GLC 350e (X253) 2018 on alkanut ilmoittaa "SOS Inoperative" joka kerta kun laittaa virrat päälle. Ollut tällainen jo jonkin aikaa. Aiemmin SOS-nappi toimi ja sieltä vastattiin. (Lapset kokeili, kun jäivät keskenään autoon)
Tutkitutin asiaa yhdellä hyvämaineisella ei merkkikorjaamolla ja sanoivat, että antennikaapeli poikki ja koko iso johtosarja pitäisi vaihtaa. Sanoivat myös heti, että eivät tee tuota hommaa. Iso työ ja vaikea ilman kokemusta. Maksanee Veholla tuhansia.
Osaisiko joku kertoa:
- Missä antenni on ja voiko pitää paikkansa, että antennikaapeli on katkennut itsekseen?
- Jos antennikaapeli tosiaan on poikki, niin onko sitä mienkään mahdollista korjata/kokemuksia? Koaksiaalikaapelinkin voi jatkaa oikeanlaisella välikappaleella, ellei pysty vaihtamaan uuteen.
- Eihän tämä liity 3G:n alasajoon?
GLC 350e (X253) SOS Inoperative
- webastoguru
- Asiantuntija
- Viestit: 232
- Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46
Re: GLC 350e (X253) SOS Inoperative
Todella harvinainen vika, jos antennikaapeli olisi poikki. X253 2018 malleissa hätäpuhelinjärjestelmä toimii Hermes UMTS kommunikaatiomoduulin kautta. Tässä GLC mallissa kommunikaatiomoduuli sijaitsee oikeanpuoleisen etupenkin alla. Eli siellä olevan takajalkatilan maton alapuolella omassa styrox -laatikossa. Sieltä lähtee kyseinen antennijohto, joka menee sitten hätäpuhelinantennille. Se sijaitsee oikeanpuoleisen takapilarin tai hattuhyllyn verhoilun sisällä. Antennijohto kulkee muistaakseni koko matkan vasemman puoleisessa johtokourussa mattojen alla. Eli tuntuu aika oudolta, mikä menisi katkaisemaan mattojen alla olevasta johtokourusta antennikaapelin. Kyseisessä kourussa kulkee varmaan noin sata erilaista johtoa ja kaapelia.
Kaikki on toki mahdollista, vaikka tuntuisi kuinka epätodennäköiseltä. M-B testerillä voi helposti tehdä tuon kommunikaatiomoduulin omatestin, jossa pitäisi näkyä myös antenniviat. DTS Monacolla saa ehkä vielä vähän tarkemmin selville mahdolliset hätäpuhelimen sisäiset sekä antenniviat. Huomattavasti yleisempi vika on itse kommunikaatiomoduulissa oleva sisäinen vika. Joka on jo vähän kalliimpi vika korjata. Eli se vaatii käytännössä kommunikaatiomoduulin vaihdon. Käytetty tehdasasetuksiin palautettu ja ohjelmoitavaissa oleva Hermes UMTS moduuli maksaa 250-350 €. Uuden vastaavan hinta on noin 900 €.
Moduulin ja antennin välillä oleva antennijohto, jonka molemmissa päissä on nuo Fakra -naarasliittimet maksaa noin 30-40 €. Antennijohdon asennus vaatii etu- ja takapenkin, mattojen ja muutaman paneelin irrotuksen. Eli asennus pitäisi onnistua noin tunnissa, eikä tässä tarvita mitään johtosarjan vaihtoja.
Ohessa olevassa kuvassa näkyy Hermes UMTS kommunikaatiomoduuli N112/9, hätäpuhelinantenni A2/52 sekä M-B antennijohto Fakra naarasliittimillä. Hätäpuhelinantenni voi olla myös laatikon mallinen riippun auton vuosimallista ja varusteista.
3G -yhteyksien loputtua UMTS M-B hätäpuhelinjärjestelmät siirtyivät automaattiseti käyttämään vanhaa ja hitaampaa 2G -verkkoa. Sen pitäisi toimia meillä Suomessa vuoteen 2029 asti, joten myös UMTS moduulin hätäpuhelinjärjestelmät toimivat ainakin sinne asti.
Kaikki on toki mahdollista, vaikka tuntuisi kuinka epätodennäköiseltä. M-B testerillä voi helposti tehdä tuon kommunikaatiomoduulin omatestin, jossa pitäisi näkyä myös antenniviat. DTS Monacolla saa ehkä vielä vähän tarkemmin selville mahdolliset hätäpuhelimen sisäiset sekä antenniviat. Huomattavasti yleisempi vika on itse kommunikaatiomoduulissa oleva sisäinen vika. Joka on jo vähän kalliimpi vika korjata. Eli se vaatii käytännössä kommunikaatiomoduulin vaihdon. Käytetty tehdasasetuksiin palautettu ja ohjelmoitavaissa oleva Hermes UMTS moduuli maksaa 250-350 €. Uuden vastaavan hinta on noin 900 €.
Moduulin ja antennin välillä oleva antennijohto, jonka molemmissa päissä on nuo Fakra -naarasliittimet maksaa noin 30-40 €. Antennijohdon asennus vaatii etu- ja takapenkin, mattojen ja muutaman paneelin irrotuksen. Eli asennus pitäisi onnistua noin tunnissa, eikä tässä tarvita mitään johtosarjan vaihtoja.
Ohessa olevassa kuvassa näkyy Hermes UMTS kommunikaatiomoduuli N112/9, hätäpuhelinantenni A2/52 sekä M-B antennijohto Fakra naarasliittimillä. Hätäpuhelinantenni voi olla myös laatikon mallinen riippun auton vuosimallista ja varusteista.
3G -yhteyksien loputtua UMTS M-B hätäpuhelinjärjestelmät siirtyivät automaattiseti käyttämään vanhaa ja hitaampaa 2G -verkkoa. Sen pitäisi toimia meillä Suomessa vuoteen 2029 asti, joten myös UMTS moduulin hätäpuhelinjärjestelmät toimivat ainakin sinne asti.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Re: GLC 350e (X253) SOS Inoperative
Kiitos infosta. Tämän perusteella itse veikkaan vikaa modulissa. Nyt pitää löytää joku, joka osaa selvittää todellisen vian ja tarvittaessa koodata ja vaihtaa modulin. Onko vinkkejä?
- webastoguru
- Asiantuntija
- Viestit: 232
- Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46
Re: GLC 350e (X253) SOS Inoperative
Tässä asiassa kannattaa kääntyä esim. Tuusulassa olevan MB Lab:n puoleen. Pohjois-Suomessa on sitten toinen vaihtoehto eli Ylivieska. Mikäli vika löytyy UMTS -kommunikaatiomoduulista, silloin kannattaa ehkä investoida 100-150€ enemmän ja asentaa huomattavasti parempi LTE -moduuli. Silloin hitaat 2G -yhteydet päivittyvät huomattavasti nopeampaan 4G -yhteyteen.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J