STAR - topikki (kysymykset käytöstä yms.)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5935
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: STAR - topikki (kysymykset käytöstä yms.)

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

hiioppiheikki kirjoitti:
jjasse kirjoitti:Saako offline Starilla (eli ei tehtaan yhteyttä) tehtyä ja miten, ohjainlaite-päivityksiä? Oviohjainlaitteet jne..
Minkä ikäisestä kyse kohteesta/testeristä kyse ?
johinkin saa sikäli kun testerisä on talennettuna uudempi kuin kohteena olevasa boxsissa

Saa tehtyä, mutta täytyy kyetä ohittamaan lisenssikytkökset. Normi deweloper-koodaukset.
Ilmeisesti tässä on kyse piraattilaitteesta eli ei lisenssiä, jonka vuoksi tällä foorumilla ei kukaan uskalla antaa ohjeistusta miten se tehdään.
Miksi eikös vain piratien ostoa ja myymistä koskeva keskustelu kielletty
(painettu "maan alle") ei käyttöä
Mökkillä
'
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: STAR - topikki (kysymykset käytöstä yms.)

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

hiioppiheikki kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:
hiioppiheikki kirjoitti:
jjasse kirjoitti:Saako offline Starilla (eli ei tehtaan yhteyttä) tehtyä ja miten, ohjainlaite-päivityksiä? Oviohjainlaitteet jne..
Minkä ikäisestä kyse kohteesta/testeristä kyse ?
johinkin saa sikäli kun testerisä on talennettuna uudempi kuin kohteena olevasa boxsissa

Saa tehtyä, mutta täytyy kyetä ohittamaan lisenssikytkökset. Normi deweloper-koodaukset.
Ilmeisesti tässä on kyse piraattilaitteesta eli ei lisenssiä, jonka vuoksi tällä foorumilla ei kukaan uskalla antaa ohjeistusta miten se tehdään.
Miksi eikös vain piratien ostoa ja myymistä koskeva keskustelu kielletty
(painettu "maan alle") ei käyttöä

Vaara vaanii oven takana, sinitakit.
Et sitten hukkunut sinne Turun heikoille jäille, harmi.
2007 R 320cdi
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 936
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Re: STAR - topikki (kysymykset käytöstä yms.)

Viesti Kirjoittaja esukki »

Mulla on star C3 v2013 softaversio. Pitäisi päivittää uudempaan millä pääsisi tuoreempiin (2015+) mersuihin kiinni.

Voisko joku selventää pitääkö vaihtaa C4, C5, C6 vai mihin malliin ja mikä softa.
Netistä löytyy C4 ja C5 paketteja joissa listassa ei kuitenkaan ollut tukea uudempiin mersuihin???

EDIT: löytyikin toinen ketju jossa mainittiin C4 DOIP jolla pitäisi onnistua
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08, C200 TA CDI Classic -08)
Henkka1000
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 179
Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
Paikkakunta: Mli

Re: STAR - topikki (kysymykset käytöstä yms.)

Viesti Kirjoittaja Henkka1000 »

Löytyisikö täältä hyviä vinkkejä W903 sprintshift-ohjainlaitteen käyttöönottoon? DAS:n kautta ainoa tarjolla oleva vaihtoehto on siirtää tiedot vanhasta ohjainlaitteesta. Ongelmana on se, että vanha ohjainlaite on mykistynyt. Onko jossain reittiä manuaaliseen käyttöönottoon?
Star @ Mikkeli

Onko harrastukset tähdellisiä jos harrastaa tähdellisiä?
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1289
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: STAR - topikki (kysymykset käytöstä yms.)

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Eikös sieltä löydy vaihtoehto sillekin? Just tänään selasin valikkoa ja tuli vastaan juuri tämä, mitä en tarvinnut, kunhan katselin niitä ohjainlaiteohjelmointeja. Nimenomaan vaihtoehtona oli, ettei entistä ohjainlaitetta saa luettua.
racer123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 634
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: STAR - topikki (kysymykset käytöstä yms.)

