GLK 2010 ILS Valoteho ?!
GLK 2010 ILS Valoteho ?!
Terve.
Ostin alkukesästä GLKn ja on kyllä hieno vaunu ihmisen siirtelyyn paikasta toiseen. Nyt kun tuli pimeät illat, niin olin aivan kauhuissani valotehosta tai oikeastaan sen puutteesta.
Autossa on ILS, eli jonkun sortin älykkövalaistus bi-xenoneilla. Hienosti se valokeila ohjauksen mukaan mutkissa seurailee auton suuntaa ja varmaan osaa kaikkea muutakin komiaa. MUTTA valoteho on aivan onneton.
Kysynkin kohtalotovereilta, että voiko tuo oikeasti olla noin vai onkohan tässä yksilössä joku ohjain sekaisin ? Näkeekö noiden valojen sieluun jollain star tms laitteella ?
Entiseen aikaan, kun valot oli halogeeneja, niin valokuvio oli seinää päin katsottuna niin, että kohtalaisen tasainen ylälinja ja korostunesti oikealle nouseva linja sitten penkkoja varten. Tässä on semmoinen piirretyn ufon kaltainen, eli kaari, joka laskeutuu molempiin reunoihin ja keskellä on pistemäinen valopallo. Kuvassa seinä noin kahden metrin päässä keulasta ja piha ei ole aivan tasainen vaan oikea laita on hiukan korkeammalla kuin vasen tästä johtuen. Pitkissä valoissahan tuo ei niin paljoa haittaa, ledibaareja myydään kaupoissa. Mutta tuo lyhyiden onneton valoteho alkaa häiritä. Käytännössä tuo tekee kirkkaahkon valokuvion keulasta puolenkymmentä metriä eteenpäin ja sitten alkaa pimeys. Suuntausta ei voine tehdä perinteiseen tapaan ruuvimeisselillä.
Apua. Kiitos.
t. Arto
Ostin alkukesästä GLKn ja on kyllä hieno vaunu ihmisen siirtelyyn paikasta toiseen. Nyt kun tuli pimeät illat, niin olin aivan kauhuissani valotehosta tai oikeastaan sen puutteesta.
Autossa on ILS, eli jonkun sortin älykkövalaistus bi-xenoneilla. Hienosti se valokeila ohjauksen mukaan mutkissa seurailee auton suuntaa ja varmaan osaa kaikkea muutakin komiaa. MUTTA valoteho on aivan onneton.
Kysynkin kohtalotovereilta, että voiko tuo oikeasti olla noin vai onkohan tässä yksilössä joku ohjain sekaisin ? Näkeekö noiden valojen sieluun jollain star tms laitteella ?
Entiseen aikaan, kun valot oli halogeeneja, niin valokuvio oli seinää päin katsottuna niin, että kohtalaisen tasainen ylälinja ja korostunesti oikealle nouseva linja sitten penkkoja varten. Tässä on semmoinen piirretyn ufon kaltainen, eli kaari, joka laskeutuu molempiin reunoihin ja keskellä on pistemäinen valopallo. Kuvassa seinä noin kahden metrin päässä keulasta ja piha ei ole aivan tasainen vaan oikea laita on hiukan korkeammalla kuin vasen tästä johtuen. Pitkissä valoissahan tuo ei niin paljoa haittaa, ledibaareja myydään kaupoissa. Mutta tuo lyhyiden onneton valoteho alkaa häiritä. Käytännössä tuo tekee kirkkaahkon valokuvion keulasta puolenkymmentä metriä eteenpäin ja sitten alkaa pimeys. Suuntausta ei voine tehdä perinteiseen tapaan ruuvimeisselillä.
Apua. Kiitos.
t. Arto
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: GLK 2010 ILS Valoteho ?!
Onko merkintää onko polttimoita koskaan vaihdettu? S212 ILS valoilla vaihdoin Osram xenarc D1S polttimot, parani valoteho paljon. 40€ kpl näyttää olevan.
w203 200cdi
s211 270cdi
S204 320cdi 4-matic
S212 350cdi 4-matic
s211 270cdi
S204 320cdi 4-matic
S212 350cdi 4-matic
- Väsynyt Mies
- Vakiokalustoa

- Viestit: 143
- Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
- Paikkakunta: Kotka
Re: GLK 2010 ILS Valoteho ?!
Mulla 2014 S212 ILS valoilla ja hyvin näyttää niin lyhyet kuin pitkätkin. Onhan siellä umpioissa säätö, että pystyy niihin jotain perussäätöä tehdä. Valokuviota ei varmaan kannata verrata perinteisiin halogeeneihin, siihen sen muotoon vaikuttaa niin moni asia noissa ILS valoissa.
Polttimot nyt ensin vaihtoon, jos ovat alkuperäiset niin varmasti ovat jo huonot.
Polttimot nyt ensin vaihtoon, jos ovat alkuperäiset niin varmasti ovat jo huonot.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Re: GLK 2010 ILS Valoteho ?!
