Päästömanipulaatio sanktiot
Re: Päästömanipulaatio sanktiot
Tuossa varmaan kilpien lähtemiseen on osaltaan vaikuttanut myös se että katsastus on suorittamassa.
Re: Päästömanipulaatio sanktiot
Sekin olisi yksistään riittänyt. Mitä väliä ?
Sama kai se kilville missä ne on ja miksi ne (tai se, yksi vain ollut paikallaan tuossa autossa?) on otettu pois, kun ajoneuvo joka tapauksessa asetetaan ajokieltoon.
Sama kai se kilville missä ne on ja miksi ne (tai se, yksi vain ollut paikallaan tuossa autossa?) on otettu pois, kun ajoneuvo joka tapauksessa asetetaan ajokieltoon.
Kun laiton ajoneuvo tavataan esimerkiksi liikenteessä, siitä seuraa rangaistus. Käytännössä rangaistavuus tarkoittaa sitä, että jos päästömanipuloitu auto tavataan esimerkiksi poliisin liikenneratsiassa tai katsastuksessa, se määrätään ajokieltoon.
– Jos auto tavataan tiellä, poliisi määrää autolle valvontakatsastuksen ja antaa liikennevirhemaksun, johtava asiantuntija Timo Ojala liikenne- ja viestintävirasto Traficomista sanoo.
wiimax.fi
Re: Päästömanipulaatio sanktiot
Oli aamukahvi mennä väärään kurkkuun kun luin Moottori-lehden uutista.
Saattaa olla ettei kuljettaja ole erityisen tyytyväinen palatessaan työvuorolta autolla josta on kilvet poistettu, kahdenkymmenentuhannen euron sakko takataskussa. Ainut ilo saada kertoa työnantajalle että kolmenkymmenentuhannen euron liikennevirhemaksu odottaa 
Onnea vaan sinne tien päälle joilla päästömanipuloituja autoja on ajossaJos poliisi pysäyttää auton ja havaitsee, että päästöjärjestelmää on manipuloitu – esimerkiksi AdBlue-järjestelmä on kytketty pois päältä – se voi määrätä päästömanipuloidun ajoneuvon omistajalle tai haltijalle 300–30 000 € suuruisen liikennevirhemaksun. Auto voidaan myös asettaa ajokieltoon, kunnes se on palautettu tyyppihyväksyttyyn kuntoon.
Suomessa päästömanipuloidulle ajoneuvolle määrättävä liikennevirhemaksu vaihtelee ajoneuvon kokonaismassan mukaan. Jos kyseessä on yksityishenkilön omistama ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kiloa (kuten suurin osa henkilöautoista), kuljettajalle voidaan määrätä enintään 1 000 euron sakko. Jos ajoneuvo on yrityksen omistuksessa, sakko voi olla jopa 20 000 euroa.


wiimax.fi
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5935
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Päästömanipulaatio sanktiot
Kun alkavat totutaamaan noita niin on tuomareille ja lakimiehille hommia,
toivotavasti kukkan ei mene ja maksa moisia polisiin (kytketty pois päältä...)
maksamaan vapaaehtoisesti
toivotavasti kukkan ei mene ja maksa moisia polisiin (kytketty pois päältä...)
maksamaan vapaaehtoisesti
Mökkillä
'
'
Re: Päästömanipulaatio sanktiot
Pitää alkaa seuramaan että jakaako ne miten innokkaasti noita maksuja. Mersumieshän kestää kyllä jos 1000-3000e sakko tulee. Pienyrittäjälle tuollainen 30k voi olla kuolinisku.
Mihinhän ne vetää rajan tuon manipuloinnin osalta? DPF:än tai adbluen poisto on vielä jotenkin todettavissa, mutta entä pois ohjelmoitu egr? Tai jos sinut tavoitetaan tienpäältä ja moottorin vikavalo palaa ja löytyy vikamuistista egr vikakoodi? Tuleeko 1000e pikavoitto?