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Mulla ainakin simulaatiossa on Control unit adaptations -valikossa vaihtoehto Convert rear axle, josta pääsee koodaamaan oikean perävälityksen, muut asetukset tuo väittää haistelevan automaattisesti.
Tähdelliset: S211 270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240DTic, W123 220D (puretaan)
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Henkka1000
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 179
Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
Paikkakunta: Mli

Re: STAR - topikki (kysymykset käytöstä yms.)

Viesti Kirjoittaja Henkka1000 »

Monessa paikassa on mutta SSG puolelta ei jostain syystä manuaalista perusasetusta löydy. Ainoat vaihtoehdot ohjainlaitesovitusten alla on
- Automaattinen ohjainlaitteen vaihto
- Suorita taka-akselin muutostyö
- Perusaseta vaihteet
- Perusaseta kytkin

Taka-akselin muutostyön avatessa herjaa ensimmäisenä sitä, ettei ohjainlaite ole tästä autosta. Ohjaa laittamaan kiinni vanhan ohjainlaitteen ja jatkamaan automaattisella vaihdolla.
Star @ Mikkeli

Onko harrastukset tähdellisiä jos harrastaa tähdellisiä?
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1289
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: STAR - topikki (kysymykset käytöstä yms.)

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Ei adaptaatio, vaan vaihto.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1289
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: STAR - topikki (kysymykset käytöstä yms.)

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Hitto kun nyt muistaisin, versiokoodaus ehkä. Missä määritetään mitä optioita autossa on. Käyttöönottoko se oli. Selatkaa, kyllä se löytyy.

Mulla oli kylläkin 2014-versio käytössä. Ettei nyt vaan olis niin, ettei uudemmissa onnistu kuin onlinessa. Vanhat herjaili siitä mutta kun vaan klikkaili eteenpäin, niin aina onnistui. Jopa ECUn uudelleenohjelmointi.
Henkka1000
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 179
Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
Paikkakunta: Mli

Re: STAR - topikki (kysymykset käytöstä yms.)

Viesti Kirjoittaja Henkka1000 »

TPLtre kirjoitti: Su 12.11.2023 18:36
Mulla oli kylläkin 2014-versio käytössä. Ettei nyt vaan olis niin, ettei uudemmissa onnistu kuin onlinessa. Vanhat herjaili siitä mutta kun vaan klikkaili eteenpäin, niin aina onnistui. Jopa ECUn uudelleenohjelmointi.
Tämä nyt on varmaan se todennäköisin tekijä, valikot on kyllä selattu läpi moneen kertaan. Toiselta koneelta löytyi versio 03/2016 mutta sieltäkään ei helpotusta löytynyt. Onko tietoa, missä vaiheessa tuo muutos olisi tapahtunut?
Star @ Mikkeli

Onko harrastukset tähdellisiä jos harrastaa tähdellisiä?
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1289
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: STAR - topikki (kysymykset käytöstä yms.)

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Henkka1000 kirjoitti: Su 12.11.2023 19:13 Tämä nyt on varmaan se todennäköisin tekijä, valikot on kyllä selattu läpi moneen kertaan. Toiselta koneelta löytyi versio 03/2016 mutta sieltäkään ei helpotusta löytynyt. Onko tietoa, missä vaiheessa tuo muutos olisi tapahtunut?
En tiedä. Mahdollisesti juuri tuon 2014 version jälkeen, koska tuokin herjaa aktiivisesti online-yhteydestä, mutta kun sisukkaasti jatkaa, niin suostuu tekemään mitä vaan. ECU:n päivityksen yhteydessä ilmoitti, että lasku tulee sitten perästä. :D

En sitäkään olisi tarvinnut, koska oli klooni olemassa, mutta kun se ehdotti, niin päätin uteliaisuuttani kokeilla ja päätin, että no perskules, anna mennä sitten vaan. Kauan kesti ja sitten se ilmoitti, että ECU:n softa on uudelleen kirjoitettu, tee versiokoodaus. En tehnyt muuta kuin nollailin ne virheet mitkä lähti, sammutin ja nollasin loput. Toimi.
jartza57
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: To 15.11.2018 21:26

Re: STAR - topikki (kysymykset käytöstä yms.)

