W124 '93 lukko jumiin
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
W124 '93 lukko jumiin
Terve!
Kävipä kummallinen homma tuossa aamulla. Lähdin näyttämään 124:sta katsastussedälle, kun ei viimeksi tykännyt takajarruista. Ongelmaksi meinasi muodostua autoon pääsy konttorin pihalla. Ei käänny avain yhtään oven lukossa. Asentamani kakesarjan kake sentään heräsi juuri sen verran, että autoon päästiin. Siinä kun on patteri aika finaalissa. Ja ilmeisesti takaluukusta avainta kääntämällä keskuslukko avaisi ovetkin?
a) mikähän lukolle yhtäkkiä tuli, kun kotoa lähdettäessä toimi hienosti?
b) mitenköhän lukkopatruunan saisi irti pöytätarkasteluun?
Ps. Jarrut läpäisi testin kiitosten kanssa.
Pps. Naputtelen tätä kännykällä, enkä viitsinyt etsiä lukkopesäasiaa haulla. Virtalukon lukkopesän irroituksesta on varmaan miljuuna ketjua.
Kävipä kummallinen homma tuossa aamulla. Lähdin näyttämään 124:sta katsastussedälle, kun ei viimeksi tykännyt takajarruista. Ongelmaksi meinasi muodostua autoon pääsy konttorin pihalla. Ei käänny avain yhtään oven lukossa. Asentamani kakesarjan kake sentään heräsi juuri sen verran, että autoon päästiin. Siinä kun on patteri aika finaalissa. Ja ilmeisesti takaluukusta avainta kääntämällä keskuslukko avaisi ovetkin?
a) mikähän lukolle yhtäkkiä tuli, kun kotoa lähdettäessä toimi hienosti?
b) mitenköhän lukkopatruunan saisi irti pöytätarkasteluun?
Ps. Jarrut läpäisi testin kiitosten kanssa.
Pps. Naputtelen tätä kännykällä, enkä viitsinyt etsiä lukkopesäasiaa haulla. Virtalukon lukkopesän irroituksesta on varmaan miljuuna ketjua.
Terveisin
Tero
Tero
Re: W124 '93 lukko jumiin
Mo!
Mä joskus kirjoitin tämmöisen vaihe-vaiheelta-ohjeen. En vain ole koskaan laittanut sitä mihinkään näkyville. Tässä se on kuitenkin ny. Kuvia en pysty liittämään nätisti tästä - teen vaikka eri viestin sille asialle pian.
Kuulemma moni on saanut jämähtäneenkin lukon auki voiteluaineella sekä pitkään kestäneellä avaimen renkutuksella (joku kertoi 2 tuntia hinkanneensa ennen ku aukesi...)
Kuvia siis pian lisää...
W124 oven lukkopatruunan irrotus ja purku
Jos oven lukkopatruuna ei toimi kunnolla, se voi korjaantua puhdistamalla ja voitelemalla. Ehkä myös viilaaminen on tarpeen, ja siitäkin on juttua alempana. Varmaankin puhdistus + voitelu kannattaa silloin tällöin tehdä, vaikka ei erityistä vikaa systeemissä olisikaan, koska se pidentää systeemin toimintaikää ja estää jumittumista.
Esimerkkiyksilö: E 300 Turbodiesel -94
Näin minä sen tein:
1. Irrotetaan musta muovitulppa, joka saadaan näkyviin, kun ovi avataan
KUVA PEITELEVY POIS
2. Löysätään kuusiokoloruuvia, joka tuli näkyviin tulpan takaa. Ei tarvitse ruuvata kokonaan pois.
3. Laitetaan avain lukkoon, käännetään sitä kumpaan suuntaan hyvänsä ja nitkutellaan koko lukkopatruuna ja samalla avauskahvan takaosa pois. Lähtee helpommin, jos vetää ulkokahvaa vähän aukipäin. Kahvan takaosaa tulee vetää jonkin verran taaksepäin ennen kuin sitä vetää ulospäin. Taakse vetäessä se vapautuu lukituskynsistään. Liikuttaminen voi onnistua näppärästi vaikka vetäisemällä kädensijaa suht voimakkaasti taaksepäin. HUOM! Jos lukkopatruuna on jumissa niin, ettei avain kierry lukossa mihinkään, niin se ei tässä vaiheessa haittaaa; lukkopatruuna kahvan takaosan kanssa tulee kyllä pihalle, vaikka ei avainta kääntäisi mihinkään suuntaan. Se vain on helpompi vetää ulos, kun avain on siinä kädensijana (joka ei irtoa silloin kun sitä on kierretty johonkin päin).