Äitimuori esim ajanut volkkarillaan monta kuukautta vähän väliä palaa vikavalo, mutta auto kulkee ja se kohta kuitenkin sammuu niin ei ole asialle mitään tehnyt. Vaikuttaahan vikatilassa ajelukin auton päästöihin.
Ja parasta vielä että ei nuo autot muutenkaan mene tehtaan asettamiin päästöihin enää 200tkm ajettuna. Ja kuinka monessa merkissä on manipulointisoftat ollut jo tehtaalta asti käytössä. Esim juuri volkkareissa.
Mihinhän ne vetää rajan tuon manipuloinnin osalta? DPF:än tai adbluen poisto on vielä jotenkin todettavissa, mutta entä pois ohjelmoitu egr? Tai jos sinut tavoitetaan tienpäältä ja moottorin vikavalo palaa ja löytyy vikamuistista egr vikakoodi? Tuleeko 1000e pikavoitto?
Äitimuori esim ajanut volkkarillaan monta kuukautta vähän väliä palaa vikavalo, mutta auto kulkee ja se kohta kuitenkin sammuu niin ei ole asialle mitään tehnyt. Vaikuttaahan vikatilassa ajelukin auton päästöihin.
Ja parasta vielä että ei nuo autot muutenkaan mene tehtaan asettamiin päästöihin enää 200tkm ajettuna. Ja kuinka monessa merkissä on manipulointisoftat ollut jo tehtaalta asti käytössä. Esim juuri volkkareissa.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Harraste: C215 M113k
Re: Päästömanipulaatio sanktiot
Pannaans vettä myllyyn. Manipulaatiotahan voisi verrata esim. siihen, että omistaa SAKO tri ase pistoolin johon on saatavissa samaan kahvaan kolmea eri caliberi versiota. Jos on lupa esim cal .22 ja jostakin saa haalittua vaihtosarjan cal.32 ja jää kiinni kyseinen vaihtosarja asennettuna niin siitä ei puhumalla selviä. Eli jos haluaa räväkämmän auton niin ostaa sitten sellaisen eikä ala virittelemään.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: Päästömanipulaatio sanktiot
Ei tietenkään tule. Vikavalohan kertoo siitä, että auton softa toimii kuten kuuluu. Eri asia olisi sitten sellainen, että egr:n johto on irti tai egr puuttuu kokonaan ja samaan aikaan vikavalo ei pala. Tämähän kertoo jo ihan suoraan, että jotakin on säädetty.Eemelicdi kirjoitti: ↑Su 27.10.2024 10:59 Tai jos sinut tavoitetaan tienpäältä ja moottorin vikavalo palaa ja löytyy vikamuistista egr vikakoodi? Tuleeko 1000e pikavoitto?
Äitimuori esim ajanut volkkarillaan monta kuukautta vähän väliä palaa vikavalo, mutta auto kulkee ja se kohta kuitenkin sammuu niin ei ole asialle mitään tehnyt. Vaikuttaahan vikatilassa ajelukin auton päästöihin.
Re: Päästömanipulaatio sanktiot
Eli parempi tukkia egr mekaanisesti ja antaa vikavalojen palaa. Katsastukseen hoitaa vaan valot pois.
Itse luulen että tässä käy vähän niinkuin löpön käytössä. Henkilöautoja ratsataan vähän, mutta kiinnijäämisestä saa niin kovan rangaistuksen että harva uskaltaa ajella.
Tällä lainsäädäntömuutoksellahan on saatu jo iso muutos aikaan. Eli näitä ohjelmointeja ei mainosteta tai tehdä enää juuri missään.
Itse luulen että tässä käy vähän niinkuin löpön käytössä. Henkilöautoja ratsataan vähän, mutta kiinnijäämisestä saa niin kovan rangaistuksen että harva uskaltaa ajella.
