Om642 ölypohjan lämpötila 160°c

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Celssi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 19.09.2025 21:10

Om642 ölypohjan lämpötila 160°c

Viesti Kirjoittaja Celssi »

Auto on cls350cdi 4matic. Tässä tutkiskelin autoa ja miksi etutasauspyörästö lämpiää 120°c. Lämpökameralla katselin niin öljypohja näytti 158°c-161°c. Kuullostaa kovin korkealta.
Autossa uusi etuperä joka alkaa ääntää 10km ajon jälkeen eli silloin kun moottorin veden lämpötila max 90°c, niin rupesin pohtimaan voiko liian kuuma öljypohja siirtää lämpöö etuperään vai meneekö toistepäin.

Vikakoodeja ei tule.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2669
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Om642 ölypohjan lämpötila 160°c

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Celssi kirjoitti: La 27.09.2025 10:51 Auto on cls350cdi 4matic. Tässä tutkiskelin autoa ja miksi etutasauspyörästö lämpiää 120°c. Lämpökameralla katselin niin öljypohja näytti 158°c-161°c. Kuullostaa kovin korkealta.
Autossa uusi etuperä joka alkaa ääntää 10km ajon jälkeen eli silloin kun moottorin veden lämpötila max 90°c, niin rupesin pohtimaan voiko liian kuuma öljypohja siirtää lämpöö etuperään vai meneekö toistepäin.

Vikakoodeja ei tule.
Tuollaisia lämpötiloja ei tasauspyörästöissä ole kuin vikatapauksissa. Useamman tasauspyörästön vaihdon jälkeen todennäköisimmät vaihtoehdot ovat viallinen osa tai kuten aiemmin ehdotin, väärä öljy.

Esim moottoriöljy tai atf hajottaa perän hetkessä.



E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2659
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Viesti: Viesti E200kompressor

Re: CLS 4matic etuperä ongelmat

Viesti Kirjoittaja E200kompressor » La 20.09.2025 10:46

Celssi kirjoitti: ↑Pe 19.09.2025 21:42
Auto on v.2014 Cls 4matic 350cdi. Ajettu 160tkm.
Kaksi etuperää mennyt. Toinen kesti 500km kunnes alkoi jyrisemään ja metallisilppua öljyn seassa. Se vaihdettiin takuuseen ja uusi etuperä jyrisee kans. Öljy samantien mustaa ja metallisilppua seassa. Auto ollut mersuliikkeessä 3vrk ja syytä ei löydy mikä hajottaisi. 10km ajon jälkeen Infrapunamittarilla etuperä 118°c ja öljypohja 158°c, takaperä on 50°c. Jarrut ei lämpiä.
Auto myös tärisee paikallaan D-vaihteella, mutta poistuu, kun laittaa N-vaihteen. Moottorin ja vaihteiston tuiikumit vaihdettu. Etukardaani myös uusi.
Renkaat 275/35/R19 takana ja 235/40/R19 edessä.

Tuollainen ei ole mahdollista ilman perustavaa laatua olevaa vikaa. Mahdollisuuksia esim. asennusvirhe mutta voisi olla myös väärä öljy kun pintapaineen kestoa ei tunnu olevan.
Celssi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 19.09.2025 21:10

Re: Om642 ölypohjan lämpötila 160°c

Viesti Kirjoittaja Celssi »

Joo,
2 perää jo vaihdettu. Toinen kesti 500km ja toinen äänsi ja lämpes 18km jälkeen. Huoltoliike väittää, että auto hajottaa etuperiä, mutta kuullostaa vähän oudolta jos näin olisi.
Jarrut, vetarit ja kardaani ei lämpiä, että ei siellä kyllä laahata pitäisi mikään.

Tiedä sitten saako noita eri välityssuhteilla, että onko siellä väärää murikkaa koitettu laittaa, vaikka sanovat että oikea on.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2669
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Om642 ölypohjan lämpötila 160°c

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Celssi kirjoitti: La 27.09.2025 20:13 Joo,
2 perää jo vaihdettu. Toinen kesti 500km ja toinen äänsi ja lämpes 18km jälkeen. Huoltoliike väittää, että auto hajottaa etuperiä, mutta kuullostaa vähän oudolta jos näin olisi.
Jarrut, vetarit ja kardaani ei lämpiä, että ei siellä kyllä laahata pitäisi mikään.