KUVA LUKKO POIS OVESTA
4. Nyt lukkopatruuna runkoineen ja käyttötankoineen on kädessä, puhdistetaan se ulkopuolelta vaikkapa Bräkleenillä
5. Painetaan sokkatappi pois. Onnistuu esim. 1,5mm kuusiokoloavaimella. Kuvassa sokkatapin reikä on merkitty punaisella nuolella.
KUVA SOKKATAPPI_POIS
6. Vedetään käyttötanko ja siinä kiinni oleva holkki jousineen irti lukkosylinteristä
7. Käännellään avainta ja vedetään lukkosylinteri pois rungosta. MUTTA EI VEDETÄ AVAINTA POIS LUKKOSYLINTERISTÄ VIELÄ. Se siis lähtee tietyllä tavalla kääntelemällä ja samalla ulospäin vetämällä, hyvin vähäisellä voimankäytöllä.
KUVA SYLINTERI_POIS
8. Katsotaan, ovatko haittalevyt lukkosylinterin kanssa samalla tasolla. Jos joku on liikaa koholla, se voi aiheuttaa lukon takeltelevaa toimintaa. Tämä johtuu joko haitan tai avaimen kuluneisuudesta (tai molemmista) ja sen voi korjata vaikkapa viilaamalla haitasta pois sen koholla olevan osan, vaikka onhan se vähän väkivaltainen menettely tietysti. Ei se kuitenkaan sanottavasti vaikuta murtovarmuuteen tai sellaisiin seikkoihin, joten ei siitä haittaakaan pitäisi olla.
9. Puhdistetaan ulkopuolelta kaikki osat, jotka nyt on meillä käsissä (ja runko-osa sisäpuolelta myös tietysti)
10. Piirretään kaavio siitä, missä kohdassa on haittalevyjä. Muuten on hiukka hankala saada oikeat haitat oikeille paikoille…
11. Vedetään avain pois sylinteristä ja samalla pidetään sormet sylinterin ympärillä niin, että haittalevyt eivät pääse putoamaan itsekseen pois.
12. Irrotetaan haittalevyt yksi kerrallaan ja laitetaan ne talteen kaavion mukaiseen paikkaan niin, että ne osataan laittaa samaan paikkaan takaisin. Haittalevyjähän lähtee pois kahteen suuntaan, ja osa on lisäksi kaksiosaisia, kuin halkaistuja. Irrotetaan myös haittalevyjen jouset; ne eivät ole missään kiinni sen enempää. Kuvassa ne ovat kaikki irrotettuna ja levitettynä kaavion päälle.
KUVA HAITTALEVYT_IRROTETTU
13. Puhdistetaan haittalevyt (taas vaikkapa Bräkleenillä ja rätillä), tarvittaessa kevyesti hiotaan hapettumat pois sileällä (karkeus ~1500) hiomapaperilla. Sama homma itse sylinteriosalle. Jos joku jousi on kovin kuoleentunut, sitä voi yrittää elvyttää jäntevämmäksi vähän venyttämällä.
14. Laitetaan härveli kasaan päinvastaisessa järjestyksessä. Itse laitoin haittojen väliin, jousien ympärille ja lukkopatruunan rungon ja lukkosylinerin väliin aseöljyä. Joidenkin mielestä ei pitäisi laittaa voiteluainetta, koska se kerää pölyä, mutta olipa siellä jonkin sortin vaseliinia jo valmiiksikin – mitä ilmeisimmin tehtaalta lähteneenä. Jos kokoonpanon jälkeen kaksi haittaa on turhan ylhäällä, kokeile vaihtaa niiden paikkaa keskenään.
EDIT: Muutettu kohtaa 3 (eli tuon kohdan saa purettua, vaikka lukko olisi esim. sillä tavalla jumissa, ettei avain kierry)
Mä joskus kirjoitin tämmöisen vaihe-vaiheelta-ohjeen. En vain ole koskaan laittanut sitä mihinkään näkyville. Tässä se on kuitenkin ny. Kuvia en pysty liittämään nätisti tästä - teen vaikka eri viestin sille asialle pian.
