S203 Etuiskarin yläpää lonksuu RATKAISTU!
S203 Etuiskarin yläpää lonksuu RATKAISTU!
Eli potilaana S203 korinen 220cdi. Pitää jarruttaessa kovaa lonksetta ja kun hiljaa ajaa ja jarruttelee niin että toinen saa katsottua vierestä niin iskarin yläpään mutteri heiluu ja lonksuu selvästi.
Vaihdoin purkuautosta uuden etutolpan mutta vaiva jatkuu. Voiko se pesä johon se yläpään kumituppelo menee olla mennyt jotenkin väljäksi ja jos niin onko vaihdettavissa vai mitä tässä oikein osaa tehdä?
Vaihdoin purkuautosta uuden etutolpan mutta vaiva jatkuu. Voiko se pesä johon se yläpään kumituppelo menee olla mennyt jotenkin väljäksi ja jos niin onko vaihdettavissa vai mitä tässä oikein osaa tehdä?
Viimeksi muokannut 400 cid, Ti 30.09.2025 09:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: S203 Etuiskarin yläpää lonksuu
Sehän on kori jota vasten kumi menee, ei pitäisi pystyä väljistymään ellei ole jostain kolariautosta kyse tai ruostunut reikiä täyteen. En kuitenkaan usko noihin.
Katsoitteko että se kumi on oikeassa asennossa?
Tukivarsissa ei ole väljää?
Katsoitteko että se kumi on oikeassa asennossa?
Tukivarsissa ei ole väljää?
Re: S203 Etuiskarin yläpää lonksuu
Löytyihän se outo vika viimein.
Tämähän siis kävi kaverin nosturilla joka tarkisti alapuolelta tukivarret ja pallonivelet ja sanoi että ei löytynyt välyksiä.
Laitoin vielä yläkiinnikkeen alle toisen kumilevyn jotta kiristyisi paremmin pesäänsä mutta ei vieläkään apua.
No sitten vielä katsoin lampulla konepellin alla toisen hiljaa ajaessa ja jarruttaessa niin niinpä.... ....etummainen tukivarsihan siellä lonksui etupäästään.
Vaikka sitä varrella oli vääntänyt niin ei liikkunut mutta auton painolla kyllä.
Eli sieltä oli pettänyt ne alumiininystyrät soikioreiän keskeltä jotka keskittävät pultin.
Tämä oli kyllä jännä kun ylämutteri heilui selvästi kun pyörä lonksui, mutta toki se siinä liikkuu kun tolpan alapää heiluu...
Hyvä että viimein löytyi vika, oli jo aika ällistynyt olo...
Tämähän siis kävi kaverin nosturilla joka tarkisti alapuolelta tukivarret ja pallonivelet ja sanoi että ei löytynyt välyksiä.
Laitoin vielä yläkiinnikkeen alle toisen kumilevyn jotta kiristyisi paremmin pesäänsä mutta ei vieläkään apua.
No sitten vielä katsoin lampulla konepellin alla toisen hiljaa ajaessa ja jarruttaessa niin niinpä.... ....etummainen tukivarsihan siellä lonksui etupäästään.
Vaikka sitä varrella oli vääntänyt niin ei liikkunut mutta auton painolla kyllä.
Eli sieltä oli pettänyt ne alumiininystyrät soikioreiän keskeltä jotka keskittävät pultin.
Tämä oli kyllä jännä kun ylämutteri heilui selvästi kun pyörä lonksui, mutta toki se siinä liikkuu kun tolpan alapää heiluu...
Hyvä että viimein löytyi vika, oli jo aika ällistynyt olo...
- Väsynyt Mies
- Vakiokalustoa
- Viestit: 110
- Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
- Paikkakunta: Kotka
Re: S203 Etuiskarin yläpää lonksuu RATKAISTU!
Yleensä taitaa olla niin, että Mersun alustan väljiä on turha tutkia jos renkaat on ilmassa.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Re: S203 Etuiskarin yläpää lonksuu RATKAISTU!
Vaikeaahan se vähän on varsinkin jos viereinen tukivarsi on vielä ehjä.Väsynyt Mies kirjoitti: ↑Ti 30.09.2025 10:50 Yleensä taitaa olla niin, että Mersun alustan väljiä on turha tutkia jos renkaat on ilmassa.
En muista kumpi näistä w203 alatukivarsista vaatii myös tolpan irroituksen, mutta toiseen se muistaakseni täytyi tehdä.
Omaan vaihdoin suosiolla molemmat kun toinen meni väljäksi. Johan niillä oli pelkästään omassa käytössä ajettu yli 300tkm eikä ostettaessakaan uusilta näyttänyt.
- Väsynyt Mies
- Vakiokalustoa
- Viestit: 110
- Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
- Paikkakunta: Kotka
Re: S203 Etuiskarin yläpää lonksuu RATKAISTU!
Se ylempi missä pallonivelen mutteri on nivelen alapuolella, vaatii sen tolpan irrotuksen navasta. Kokonaan sitä iskaritolppaa ei tarvitse autosta irtottaa. Omaan S203:een kakkosautoon vaihdoin juuri ne tukivarret tossa keväällä.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Re: S203 Etuiskarin yläpää lonksuu RATKAISTU!
... ja nämä molemmat tukivarrethan oli vielä vaihdettu katsastukseen muutama kuukausi sitten eli sitenkään ei tuntunut todennäköiseltä tuo alakerran väljä.
Eli uudesta tukivarresta oli vain ne nystyrät antautuneet jostain syystä. Asennusvaiheessakaan ei mitään vahinkoa voinut käydä, itse vaihdoin ne ja pultti meni ilman väkivaltaa paikoilleen.
Ja juuri tuo etummainen (alumiininen) tukivarsi vaati sen navan irroituksen tolpasta.
Nyt tein korjauksena kupariputkesta holkin ja kiilat molemminpuolin että keskittyy pultti varmasti.
Täytyy vaihtaa uusi tukivarsi jossain vaiheessa.
Eli uudesta tukivarresta oli vain ne nystyrät antautuneet jostain syystä. Asennusvaiheessakaan ei mitään vahinkoa voinut käydä, itse vaihdoin ne ja pultti meni ilman väkivaltaa paikoilleen.
Ja juuri tuo etummainen (alumiininen) tukivarsi vaati sen navan irroituksen tolpasta.
Nyt tein korjauksena kupariputkesta holkin ja kiilat molemminpuolin että keskittyy pultti varmasti.
Täytyy vaihtaa uusi tukivarsi jossain vaiheessa.
Re: S203 Etuiskarin yläpää lonksuu RATKAISTU!
ettei vaan olis jäänyt pultti kunnolla kiristämättä, mikä ne muuten olis sieltä nystyrät syönyt pois / vaikka ei olis nystyröitä ollenkaan...