Tiedä sitten saako noita eri välityssuhteilla, että onko siellä väärää murikkaa koitettu laittaa, vaikka sanovat että oikea on.
Kyllä se varmaan laittaa hanttiin jos on väärä välityssuhde. Luulisi jo rullaavankin heikosti jos etu- ja takaperä taistelee keskenään?

Meillä tallissa tasaisella auto liikkuu kolmella sormella työntäen kun jarrut eivät laahaa.
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1167
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Om642 ölypohjan lämpötila 160°c

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Etukardaani uusittu, onhan varmasti oikean mittainen? Onko ongelma alkanut missä vaiheessa? Toki jos liian pitkä etukardaani niin sen asennus tuottaisi varmasti ongelman ja huomaisi jos siinä jos olisi niin pitkä että painattaa etuperästä hammaskosketuksen pieleen :D
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2669
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Om642 ölypohjan lämpötila 160°c

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Celssi kirjoitti: La 27.09.2025 20:13 Joo,
2 perää jo vaihdettu. Toinen kesti 500km ja toinen äänsi ja lämpes 18km jälkeen. Huoltoliike väittää, että auto hajottaa etuperiä, mutta kuullostaa vähän oudolta jos näin olisi.
Jarrut, vetarit ja kardaani ei lämpiä, että ei siellä kyllä laahata pitäisi mikään.

Tiedä sitten saako noita eri välityssuhteilla, että onko siellä väärää murikkaa koitettu laittaa, vaikka sanovat että oikea on.
Kokemuksena tuollaisesta väärästä välityksestä oli itsellä atv eli mönkkäri jossa oli kiinteä neliveto ja samankorkuiset renkaat vakiona. Aiempi omistaja oli tietämättömyyttään laittanut eteen tuuman eli 2,54cm halkaisijaltaan pienemmät renkaat jolloin eturenkaiden täyttä kierrosta kohti takarenkaat pyörivät 8cm vähemmän.
Jonka seurauksena takaperä "työnsi" koko ajan etuperää ja moottori kuormittui eikä mönkkäri kulkenut kuin väkisin.

Jos autossa on väärä välitysuhde etu-/takaperän välillä niin kyllä sen luulisi huomaavan rullauksesta. Ellei siinä ole jonkinlaista luistavaa kytkintä välissä...
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5572
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Om642 ölypohjan lämpötila 160°c

Viesti Kirjoittaja S202 »

E200kompressor kirjoitti: Su 28.09.2025 11:47
Celssi kirjoitti: La 27.09.2025 20:13 Joo,
2 perää jo vaihdettu. Toinen kesti 500km ja toinen äänsi ja lämpes 18km jälkeen. Huoltoliike väittää, että auto hajottaa etuperiä, mutta kuullostaa vähän oudolta jos näin olisi.
Jarrut, vetarit ja kardaani ei lämpiä, että ei siellä kyllä laahata pitäisi mikään.

Tiedä sitten saako noita eri välityssuhteilla, että onko siellä väärää murikkaa koitettu laittaa, vaikka sanovat että oikea on.
Kokemuksena tuollaisesta väärästä välityksestä oli itsellä atv eli mönkkäri jossa oli kiinteä neliveto ja samankorkuiset renkaat vakiona. Aiempi omistaja oli tietämättömyyttään laittanut eteen tuuman eli 2,54cm halkaisijaltaan pienemmät renkaat jolloin eturenkaiden täyttä kierrosta kohti takarenkaat pyörivät 8cm vähemmän.
Jonka seurauksena takaperä "työnsi" koko ajan etuperää ja moottori kuormittui eikä mönkkäri kulkenut kuin väkisin.