Viesti Kirjoittaja jartza57 »

Löytyykö Riihimäen läheltä ketään , jolla olis vikakoodinlukija STAR. W205 c220 , moottori valo palaa, viittaus olis Nox-senser.
Avatar
Sampo N.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 289
Liittynyt: Ke 01.10.2003 11:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: STAR - topikki (kysymykset käytöstä yms.)

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Pienen (lue suuren) väännön jälkeen tällainen wannabe-nörtti sai passthrun toimimaan tuollaisella halvalla donglella.

Xentryn versio oli 21.3.3 ja vähän oli skeptinen jääkö tuollaisessa 2004 eemelistä tutkiminen vaihteistoon ja moottoriin, kun nämä osat autosta can-väylää ja loput ilmeisesti enemmän ja vähemmän k-lineä jota tuollaisen passthru-protokollan ei pitäisi tukea?

Yllätys olikin melkoinen, kun moneen purkkiin pääsi sisään ja takasam:kin antoi koodia.

Eli onko tuossa nyt kuitenkin väyläohjattu auto kyseessä vai mitä tuossa tapahtui?

Itse kysymys koskee vikakoodeja tai pikemminkin sitä miten näitä tulkitaan? Mikä ero on isolla ja pienellä äffällä? Eli miksi välillä listassa on F ja välillä f?
Raumalainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: To 21.09.2023 21:38

Re: STAR - topikki (kysymykset käytöstä yms.)

Viesti Kirjoittaja Raumalainen »

Kantapään kautta voisin epäillä että iso F on niinkuin iso vika, pikku f on pikku vika katsotaan myöhemmin.
Mitä leikkinyt. Joku osaaja voisi hiukan näitä alkeita kertoa miten tehdään. Esim koodien poisto ? koodien historia ?
08 Clk 220
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1819
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: STAR - topikki (kysymykset käytöstä yms.)

Viesti Kirjoittaja sompio »

Olikos se niin että F=päälläolevavika ja f=tallentunutvika
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13796
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: STAR - topikki (kysymykset käytöstä yms.)

Viesti Kirjoittaja DBFI »

sompio kirjoitti: Ma 13.10.2025 15:44 Olikos se niin että F=päälläolevavika ja f=tallentunutvika
Nimenomaan näin.
Raumalainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: To 21.09.2023 21:38

Re: STAR - topikki (kysymykset käytöstä yms.)

Viesti Kirjoittaja Raumalainen »

Ja jotain huomannut että samana iltana kokeiltu tallistar/online aito antavat samasta autosta hieman toisenlaisia tuloksia, pieniä eroja.
08 Clk 220
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13796
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: STAR - topikki (kysymykset käytöstä yms.)

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Sampo N. kirjoitti: Ma 13.10.2025 13:51 Pienen (lue suuren) väännön jälkeen tällainen wannabe-nörtti sai passthrun toimimaan tuollaisella halvalla donglella.

Xentryn versio oli 21.3.3 ja vähän oli skeptinen jääkö tuollaisessa 2004 eemelistä tutkiminen vaihteistoon ja moottoriin, kun nämä osat autosta can-väylää ja loput ilmeisesti enemmän ja vähemmän k-lineä jota tuollaisen passthru-protokollan ei pitäisi tukea?

Yllätys olikin melkoinen, kun moneen purkkiin pääsi sisään ja takasam:kin antoi koodia.

Eli onko tuossa nyt kuitenkin väyläohjattu auto kyseessä vai mitä tuossa tapahtui?
...
Mitä tarkoitat väyläohjatulla autolla? 211-korisessa on useita erillisiä CAN-väyliä jos sitä tarkoitat. Paljon vanhemmissakin on.

Asensitko myös korjaamokäsikirjan? Kytkentäkaaviosta näet että 211:n diagnoosipistokkeeseen tulee myös K-linjoja muutamista ohjainlaitteista. Vaikka testeri keskustelee CAN-yhteydellä ZGW:n kanssa ja se yhdistää kaiken maailman muihin ohjainlaitteisiin niin joidenkin ohjainlaitteiden kohdalla merkkitesteri voikin ottaa yhteyden K-linjalla.

