CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Motorbit kirjoitti: Ke 24.04.2024 22:59
simppa80 kirjoitti: Ke 24.04.2024 22:09 Pitää puuttua asiaan.
Oisko tuossa linkissä Pekalle vastinetta nyt näin aluksi? Pakopaine painaa vastaan 4000rpm jälkeen mutta ihan kelpo tulos +100hp tuolla vääntömäärällä. Vääntö kuristaa vielä tuossa mittauksessa, mutta tuostakin on jo edetty tästä mittauksesta. Uusi mittaus tulee vielä tälle keväälle. Paljonko on Pekka sulla maksimi OM654 single turbo? Minä olen ostanut tähän kehitystyökaluun softaa ympäri maailmaa. Kukaan ei tunnu saavan ko 210hp max. Useat jää alle 200hp. Jos olettaa että tästä ohjaimesta tulee peruskaavalla kaikki tehot pihalle kuten Vag tai BMW niin ajatus on pahoin metsässä. On niin moneen kertaan valvottua ilmaa, railia, ahtoa, vääntöä että aina löytyy uus valvoja. Sen varran voin avata että CPC ei rajoita yhtään mitään näissä perus 200-220d softissa, eikä sen uudistaminen ilman väännönrajoittimia tuo mitään lisäarvoa, kokeile jos et usko.

https://www.facebook.com/share/p/abMkcH2aYY73w1fu/
No just. Tämä alkaa mennä jo itsepetoksen puolelle jos tehontodentamista tähän tyyliin toteutetaan. Ihan sama kun Pihtiputaalla keihästulokset voisi mitata harppomalla, välillä vielä vaihdetaan miestä.

Linkin takaa löytyy kiihdytysmittausraportti. Tarkoittaako tämä sitä, että tehomittausta ei ole tehty?

Jo "mitattu" vakioteho kertoo tämän tehoarvauksen luotettavuuden. 200 d mallit on pääsääntöisesti aina aavistuksen ylitehoisia, aivan kuten 220 d mallikin (overboost/overtorque aktiivisena 220 d mallissa jopa 200+ hv vakiona).

Olet ilmeisesti mitannut vakion ja ohjelmoidun version eri vaihteilla koska toisessa 130 km/h (4123 rpm) ja toisessa 171 km/h (4007 rpm) huipputehokierrokseen korreloiva ajoneuvon nopeus? Koska mittaustapa on DIN70020, tarvitaan ns. "coastdown" eli voimansiirtohäviö. Se ilmeisesti arvataan auton hidastuvuudesta? Ihan pikkasen enemmän taitaa olla tuulen- ja vierintävastusta 171 km/h kuin 130 km/h? Tien kaltevuutta, uria, mahdollista sivutuulta, yms. on sitten ihan mahdoton arvailla.

OM654.920 ei tee vakiona maksimivääntöä 3127 1/min kierroksella, maksivääntö on vakiona noin 360 Nm ja lähellä (jopa alle) 2000 1/min kierroksilla.

Kerrotko vielä mikä oli ohjelmoituna toteutunut lambda-arvo maksimitehon kierroksella noin 4000 1/min?
Jos et ole logannut lambda-arvoa niin sitten ruiskutusmäärä (mg/str) ja ilmamassa (mg/str).
Hyvää loppuvuotta tänne kaikille! :wave:
Laitan tähän muutaman screen shotin lamdasta. Tämä lambda tieto tulee vasta nyt, koska lamba oli autotunerin loggauksesta n. puoli vuotta raaka-arvona.