Jos autossa on väärä välitysuhde etu-/takaperän välillä niin kyllä sen luulisi huomaavan rullauksesta. Ellei siinä ole jonkinlaista luistavaa kytkintä välissä...
Onhan sielä keskitasauspyörästö ja jonkinlainen kitkalukko sielä, luulis että se hajoais ensimmäisenä. Kai sinne etuperään on öljy laitettu, täyttöproppuahan ei ole.
S124 300TE
W124 300D
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2669
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Om642 ölypohjan lämpötila 160°c

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

S202 kirjoitti: Su 28.09.2025 14:13
Onhan sielä keskitasauspyörästö ja jonkinlainen kitkalukko sielä, luulis että se hajoais ensimmäisenä. Kai sinne etuperään on öljy laitettu, täyttöproppuahan ei ole.
ATV:ssä ei ollut, Mersusta en tiedä onko kiinteä vaiko jonkinlaisella kytkimellä/lukolla.

Väärän öljyn laittaminen on aina silloin tällöin tapahtuvaa ja voihan olla, että takuuseen etuperän vaihtanut henkilö oli sama joka laittoi ensimmäisenkin.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5452
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Om642 ölypohjan lämpötila 160°c

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Celssi kirjoitti: La 27.09.2025 10:51 Tässä tutkiskelin autoa ja miksi etutasauspyörästö lämpiää 120°c. Lämpökameralla katselin niin öljypohja näytti 158°c-161°c. Kuullostaa kovin korkealta.
Oliko sulla käytössä ihan oikea lämpökamera vai laserosoittimella varustettu "käsilukija" jossa näkyy vain lämpötila numeroina? Ja sit jos se öljypohja on sileä ja väriltään hopea tai alumiinin tms. niin nuo lukijat eivät osaa näyttää oikeaa lukemaa. Mutta yleensä tuolalisilta pinnoilta mittalukema on liian alhainen. Kiehuvasta vesikattilasta teräspintaisesta kun mittaa saa helpolla jotain 40 asteen lukeman vaikka on varmana 100.

Mutta tuo lämpötilalukema 160 kait lie on 100 liikaa. Vesipiskun kun heittää niin sehän kiehahtaa heti. Olen joskus omista mittaillu takaperän lämpötilaa vaunuvedon jälkeen ja niissä taisi kesäkeleillä olla jossain 80 asteen tietämillä kun matkaa oli taitettu yli 100km.

Melki sanoisin ettei siellä perässä ole öljyä tai sitä on aivan liian vähän. Tuo 10km on niin lyhyt matka. Ja jos välitys olisi väärä niin se tosiaan kyl huomaa heti siinä ettei auto rullaa lainkaan.
YHI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ma 17.05.2010 19:02

Re: Om642 ölypohjan lämpötila 160°c

Viesti Kirjoittaja YHI »

Fahrenheit asteikko käytössä mittarissa epähuomiossa?
160 F = n. 71 c
SLK200K(ex), Pole 2 LRSM, XC40 T5A RD AWD, 951, V50 T5A
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2669
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Om642 ölypohjan lämpötila 160°c

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

YHI kirjoitti: To 02.10.2025 20:35 Fahrenheit asteikko käytössä mittarissa epähuomiossa?
160 F = n. 71 c
Tuo väärä skaala selittäisi korkean lukeman mutta metallisilppu öljyssä uuden perän ja 500km:n jälkeen viittaa muuhun.

Edelleen olen annettujen tietojen perusteella väärän öljyn kannalla. Esim. moottoriöljy ei kestä perän pintapaineita joten se on eräs vaihtoehto.
Celssi kirjoitti: ↑Pe 19.09.2025 21:42
Auto on v.2014 Cls 4matic 350cdi. Ajettu 160tkm.
Kaksi etuperää mennyt. Toinen kesti 500km kunnes alkoi jyrisemään ja metallisilppua öljyn seassa. Se vaihdettiin takuuseen ja uusi etuperä jyrisee kans. Öljy samantien mustaa ja metallisilppua seassa. Auto ollut mersuliikkeessä 3vrk ja syytä ei löydy mikä hajottaisi. 10km ajon jälkeen Infrapunamittarilla etuperä 118°c ja öljypohja 158°c, takaperä on 50°c. Jarrut ei lämpiä.
Auto myös tärisee paikallaan D-vaihteella, mutta poistuu, kun laittaa N-vaihteen. Moottorin ja vaihteiston tuiikumit vaihdettu. Etukardaani myös uusi.
Renkaat 275/35/R19 takana ja 235/40/R19 edessä.
Avatar
Väsynyt Mies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Om642 ölypohjan lämpötila 160°c

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

E200kompressor kirjoitti: To 02.10.2025 22:50
YHI kirjoitti: To 02.10.2025 20:35 Fahrenheit asteikko käytössä mittarissa epähuomiossa?
160 F = n. 71 c
Tuo väärä skaala selittäisi korkean lukeman mutta metallisilppu öljyssä uuden perän ja 500km:n jälkeen viittaa muuhun.