Tällä lainsäädäntömuutoksellahan on saatu jo iso muutos aikaan. Eli näitä ohjelmointeja ei mainosteta tai tehdä enää juuri missään.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Harraste: C215 M113k
Re: Päästömanipulaatio sanktiot
Mainostetaan nykyään "PALAUTUKSET VAKIOKSI MEILTÄ !!!"
juuri pari päivää sitten naureskelin kun parin ohjelmointipuljun mainokset oli muuttuneet eri suuntaan ...

wiimax.fi
Re: Päästömanipulaatio sanktiot
Itsekin törmäsin tälläiseen uuteen termiin kun auton vakiointi. Onkohan kalliimpaa vai halvempaa kun optimointi. Kohta luultavasti stage1 ja stage 2 vakiointia löytyy myös. Tehonmittaustodistuksen kanssa että ei varmasti ole liikaa voimaa moottorissa.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Harraste: C215 M113k
Re: Päästömanipulaatio sanktiot
Tossa on vaan se että poliisilla ei ole vieläkään tarvittavia välineitä asian toteamiseksi. Niiden ainoa mahdollisuus on simämääräinen tarkastus. Mahdollisuus että joutuu sellaiseen ratsiaan
jossa katsastusmies mukana on häviävän pieni(ainakin henkilö autolla). Onhan tää ollu jo tiedossa hyvän aikaa. Kyllä optimoijat
sen palauttaa vakioksi, siihän on niille vielä työtä.
jossa katsastusmies mukana on häviävän pieni(ainakin henkilö autolla). Onhan tää ollu jo tiedossa hyvän aikaa. Kyllä optimoijat
sen palauttaa vakioksi, siihän on niille vielä työtä.
Re: Päästömanipulaatio sanktiot
Virittäminen ja rakenteluhan on oleellinen osa harrastustoimintaa. Ei sitä saa tappaa tai ainakaan ei pidä kanssaharrastajien toimesta lytätä.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: Päästömanipulaatio sanktiot
sompio kirjoitti: ↑Su 27.10.2024 15:07 Pannaans vettä myllyyn. Manipulaatiotahan voisi verrata esim. siihen, että omistaa SAKO tri ase pistoolin johon on saatavissa samaan kahvaan kolmea eri caliberi versiota. Jos on lupa esim cal .22 ja jostakin saa haalittua vaihtosarjan cal.32 ja jää kiinni kyseinen vaihtosarja asennettuna niin siitä ei puhumalla selviä. Eli jos haluaa räväkämmän auton niin ostaa sitten sellaisen eikä ala virittelemään.
Niinpä! Mutku kaikilla ei rahhoo oo räväkämpään autoon, ja olisko sinänsä mitenkään tarpeellistakaan normiliikenteessä ajellen! Mutta, kyllä tehokas auto sinänsä omistajalle ilo on !
Tästä muistuikin nuoruudessa mieleen semmonen juttu!
Olimme siis veljeni kanssa Lohjalla ajelemassa! Nuoria pöljiä olimme, viritysintoilijoita turbokoneinemme ja ilokaasut päälle vielä!
No juu, ilokaasuista puheenollen, siinä semmoset "vakiosuuttimet" sitten tuli. BÖÖH! aika pieni oli potku!
Höh!
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Re: Päästömanipulaatio sanktiot
Sekin on tässä ikävää, että käytetyn auton ostamiseen sisältyy yksi riski lisää. Edellinen tai sitä edellinen tai seitsemän omistajaa taaksepäin on tehnyt jonkun manipulaation, mutta maksaja on tottakai nykyinen omistaja tai haltija vaikkei olisi asiasta tietoinen.
Re: Päästömanipulaatio sanktiot
Sanktiot ja niiden pelko on hyvästä, karsii ainakin nuo törkeimmät sikailijat pois jotka työntää lakua putkesta.
Valitettavasti se myös osuu niihin jotka tekee kunnollisia ohjelmia pöntöt kaikki paikoillaan toimivia.
Itse vihaan mustaa savua kuin ruttoa, täysin järjetöntä mielenköyhää toimintaa.