Asensitko oikeasti 21.3.3 version eikä 21.3.4:sta? Yleensä 4-versio on vasta "virallinen".
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13796
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: STAR - topikki (kysymykset käytöstä yms.)

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Raumalainen kirjoitti: Ma 13.10.2025 15:59 Ja jotain huomannut että samana iltana kokeiltu tallistar/online aito antavat samasta autosta hieman toisenlaisia tuloksia, pieniä eroja.
Voitko antaa yksityiskohtaisemman esimerkin? Oma "tallistar" antaa sivutolkulla "ylimääräisiä taustaparametrejä" kun virallinen antaa vain sen korjaamiseen tarvittavan tiedon.

Vai olisko kyse softaversioiden eroista?
racer123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 634
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: STAR - topikki (kysymykset käytöstä yms.)

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Sieltä DASn kansioista löytyy määritystiedostot kaikille korimalleille ihan selkokielisenä, tuossa satunnaisesti napattu 211-korin esimerkkitiedoston lista ohjainlaitteista:

Koodi: Valitse kaikki

[ECUS]
;----------- Diogenes name ----- group name ----- Type ---------------- Status ------ Pin -- shorttest

ECU1  =ZGW211           ,         ,Single      ,MANDATORY ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,0  
ECU2  =ZGW211FLASH      ,         ,Single      ,MANDATORY ,CAN_HS ,NO  , ,         ,0  
ECU3  =EZS211           ,         ,Single      ,MANDATORY ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,0  
ECU4  =EGS52            ,GETRIEBE ,Single      ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,1  
ECU5  =KSG              ,GETRIEBE ,Single      ,OPTIONAL  ,11     ,YES , ,TLSlave  ,1  
ECU6  =VGSNAG2          ,GETRIEBE ,Single      ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,1  
ECU7  =VGSNAG2*PDTC     ,         ,Single      ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,NO  
ECU8  =EGS53            ,GETRIEBE ,Single      ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,1  
ECU9  =EHB_ASG*2        ,EHBASG   ,Single      ,MANDATORY ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,2  
ECU10 =EHB_ASG*1        ,EHBASG   ,Single      ,MANDATORY ,9      ,YES , ,TLSlave  ,2  
ECU11 =EHB_FSG          ,ESP      ,Single      ,MANDATORY ,9      ,YES , ,TLSlave  ,2  
ECU12 =SBC121_F         ,ESP      ,Single      ,MANDATORY ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,2  
ECU13 =ART220           ,ALLDTR   ,Single      ,OPTIONAL  ,15     ,YES , ,CaesarGo ,3  
ECU14 =ARS210           ,ALLDTR   ,Single      ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,3  
ECU15 =EWM203           ,         ,Single      ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU16 =CR3_UP           ,ALLCDI3  ,Single      ,MANDATORY ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,4  
ECU17 =CR3_UP*1         ,ALLCDI3  ,Single      ,MANDATORY ,7      ,NO  , ,         ,4  
ECU18 =CR3              ,ALLCDI3  ,Single      ,MANDATORY ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,4  
ECU19 =SLF211           ,FEDERUNG ,Single      ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,5  
ECU20 =EHNR211          ,FEDERUNG ,Single      ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,5  
ECU21 =RDK211           ,ALLRDK   ,Single      ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,6  
ECU22 =TPMLS            ,ALLRDK   ,Single      ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,6  
ECU23 =ARMADA           ,         ,Single      ,MANDATORY ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU24 =WSS              ,         ,Single      ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU25 =BSG211           ,         ,Single      ,MANDATORY ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU26 =BSG2FLASH        ,         ,Single      ,MANDATORY ,CAN_HS ,NO  
ECU27 =SD211            ,         ,Single      ,MANDATORY ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,13 
ECU28 =SAMV211          ,         ,Single      ,MANDATORY ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU29 =SAMB211          ,         ,Single      ,MANDATORY ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU30 =SAMH211          ,         ,Single      ,MANDATORY ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU31 =AAG211           ,         ,Single      ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU32 =MSS203           ,         ,Single      ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU33 =UBF211           ,         ,Single      ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU34 =OBF211           ,         ,Single      ,MANDATORY ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU35 =PTS211           ,         ,Single      ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU36 =DBE211           ,         ,Single      ,MANDATORY ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU37 =SSGF211          ,ALLESVF  ,Single      ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,7  
ECU38 =SSGF164          ,ALLESVF  ,Single      ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,7  
ECU39 =SSGB211          ,ALLESVB  ,Single      ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,8  
ECU40 =SSGB164          ,ALLESVB  ,Single      ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,8  