Kuulemma moni on saanut jämähtäneenkin lukon auki voiteluaineella sekä pitkään kestäneellä avaimen renkutuksella (joku kertoi 2 tuntia hinkanneensa ennen ku aukesi...)
Kuvia siis pian lisää...
W124 oven lukkopatruunan irrotus ja purku
Jos oven lukkopatruuna ei toimi kunnolla, se voi korjaantua puhdistamalla ja voitelemalla. Ehkä myös viilaaminen on tarpeen, ja siitäkin on juttua alempana. Varmaankin puhdistus + voitelu kannattaa silloin tällöin tehdä, vaikka ei erityistä vikaa systeemissä olisikaan, koska se pidentää systeemin toimintaikää ja estää jumittumista.
Esimerkkiyksilö: E 300 Turbodiesel -94
Näin minä sen tein:
1. Irrotetaan musta muovitulppa, joka saadaan näkyviin, kun ovi avataan
KUVA PEITELEVY POIS
2. Löysätään kuusiokoloruuvia, joka tuli näkyviin tulpan takaa. Ei tarvitse ruuvata kokonaan pois.
3. Laitetaan avain lukkoon, käännetään sitä kumpaan suuntaan hyvänsä ja nitkutellaan koko lukkopatruuna ja samalla avauskahvan takaosa pois. Lähtee helpommin, jos vetää ulkokahvaa vähän aukipäin. Kahvan takaosaa tulee vetää jonkin verran taaksepäin ennen kuin sitä vetää ulospäin. Taakse vetäessä se vapautuu lukituskynsistään. Liikuttaminen voi onnistua näppärästi vaikka vetäisemällä kädensijaa suht voimakkaasti taaksepäin. HUOM! Jos lukkopatruuna on jumissa niin, ettei avain kierry lukossa mihinkään, niin se ei tässä vaiheessa haittaaa; lukkopatruuna kahvan takaosan kanssa tulee kyllä pihalle, vaikka ei avainta kääntäisi mihinkään suuntaan. Se vain on helpompi vetää ulos, kun avain on siinä kädensijana (joka ei irtoa silloin kun sitä on kierretty johonkin päin).
KUVA LUKKO POIS OVESTA
4. Nyt lukkopatruuna runkoineen ja käyttötankoineen on kädessä, puhdistetaan se ulkopuolelta vaikkapa Bräkleenillä
5. Painetaan sokkatappi pois. Onnistuu esim. 1,5mm kuusiokoloavaimella. Kuvassa sokkatapin reikä on merkitty punaisella nuolella.
KUVA SOKKATAPPI_POIS
6. Vedetään käyttötanko ja siinä kiinni oleva holkki jousineen irti lukkosylinteristä
7. Käännellään avainta ja vedetään lukkosylinteri pois rungosta. MUTTA EI VEDETÄ AVAINTA POIS LUKKOSYLINTERISTÄ VIELÄ. Se siis lähtee tietyllä tavalla kääntelemällä ja samalla ulospäin vetämällä, hyvin vähäisellä voimankäytöllä.
KUVA SYLINTERI_POIS
8. Katsotaan, ovatko haittalevyt lukkosylinterin kanssa samalla tasolla. Jos joku on liikaa koholla, se voi aiheuttaa lukon takeltelevaa toimintaa. Tämä johtuu joko haitan tai avaimen kuluneisuudesta (tai molemmista) ja sen voi korjata vaikkapa viilaamalla haitasta pois sen koholla olevan osan, vaikka onhan se vähän väkivaltainen menettely tietysti. Ei se kuitenkaan sanottavasti vaikuta murtovarmuuteen tai sellaisiin seikkoihin, joten ei siitä haittaakaan pitäisi olla.
9. Puhdistetaan ulkopuolelta kaikki osat, jotka nyt on meillä käsissä (ja runko-osa sisäpuolelta myös tietysti)
10. Piirretään kaavio siitä, missä kohdassa on haittalevyjä. Muuten on hiukka hankala saada oikeat haitat oikeille paikoille…
11. Vedetään avain pois sylinteristä ja samalla pidetään sormet sylinterin ympärillä niin, että haittalevyt eivät pääse putoamaan itsekseen pois.