Eri asia jos 80-90 luvun pumppu moottori vielä pöläyttää herätykseen pilven ja savu katkeaa.
Mutta kun nämä apinat ajaa 2010 tai uudemmilla ja savu ei katkea missään kohtaa.
Onneksi ne katoaa liikenteestä hiljalleen.
Valitettavasti se myös osuu niihin jotka tekee kunnollisia ohjelmia pöntöt kaikki paikoillaan toimivia.
Itse vihaan mustaa savua kuin ruttoa, täysin järjetöntä mielenköyhää toimintaa.
Eri asia jos 80-90 luvun pumppu moottori vielä pöläyttää herätykseen pilven ja savu katkeaa.
Mutta kun nämä apinat ajaa 2010 tai uudemmilla ja savu ei katkea missään kohtaa.
Onneksi ne katoaa liikenteestä hiljalleen.
Re: Päästömanipulaatio sanktiot
Nyt näkyy aletun hylkäillä autoja katsastuksessa kun on löydetty DPF kyljestä hitsaussauma.
Siinä kun lakki kourassa menee merkkiliikkeen tiskille kyselemään, mitä siellä maksaisi osat, ja ainakin sitä, että milloin ehtisivät tutkimaan auton ja laatimaan selvityksen siitä, että kaikki on taas toiminnassa, saattaa hieman hirvittää...Hiukkassuodatinta muokattu, vaaditaan lisäselvitystä saastelaitteiden toiminnasta
wiimax.fi
Re: Päästömanipulaatio sanktiot
No niin aletaan poimimaan niitä hedelmiä näistä savucom kötöstyksistä. Kiitos kaikille lakun työntäjille.
Re: Päästömanipulaatio sanktiot
Samaa mieltä MJPfinin kanssa. Pitäisi osata olla hyshys tekemisistä eikä huutaa koko maailmalle, että täällä on nyt kuulkaas viritetty diesel.
Yllättävän paljon suoria putkia näkyy ja kuuluu liikenteessä commonrail-dieseleissä. E60- ja E90-korin dieselbemareissa etenkin. Sitten jos joku harrastajaparka on mennyt sellaisen ostamaan oman pikku firmansa nimiin niin on riski sanktiosta joka ylittää auton arvon. "Itä-Uudenmaan poliisilaitos tulee jatkossa kohdentamaan valvontaa viritettyihin henkilöautoihin muun muassa kokoontumisajoissa." Morjens.
Yllättävän paljon suoria putkia näkyy ja kuuluu liikenteessä commonrail-dieseleissä. E60- ja E90-korin dieselbemareissa etenkin. Sitten jos joku harrastajaparka on mennyt sellaisen ostamaan oman pikku firmansa nimiin niin on riski sanktiosta joka ylittää auton arvon. "Itä-Uudenmaan poliisilaitos tulee jatkossa kohdentamaan valvontaa viritettyihin henkilöautoihin muun muassa kokoontumisajoissa." Morjens.
W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W221 350 CDI Lang -10, W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W221 350 CDI Lang -10, W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: Päästömanipulaatio sanktiot
Ihan hyvä että ylimääräinen tuprutus saadaan pois katukuvasta.jusi kirjoitti: ↑Pe 13.06.2025 09:27 Samaa mieltä MJPfinin kanssa. Pitäisi osata olla hyshys tekemisistä eikä huutaa koko maailmalle, että täällä on nyt kuulkaas viritetty diesel.
Yllättävän paljon suoria putkia näkyy ja kuuluu liikenteessä commonrail-dieseleissä. E60- ja E90-korin dieselbemareissa etenkin.
Saman oon huomannut että savuttavat, viheltävät ja suorilla putkilla pörisevät autot on nimenomaan suurin osa Bemareita joissa on vilkkuvat ledivalot rekisterikilven yläpuolella..

"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: Päästömanipulaatio sanktiot
Kyllä niitä on jokunen nokiperse audeja myös näkynyt.