ECU41 =FDSVL211         ,         ,Single      ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU42 =FDSVR211         ,         ,Single      ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU43 =PFDS211          ,         ,Single      ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU44 =SHZ211           ,ALLSHZ   ,Single      ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,9  
ECU45 =SHZ164           ,ALLSHZ   ,Single      ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,9  
ECU46 =TSGVL211         ,         ,Single      ,MANDATORY ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU47 =TSGVR211         ,         ,Single      ,MANDATORY ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU48 =TSGHL211         ,         ,Single      ,MANDATORY ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU49 =TSGHR211         ,         ,Single      ,MANDATORY ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU50 =HFS211           ,         ,Single      ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU51 =MRM211           ,ALLMRM   ,Single      ,MANDATORY ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,10 
ECU52 =MRM171           ,ALLMRM   ,Single      ,MANDATORY ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,10 
ECU53 =RGSL211          ,         ,Single      ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU54 =RGSR211          ,         ,Single      ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU55 =KLA211           ,         ,Single      ,MANDATORY ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU56 =LRK_211          ,ALLLRK   ,Single      ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU57 =SHZ164*1         ,ALLLRK   ,Single      ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,NO  , 
ECU58 =STH211           ,         ,Single      ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU59 =ALB211           ,         ,Single      ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU60 =RWT211           ,         ,Single      ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU61 =ALWR211          ,         ,Single      ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU62 =KI211            ,         ,Single      ,MANDATORY ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU63 =WIA211           ,         ,Single      ,MANDATORY ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,13 
ECU64 =WR211            ,         ,Single      ,MANDATORY ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,13 
ECU65 =XAGW             ,AGW      ,MOSTGateway ,MANDATORY ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,11 
ECU66 =XHUAGW           ,AGW      ,MOSTGateway ,MANDATORY ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,11 
ECU67 =XCP              ,CPALL    ,MOSTMember  ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU68 =XCPTA            ,CPALL    ,MOSTMember  ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU69 =XUHI             ,CPALL    ,MOSTMember  ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU70 =XCPJP            ,         ,MOSTMember  ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU71 =XHU              ,HUALL    ,MOSTMember  ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU72 =XHUJP            ,HUALL    ,MOSTMember  ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU73 =XNAVIH           ,         ,MOSTMember  ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU74 =XCDC             ,         ,MOSTMember  ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU75 =XSBS             ,         ,MOSTMember  ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU76 =XSERV            ,         ,MOSTMember  ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU77 =XECL             ,ECLALL   ,MOSTMember  ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU78 =XECLJP           ,ECLALL   ,MOSTMember  ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU79 =XTRK             ,         ,MOSTMember  ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU80 =XCOM             ,         ,MOSTMember  ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,NO  
ECU81 =XTV              ,TVALL    ,MOSTMember  ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU82 =TV211            ,TVALL    ,MOSTMember  ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU83 =XSDARS           ,         ,MOSTMember  ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU84 =XGPSBOX          ,TCAND    ,Single      ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,12 
ECU85 =XLCT             ,TCAND    ,Single      ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,12 
ECU86 =XLCTECL          ,         ,Single      ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,12 
ECU87 =XLCTSERV         ,         ,Single      ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,12 
ECU88 =XLCTTRK          ,         ,Single      ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,12 
ECU89 =XLCTREM          ,         ,Single      ,OPTIONAL  ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,12 
ECU90 =BSG211*1         ,         ,Single      ,MANDATORY ,CAN_HS ,YES , ,TLSlave  ,   
ECU91 =CAN_Monitoring   ,         ,Single      ,MANDATORY ,CAN_LS ,NO  
ECU92 =CAN_MonitoringHS ,         ,Single      ,MANDATORY ,CAN_HS ,NO  
ECU93 =CAN_WakeUp       ,         ,Single      ,MANDATORY ,CAN_LS ,NO  
ECU94 =CAN_KeepAlive    ,         ,Single      ,MANDATORY ,CAN_LS ,NO  
Tästä nähdään että valtaosa ecuista luetaan lähtökohtaisesti CAN-väylän yli ja jos sieltä ei kuulu vastausta niin osalle on myös määritelty K-linja johon voidaan huhuilla.

