W639 viano ahtopaineviat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Pito
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: La 06.07.2024 09:48

W639 viano ahtopaineviat

Viesti Kirjoittaja Pito »

Moikka,

Minulla on vuoden 2013 neliveto Viano om651 automaattilaatikolla, ajettu n. 360000km. Siinä on ollut ahtopainevikaa, rajuja vaihteen vaihtoja, eritavalla reagoivaa kaasua(joskus auto lähtee kuin tykin suusta pienellä kaasulla ja välillä pitää kaasua painaa paljon että jotain tapahtuu) ja noussutta polttoaineen kulutusta. Alla vika- ja huoltohistoriaa muistin ja säilyneiden laskujen perusteella.

Toistuneet vikakoodit:
CDID2-common rail diesel injection modulista: P226300 ahtopaine poikkeaa tavoitearvosta
EWM - elektroninen vaihdevipumodulista viat: P1876 ja P1906 (CAN-tiedonsiirrossa ohjainlaitteen N30/4(ajonvakauden hallinta (ESP) kanssa on häiriö).
CAN-väylän vioista en tiedä miten usein ne on toistuneet ennen kesää 2025. Luulen että huollossa on nollattu vain ahtopaineviat, ei kaikkia vikoja.

Talvi 23/24
Auto meni joitakin kertoja limp modelle. Vikakoodeina olivat ahtopaine poikkeaa tavoitearvosta ja ahtopaine alhainen(näistä minulla ei ole tarkempaa koodia). Huolto luki samalla että hiukkassuodatin on täysin tukossa. Pönttö irti ja pesuriin. Pesulla ei ollut vaikutusta ahtopaineongelmiin.
Jossakin vaiheessa talvea alkoi kuulumaan kova jysähdys ja tärähdys vaihteen vaihdon yhteydessä, kun laittoi kerralla kaasun pohjaan. Tehtiin öljynvaihto laatikkoon eikä tilanne muuttunut, öljyillä oli ajettu jo yli 100000km.
Myöhemmin talvella kävi muutaman kerran: kylmällä tai eberillä lämmitetyllä moottorilla parkista lähtiessä auto ei meinannut lähteä liikkeelle ennenkuin moottoria kierrätti paljon. Muistaakseni pahimmilleen 2500-3000rpm.

Kesä 24
Ahtopaineviat taas jatkui ja autoon vaihdettiin ensin oikean puolen ahtopaineputki ja syksyllä vasen. Viat loppu ja auto tuntui normaalille ajaa.

Talvi 24/25
Taas ahtopaineesta vikakoodia (P226300) ja veholta sanottiin että on järkevin vaihtaa ahtopaineanturi ja se vaihdettiin. Auto nyki välillä mutta vikakoodia ei enää tullut.
Meni noin kuukausi ja taas tuli vikakoodi ahtopaineesta ja veholla tehtiin ahtopuolelle savutesti eikä mitään vuotoja löytynyt. Seuraavaksi toimenpiteeksi ehdotettiin turbon säätimen vaihtoa. Löysin uuden säätimen hinnalla 50000km ajetun turbon missä oli säädin kiinni ja se vaihdettiin. Mikään ei muuttunut paitsi se, että aloin jo uskomaan kuvitelleeni oireet ja luovutin tuon pläjän kanssa.

Kesä 25
Jarrupolin meni jäykäksi ja syyksi löyty rikkoontunut alipainepumppu. Alipainepumpun vaihdon jälkeen auto alkoi taas toimimaan normaalisti. Kulutus laski 1-1,5l/100km, vaihteet vaihtui pehmeemmin ja kaasu reagoi tasaisemmin. Vähän ajan päästä taas nykiminen alkoi ja välillä tuntuu kuin ajaessa joku jarruttaisi kevyesti tai tuulenpuuska hidastaa vauhtia tyynellä säällä.
Kesän aikana sain oman starin millä olen nyt lukenut ja nollannut viat.
CAN-väylä viat P1876 ja P1906 on uusiutunut useaan kertaan kuukauden aikana.
30.8 auto meni limp modeen. Vikakoodi P226300 ahtopaine poikkeaa tavoitearvosta.

Starin tarjoamat testit vikakoodin P226300 kohdalta meni hyväksytysti läpi(automaattinen tarkastus ahtoilmajärjestelmä, ahtopaineen säädin, pakokaasun vastapaineen tunnistin ja lämpötilatunnistin ennen pakokaasuahdinta).

Osaisiko joku kertoa mistä kannattaisi vikaa etsiä?
Voiko vuoto alipainepuolella aiheuttaa ahtopaine- ja vaihdelaatikkoviat? Onko huollon helppo paikallistaa vuoto?
Alipainepumpun vaihdon laskussa lukee "purettu moottoritilan muovit, ilmanputsarikotelo, egr, lauhdutin ja ahtoputket". Voiko ahtoputket asentaa huonosti paikoilleen ja ahtopuoli alkaa hiljakseen taas vuotaa?
Voiko edellä mainitut CAN-väylä viat aiheuttaa kuvailtuja oireita vai onko pelkkiä "haamuvikoja"?

Kiitos jo valmiiksi avusta.
Vastaa Viestiin