Ainoa hyvä asia tästä on että noi räikeimmät savuttajat katoaa katukuvasta.
Mutta se on laiha lohtu niille jotka haluaisivat vähän piristellä autoaan.
Nyt mennään taas siihen harmaaseen talouteen virittämisen kanssa, on kuin kieltolain pirtuveneet kyseessä.
Joku tietää kuka tekee, ja pimeä raha vaihtaa biteistä omistajaa. Suurin häviäjä on valtion kassa.
Ainoa hyvä asia tästä on että noi räikeimmät savuttajat katoaa katukuvasta.
Mutta se on laiha lohtu niille jotka haluaisivat vähän piristellä autoaan.
Nyt mennään taas siihen harmaaseen talouteen virittämisen kanssa, on kuin kieltolain pirtuveneet kyseessä.
Joku tietää kuka tekee, ja pimeä raha vaihtaa biteistä omistajaa. Suurin häviäjä on valtion kassa.
Re: Päästömanipulaatio sanktiot
Aikanaan kun olin mopoiässä esillä oli kovasti virittäminen ja sen valvonta. Fast forward ~20 vuotta siitä asia ei ole muuttunut oikein mihinkään. Viritykset on päin vastoin entistä röyhkeämpiä ja kilvettömillä crossivehkeillä ajetaan toisinaan. Poliisilla ei ole resursseja taikka edes fiksuja laitteita kunnon valvontaan. Kiinnostusta niillä kyllä aikanaan oli liikaakin mutta se aiheutti lähinnä noloja ylilyöntejä.
Toi savulinttojen karsiminen on tietysti ihan ok, mutta huvittaa että kaikkien näiden vuosien aikuistumisen jälkeen kun luulee vihdoin tuntevansa olonsa kunnon kansalaiseksi, pitää jälleen jollain tasolla pelätä poliisia kulkupelinsä kanssa. Tosin en ostanut dieseliä vieläkään että ei silleen pelota, mutta läheltä liippasi.
Toi savulinttojen karsiminen on tietysti ihan ok, mutta huvittaa että kaikkien näiden vuosien aikuistumisen jälkeen kun luulee vihdoin tuntevansa olonsa kunnon kansalaiseksi, pitää jälleen jollain tasolla pelätä poliisia kulkupelinsä kanssa. Tosin en ostanut dieseliä vieläkään että ei silleen pelota, mutta läheltä liippasi.
E300 coupe C238
Ex: C43 AMG, C200, C250...
Ex: C43 AMG, C200, C250...
Re: Päästömanipulaatio sanktiot
Ai että oikein etänä mitataan liikenteen seasta autoja, kaunis ajatus kun edes nopeudenvalvontaa tai valojen, kännykän käyttöä tai muutenkaan juuri mitään ei saada valvottua.
EU liittovaltio haluaa lisää VALTAA siitä tässä on ainoastaan kyse.
EU liittovaltio haluaa lisää VALTAA siitä tässä on ainoastaan kyse.
Re: Päästömanipulaatio sanktiot
Miten tuommonen likkeessä ollesaan mitattaisiin käytännössä? Ajaako maija 5cm päähän takapuskuriin kiinni moottoritiellä ja olettaa ettei kukaan tee äkkijarrutuksia? 
Muutenkin tuosta uutisesta tulee sellainen mielikuva että EU:ssa ajetaan pakollista autonomista ajamista kovalla kädellä väkisin läpi, ei saa kohta edes päättää mitä reittiä menisi ruokakauppaan.

Muutenkin tuosta uutisesta tulee sellainen mielikuva että EU:ssa ajetaan pakollista autonomista ajamista kovalla kädellä väkisin läpi, ei saa kohta edes päättää mitä reittiä menisi ruokakauppaan.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: Päästömanipulaatio sanktiot
Kyllä siellä EU:n virastoissa täytyy olla paljon toimetonta porukkaa, jolla aika tulee pitkäksi. Eikös liikenteen pitänyt pikavauhtia sähköistyä, käytöstä poistuva tekniikkako nyt on merkittävin valvonnan kohde?