Edelleen olen annettujen tietojen perusteella väärän öljyn kannalla. Esim. moottoriöljy ei kestä perän pintapaineita joten se on eräs vaihtoehto.
Celssi kirjoitti: ↑Pe 19.09.2025 21:42
Auto on v.2014 Cls 4matic 350cdi. Ajettu 160tkm.
Kaksi etuperää mennyt. Toinen kesti 500km kunnes alkoi jyrisemään ja metallisilppua öljyn seassa. Se vaihdettiin takuuseen ja uusi etuperä jyrisee kans. Öljy samantien mustaa ja metallisilppua seassa. Auto ollut mersuliikkeessä 3vrk ja syytä ei löydy mikä hajottaisi. 10km ajon jälkeen Infrapunamittarilla etuperä 118°c ja öljypohja 158°c, takaperä on 50°c. Jarrut ei lämpiä.
Auto myös tärisee paikallaan D-vaihteella, mutta poistuu, kun laittaa N-vaihteen. Moottorin ja vaihteiston tuiikumit vaihdettu. Etukardaani myös uusi.
Renkaat 275/35/R19 takana ja 235/40/R19 edessä.
Moottoriöljyä käytetään kyllä työkoneiden automaattivaihteistoissakin, että kyllä se jotain kestää. En usko, että noin lyhyellä matkalla perä hajoaisi vaikka siellä moottoriöljyä olisikin.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03

Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2669
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Om642 ölypohjan lämpötila 160°c

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Väsynyt Mies kirjoitti: Pe 03.10.2025 13:16
E200kompressor kirjoitti: To 02.10.2025 22:50
YHI kirjoitti: To 02.10.2025 20:35 Fahrenheit asteikko käytössä mittarissa epähuomiossa?
160 F = n. 71 c
Tuo väärä skaala selittäisi korkean lukeman mutta metallisilppu öljyssä uuden perän ja 500km:n jälkeen viittaa muuhun.

Edelleen olen annettujen tietojen perusteella väärän öljyn kannalla. Esim. moottoriöljy ei kestä perän pintapaineita joten se on eräs vaihtoehto.
Celssi kirjoitti: ↑Pe 19.09.2025 21:42
Auto on v.2014 Cls 4matic 350cdi. Ajettu 160tkm.
Kaksi etuperää mennyt. Toinen kesti 500km kunnes alkoi jyrisemään ja metallisilppua öljyn seassa. Se vaihdettiin takuuseen ja uusi etuperä jyrisee kans. Öljy samantien mustaa ja metallisilppua seassa. Auto ollut mersuliikkeessä 3vrk ja syytä ei löydy mikä hajottaisi. 10km ajon jälkeen Infrapunamittarilla etuperä 118°c ja öljypohja 158°c, takaperä on 50°c. Jarrut ei lämpiä.
Auto myös tärisee paikallaan D-vaihteella, mutta poistuu, kun laittaa N-vaihteen. Moottorin ja vaihteiston tuiikumit vaihdettu. Etukardaani myös uusi.
Renkaat 275/35/R19 takana ja 235/40/R19 edessä.
Moottoriöljyä käytetään kyllä työkoneiden automaattivaihteistoissakin, että kyllä se jotain kestää. En usko, että noin lyhyellä matkalla perä hajoaisi vaikka siellä moottoriöljyä olisikin.
Nyt kyseessä onkin hypoidiöljy jota tulee käyttää etuperässä. Moottoriöljyssä ei ole riittävästi pintapaineenkestoa. Mersussa ei käsitykseni mukaan ole moottoriöljy suosituksena vetopyörästössä.