Kuva Kuva
Viimeksi muokannut simppa80, Ti 31.12.2024 11:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
teemu5566
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: To 14.10.2010 14:14

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja teemu5566 »

onko sulla live tuning käytös? nopeuttaa testausta kun saa tien päällä ajaa ohjelmaa sisään eikä tartte aina ajaa autoa laturin päähän.
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

teemu5566 kirjoitti: Su 29.12.2024 21:11 onko sulla live tuning käytös? nopeuttaa testausta kun saa tien päällä ajaa ohjelmaa sisään eikä tartte aina ajaa autoa laturin päähän.
Ei ole. Varmaan satoja versioita on koneella kokeiltuja softia. :lol:
Paljonko tuo maksaa jos ottaa Winols Plugin mukaan? Mulla on kyllä tactix joka pelais tuon kans..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
teemu5566
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: To 14.10.2010 14:14

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja teemu5566 »

150€. Winols plugini ~800€.
cdikuski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Pe 01.11.2024 09:29

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja cdikuski »

tällä viikolla lähtee w211 om646 imusarjan läpät pois ja imusarjalle pesu ouje ouje
kaahonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ti 20.11.2012 23:50

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja kaahonen »

VIeläkö "tuikku" tekee ohjelmointia? Aikanaan sellainen hankittu W211 koriseen ja oli todella hyvä. Nyt ois tulossa W212 200CDI ja tähän voisin tämän ohjelman laitatuttaa, Miten tarkkaan näitä syynätää katsastuksissa tms? Onko miten iso riski jäädä kiinni? Onko eriohjelma manuaalille?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4781
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

kaahonen kirjoitti: To 25.09.2025 18:05 VIeläkö "tuikku" tekee ohjelmointia? Aikanaan sellainen hankittu W211 koriseen ja oli todella hyvä. Nyt ois tulossa W212 200CDI ja tähän voisin tämän ohjelman laitatuttaa, Miten tarkkaan näitä syynätää katsastuksissa tms? Onko miten iso riski jäädä kiinni? Onko eriohjelma manuaalille?
No vielä.
No, eikait niitä kukaan osaa syynätä, jos vaan malttaa olla konttorilla rehastelematta asiasta.
Man 200cdi,ssä on heikompi kytkin, joten erilaisenhan ohjelman siihen joutuu tekemään versus automaatti.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
MARKWITHUS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 10.10.2025 10:38

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MARKWITHUS »

Loggasin obdn kautta anturitietoja cls 320cdi v6 vm 2007. Autosta on tyhjätty hitupönttö ja egr off. Samalla sinne ajettiin uusi softa.
Auto liikkuu ja toimii mielestäni ihan mukavasti, mutta en ole ajanut koskaan samalla koneella olevaa lastutettua joten en tiedä saisiko tähän vielä vetoja lisää. Savutusarvo oli katsastuksessa 0,23, auto ei savuta näkyvästi missään vaiheessa.

Max arvot täyskaasukiihdytyksessä:
Maf 240g/s
Boost 1,55 bar
Fuel rate 70l/h (mitähän tää on ml/stroke?)
Imuilman lämmöt nousee+5 kelillä 0-180 vedossa 60 asteeseen.

Harmi kun en logannut vakiona niin vois verrata. Onko joku loggaillu 320cditä. Mitä arvoja teillä on vakiossa /lastutetussa.

Egr ja dpf offin jälkeen muuten öljyt pysyy hämmästyttävän pitkään puhtaan näkösinä.

T. Mark
teemu5566
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: To 14.10.2010 14:14

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja teemu5566 »

Pitäis tietää myös moottorin kierrokset että saa muutettua ilmamäärän ja kulutuksen /stroke.
teemu5566
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: To 14.10.2010 14:14

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja teemu5566 »

Ota logi 1500-4000rpm ja lähetä tänne.
cdikuski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Pe 01.11.2024 09:29

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja cdikuski »

MARKWITHUS kirjoitti: Ti 14.10.2025 21:03 Loggasin obdn kautta anturitietoja cls 320cdi v6 vm 2007. Autosta on tyhjätty hitupönttö ja egr off. Samalla sinne ajettiin uusi softa.
Auto liikkuu ja toimii mielestäni ihan mukavasti, mutta en ole ajanut koskaan samalla koneella olevaa lastutettua joten en tiedä saisiko tähän vielä vetoja lisää. Savutusarvo oli katsastuksessa 0,23, auto ei savuta näkyvästi missään vaiheessa.

Max arvot täyskaasukiihdytyksessä:
Maf 240g/s
Boost 1,55 bar
Fuel rate 70l/h (mitähän tää on ml/stroke?)
Imuilman lämmöt nousee+5 kelillä 0-180 vedossa 60 asteeseen.