YLE:llä tosiaan on punaviherhipit vallalla, mielellään uutisoivat varsinkin autoilijoita uhkaavia sanktioita, kun kaikkien pitäisi kulkea luonnonmukaisilla hevoskärryillä. Pitihän niissä uusissa tutkatolpissakin olla niin tarkka kamera, että voidaan mitata renkaiden urasyvyydetkin ja höpöhöpöhöpö. Kukahan niitä mittailee kuvista, kun ei ehditä edes kaikkia ylinopeuksia käsitellä.
YLE:llä tosiaan on punaviherhipit vallalla, mielellään uutisoivat varsinkin autoilijoita uhkaavia sanktioita, kun kaikkien pitäisi kulkea luonnonmukaisilla hevoskärryillä. Pitihän niissä uusissa tutkatolpissakin olla niin tarkka kamera, että voidaan mitata renkaiden urasyvyydetkin ja höpöhöpöhöpö. Kukahan niitä mittailee kuvista, kun ei ehditä edes kaikkia ylinopeuksia käsitellä.
-
- Mersumies
- Viestit: 3152
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Päästömanipulaatio sanktiot
Hyvä että keinot kehittyy ja saadaan päästömanipuloidut ja muut saastuttajat pois liikenteestä käryämästä, se polttiksen käry on kyllä ikävä. Varsinkin dieselin haju on melkein yhtä kamala kuin tupakassa.
Kovat keinot vain käyttöön ja nopea siirtyminen sähköön
Kovat keinot vain käyttöön ja nopea siirtyminen sähköön
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Päästömanipulaatio sanktiot
En pitelisi vielä hengitystä tuon tapahtumista odotellessa kyllä, mutta se on varmaa että autoilijoille tämä tulee kalliiksi ennemmin tai myöhemmin kun liikenteessä on kuitenkin noita dpf "vikaisia" autoja jonkun verran ja hinnat on marmorilla varmasti kohdallaan
Mitenhän muuten vanhemmat autot ja esim viritetyt esikammiot / cdi swapit?

Kyllä tämä EU:n touhu vahvasti menee sinne liittovaltio suuntaan kokoajan.. kumpa ei menis lopulta Suomi taas halvalla
W124 300E-24 -89
W201 2.6 -89
W201 1.8 -93
W201 2.6 -89
W201 1.8 -93
Re: Päästömanipulaatio sanktiot
Hiukkaspäästöjen ja typen oksidien torjumisessa ei ole kyse maailman pelastamisesta, vaan ihan meidän omasta, täällä suomessa hengitettävästä ilmasta. Siitä mitä kaikkea pienhiukkaset ja typen oksidit aiheuttavat, löytyy tutkimustietoa vaikka kuinka paljon. Se, että niitä valvotaan nyt ja valvotaan tulevaisuudessa, on lähtökohtaisesti hyvä asia. Savuttavat amisautot tuskin ovat valvonnan tiukennusta aikaan saaneet, vaan enemmänkin se, että raskaan kaluston päästömanipulointi jo heti uutuudeltaan on ollut melkoisen laajamittaista. Systeemi, jossa meillä on saastelaitteet määräävät normit, ja jossa nämä laitteet puretaan ajoneuvosta jo uutuudeltaa, ei ole sivistynyttä länsimaalaista touhua.
Hirmuiset ennakkopelot oli tästä päästövalvonnan uudistuksesta, joka toteutettiin vastikään. Loppupeleissä mitään dramaattista ja yksilölle kohtuutonta haittaa aiheuttavaa ei liene tapahtunut. Monet ihmiset ovat jopa intoutuneet asentamaan dpf:iä takaisin sellaisiin autoihin, joista ne on poistettu aiemmin. Eli näennäisesti tiukentunut valvonta toimii juuri niin kuin sen pitää. Se, että onko uudistus saanut raskaan kaluston päästömanipulointeja kuriin, joka ilmeisesti oli se suurempi oikea ongelma, ei ole minulla tietoa.
