2-tahtiöljyn käytöstä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 2-tahtiöljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Veljen vaimo tankkasi aika rajun seoksen bensaa cdi dieselin sekaan..ei lisä aineita vaan tankki täyteen niin ei siihen tullut mitään...käyntiääni oli vain sellainen karkeampi....toki öljy voi vähän auttaa tälläisessa tapauksessa.
Talvi aineeseenhan taidetaan lisätä kerosiinia juoksevuuden ..se se vasta kuivaa on mutta setaani luku kun on oikea niin pumput kestää..sitä varmaan lisätään suhteessa .
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
MARKWITHUS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 10.10.2025 10:38

Re: 2-tahtiöljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja MARKWITHUS »

tuikku kirjoitti: La 17.12.2016 08:56 .
Näissä cdi-mootoreissa.
Polttoainejärjestelmän voiteluaineena toimii "valmistajan" sinne polttoaineeseen lisäämä parafiini, joka esim kerosiinista siis puuttuu.
Järjestelmä ja sen osaset ja käyntivälykset on suunniteltu tämänlaatuisen voitelun pohjalta.
Mikään, tuhkautumatonkaan kaksitahtiöljy ei täytä tämänkaltaisen polttoainejärjestelmän voiteluvaatimuksia, miltään osin, kun ne ei ole tarkoitettukkaan tänne, vaan ne ainoastaan huonontavat tilannetta lähtötasoon verrattuna.
Käyntivälykset ja paineet on aivan eri luokkaa suuttimessa, tai korkeapainepumpussa, kun perämoottorissa tai kelkassa.
Öljynlisäyksen lopputuloksena tässä tapauksessa on ennenaikaistettu täystuho.
Ei polttoainevalmistajien tarvitse lisätä parafiinia dieseliin voiteluaineeksi, koska se sisältää parafiineja luonnostaan liikaakin. Polttoainevalmistajat poistavat näitä parafiineja dieselistä estääkseen geeliytymisen kylmissä olosuhteissa. Voitelun lisääjät joita lisätään ovat sitten ihan eri aineita. Lisävoitelun hyöty tulee nimenomaan tarpeeseen nimenomaan talvilaadun kanssa. EN590 diesel standardi velvoittaa dieselin voitelevuuden olevan tietyn suuruinen. Kesälaatu täyttää tämän kirkkaasti, mutta talvilaatuun pitää lisätä paljon kalliita lisäaineita voitelun lisäämiseksi. Sitä voi miettiä lisäävätkö ne sitä reilulla kädellä vai vaan juuri sen verran että vaatimus täyttyy.
Olen itse ajellut mineraali kaksitahtia lisäillen OM642 320cdillä aina talvidieselin kanssa. Autolla on ajettu yht. 280tkm, joista itse olen 8v aikana ajanut 180tkm 2 tahtilisällä. Vielä ei ole polttoainejärjestelmässä ollut mitään korjaustarvetta, joten ei se ihan heti aiheuta ennenaikaista täystuhoa. Seossuhde 1:200 eli n. 0,5%. Aina ennen tankkausta öljy että seokoittuu kunnolla dieseliin. Moottori käy pehmeämmin ja kuluttaa muutaman desin vähemmän satasella.
Eihän mineraali 2 tahti ole sen huonompaa kestämään commonrail paineita kuin dieseliin lisättävä fame(kasviöljy), jota voi olla jopa 7%.
Mineraali 2t muuten sisältää näitä parafiineja, kuten kaikki muutkin öljyt.
Näitä juttuja kannattaa miettiä joskus ihan maalaisjärjellä.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2669
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: 2-tahtiöljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Täällä omakohtaisena kokemuksena dieselautolla ajettu nyt 130tkm lisää ostohetkeen jolloin oli lukema oli noin 160tkm. Autossa on samat 130tkm ajetut peruskorjatut suuttimet sekä Garret-kiinanturbo joka maksoi rahteineen 280€.
Mitään lisäaineita en ole käyttänyt.