12. Irrotetaan haittalevyt yksi kerrallaan ja laitetaan ne talteen kaavion mukaiseen paikkaan niin, että ne osataan laittaa samaan paikkaan takaisin. Haittalevyjähän lähtee pois kahteen suuntaan, ja osa on lisäksi kaksiosaisia, kuin halkaistuja. Irrotetaan myös haittalevyjen jouset; ne eivät ole missään kiinni sen enempää. Kuvassa ne ovat kaikki irrotettuna ja levitettynä kaavion päälle.
KUVA HAITTALEVYT_IRROTETTU
13. Puhdistetaan haittalevyt (taas vaikkapa Bräkleenillä ja rätillä), tarvittaessa kevyesti hiotaan hapettumat pois sileällä (karkeus ~1500) hiomapaperilla. Sama homma itse sylinteriosalle. Jos joku jousi on kovin kuoleentunut, sitä voi yrittää elvyttää jäntevämmäksi vähän venyttämällä.
14. Laitetaan härveli kasaan päinvastaisessa järjestyksessä. Itse laitoin haittojen väliin, jousien ympärille ja lukkopatruunan rungon ja lukkosylinerin väliin aseöljyä. Joidenkin mielestä ei pitäisi laittaa voiteluainetta, koska se kerää pölyä, mutta olipa siellä jonkin sortin vaseliinia jo valmiiksikin – mitä ilmeisimmin tehtaalta lähteneenä. Jos kokoonpanon jälkeen kaksi haittaa on turhan ylhäällä, kokeile vaihtaa niiden paikkaa keskenään.
EDIT: Muutettu kohtaa 3 (eli tuon kohdan saa purettua, vaikka lukko olisi esim. sillä tavalla jumissa, ettei avain kierry)
Viimeksi muokannut Nozki, Ti 01.08.2017 01:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 '93 lukko jumiin
Peitelevy pois
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 '93 lukko jumiin
Lukko pois ovesta
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 '93 lukko jumiin
Sokkatappi pois
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 '93 lukko jumiin
Sylinteri pois
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 '93 lukko jumiin
Haittalevyt irrotettu
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 '93 lukko jumiin
Lukkosylinterissä on nyt haitta poikki. Lukkosylinteri on irrotettava ja
sarjoitettava lukkoliikkeessä uudestaan vanhalle avaimelle.
Lukkosylinteri irtoaa helposti, jos avain kääntyy lukossa. Nyt avain ei käänny,
mutta sylinterin saa silti irti oviverhoilua purkamatta. Ohje on jo verkossa, mutta
laitan silti ohjeen tähän.
Löysää kaikkia ovessa olevia ruuveja, siis sitä tulpan alla olevaa 3 mm kuusiokoloruuvia
ja kahta ristipääruuvia, joilla lukkokappale on kiinni. Nyt koko lukkopesä liikkuu ja
saat sen kääntämällä irti.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=106055" onclick="window.open(this.href);return false;
sarjoitettava lukkoliikkeessä uudestaan vanhalle avaimelle.
Lukkosylinteri irtoaa helposti, jos avain kääntyy lukossa. Nyt avain ei käänny,
mutta sylinterin saa silti irti oviverhoilua purkamatta. Ohje on jo verkossa, mutta
laitan silti ohjeen tähän.
Löysää kaikkia ovessa olevia ruuveja, siis sitä tulpan alla olevaa 3 mm kuusiokoloruuvia
ja kahta ristipääruuvia, joilla lukkokappale on kiinni. Nyt koko lukkopesä liikkuu ja
saat sen kääntämällä irti.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=106055" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: W124 '93 lukko jumiin
Kävi oman auton kanssa sillai, että kun tähän on kuittien mukaan joskus tuo lukkopesä vaihdettu ni onko sokkatappi sit ollu huonosti vai mitä, kun se lukko pyöri valtoimenaan ni sehän tuli sieltä pois ja tyhmänä irrotin avaimenki ni haittalevyt irtoili.
Mielestäni sain pidettyä kaikki mukana, mutta ainaki pari sieltä puuttuu, oisko niitä jo aiemmin hävinny. Saakohan tuohon uutta pesää vielä jostain vai pitäneekö purkaa ja koota niillä mitä on . 