Ongelma ei ole ainakaan vielä tähän asti ollut päästöjen ja saastelaitteiden manipuloinnin valvonta, vaan se, että käytössä olevat saastejärjestelmät eivät toimi. Tästä hyvänä esimerkkinä adblue-järjestelmät ja pohjolan talvi. Saastelaitteiden toimivuus ja saastelaitteiden toiminnan valvonta on kaksi eri asiaa. Tarkoitan siis sitä, että samaan aikaan kun valvontaa kehitetään, olisi suotavaa kiinnittää huomiota myös siihen, että miksi niitä manipulointeja tehdään.
Lopuksi vielä sanottakoon, että olen itse ajellut aiemmin päästömanipuloidulla autolla, joten en moralisoi egr:n tukkijoita, softaajia, dpf:ien tyhjentäjiä ja adblue-vehkeiden sorkkijoita. Tällä hetkellä en sellaisella aja, mutta tulevaisuudessa saatan hyvinkin vielä ajella. Se, että itse teen näin ei tarkoita sitä, että sen pitäisi mielestäni olla luvallista.
Hirmuiset ennakkopelot oli tästä päästövalvonnan uudistuksesta, joka toteutettiin vastikään. Loppupeleissä mitään dramaattista ja yksilölle kohtuutonta haittaa aiheuttavaa ei liene tapahtunut. Monet ihmiset ovat jopa intoutuneet asentamaan dpf:iä takaisin sellaisiin autoihin, joista ne on poistettu aiemmin. Eli näennäisesti tiukentunut valvonta toimii juuri niin kuin sen pitää. Se, että onko uudistus saanut raskaan kaluston päästömanipulointeja kuriin, joka ilmeisesti oli se suurempi oikea ongelma, ei ole minulla tietoa.
Ongelma ei ole ainakaan vielä tähän asti ollut päästöjen ja saastelaitteiden manipuloinnin valvonta, vaan se, että käytössä olevat saastejärjestelmät eivät toimi. Tästä hyvänä esimerkkinä adblue-järjestelmät ja pohjolan talvi. Saastelaitteiden toimivuus ja saastelaitteiden toiminnan valvonta on kaksi eri asiaa. Tarkoitan siis sitä, että samaan aikaan kun valvontaa kehitetään, olisi suotavaa kiinnittää huomiota myös siihen, että miksi niitä manipulointeja tehdään.
Lopuksi vielä sanottakoon, että olen itse ajellut aiemmin päästömanipuloidulla autolla, joten en moralisoi egr:n tukkijoita, softaajia, dpf:ien tyhjentäjiä ja adblue-vehkeiden sorkkijoita. Tällä hetkellä en sellaisella aja, mutta tulevaisuudessa saatan hyvinkin vielä ajella. Se, että itse teen näin ei tarkoita sitä, että sen pitäisi mielestäni olla luvallista.
- Väsynyt Mies
- Vakiokalustoa
- Viestit: 92
- Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
- Paikkakunta: Kotka
Re: Päästömanipulaatio sanktiot
Alkuun päästönormit varmasti olivatkin ilmansuojelun takia laadittu. Kyllähän 80-luvulla ja 90-luvulla kaupungeissa, jopa Suomessa hengitysilman laatu oli monesti huono. Väitän kuitenkin, että Euro5 normin voimaantulon jälkeen päästörajatiukennuksia ajaa enemmän liikenteen sähköistämiseen pakottaminen kuin hengitysilman suojelu. Tiukemmat päästönormit polttomoottoriautoille on vain yksi työkalu, jolla polttomoottoritekniikasta saadaan tehtyä kalliimpaa kehittää ja ylläpitää. Näin saadaan vähitellen pakotettua ihmiset siirtymään epäluotettavampaan ja lyhytikäisempään sähkötekniikkaan tai julkisiin kulkuneuvoihin.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00