Ikkunan nostomekanismi, W123
Ikkunan nostomekanismi, W123
W123:sen kuljettajan ikkunan nostohissi sanoi työsopimuksen irti.
Pikaisesti nippusiteellä ikkunaa yläasentoon laittaessa tutkin mahdollista vika paikkaa.
Vika tuntuisi olevan siinä "systeemissä" mitä veivillä pyöritetään ja mikä siitten liikuttaa sitä "hammas kaarta". "Syteemi" pyörii tyhjää ja paukkuu, eli onkohan laakeri tai ratas mennyt rikki?
Vinkkejä tarvitaan miten korjauksessa kannattaisi edetä.
Tarvitseeko koko ikkuna irrottaa?
Saakohan sitä "systeemiä" edes irroitettua erikseen vai pitääkö vaihtaa koko hissi?
Pikaisesti nippusiteellä ikkunaa yläasentoon laittaessa tutkin mahdollista vika paikkaa.
Vika tuntuisi olevan siinä "systeemissä" mitä veivillä pyöritetään ja mikä siitten liikuttaa sitä "hammas kaarta". "Syteemi" pyörii tyhjää ja paukkuu, eli onkohan laakeri tai ratas mennyt rikki?
Saakohan sitä "systeemiä" edes irroitettua erikseen vai pitääkö vaihtaa koko hissi?
Mulla kävi joskus vuosia sitten ihan samalla tavalla.
Oviverhous irti, hissimekanismi pois ovesta ja kappas, mulla ainakin oli muistaakseni sellainen neliön mallinen paikalleen prässätty palikka mekanismista irronnut. Plättäsin takas paikalleen ja puristelin hiukan reunoilta kiinni miettiessäni samalla kauanko mahtaa pysyä kunnossa. No , viisi vuotta on jo mennyt...
Ei muuta kuin rohkeasti vaan tutkimaan mitä on syönyt, nuo ikkunahissit ei ole mitään kovin monimutkaisia vehkeitä.
Oviverhous irti, hissimekanismi pois ovesta ja kappas, mulla ainakin oli muistaakseni sellainen neliön mallinen paikalleen prässätty palikka mekanismista irronnut. Plättäsin takas paikalleen ja puristelin hiukan reunoilta kiinni miettiessäni samalla kauanko mahtaa pysyä kunnossa. No , viisi vuotta on jo mennyt...
Ei muuta kuin rohkeasti vaan tutkimaan mitä on syönyt, nuo ikkunahissit ei ole mitään kovin monimutkaisia vehkeitä.
Re: Ikkunan nostomekanismi, W123
Olen vaihtanut kuskin oven ikkunannostimen 4/5 Mersusta, mitä perheessää/itsellä on ollut. Jokaisessa vikana on ollut sen hammaskiskon hampaiden pehmeneminen.Sami S kirjoitti:Vika tuntuisi olevan siinä "systeemissä" mitä veivillä pyöritetään ja mikä siitten liikuttaa sitä "hammaskaarta". "Syteemi" pyörii tyhjää ja paukkuu, eli onkohan laakeri tai ratas mennyt rikki?
Vaihtotyö on todella helppo. Ovipahvi tosiaan irti, jonka alta paljastuu mekanismin kiinnityspultit. Itse veivin seutu taisi olla kolmella/neljällä pultilla kiinni, tukirauta oven lukon alapuolella yhdellä pultilla pitkittäisessä hahlossa (pistä kiinnityskohta muistiin) sekä lisäksi itse ikkuna on kiinnitetty nostimeen ainakin toisesta päästään. Ikkunan alalaidassa on metallilista, jossa tuo kiinnityspiste on. Ikkunaa ylös-alas liikuttamalla saat kyllä sen näkyviin.
Lasi voi jäädä oven sisään pulttien irrotuksen jälkeen, sitä pystyy kyllä käsin sitten liikuttelemaan ja passailemaan.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
www.classicdata.fi
Minulla on myös kuskin ikkunassa samaa ongelmaa. Ikkuna menee omin voimin ylös ja jää noin 5cm raolleen jonka jälkeen pitää ite avittaa. Käytin verhoilun irti ja mekanismi tuntui olevan jotenkin löysä. Pystyi käsin nostamaan ylös jne. Täytyy käyttää irti koko systeemi ja tutkia.
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '77, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Helppo...
...on vaihtaa tuo hissi/nostinmekanismi. Itsellä kävi W201:ssä myös siten että ikkunaa kiinni laitettaessa alkoi "paukkumaan" ja ns. "pyörimään yli" n. 5 cm ennen kuin ikkuna oli kiinni. KL:stä tilasin uuden nostinmekanismin (74 eur) ja vaihtotyö ovipahvin irroituksineen kävi 15 minuutissa vaikka en mikään asentaja olekaan enkä koskaan moista hommaa tehnyt. Vika oli muuten siinä hammasrataskaaressa, oli pari viimeistä hammasta kulunut melko olemattomiksi.
MB 190E -84
"AMG-look"
MB 190E -84
"AMG-look"
Re: Helppo...
Oliko sähköikkuna? Muistaakseni Venetmäellä tiesivät sanoa että niissä se johtuu pääasiassa siitä, että moottorin ratas ei mene hammaskaaren väleihin kunnolla pohjaan -> syö hampaan kärjet "nopeahkosti".hoffa kirjoitti:...on vaihtaa tuo hissi/nostinmekanismi. Itsellä kävi W201:ssä myös siten että ikkunaa kiinni laitettaessa alkoi "paukkumaan" ja ns. "pyörimään yli" n. 5 cm ennen kuin ikkuna oli kiinni. KL:stä tilasin uuden nostinmekanismin (74 eur) ja vaihtotyö ovipahvin irroituksineen kävi 15 minuutissa vaikka en mikään asentaja olekaan enkä koskaan moista hommaa tehnyt. Vika oli muuten siinä hammasrataskaaressa, oli pari viimeistä hammasta kulunut melko olemattomiksi.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
www.classicdata.fi
eipä..
..eipä ollut sähköikkuna, mutta aika luonnolista kulumaa se on koska siinä kohtaahan piikit/hampaat kuluu kun ikkuna menee täysin kinni (tulee stoppi, vastus). Samoin kun esim. sitten puolestaan yrittää avata kovalla pakkasella jäätynyttä vitriiniä niin siinähän ne menee pikkuhiljaa..
MB 190E -84
"AMG-look"
MB 190E -84
"AMG-look"
Eli koko nostomekanismi on irroitettava.
KL-Varaosilla uusi maksaa 75€ ja viesteistä päätellen vanhaa osaa ei kannatakkaan ajatella jos sekin on lähellä hajoamista. Ja uuden saa vielä kohtuulliseen hintaan.
Pitääpä hommata uusi nostomekanismi ja tutkia osia.
Vois vaikka ottaa kuvia niin olisi muillekkin opiksi miten vaihtoa ei kannata tehdä.
KL-Varaosilla uusi maksaa 75€ ja viesteistä päätellen vanhaa osaa ei kannatakkaan ajatella jos sekin on lähellä hajoamista. Ja uuden saa vielä kohtuulliseen hintaan.
Vois vaikka ottaa kuvia niin olisi muillekkin opiksi miten vaihtoa ei kannata tehdä.

