Elämää EQS:n kanssa

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
KarBoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: To 07.03.2019 20:38

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja KarBoo »

Ootko seurannut arvonalenemaa? Miltä sen kanssa on tuntunut? Vaikuttaako se millään lailla omaan suhtautumiseen EQS:ään nyt hieman myöhemmin?
Avatar
juu-zo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 824
Liittynyt: Ke 14.05.2008 09:27
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

DBFI kirjoitti: Ke 10.09.2025 16:11
juu-zo kirjoitti: Ke 10.09.2025 13:11
Omassa EQS:ssä etupenkki narisee kyllä huolella. Itsellä AMG styling sisustalla oleva auto, joten en tiedä onko penkki jotenkin hieman erilainen verrattuna perus malliin. Tuntuu olevan kuitenkin melko yleinen vika näissä ja tästä on mersulla technical service bulletin olemassa myös.
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2023/ ... 9-0001.pdf
Tässä service bulletinissa ei vaan ole ohjetta miten tuo selkänojan takaosa irroitetaan. Onko joku irroittanut EQS:n tai vastaavasti W206 tai W254 etupenkin selkänojaa? Korjaus itsessään on melko helppo eli lisätään vähän huopaa/fyllinkiä tiettyyn paikkaan jonka pitäisi auttaa narinaan.
Onko penkit 555-koodilla? TIPS dokkarin WIS liite ei käy noille isuimille eikä vastaavaa 555-jakkaroille näytä olevan.
Ei sattuisi tuota video ohjetta GB91.10-P-0000-14A vielä löytymään?
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92

Respect is not given it is taken!
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1098
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

KarBoo kirjoitti: La 20.09.2025 10:50 Ootko seurannut arvonalenemaa? Miltä sen kanssa on tuntunut? Vaikuttaako se millään lailla omaan suhtautumiseen EQS:ään nyt hieman myöhemmin?
Toisinaan kurkkailin vielä muistaakseni talven aikana muita myynnissä olevia EQS:iä, mutta en sen koommin ole vaivautunut. Sähköautojen ja uusien/uudehkojen autojen arvonalenema oli kyllä tiedossa kun auton ostin.

Mulla siis suunnitelmissa pitää tätä kauan, niin arvonalenema toteutuu vasta todella monta vuotta myöhemmin, sikäli tuo olisi hullulaisen hommaa jatkuvasti seurailla.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Ylipäätäänkin sähköautojen arvon laskemista on mahdoton ennustaa. Tällä hetkellä uuden arvosta tippuu enemmän kuin polttomoottorillisesta, mutta mitä se tulee olemaan jatkossa, sen päättävät kuluttajat. Sähköautot saavat koko ajan enemmän jalansijaa, ne eivät ole enää harvojen ostajien valinta. Tämä saattaa hidastaa arvon alenemista, samoin kuin plugarikuljettajien siirtymä täyssähköön. Ja mitä luotettavammiksi EV-autot osoittautuu, sitä vähemmän käytettyä karsastetaan. Lisäksi yksi arvoitus on se, kuinka kauan niitä valuu ulkomailta käytettyinä Suomeen. Ulkomaiden EV-tuet ovat jo nyt vähentyneet tasaten hintoja. Kun se markkina hiipuu, ei hinnat laske enää samassa suhteessa uustuonnin kanssa.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18292
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja dealer »

Käyttöautona EQS, ei tarvitse uhrata ajatuksia arvonalenemalle eikä valita ajoreittejä edullisimpien latausasemien kautta tms. juttuja miettiä = tavoiteltava tilanne elämässä autoilun osalta.
Juhalle onnittelut, ja auto on hieno :idea:
wiimax.fi
Avatar
Väsynyt Mies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Juhani Halmeenmäki kirjoitti: Ma 29.09.2025 21:46 Ylipäätäänkin sähköautojen arvon laskemista on mahdoton ennustaa. Tällä hetkellä uuden arvosta tippuu enemmän kuin polttomoottorillisesta, mutta mitä se tulee olemaan jatkossa, sen päättävät kuluttajat. Sähköautot saavat koko ajan enemmän jalansijaa, ne eivät ole enää harvojen ostajien valinta. Tämä saattaa hidastaa arvon alenemista, samoin kuin plugarikuljettajien siirtymä täyssähköön. Ja mitä luotettavammiksi EV-autot osoittautuu, sitä vähemmän käytettyä karsastetaan. Lisäksi yksi arvoitus on se, kuinka kauan niitä valuu ulkomailta käytettyinä Suomeen. Ulkomaiden EV-tuet ovat jo nyt vähentyneet tasaten hintoja. Kun se markkina hiipuu, ei hinnat laske enää samassa suhteessa uustuonnin kanssa.
Ollaan vielä aika kaukana tilanteesta, että valtaosa kuluttajista uskaltaa ostaa käytetyn sähköauton, oli ne sitten hybridejä tai täyssähkäreitä. Remontit on lähes järestään useita tuhansia euroja ja käytetyissä ei yleensä ole mitään varteenotettavia takuita enää jäljeljä. Ehkä kymmenen vuoden päästä ollaan tilanteessa, että käytettykin sähköauto on jo suhteellisen turvallinen vaihtoehto.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03

Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Väsynyt Mies kirjoitti: Ti 30.09.2025 10:58 Ollaan vielä aika kaukana tilanteesta, että valtaosa kuluttajista uskaltaa ostaa käytetyn sähköauton, oli ne sitten hybridejä tai täyssähkäreitä. Remontit on lähes järestään useita tuhansia euroja ja käytetyissä ei yleensä ole mitään varteenotettavia takuita enää jäljeljä. Ehkä kymmenen vuoden päästä ollaan tilanteessa, että käytettykin sähköauto on jo suhteellisen turvallinen vaihtoehto.
Kannattaisi katsoa hieman tarkemmin käytettyinä Suomeen maahantuotavien autojen tilastoa, muutos on jo alkanut. Toki isolla osalla tuoduista on vielä akkutakuuta, koska akkutakuu on pitkä, mutta muu takuu on jo päättynyt, ja mittarissa on jo kilometrejäkin yli useiden merkkien takuumäärän.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
KarBoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: To 07.03.2019 20:38

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja KarBoo »

Joo. Oon nyt miettinyt, että yks vaihtoehto omaan talouteen voisi olla tuommoinen EQS. Asutaan Inarissa, ja tulee jonkin verran matkaa ajettua Rovaniemelle ja Ouluunkin ja välistä sitten ihan Tampereelle ja PK-seudulle. Talouden koko on kuitenkin maltillinen. Vaimo ja 1 kultainennoutaja. Ja siitä pääsenkin sellaiseen kummalliseen kysymykseen, että mahtuuko tonne EQS:n takakonttiin 35 kg kultaista noutajaa sillä tavoin, että se ei ahdistu sinne? Ajettavuudeltaan auto on kuulemma varsin miellyttävä. Ja nyt hinnat alkavat olla otollisia hieman käytettyinä.
Avatar
Väsynyt Mies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Juhani Halmeenmäki kirjoitti: Ti 30.09.2025 11:04
Väsynyt Mies kirjoitti: Ti 30.09.2025 10:58 Ollaan vielä aika kaukana tilanteesta, että valtaosa kuluttajista uskaltaa ostaa käytetyn sähköauton, oli ne sitten hybridejä tai täyssähkäreitä. Remontit on lähes järestään useita tuhansia euroja ja käytetyissä ei yleensä ole mitään varteenotettavia takuita enää jäljeljä. Ehkä kymmenen vuoden päästä ollaan tilanteessa, että käytettykin sähköauto on jo suhteellisen turvallinen vaihtoehto.
Kannattaisi katsoa hieman tarkemmin käytettyinä Suomeen maahantuotavien autojen tilastoa, muutos on jo alkanut. Toki isolla osalla tuoduista on vielä akkutakuuta, koska akkutakuu on pitkä, mutta muu takuu on jo päättynyt, ja mittarissa on jo kilometrejäkin yli useiden merkkien takuumäärän.
No se akkutakuukin tuo monelle ikävän yllätyksen, jos siihen joudutaan turvautumaan, se kun ei kata kustannuksia kuin auton käypään nykyarvoon asti. No toki, jos olet ostanut +40000€ käytetyn sähköauton, niin sitten se kattaa sen 25000€ akun vaihdon.