Jokin on mennyt pahasti pieleen jos uusi vetopyörästö hajoaa 500km matkalla.
Avatar
Väsynyt Mies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Om642 ölypohjan lämpötila 160°c

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

E200kompressor kirjoitti: Pe 03.10.2025 19:19
Väsynyt Mies kirjoitti: Pe 03.10.2025 13:16
E200kompressor kirjoitti: To 02.10.2025 22:50
YHI kirjoitti: To 02.10.2025 20:35 Fahrenheit asteikko käytössä mittarissa epähuomiossa?
160 F = n. 71 c
Tuo väärä skaala selittäisi korkean lukeman mutta metallisilppu öljyssä uuden perän ja 500km:n jälkeen viittaa muuhun.

Edelleen olen annettujen tietojen perusteella väärän öljyn kannalla. Esim. moottoriöljy ei kestä perän pintapaineita joten se on eräs vaihtoehto.
Celssi kirjoitti: ↑Pe 19.09.2025 21:42
Auto on v.2014 Cls 4matic 350cdi. Ajettu 160tkm.
Kaksi etuperää mennyt. Toinen kesti 500km kunnes alkoi jyrisemään ja metallisilppua öljyn seassa. Se vaihdettiin takuuseen ja uusi etuperä jyrisee kans. Öljy samantien mustaa ja metallisilppua seassa. Auto ollut mersuliikkeessä 3vrk ja syytä ei löydy mikä hajottaisi. 10km ajon jälkeen Infrapunamittarilla etuperä 118°c ja öljypohja 158°c, takaperä on 50°c. Jarrut ei lämpiä.
Auto myös tärisee paikallaan D-vaihteella, mutta poistuu, kun laittaa N-vaihteen. Moottorin ja vaihteiston tuiikumit vaihdettu. Etukardaani myös uusi.
Renkaat 275/35/R19 takana ja 235/40/R19 edessä.
Moottoriöljyä käytetään kyllä työkoneiden automaattivaihteistoissakin, että kyllä se jotain kestää. En usko, että noin lyhyellä matkalla perä hajoaisi vaikka siellä moottoriöljyä olisikin.
Nyt kyseessä onkin hypoidiöljy jota tulee käyttää etuperässä. Moottoriöljyssä ei ole riittävästi pintapaineenkestoa. Mersussa ei käsitykseni mukaan ole moottoriöljy suosituksena vetopyörästössä.

Jokin on mennyt pahasti pieleen jos uusi vetopyörästö hajoaa 500km matkalla.
Tarkoitinkin, että kyllä siinä moottoriöljyssäkin on sitä pintapaineen kestoa, kun se toimii vaihteistossakin. Suurin ero hypoidin ja moottoriöljyn välillä on se, että hypoidöljy vastustaa sekoittumista veden kanssa huomattavasti paremmin kuin moottoriöljy. Toki pintapaineen kestossakin ja viskositeetissakin on eroa, mutta kyllä moottoriöljyssäkin tarvitaan pintapaineen kestoa. Eikä se CLS:n etuperä kovin kummoisia voimia koe, kun normaaliajossa auto on pääpainoisesti takavetoinen joten etuperä periaatteessa vain rullaa mukana.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03

Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5452
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Om642 ölypohjan lämpötila 160°c

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Väsynyt Mies kirjoitti: Pe 03.10.2025 13:16 Moottoriöljyä käytetään kyllä työkoneiden automaattivaihteistoissakin, että kyllä se jotain kestää. En usko, että noin lyhyellä matkalla perä hajoaisi vaikka siellä moottoriöljyä olisikin.
Aiemmassa postauksessani viittasin juurikin täähän. Epäilen myöskin niin että jos perässä on edes jotain öljyä oikea määrä niin ei sen kuuluisi lämmetä 10km matkalla noin. Kuiva perä kyllä voi lämmetäkin ja samoin jos öljyä on aivan liian vähän.

Varmasti on yleisesti tiedossa se että moottoriöljyjen sekä peräöljyjen "viskositeettikartat" eivät ole samanlaiset. Peräöljyissä SAE80 ilmeisesti vastaa M-öljyissä jotain SAE20 SAE30 väliltä? Toki pintapaineenkestoissa varmaan on eroja ja on muitakin eli peräöljyä pääsääntöisesti ei voi korvata millään moottoriin tarkoitetulla öljyllä.

