvirran jälkeen?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Pastoroitu
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: La 16.08.2025 13:22

Re: W220 320 cdi Täysin sekasin.

Viesti Kirjoittaja Pastoroitu »

Kiitos viesteistä.
Tästä tulee pitkä teksti:

Eli sukulaisen auto. Sukulainen sairastu ja auto jäi käyttämättä talvella.
Akku meni tyhjäksi ja tätä tyhjenemistä on esiintynyt pitkään, Autoon on asennettu älylaturi, eli lataa akkua samalla, kun laittaa lohkolämmittimen päälle.

Auto haluttiin käyntiin ja virtaa ei tullut mihinkään (akku täysin tyhjä).
Virtaa mentiin laittamaan takapenkin alta löytyneeseen sähköjohtoon. Ja saattaa olla että muitakin paikkoja oli koitettu.

Auto saatiin apuvirralla käyntiin. Vikoja oli sen jälkeen paljon. Auto ajettiin korjaamolle joka voisi tarkastaa, mikä siellä on vialla. Tässä vaiheessa itse kysyin sukulaiselta, että onhan niillä tietokone joka pystyy paikantamaan vian? Sukulainen soitti ja sai vastauksen, että asia on hoidossa, näin vanha mersu ei tarvitse mitään erityistä tietokonetta. Tässä vaiheessa minä aloin aavistamaan pahinta.

Auto oli pitkään korjaamolla.
Korjaamo oli korjannut autoa 25 Tuntia: He olivat vaihtaneet laturin, moniurahihnan, abs anturin taakse, ohjauskulma tunnistin.
Kuitti on epäselvä, mutta korjanneet "sähköikkunoita, vilkkuja, lasinpyyhkimiä, vaihteistoa, abs luistonestoa, virranpurkamis ongelmaa" (ymmärtääkseni radio irroitettu). Vikana heidän mielestä vielä ilmajousituksen tasonsäätö, lämmityslaitteen moottori.

Auto, kun oltiin haittu pois. Auton jouset oli täynnä ilmaa, eli ääriasennossa. Lasku suunnilleen sama, kuin mitä auton arvo on.

Jos olisi mahdollista, niin auto vietäisiin jollekkin pajalle, joka oikeasti olisi ymmärtänyt tämän auton päälle. Nyt kävi näin.

Stari on toistaiseksi käytössä, mutta kokemusta siitä vähän.
Akku on autoon vaihdettu ja se syö nykyäänkin akkua erittäin paljon lepotilassa, vaikka se on korjattu "korjaamon mukaan".

Auto oli ajossa ennen, sukulaisen sairastumista, mutta ajamattomana söi akun tyhjäksi. eli jotain vikaa oli ennen sekoamista. Apuvirran jälkeen vikoja nähtävästi tullut lisää. Oliko akun tyhjeneminen vai apuvirta vikojen syy? En tiedä. Korjaamolla omistajan mukaan vikoja oli tullut lisää (en osaa sanoa, pitääkö tämä paikkansa).

Autoa koittanut ensin lukea peruslukioilla ja sen jälkeen Starilla. Laitan alas koodeja mitä tullut vastaan.
Alla yleistesterin koodit

(ilmastointi)
c1336
c1334
c1333

Taka Sam
b1627

Kuljettajan puolen Sam
b1640

Matkustajan puolen Sam
b1637

Nokka-akselinasento
P00C

Näitten koodien jälkeen katsoin taka-sam ja siellä oli joku ylimääräinen Rele. Releestä hyppyjohtoja samin taakse.

Alas koodit Starilla luettu

Lämmityslaite
B1268 / ohjainlaite N18/4

C1026-128 Ohjauskulman anturi

C1333-001 Y36/6y5 (Airmatic jotain..)
C1336-001 Y36/61
C1336-001 Y36/6y3
c1013 Alijännite

Ventiilin ja jousituen välinenputki vuotaa.

B1627 Rakenneosa E18/1 Peräkontissa joku häiriö (ehkä valo)

Kaikki neuvot, otan mielellään vastaan miten tämä vielä saataisiin elvytettyä.
T-Row
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: W220 320 cdi Täysin sekasin.

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Eli nuo kooditko jää kaikki aktiiviseksi sen jälkeen, kun koodit nollaa starilla? Eivät kuittaannu siis toisin sanoen?

Itselle ei selvinnyt, että mikä on ongelma? Koodeja on paljon, eivätkä ne kuittaannu starilla? Vai se, että joku syö jatkuvasti akkua? Vai kenties se, että auto pelaa miten sattuu ja vikavalot palaa?

Nuo koodit kaipaisivat selityksiä. Kukaan ei muista koodeja ulkoa, eikä kukaan jaksa googlettaa niitä kysyjän puolesta.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1326
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: W220 320 cdi Täysin sekasin.

Viesti Kirjoittaja Ari »

E18/1 on rekkarivalot.Tyypillisiä virtasyöppöjä on esim.Command/vahvistin,hälytin(vas.etulokarin takamuovisuojan takana)ja takaluukun lukon mikrokytkin.Tuosta voi kokeeksi ottaa liittimen irti,löytyy kun irrottaa lukon ympärillä olevan muovilevyn.Paree katsoa että on toimiva avain,sillä liittimen irrottamisen jälkeen luukku ei aukea kuin rauta-avaimella..ja on siis aina lukossa.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2671
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: W220 320 cdi Täysin sekasin.