Joo turha tästä on kinata. Joku autoilee sähköllä ja joku toinen polttomoottorilla. Siihen sähköönhän tää tullaan aikanaan pakottamaan, sitä ei väistä mikään. Itse liityn seurakuntaan sitten kun uskon, että se usko oikeasti antaa pelastuksen
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03

Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 657
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja jusi »

Tällä hetkellä tuntuu olevan merkkikohtaisia isoja eroja akkujen korjauksen yms isojen vikojen korjauskustannuksissa. Ei ne välttämättä ole sen isompia kuluja kuin isot viat polttomoottoriautoissa (vrt OM651:n alakerran laakerit). Monimerkkikorjaamoiden ja itse harrastavien tietämys koko ajan lisääntyy. Teslan akkujen korjaukset esim alkaen reilun 5 tonnia ja akkujen kosteusongelmia voi huoltaa ennakoivasti. Kosteus ne akut tuntuu tappavan yleisimmin. Oma valinta käytetyssä kohdistui malliin jota on painettu maailmaan jo pitkään. EQS olisi ollut se mieluisin valinta mutta myös lompakko ohjasi toisin. Pihassa on edelleen 2 bensiinillä kulkevaa ja 1 tupaöljyllä kulkeva.
W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W221 350 CDI Lang -10, W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja pazo »

Komppaan Juhania. Suomessakin sähköistyminen on varsin ripeässä vauhdissa heti Norjan ja Tanskan perässä. Kuluvana vuonna uusista autoista 35% ja käytettynä tuoduista 48% on ollut täyssähköisiä. Uuden EV:n jäätävän nopea hinnan aleneminen selittänee sitä, että sähköautoja tuodaan enemmän käytettyinä. Esimerkkinä vuosi sitten hankkimani Ruotsiin uutena myyty vajaat 40 tkm ajettu EQE oli hukannut lähtöhinnastaan puolet. EQS ja EQE akkuvikoja (tai muitakaan) on raportoitu hyvin vähän. Korkeajänniteakun 10V/250tkm takuukin helpottaa ostopäätöstä. Mersukansa on ehkä(?) konsevatiivisempaa kuin muiden merkkien suosijat samalla kun edellä mainittujen mallien futuristinen muotoilu on terhentänyt polttomoottoreihin kiintyneiden ennakkoluuloja tälläkin foorumilla.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 834
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja zukka »

Paljonko akun soh raja on tuossa 10v/250tkm takuussa?
Ja koskeeko takuu pelkkää alenemaa vai myös vikoja, kuten kosteuden aiheuttamaa hajoamista?
Avatar
Väsynyt Mies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Edelleenkin nimenomaan Mersun akkutakuussa on rajaus, että takuu kattaa kustannukset vain auton käypään nykyarvoon asti. Eli, jos auton käypä arvo on 15000€ ja akun vaihto maksaa 25000€, niin asiakkaan piikkiin jää 10000€
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03

Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 834
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja zukka »

Väsynyt Mies kirjoitti: Ti 30.09.2025 17:42 Edelleenkin nimenomaan Mersun akkutakuussa on rajaus, että takuu kattaa kustannukset vain auton käypään nykyarvoon asti. Eli, jos auton käypä arvo on 15000€ ja akun vaihto maksaa 25000€, niin asiakkaan piikkiin jää 10000€
Kyllä,mutta koskeeko tuo takuu vain soh:n laskua alle rajan jota koitin kysyä vai koskeeko myös vikaantumista joka on yleensä rajattu akkutakuun ulkopuolelle.
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja pazo »

zukka kirjoitti: Ti 30.09.2025 17:37 Paljonko akun soh raja on tuossa 10v/250tkm takuussa?
Ja koskeeko takuu pelkkää alenemaa vai myös vikoja, kuten kosteuden aiheuttamaa hajoamista?
Akkusertifikaatti puhuu vain kapasiteetin alenemisesta: Mercedes-Benz AG (valmistaja) takaa Mercedes-Benz-auton ostajalle EU-/EFTA-alueen sisällä seuraavien ehtojen mukaisesti, että korkeajänniteakkujen kapasiteetti akkusertifikaatin voimassaolon aikana ei laske alle 70 %:n tason alkuperäisestä akkukapasiteetista.
....
Sertifikaatin saajalla on vikatilanteessa oikeus korkeajänniteakun korjaukseen tai maksuttomaan vaihtoon. Vaihto rajoittuu auton saattamiseen takaisin sellaiseen tilaan, joka vastaa auton normaalia kuluneisuutta auton ikään, kilometrilukemaan ja yleiseen kuntoon nähden korvausvaatimuksen hetkellä.