Dieselpolttoaineista olen viime vuodet käyttänyt Nesteen dieseliä ja sillä kuten muillakin, on ajoittain esiintynyt lievää nakutusta noin 1800rpm kevyellä kuormalla ajettaessa. Tuntuu olevan jollakin tavalla lämpötilariippuvainen eli kylmempään päin mennessä on nakuttanut herkemmin. Ei tosin edes joka viikko mutta korvinkuultavissa kuitenkin ja nakutus lakkaa heti kun keventää kaasua ja painaa uudestaan.

Kokeilin nesteen My-dieseliä ja eroa on erittäin paljon, käyntiääni muuttui paljon hiljaisemmaksi ja perinteistä dieselin raksutusta ei tahdo kuulla edes kuormitettaessa eli kovemmassa kiihdytyksessä eikä nakutusta ole enää esiintynyt millään kierroslukualueella.

Nuukana ja köyhänä olen kokeillut eri pitoisuuksina tuota My-dieseliä ja käyntiääni pysyy hiljaisena kun My-dieseliä on min. 75% seoksesta. Sen alle alkaa kuulua hiljalleen perinteinen dieselin käyntiääni eli raksutus palotapahtumassa.

Speksien valossa suurin ero tavanomaisen ja My-dieselin välillä on setaaniluku eli syttymisherkkyys joka tavallisessa dieselissä on vaatimuksen
mukainen 51 ja My-dieselissä paljon korkeampi 70.

Jatkossa tankkaan vain My-dieseliä koska seoksilla pelaamisella ei saa oleellista hyötyä. Lisäkustannus vuodessa 10tkm ajomäärällä on 200€. Nakutuksen hajottaman moottorin korjaus paljon enemmän ja paljon työläämpi korjata kuin tankata My-dieseliä.

Tämä on vain yksi kokemus. Tosin perheen toisella dieselillä on ajettu tavanomaisella dieselpolttoaineella 60tkm ilman lisäaineita ja murheita. Silläkin alkaa olla mittarissa lähes 300tkm.
x_ismo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 699
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti

Re: 2-tahtiöljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

Perinteisesti nakutus bensamoottorissa johtuu polttoaineen itsesyttymisestä liian aikaisin.
Dieselmoottorin toiminta perustuu siihen että se polttoaine syttyy heti kun se ruiskutetaan sylinteriin. Sylinterissä ei pitäisi olla mitään palavaa ennen ruiskutapahtumaan. Joten nakutus ei käsittääkseni ole sitä samaa joka rikkoo bensamoottoreita vaan kuuluu ikäänkuin osana siihen toimintaan.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2669
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: 2-tahtiöljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

x_ismo kirjoitti: Ti 14.10.2025 06:24 Perinteisesti nakutus bensamoottorissa johtuu polttoaineen itsesyttymisestä liian aikaisin.
Dieselmoottorin toiminta perustuu siihen että se polttoaine syttyy heti kun se ruiskutetaan sylinteriin. Sylinterissä ei pitäisi olla mitään palavaa ennen ruiskutapahtumaan. Joten nakutus ei käsittääkseni ole sitä samaa joka rikkoo bensamoottoreita vaan kuuluu ikäänkuin osana siihen toimintaan.
Tarkennan, että ääni joka kuulu ajoittain, on detonaation ääni eli ei normaalia palamista. Normaali dieselin palamistapahtuma puolestaan muuttuu hyvin hiljaiseksi tässä moottorissa suuremman setaaniluvun polttoainetta käytettäessä.

Käsitykseni mukaan tuo käyntiäänen hiljeneminen on melko yleistä parempilaatuisen polttoaineen seurauksena.
AI-yhteenveto
Yes, modern diesel engines have knock sensors that detect abnormal vibrations caused by improper combustion. When a knock sensor detects these vibrations, it signals the engine's control unit (ECU) to adjust parameters like fuel injection and timing to prevent damage. These sensors are crucial for protecting the engine and maintaining optimal performance, fuel efficiency, and emissions.
How a diesel knock sensor works

Sensing vibrations:
The sensor contains piezoelectric crystals that generate an electrical signal when compressed by the high-frequency vibrations of engine knock.