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Virtasyöppöys löytyy myös nyppimällä sulakkeita pois. Pihtivirtamittari akun kaapeliin ja sulakkeita pois ja takas ja siitä saa tiedon mikä paikka virtaa imee.

Pelkän testerin ilmoituksen mukaan osia saa vaihdella niin että seteleitä palaa kun kehitysapuun antaisi.

Kun auto oli seisonut niin jos oli taivasalla kannataa katsella onko vettä päässyt takasamin seudulle tai muihinkaan bokseihin.

Itsellä w220 halvaantui kerran ihan oikean etuoviohjainlaitteen hajotessa niin että puoli autoa oli "rikki". Akun pettäessä samoin lakkasi toimimasta iso osa sähköistä.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 651
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W220 320 cdi Täysin sekasin.

Viesti Kirjoittaja jusi »

AK47 kirjoitti: Ti 19.08.2025 00:10 Virtasyöppöys löytyy myös nyppimällä sulakkeita pois. Pihtivirtamittari akun kaapeliin ja sulakkeita pois ja takas ja siitä saa tiedon mikä paikka virtaa imee.

Pelkän testerin ilmoituksen mukaan osia saa vaihdella niin että seteleitä palaa kun kehitysapuun antaisi.

Kun auto oli seisonut niin jos oli taivasalla kannataa katsella onko vettä päässyt takasamin seudulle tai muihinkaan bokseihin.

Itsellä w220 halvaantui kerran ihan oikean etuoviohjainlaitteen hajotessa niin että puoli autoa oli "rikki". Akun pettäessä samoin lakkasi toimimasta iso osa sähköistä.
Nopeampi tapa on mitata yleismittarin mV-mittauksella. Googlella hakee "Fuse voltage drop chart" niin löytyy sulaketyyppikohtaiset arvot virroille. Ja 220:ssa ei läheskään joka laitteelle ole omaa sulaketta. Viat kyllä kannattaisi ensin korjata, usein syyllinen virransyöntiin on niissä laitteissa joissa on vikakoodeja/vikoja.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2671
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: W220 320 cdi Täysin sekasin.

Viesti Kirjoittaja AK47 »

jusi kirjoitti: Ti 19.08.2025 10:16
AK47 kirjoitti: Ti 19.08.2025 00:10 Virtasyöppöys löytyy myös nyppimällä sulakkeita pois. Pihtivirtamittari akun kaapeliin ja sulakkeita pois ja takas ja siitä saa tiedon mikä paikka virtaa imee.

Pelkän testerin ilmoituksen mukaan osia saa vaihdella niin että seteleitä palaa kun kehitysapuun antaisi.

Kun auto oli seisonut niin jos oli taivasalla kannataa katsella onko vettä päässyt takasamin seudulle tai muihinkaan bokseihin.

Itsellä w220 halvaantui kerran ihan oikean etuoviohjainlaitteen hajotessa niin että puoli autoa oli "rikki". Akun pettäessä samoin lakkasi toimimasta iso osa sähköistä.
Nopeampi tapa on mitata yleismittarin mV-mittauksella. Googlella hakee "Fuse voltage drop chart" niin löytyy sulaketyyppikohtaiset arvot virroille. Ja 220:ssa ei läheskään joka laitteelle ole omaa sulaketta. Viat kyllä kannattaisi ensin korjata, usein syyllinen virransyöntiin on niissä laitteissa joissa on vikakoodeja/vikoja.
Tässä omassa/omissa tapauksessa helpoin, nopein ja olikin ainoa toimiva tapa. Kun siellä on joku paikka sopivasti töttöröö voi kuluva virta vaihdellakkin ja vaihtelikin. Mutta kun sulake pois niin ei vaihtele. Näkee heti akun kaapelista pihtivirtamittarilla että nyt homma rauhottui ja toki se että vikakoodit ei palaa ja saa nollailtua ne kuten kuuluu. Samalla tulee sulakkeen mahdolliset hapettumat itsestään rassattua pois. Tokihan pitää tietää mitkä sulakkeet mihinkäkin ohjainlaitteeseen on kytköksissä jotta voi sitten sanoa mikä niistä useasta koodin antaneesta laitteesta on oikeasti kaput ja mitkä ei.

Ei ne vikakoodit ole aina "oikeita" Ja joskus taas ei ole ollenkaan vikakoodeja.

Käytetyllä osalla kokeilin esim takasamiin liittyviä koodeja selvitellä niin sehän ei ollut ehjä sekään :D Tosin kyllä se takasami sitten korjattiin (pitäkää vanhat takasamit tallessa niin saa varaosia :D ). Mutta joskus saa kurkistella useamman vaihtoehdon kun w220 kyseessä.

Toivotaan että kyselijän tapauksen auto tulee kuntoon kun on jo aikaa ja rahaa palanut.

Ja kyllähän niitä sulakkeista voi mittailla ei siinä mitään. Itse mittailen vanhasta sulakkeesta tehdyllä mittasulakkeella niin ei tarvitse taulukoista katsella :thumbup:
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Vastaa Viestiin