E220 [’93 W124]
350 SLC [’76 C107]
350 SLC [’76 C107]
Re: W124 '93 lukko jumiin
En ole lukkoseppä, mutta jonkin verran olen perehtynyt näihin W124:n lukkoihin. Jos muutama haittalevy puuttuu, se ei estä lukon toimintaa. Monesti joku on voinut poistaa jumittaneen haittalevyn ihan tarkoituksella, jotta lukko pelaa kevyemmin. Toki silloin lukko on hieman helpompi ohittaa, mutta totuuden nimissä eihän vanha 124 muutenkaan ole kovin vaikea saalis, jos joku sen tosissaan haluaa.
Haittalevyjä on ymmärrykseni mukaan 15 erilaista. Oikean saa paikalleen vain kokeilemalla, ja niitä voi ottaa varaosiksi muista lukoista. Jossain vaiheessa törmäsin myös yhteen puolalaiseen nettikauppaan, joka väitti myyvänsä uusia haittalevyjä, mutta ainakaan omaan sähköpostiin ei ole tullut ilmoitusta saatavuudesta.
Haittalevyjä on ymmärrykseni mukaan 15 erilaista. Oikean saa paikalleen vain kokeilemalla, ja niitä voi ottaa varaosiksi muista lukoista. Jossain vaiheessa törmäsin myös yhteen puolalaiseen nettikauppaan, joka väitti myyvänsä uusia haittalevyjä, mutta ainakaan omaan sähköpostiin ei ole tullut ilmoitusta saatavuudesta.
W124 harrastaja Ylä-Savosta
1990 300CE, 1991 200D, 1993 E250TD
1990 300CE, 1991 200D, 1993 E250TD
Re: W124 '93 lukko jumiin
Itselläkin ollut sama homma, tosin kiinalainen kauppa yleisesti väitti että käy mm. W201/W124/W126 jne. ne lukkohaitat.lapmiro kirjoitti: ↑Su 14.09.2025 23:24 En ole lukkoseppä, mutta jonkin verran olen perehtynyt näihin W124:n lukkoihin. Jos muutama haittalevy puuttuu, se ei estä lukon toimintaa. Monesti joku on voinut poistaa jumittaneen haittalevyn ihan tarkoituksella, jotta lukko pelaa kevyemmin. Toki silloin lukko on hieman helpompi ohittaa, mutta totuuden nimissä eihän vanha 124 muutenkaan ole kovin vaikea saalis, jos joku sen tosissaan haluaa.
Haittalevyjä on ymmärrykseni mukaan 15 erilaista. Oikean saa paikalleen vain kokeilemalla, ja niitä voi ottaa varaosiksi muista lukoista. Jossain vaiheessa törmäsin myös yhteen puolalaiseen nettikauppaan, joka väitti myyvänsä uusia haittalevyjä, mutta ainakaan omaan sähköpostiin ei ole tullut ilmoitusta saatavuudesta.
Jos törmää tämmöisiin väitteisiin niin kannattaa googlettaa eri avainmallien ulkonäkö ja verrata sitä myytävään kohteeseen. Yleisimmin noi myytävät haitat ovat "HU64-avainmallia" eli ei täysin väärässä olleet etteikö johonkin mersuun kävisi. HU64 on ns. tikku-mallin avain jota löytyy W201-mersusta ainakin. On kyllä niin samannäköinen että voisin kokeilla jopa uudempia mersujen tikku-avaimien sarjoitukseen jos sellainen olisi työnalla, ainakin ulkonäkö passaa näihin.
W124 taas on leveämpi se avain eli "HU39"-tyyppinen avainmalli. Näihin tuskin on pitkään aikaan saanut uusia haittoja mutta voihan jollain lukkosepällä olla arvokas aarre jemmassa pölyyntymässä. Ebaysta ainakin "tyhjiä" avaimia saa mikäli avainjyrsin löytyy ja intoa sen käyttöön

ps. kaikki W124-lukot ovat arvokkaita. Nimenomaan noista liikkumattomista romulukoista olen itse sarjoittanut omat lukkoni. Pitää vain tietää mitkä kohdat siellä ahdistaa jotta osaa särkeä ne sillä tavalla että haitat ja mahdollisimman paljon hyödynnettäviä juttuja jää jemmaan käyttöä varten.