Sending the signal:
This signal is sent to the Engine Control Unit (ECU), which is the engine's computer.
Adjusting parameters:
The ECU then makes real-time adjustments to fuel injection timing and the air-fuel mixture to stop the knocking and protect the engine from damage.

Why they are important

Engine protection:
They prevent engine knock, which can cause severe damage to internal components like the cylinder head gasket.

Performance and efficiency:
By optimizing combustion, the sensor helps the engine achieve maximum performance, torque, and fuel economy.
Emissions control:
They help reduce harmful emissions by ensuring the combustion process is as efficient as possible.

What happens if a knock sensor fails

Reduced engine performance and fuel efficiency.
The "Check Engine" light may illuminate.
Difficulty starting the engine.
The ECU may not be able to make the necessary adjustments, potentially leading to engine damage over time.
MARKWITHUS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 10.10.2025 10:38

Re: 2-tahtiöljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja MARKWITHUS »

Diesel nakuttaa tasaisesti. Epäsäännölliset kovemmat nakutukset johtuvat usein kuluneista suuttimista. Eli joku suutin kusee ja sitten kun ei polttoaine sumuunnu kunnolla se ei syty heti. Tämä nakuttelu on tuttua vanhasta 240d w123 mesestä jolla oli samoilla suuttimilla ajettu 700tkm. Faija aina korjasi naputuksen lorauttamalla 2t puolilitraa tankkiin. Mydiesel korjaa ongelmaa alhaisen tiheytendä ja korkean setaaninsa takia. Väitän, että voitelulisä polttoaineeseen olisi estänyt suuttimien kuluman.

Kun autossasi on selkeästi jo vikaa niin koitappa laittaa puoli litraa tuhkautumatonta 2t tankkiin kun seuraavaksi tankkaat. Tcw3 luokitus eli perämoottori 2t on hyvää tähän tarkoitukseen kun ei sisällä metallisia lisäaineita jos sulla sattuu olemaan dpf paikoillaan. Se suuttimen neulan jumitus voi vielä parantua kun saa ekstra voitelua vähän aikaa.
T-Row
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: 2-tahtiöljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Yhdestä om651 moottorista korjaantui pysyvästi vuosia jatkunut veto päällä kuuluva läpätys motoxin halvimmalla suuttimien puhdistusaineella. En tunnista detonaation ääntä, mutta luulen kyseessä olleen detonaatio. Autossa oli tuon äänioireen lisäksi aina vikamuistissa jokin koodi 1. pyttyyn viitaten, ja koodin ilmaantuminenkin hävisi saman tien pysyvästi.
MARKWITHUS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 10.10.2025 10:38

Re: 2-tahtiöljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja MARKWITHUS »

Motoxin diesel fuel trimmiä itsekkin käyttänyt kymppitonnin välein putsaamaan suuttimia. Hintaansa nähden hyvä aine. Noissa cleanereissa kannattaa katsoa käyttöturvatiedotteesta mitä aineita sisältävät ja vertailla. Omirn tutkimusten mukaan näyttäs että samaa tavaraa eri hintasissa purkeissa. Oisko sun vikakoodi ollu liiallinen suuttimen korjausarvo ja tullu putsausaineell kuntoon.
T-Row
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: 2-tahtiöljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Jollain halvalla bluetooth-lukijalla koodi oli joku "misfire" -tyyppinen perus geneerinen koodi. Kyllä mä sen sit myöhemmin starillakin lukaisin, mut starin näyttämä koodi taas ei ole jäänyt mieleen. Onneksi kyseisen auton kuskilla on aina ollut hellä kaasujalka.
Vastaa Viestiin