Tämä on kiinnostava topiikki joten olisi kiva kuulla mikä syitä outouksiin oli.
Nurmituomas
Mersumies
Mersumies
Viestit: 509
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: Om642 ölypohjan lämpötila 160°c

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

peräöljyt haisee erikoiselle sen takia tietääkseni että niissä on molybdeeniä yms aineita joita moottoriöljyssä ei ole.
W212 E350cdi
Celssi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 19.09.2025 21:10

Re: Om642 ölypohjan lämpötila 160°c

Viesti Kirjoittaja Celssi »

Mitattu Fluken lämpökameralla (ei piste infrapuna mittari) etuperä. Ei fahrenheit vaan celsius. Valokuva oli minulla.
Käytetty Mercedeksen hyväksymää etuperä öljyä (ainakin mulle sanottiin)

Välitykset on tarkastettu ja myös takaperän välitys tarkastettu.

Kardaani vaihdettiin ennakkohuoltona kun etuperä irroitettiin niin vaihdatin. Ei siis kardaani rikki ollu.

Turbiini on ottanut siipeensä ilmeisesti ja siksi tärisee paikallaan. Luistanu ilmeisesti kovan vastuksen vuoksi.

Vielä selvittämättä mikä aiheuttaa etuperän lämpiämistä ja lastuamista.

Jakovaihteiston laakereissa välystä jonkin verran.

Etuperä siis ei jyrise kylmänä vaan kun lämpenee ja ajanu sen 10km. Öljyn laatu kyllä kävisi järkeen, mutta matka aika lyhyt, mutta tiedä sitten. Sinne laitettu 8dl että kuivana ei pyöri ainaskaan.

Laskurin mukaan eturenkaiden ja takarenkaiden vierintäero on 0.058% minulla. Tehtaalta saatavilla vanne + rengassetillä on noin. 0.1%
Saman vuoden GLK mersussa 2014 vakiona 0.083% etu ja takapyörien vierintäkehässä eroa.
Avatar
Väsynyt Mies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Om642 ölypohjan lämpötila 160°c

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Celssi kirjoitti: Ti 07.10.2025 16:42 Etuperä siis ei jyrise kylmänä vaan kun lämpenee ja ajanu sen 10km. Öljyn laatu kyllä kävisi järkeen, mutta matka aika lyhyt, mutta tiedä sitten. Sinne laitettu 8dl että kuivana ei pyöri ainaskaan.
Jos 8dl on laitettu öljyä niin sitä on aika paljon liikaa, koska se oikea täyttömäärä 5dl. Toki se ei lastuamista selitä, mutta kuumenemisen se voi selittää
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03

Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Celssi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 19.09.2025 21:10

Re: Om642 ölypohjan lämpötila 160°c

Viesti Kirjoittaja Celssi »

Jari Ke kirjoitti: Su 05.10.2025 12:50
Väsynyt Mies kirjoitti: Pe 03.10.2025 13:16 Moottoriöljyä käytetään kyllä työkoneiden automaattivaihteistoissakin, että kyllä se jotain kestää. En usko, että noin lyhyellä matkalla perä hajoaisi vaikka siellä moottoriöljyä olisikin.
Aiemmassa postauksessani viittasin juurikin täähän. Epäilen myöskin niin että jos perässä on edes jotain öljyä oikea määrä niin ei sen kuuluisi lämmetä 10km matkalla noin. Kuiva perä kyllä voi lämmetäkin ja samoin jos öljyä on aivan liian vähän.

Varmasti on yleisesti tiedossa se että moottoriöljyjen sekä peräöljyjen "viskositeettikartat" eivät ole samanlaiset. Peräöljyissä SAE80 ilmeisesti vastaa M-öljyissä jotain SAE20 SAE30 väliltä? Toki pintapaineenkestoissa varmaan on eroja ja on muitakin eli peräöljyä pääsääntöisesti ei voi korvata millään moottoriin tarkoitetulla öljyllä.

Tämä on kiinnostava topiikki joten olisi kiva kuulla mikä syitä outouksiin oli.
Tossa hieman tilanne päivitystä olen laittanut. Juuri syy edelleen selvittämättä kuitenkin
Vastaa Viestiin