W447 erikoisajoneuvon ohjainyksikkö

Miten muutetaan auton asetuksia? Ohjelmallisesti lisättävät ja koodattavat lisävarusteet, tee-se-itse -ohjelmistopäivitysten ohjeet ym.
(Vikakoodien tulkitseminen, Star-ongelmat, Kiinan näytöt ym. ei alkuperäiset lisävarusteet eivät kuulu tänne.)
Vastaa Viestiin
Anssimen
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Su 28.09.2025 19:45

W447 erikoisajoneuvon ohjainyksikkö

Viesti Kirjoittaja Anssimen »

Ostin 2020 vuosimallin, entisen poliisiauton.
Kun autosta poistettu kaikki poliisi varusteet on purkaminen tehty varsin rajusti, sivuleikkureilla kaikki koritehtaalla tehdyt johtosarjat poikki.
Osa auton toiminnoista, esim,lämmityslaitteen, lisä ja sisävalot yms. On ohjattu erillisellä näytöllä joka on nyt poistettu.
Samalla on myös katkaistu yhteys näiden varusteiden ja auton omien ohjainyksiköiden välillä.

No, tämä A 447 900 65 10 ZGS 001 STG VST Sonderfahrzeug / Flextronics Automotive
Ohjainyksikkö liittyy oleellisesti tähän kokonaisuuteen. Onko kenelläkään mitään käsitystä tämän purkin toiminnasta?

-a
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
oh2ftu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Su 17.09.2023 11:31

Re: W447 erikoisajoneuvon ohjainyksikkö

Viesti Kirjoittaja oh2ftu »

Sijaitseeko kuskin penkin alla? Jos näin, niin kyseessä on PSM, ohjelmoitava logiikka
Anssimen
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Su 28.09.2025 19:45

Re: W447 erikoisajoneuvon ohjainyksikkö

Viesti Kirjoittaja Anssimen »

Joo, sijaitsee.

Ilmeisesti juuri tuollainen ohjelmoitava logiikka.
Ihan en oo löytänyt mitä kaikkea tuo voidaan ohjelmoida tekemään.

Ilmeisesti ohjelmointi vaatii xentry:n joten kotikonstein sitä ei pysty ohjelmoimaan tai edes tarkistamaan mitä se on ohjelmoitu tekemään.

-a
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3335
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: W447 erikoisajoneuvon ohjainyksikkö

Viesti Kirjoittaja jysi »

Laatikossa on I/O- ja erilaisia väylätuloja ja -lähtöjä joiden ohjauslogiikan voi itse määritellä. Auton puolella soppaan on sotkettavissa sisääntuloksi tai ohjauslähdöksi lähes kaikki auton väylilä liikkuvat signaalit (kierrosluku, nopeus, valaistus, ovien tila ja lukitus...)

Taksivarustuksessa tulee tuollainen mukana ja siinä oleva vakio-ohjelma hoitaa sarjaliikennettä ja käyttöjännitteiden ohjausta radion ja takasamittarin kanssa.

Ymmärtääkseni koritehtaiden teoksissa tuo on lähinnä välittämässä auton oman ja koritehtaan CAN:in välistä liikennettä.

Manuaali oli ennen ladattavissa korirakentajien portaalissa http://bb-portal.mercedes-benz-vans.com johon ei mulla ole enää pääsyä. Jonkin vanhemman korimallin (Spinter/Vito) manuaali saattaa arkistoista löytyä. Manuaali on ilmeisesti automaatio/logiikkakavereiden kirjoittama ja sellaisille tarkoitettu, eli sisältö on täynnä kaikenlaista hitusvinkulan piirrosmerkkiä ja tekstipohjaiseen ohjelmointiin tottuneelle (ainakin mulle) vaikeasti tulkittavaa.
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3335
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: W447 erikoisajoneuvon ohjainyksikkö

Viesti Kirjoittaja jysi »

Löytyi Sprinter 906 manuaali, jossa kerrotaan tarkemmin ominaisuuksista
-I/O-tuloja 10 (3 pull-up, 3 pull-down, 4 analogista)
-I/O-lähtöjä 20 (ylosveto, alasveto, maksimikuormat vaihtelee 0,5 - 10A, osassa PWM-säätö, open/short-valvonta)
-auton väylältä/väylälle 555 erilaista signaalia (as of 1.6.2006). En jaksa noita tähän kirjoittaa...
-korivalmistaja-CAN (ABH CAN): class C, 125/250 kbaud
-RS485
oh2ftu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Su 17.09.2023 11:31

Re: W447 erikoisajoneuvon ohjainyksikkö

Viesti Kirjoittaja oh2ftu »

Ihan mielenkiinnosta, kun harkitsen omaan W447:aan työvalojen asennusta; Onko tuossa ajoneuvossasi korotettu kattopulkka vai vakio? Ja jos vakio, niin mistä lienee vetäneet kaapelit katolle?
Vastaa Viestiin