Kaiva se nyt ensin hyvä mies auki ja irti, jotta pääset näkemään, mikä on vikana. Jos sulla on samantapainen ongelma kuin mulla oli aikanaan ( sulla on bensapelikin, niin voinen olettaa, ettei ole niin paljon ajettu, että ikkunahissikin olisi ajettu "loppuun". Olikos tuo nyt selvästi ilmaistu?)Sami S kirjoitti:Eli koko nostomekanismi on irroitettava.
Mun autolla oli tuolloin, kun ikkuna lakkas pelittämästä (oisko ollu kesällä 2000), ajettu tommonen 250th. Nyt on taulussa satku enempi, ja vielä toimii.
Saatat säästää sen 75€, kun tutkit ensin, onko vaiva korjattavissa vähäisillä ponnisteluilla, vai onko tuo loppuun kulunut, jolloin joudut hankkimaan varaosan.
Jaa. tulinpas kattoneeksi sun autoasi. Ja aika paljon on tietä nähnyt. Voipi olla hissikin loppuun jo kahnattu, koska mitä enempi siellä autossa joku istuu, sen todennäköisemmin se joku koskee eri vipuihin ja säätimiinkin, kuten ikkunaveiviin tai -katkaisijaan.

Noin on käynyt täälläkin jo kaks kertaa, jos kolmannen kerran vielä pettää niin hankin uuden...RH kirjoitti:Oviverhous irti, hissimekanismi pois ovesta ja kappas, mulla ainakin oli muistaakseni sellainen neliön mallinen paikalleen prässätty palikka mekanismista irronnut.

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Jaa että tämmönenkin "vika" voipi ilmaantua meikäläiselle jossain vaiheessa.RH kirjoitti:Sami S kirjoitti: Jaa. tulinpas kattoneeksi sun autoasi. Ja aika paljon on tietä nähnyt. Voipi olla hissikin loppuun jo kahnattu, koska mitä enempi siellä autossa joku istuu, sen todennäköisemmin se joku koskee eri vipuihin ja säätimiinkin, kuten ikkunaveiviin tai -katkaisijaan.
Ikkunoita on kyllä ahkerasti käytetty, mutta vielä ei ole ollut ainakaan mitään oireita.
MB -84 W123 300D 585 000 km
Minulla ikkuna ruopesi oirelemaan vuoden ajan siten että se oli pirun jäykkä veivata ja ei mennyt alas asti. Ja juuri ennen kun se hajosi oli s******n jäykkä ja sitten se meni rikki.Dunkelblau123 kirjoitti:Jaa että tämmönenkin "vika" voipi ilmaantua meikäläiselle jossain vaiheessa.
Ikkunoita on kyllä ahkerasti käytetty, mutta vielä ei ole ollut ainakaan mitään oireita.
mulla hampaat oli ihan hyvässä kunnossa, mutta se jousena toimiva "kierukka" joka "nostaa nostokoneistoa ja lasia ylöspäin, pääsi aina irtoamaan paikaltaan. kannattaa varmaan kysellä joltain forumilaiselta jostain huonosta ovesta pelkää nostokoneistoa. itselläni ei nyt enää ole mutta ei siitä kannata tuota yli 70 euroo maksaa..