Harmi kun en logannut vakiona niin vois verrata. Onko joku loggaillu 320cditä. Mitä arvoja teillä on vakiossa /lastutetussa.

Egr ja dpf offin jälkeen muuten öljyt pysyy hämmästyttävän pitkään puhtaan näkösinä.

T. Mark
syötöt ei ole tapissa edes ja karmeet imulämmöt :D itellä 646 välijäähyllä sama imulämpöku ilmankeli plus vedossa nousee hetkellisesti mutta ei tollasiin lukemiin ja miten noi ahdot on noi maltilliset jos softattu? nyt on kyllä aika sukka softa
MARKWITHUS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 10.10.2025 10:38

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MARKWITHUS »

teemu5566 kirjoitti: Ti 14.10.2025 21:53 Ota logi 1500-4000rpm ja lähetä


Tässä kuvat täyskaasu kiihdytyksestä. Kierrosluku 4100rpm samaan aikaan maf 240g/s ja hetkellinen kulutus 70l/h.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MARKWITHUS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 10.10.2025 10:38

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MARKWITHUS »

cdikuski kirjoitti: Ke 15.10.2025 00:13
MARKWITHUS kirjoitti: Ti 14.10.2025 21:03 Loggasin obdn kautta anturitietoja cls 320cdi v6 vm 2007. Autosta on tyhjätty hitupönttö ja egr off. Samalla sinne ajettiin uusi softa.
Auto liikkuu ja toimii mielestäni ihan mukavasti, mutta en ole ajanut koskaan samalla koneella olevaa lastutettua joten en tiedä saisiko tähän vielä vetoja lisää. Savutusarvo oli katsastuksessa 0,23, auto ei savuta näkyvästi missään vaiheessa.

Max arvot täyskaasukiihdytyksessä:
Maf 240g/s
Boost 1,55 bar
Fuel rate 70l/h (mitähän tää on ml/stroke?)
Imuilman lämmöt nousee+5 kelillä 0-180 vedossa 60 asteeseen.

Harmi kun en logannut vakiona niin vois verrata. Onko joku loggaillu 320cditä. Mitä arvoja teillä on vakiossa /lastutetussa.

Egr ja dpf offin jälkeen muuten öljyt pysyy hämmästyttävän pitkään puhtaan näkösinä.

T. Mark
syötöt ei ole tapissa edes ja karmeet imulämmöt :D itellä 646 välijäähyllä sama imulämpöku ilmankeli plus vedossa nousee hetkellisesti mutta ei tollasiin lukemiin ja miten noi ahdot on noi maltilliset jos softattu? nyt on kyllä aika sukka softa
Juu ei ollu tarkotuskaan tiristää kaikkea irti softalla. Tolla pääsee kyllä tollakin softalla rekasta ohi jos suora on tarpeeksi pitkä :thumbup: Vanha auto kuitenkin. Niin ahtopaineena ilmoitin ylipaineen eli barin saa lisätä jos puhutaan absoluuttisesta paineesta.
teemu5566
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: To 14.10.2010 14:14

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja teemu5566 »

logi pitäisi olla tämän näköinen: https://account.autotuner.com/en/log/52 ... 1d94f61352

ahdot ihan ok (jos loggauslaitteen maksimi ei oo toi 1,55bar) ja samoin ilman lämpö. mulla joskus jopa 75C om642.
MARKWITHUS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 10.10.2025 10:38

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MARKWITHUS »

Kyllä mullakin kesällä nousee IAT noille lukemille. Laskin, että tuo 70l/h dieseliä vastaa n.80mg/stroke annosta. Onko vertailu kelpoinen yksikkö muuten syöttötauluissa painoa vai tilavuutta eli mg vai ml? Eikö tosta syötöstä voi päätellä paljonko antaa tehoa kun kaikki melkeen palaa mitä syötetään. Kyse siis om642 koneesta.