Varmaankin isommmissa vesivuodoissa tai kennojen hajotessa kapasiteettikin tipahtaa, mutta en huomaa sertifikaatissa sellaisista tilanteesta mainintaa. Tiedossa ei tosiaan ole, että mikään muu valmistaja rajaisi takuuehdoissa korvauksen auton arvoon: "Korvattavien korjauskulujen laajuus rajoittuu auton käypään arvoon vaurion ilmenemishetkellä." Yhdysvalloissa tätä nimenomaista ehtoa ei näytä olevan.

https://www.mercedes-benz.fi/static/pdf ... 025_A5.pdf
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1098
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

KarBoo kirjoitti: Ti 30.09.2025 12:43 Talouden koko on kuitenkin maltillinen. Vaimo ja 1 kultainennoutaja. Ja siitä pääsenkin sellaiseen kummalliseen kysymykseen, että mahtuuko tonne EQS:n takakonttiin 35 kg kultaista noutajaa sillä tavoin, että se ei ahdistu sinne?
Se EQS:n perä on sen verran viisto ("coupemainen") että kannattaa sitä takakonttia käydä vähintään kaupassa ihmettelemässä. Yllättävän alas se katto eli takalasi siellä tulee, niin että takapenkkien jälkeen semmoinen väljä korkea tila ei ole kovin pitkä.

Toki jos taloudessanne ei ole kuin pariskunta ja koira, voitte varmaan kaataa takapenkit ja sittenhän takana on ratkaisevasti enemmän tilaa.

Harkitsisin myös SUV mallia (jopa EQE SUV EQS:n asemesta) koska eikös ne SUV:t ole aika paljon pystyperäisempiä kuin normaalit mallit.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
tarpeetontieto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Su 21.10.2018 10:14

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja tarpeetontieto »

En tiedä onko ollut juttua mutta omlo EQS moottorit nestejäähyllä? Jos on niin vuodot kandee tarkistuttaa. Toinen kysymys, onko PKS monimerkki autokorjaamoa joka korjaa sähköautoja, siis muuta kuin marmori-liikkeitä?
Avatar
CvS-Dude
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 03.10.2023 21:05

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja CvS-Dude »

KarBoo kirjoitti: Ti 30.09.2025 12:43 Joo. Oon nyt miettinyt, että yks vaihtoehto omaan talouteen voisi olla tuommoinen EQS. Asutaan Inarissa, ja tulee jonkin verran matkaa ajettua Rovaniemelle ja Ouluunkin ja välistä sitten ihan Tampereelle ja PK-seudulle. Talouden koko on kuitenkin maltillinen. Vaimo ja 1 kultainennoutaja. Ja siitä pääsenkin sellaiseen kummalliseen kysymykseen, että mahtuuko tonne EQS:n takakonttiin 35 kg kultaista noutajaa sillä tavoin, että se ei ahdistu sinne? Ajettavuudeltaan auto on kuulemma varsin miellyttävä. Ja nyt hinnat alkavat olla otollisia hieman käytettyinä.
Ei koiraa/koiria takakonttiin laiteta, jos takapenkki vapaana. EQS takakontti on todella tilava - saman kokoinen kuin E-sarjan farkku lataushybridissä (jollainen mulla oli ennen tätä kesällä hankkimaani EQS:ää) - EQSn iso tavaratila oli mulle ratkaiseva ostopäätöksen kriteeri. Mutta huomioitavaa tavaratila on matalampi kuin esim E-sarjan farkussa, enkä koiriani sinne laittaisi. Koirat viihtyy paljon paremmin takapenkillä joka heitä varten lisävarusteltu - 500km mökkireissu sujunut jo 6vuotta tällä järjestelyllä. Suojat kun ottaa pois, niin takapenkki kuin uusi eikä mistään huomaa että koirat olleet autossa.
Eli minulla on ollut jo parissa edellisessä autossakin, ja nyt siis EQS:ssä takapenkin suojukset ja verkko tarvittaessa koirilleni (Bokseri n30kg ja Boksweileri n40kg). Tavaratila on tavaroille...
Esim tällaiset suojat/lisävarusteet toimii mulla hyvin:
Suojat (mulla 2kpl päällekkäin) - www.amazon.de/dp/B0CD7HXSJ6
Tyyny - www.amazon.de/dp/B0DP2LJ3HX
Tarvittaessa verkko - www.amazon.de/dp/B097Q3K9WJ
- Nyt MB EQS 450 4MATIC -
- Aikaisemmin MB E 300 de 4MATIC farkku -
Vastaa Viestiin