Joo okei, hyvät vinkit. Tuskin on vaihdettu koskaan polttimoita. Ymmärtääkseni ei ole vaihdettavissa ihan noin vain vaan edellyttää sisälokasuojan irrottelua ynnä muuta.
Mekaaninen polttimonvaihto esim. noihin mainittuihin Osrameihin onnistuu kyllä, mutta pitääkö varautua vielä johonkin ohjelmointeihin tms vai osaako uudet polttimot syttyä ilman tietokoneita ?
Näistä semimoderneista systeemeistä ei ole vielä ihan hurjasti kokemuksia tämmöisellä H4-tyypillä =)
t. Arto
Mekaaninen polttimonvaihto esim. noihin mainittuihin Osrameihin onnistuu kyllä, mutta pitääkö varautua vielä johonkin ohjelmointeihin tms vai osaako uudet polttimot syttyä ilman tietokoneita ?
Näistä semimoderneista systeemeistä ei ole vielä ihan hurjasti kokemuksia tämmöisellä H4-tyypillä =)
t. Arto
Re: GLK 2010 ILS Valoteho ?!
Siis ei kai tuo valokuvio ole tuollainen lyhyillä valoilla? Jotain pahasti pielessä. Eri asia jos kuvassa pitkät päällä.ArtoV66 kirjoitti: ↑Ti 21.10.2025 08:55 ...
Pitkissä valoissahan tuo ei niin paljoa haittaa, ledibaareja myydään kaupoissa. Mutta tuo lyhyiden onneton valoteho alkaa häiritä. Käytännössä tuo tekee kirkkaahkon valokuvion keulasta puolenkymmentä metriä eteenpäin ja sitten alkaa pimeys. Suuntausta ei voine tehdä perinteiseen tapaan ruuvimeisselillä.
Tuon ikäiset ILS:t ei kauhean älykkäitä ole. Se kääntyminen kaarteissa lähinnä, kaukovaloassistentti on erillinen varuste. Risteysvalo kääntösuuntaan taitaa kuulua ILS:iin vai oliko sekin erillinen varuste.
Re: GLK 2010 ILS Valoteho ?!
Vaihto suht helppo tehdä. Rengas irti, lokarin etuosa irti ( kiinni muutamalla muovi klipsillä ja mutterilla), sitten lamppu onkin näkyvissä. Luukku auki ja uusi poltin vanhan tilalle. Just vaihdettiin W212:n ILS:seihin tehokkaammat osramin xenonit ja kyllä kannatti. Suositus on että akusta miinus napa irti vaihdon ajaksi.ArtoV66 kirjoitti: ↑Ti 21.10.2025 10:34 Joo okei, hyvät vinkit. Tuskin on vaihdettu koskaan polttimoita. Ymmärtääkseni ei ole vaihdettavissa ihan noin vain vaan edellyttää sisälokasuojan irrottelua ynnä muuta.
Mekaaninen polttimonvaihto esim. noihin mainittuihin Osrameihin onnistuu kyllä, mutta pitääkö varautua vielä johonkin ohjelmointeihin tms vai osaako uudet polttimot syttyä ilman tietokoneita ?
Näistä semimoderneista systeemeistä ei ole vielä ihan hurjasti kokemuksia tämmöisellä H4-tyypillä =)
t. Arto
Re: GLK 2010 ILS Valoteho ?!
Kyllä Xenon-polttimot kannattaa vaihtaa uusiin jos ovat vanhat. Menettävät valotehoaan pikkuhiljaa ja uusien polttimoiden lisääntynyt valoteho yleensä yllättää.
Tuo valokuvio on kyllä niin ihmeellinen ILS-valoihin että onkohan siellä joku jo vaihtanut polttimot ja asennus ei ole onnistunut? En tosin tiedä saako niitä asennettua niin että jäävät esimerkiksi vinoon tai ovat väärinpäin? Onhan ainakin perinteiset h7:t saanut tungettua umpioon niin että valokuvio on ihan mitä sattuu.
Tuo valokuvio on kyllä niin ihmeellinen ILS-valoihin että onkohan siellä joku jo vaihtanut polttimot ja asennus ei ole onnistunut? En tosin tiedä saako niitä asennettua niin että jäävät esimerkiksi vinoon tai ovat väärinpäin? Onhan ainakin perinteiset h7:t saanut tungettua umpioon niin että valokuvio on ihan mitä sattuu.
w213, w124
- Väsynyt Mies
- Vakiokalustoa

- Viestit: 143
- Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
- Paikkakunta: Kotka
Re: GLK 2010 ILS Valoteho ?!
Tuosss on kuva oman S212 ILS lähivalojen valokuviosta. Kuva on otettu suurin piirtein samalta etäisyydeltä kuin viestiketjun aloittajan kuva omasta autostaan. Tää auto on vm. 2014 S212:nen Ratti oli täysin suorassa kuvaa otettaessa
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Re: GLK 2010 ILS Valoteho ?!
sepä juuri, kun tämä alkuperäinen kuva oli lyhyiden valokuvio. tässä pitkät päällä. pitkät tuottaa tuohon melko vähäisen muutoksen:
eli tuohon yläpuolelle tulee tuollainen haalea lisäkaari, ei muuta.