Ilmaa 240g/s on 1200mg /stroke, joten

Afr täyskaasulla 1200/80=15 eli vähän laihempi kuin stokiometrinen seos. Siksi ei vissiin savuta.
Viimeksi muokannut MARKWITHUS, Ke 15.10.2025 16:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
cdikuski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Pe 01.11.2024 09:29

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja cdikuski »

https://vimeo.com/manage/videos/1127511389 jos selvää saa lämä aluks ihan vajaa pohjat ja kiihytetty 120km/h
rkhvrnen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ma 28.03.2022 23:18

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja rkhvrnen »

Aika monella on "maksimi"-ahdot tuon 1,55 bar, kun pilipali-skannerit lukee tuota tavan OBD-II:n SAE J1979:ssä määriteltyä parametriä 0x0B joka on vain yhden tavun mittainen eli maksimi on 255 kPa absoluuttista painetta eli 1,55 bar ylipainetta. Todellista maksimia ei näillä siis saa selville.

UDS-kyselyllä saa tarkemman lukeman tai tietysti vanhanajan ahtopainemittarilla.
Viimeksi muokannut rkhvrnen, Ke 15.10.2025 16:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mercedes-Benz E320 CDI 2003 (211.026)
Mercedes-Benz E350 CDI 2010 (212.025)
cdikuski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Pe 01.11.2024 09:29

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja cdikuski »

itsellä ahtopainemittari ja näyttää samaaa 1.75b
teemu5566
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: To 14.10.2010 14:14

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja teemu5566 »

MARKWITHUS kirjoitti: Ke 15.10.2025 16:05 Kyllä mullakin kesällä nousee IAT noille lukemille. Laskin, että tuo 70l/h dieseliä vastaa n.80mg/stroke annosta. Onko vertailu kelpoinen yksikkö muuten syöttötauluissa painoa vai tilavuutta eli mg vai ml? Eikö tosta syötöstä voi päätellä paljonko antaa tehoa kun kaikki melkeen palaa mitä syötetään. Kyse siis om642 koneesta.

Ilmaa 240g/s on 1200mg /stroke, joten

Afr täyskaasulla 1200/80=15 eli vähän laihempi kuin stokiometrinen seos. Siksi ei vissiin savuta.
tehoa tuskin saa ainakaa lisää, vääntöä ehkä riippuen mikä afr on siinä kohtaa.
MARKWITHUS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 10.10.2025 10:38

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MARKWITHUS »

rkhvrnen kirjoitti: Ke 15.10.2025 16:35 Aika monella on "maksimi"-ahdot tuon 1,55 bar, kun pilipali-skannerit lukee tuota tavan OBD-II:n SAE J1979:ssä määriteltyä parametriä 0x0B joka on vain yhden tavun mittainen eli maksimi on 255 kPa absoluuttista painetta eli 1,55 bar ylipainetta. Todellista maksimia ei näillä siis saa selville.

UDS-kyselyllä saa tarkemman lukeman tai tietysti vanhanajan ahtopainemittarilla.
Olet oikeassa tässä asiassa ja kiitos tästä tiedosta :thumbup:. Ihmettelinkin kun se tapittaa siellä 1,55 koko kiihdytyksen ajan. Tästä loggauksesta sen näkee hyvin. Kuvassa veto 80-180 km/h (suljetulla tiellä tietysti).
Tästä muuten saa hyvän vertailun suorituskyvystä jota voi verrata vakion arvoihin:
0-100 5,8s (vakio 6,8s), ei jarrukikkailuja.
80-120 4s (vakio 5,1s)
140-160 3s (vakio 4,4s)
80-180 14,5s (vakio 19,9s)

On tuo ohjelma ja deletet aika paljon löylyä tuonut tuon mukaan lisää, mutta ainahan vähän voisi enemmänkin olla.

Taitaa kuitenkin vaatia jo sitten isomman turbon laittoa kun tuolla syötöllä ja ilmamäärällä mennään jo afr 15. Voi olla, että lisää laittamalla vaan savutus lisääntyy.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
cdikuski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Pe 01.11.2024 09:29

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja cdikuski »

kattokaa toi mun rykäsy ei oo paras video mutta selvii hyvin
Vastaa Viestiin