Saako Sampo N laitteillaan yhteyden myös jarrujärjestelmään? Osa noista alkupään 211:stä käsitykseni mukaan ei salli niiden diagnostiikkaa kuin K-linjan yli mikä löytyy OBD:n pinnistä 9 ja sitä ei taida mikään Passthru tukea.
Tähdelliset: S211 270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240DTic, W123 220D (puretaan)
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13796
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: STAR - topikki (kysymykset käytöstä yms.)

Viesti Kirjoittaja DBFI »

racer123 kirjoitti: Ma 13.10.2025 17:00 Sieltä DASn kansioista löytyy määritystiedostot kaikille korimalleille ihan selkokielisenä, tuossa satunnaisesti napattu 211-korin esimerkkitiedoston lista ohjainlaitteista:
Enpäs ollut tuollaista hoksannut. OBD-portin kytkentäkaaviosta olen katsonut mutta se on paljon työläämpää kuin tuosta tiedostosta lukeminen. :thumbup:
Raumalainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: To 21.09.2023 21:38

Re: STAR - topikki (kysymykset käytöstä yms.)

Viesti Kirjoittaja Raumalainen »

DBFI kirjoitti: Ma 13.10.2025 16:27
Raumalainen kirjoitti: Ma 13.10.2025 15:59 Ja jotain huomannut että samana iltana kokeiltu tallistar/online aito antavat samasta autosta hieman toisenlaisia tuloksia, pieniä eroja.
Voitko antaa yksityiskohtaisemman esimerkin? Oma "tallistar" antaa sivutolkulla "ylimääräisiä taustaparametrejä" kun virallinen antaa vain sen korjaamiseen tarvittavan tiedon.

Vai olisko kyse softaversioiden eroista?
Käsittääkseni tuo talli star hiljattain koottu suht uudella laatikolla ja kotimaista laadukasta ohjelma asennusta, en nyt muista versiota.

Esim. Clk 2008. Kuskin peilin kääntömekanismi alkoi vaihteeksi kiukuttelemaan, kääntömekanismin potentiometri tallistarin mukaan hajalla taas. Online aito star ei näyttänyt mitään.
Ja kun avasin peilin oli pari johtoa ottanut osumaa. Mitä aavistelinkin välittömästi. Tosin vaikka auto tallissa paikallaan niin testissä tuli tietenkin pari kertaa ovea liikutettua välissä.

Ei nyt maailman ihmeellisempiä mutta kuitenkin.
08 Clk 220
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13796
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: STAR - topikki (kysymykset käytöstä yms.)

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Raumalainen kirjoitti: Ma 13.10.2025 22:53 Käsittääkseni tuo talli star hiljattain koottu suht uudella laatikolla ja kotimaista laadukasta ohjelma asennusta, en nyt muista versiota.

Esim. Clk 2008. Kuskin peilin kääntömekanismi alkoi vaihteeksi kiukuttelemaan, kääntömekanismin potentiometri tallistarin mukaan hajalla taas. Online aito star ei näyttänyt mitään.
Ja kun avasin peilin oli pari johtoa ottanut osumaa. Mitä aavistelinkin välittömästi. Tosin vaikka auto tallissa paikallaan niin testissä tuli tietenkin pari kertaa ovea liikutettua välissä.

Ei nyt maailman ihmeellisempiä mutta kuitenkin.
Sehän on selvää että osaava suomalainen ohjelmistoasentaja paitsi asentaa aktivointifiksit, myös muokkaa sen verran koodia että sellaisetkin johdotusviat näkyy joita ei on-line laitteen koodilla näytetä. (tähän saa laittaa omien mieltymysten mukaan hymiön).
Vastaa Viestiin