Jos tulkintasi mukaan "jotain on pahasti pielessä", niin mitähän se mahtaisi olla ja kuinka korjata?
t. Arto
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: GLK 2010 ILS Valoteho ?!
Onko umpiot alkuperäiset, onko polttimot varmasti oikein paikoillaan jne...
wiimax.fi
Re: GLK 2010 ILS Valoteho ?!
Joo näiden kommenttien perusteella pitää tuo polttimoiden tilanne tarkastella kyllä. Auto on ollut minulla vasta kesän ja huoltomerkintöjä en ihan niin tarkkaan ole tutkinut, että sieltä polttimonvaihtoja olisin katsellut. Umpiot on kyllä alkuperäiset ainakin. Omituista olisi kyllä, jos merkkihuollossa autoon olisi saatu molemmat polttimot vika-asentoon. Toki jompikumpi aikaisempi omistaja on toki voinut olla omatoiminen, jota kyllä epäilen vahvasti.
Ja samalla kait ne polttimot jo vaihtaa varmuuden vuoksi, kun purkaa ne sisälokasuojat...
t. Arto
Re: GLK 2010 ILS Valoteho ?!
eikös ne ilman purkamista saa yläkautta muutenkin vaihdettua.
Re: GLK 2010 ILS Valoteho ?!
Hirmu tarkkaan en ole vielä tutustunut, mutta ymmärtääkseni yläkautta vaihtaminen edellyttää pikkulapsen käsiä ja noin kuutta niveltä per sormi.
Re: GLK 2010 ILS Valoteho ?!
Uudet polttimot ratkaisivat tämän asian. Vanhat oli Made in Germany Boschilaiset. Mitä ilmeisimmin siis alkuperäisasennetut polttimot.
Uusilla valokuvio on nyt ihan melkolailla erilainen verrattuna alkuperäiseen viestiketjun kuvaan ja pimeälläkin uskaltaa ajaa kaheksaakymppiä: ILS toiminnoissa on lisäksi "Moottoritievalot" asetus. Menee päälle, kun ajaa 110kmh vähintään kilometrin ja ei tee jyrkkiä käännöksiä. Poistuu käytöstä, kun vauhti menee alle 70kmh (vai olikohan 75?). Saisikohan tuon starilla ohjelmoitua niin, että tuo asettelu olisi päällä aina ? Tuon pitäisi pidentää valokuviota ja ottaisin mieluusti tuon käyttöön luvallisilla talvinopeuksillakin =) vai uskoisikohan tuo poliisimestari Sisu selitystä "no oli pakko ajaa vähän ylivauhtia, että saan valot päälle"....
t. Arto
Uusilla valokuvio on nyt ihan melkolailla erilainen verrattuna alkuperäiseen viestiketjun kuvaan ja pimeälläkin uskaltaa ajaa kaheksaakymppiä: ILS toiminnoissa on lisäksi "Moottoritievalot" asetus. Menee päälle, kun ajaa 110kmh vähintään kilometrin ja ei tee jyrkkiä käännöksiä. Poistuu käytöstä, kun vauhti menee alle 70kmh (vai olikohan 75?). Saisikohan tuon starilla ohjelmoitua niin, että tuo asettelu olisi päällä aina ? Tuon pitäisi pidentää valokuviota ja ottaisin mieluusti tuon käyttöön luvallisilla talvinopeuksillakin =) vai uskoisikohan tuo poliisimestari Sisu selitystä "no oli pakko ajaa vähän ylivauhtia, että saan valot päälle"....
t. Arto
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: GLK 2010 ILS Valoteho ?!
Varmaan saisi rajoja muutettua mutta tuohan ei ole Ultra-range valot (taisi puuttua vielä 213-korisestakin alkuvaiheessa) vaan nostaa vähän lyhyitä valoja. Kannattaako muokata?ArtoV66 kirjoitti: ↑Ma 27.10.2025 10:21 Uudet polttimot ratkaisivat tämän asian. Vanhat oli Made in Germany Boschilaiset. Mitä ilmeisimmin siis alkuperäisasennetut polttimot.
Uusilla valokuvio on nyt ihan melkolailla erilainen verrattuna alkuperäiseen viestiketjun kuvaan ja pimeälläkin uskaltaa ajaa kaheksaakymppiä:
IMG_7036.jpg
ILS toiminnoissa on lisäksi "Moottoritievalot" asetus. Menee päälle, kun ajaa 110kmh vähintään kilometrin ja ei tee jyrkkiä käännöksiä. Poistuu käytöstä, kun vauhti menee alle 70kmh (vai olikohan 75?). Saisikohan tuon starilla ohjelmoitua niin, että tuo asettelu olisi päällä aina ? Tuon pitäisi pidentää valokuviota ja ottaisin mieluusti tuon käyttöön luvallisilla talvinopeuksillakin =) vai uskoisikohan tuo poliisimestari Sisu selitystä "no oli pakko ajaa vähän ylivauhtia, että saan valot päälle"....
t. Arto
Valokuviosta tuli hyvä, saattaa olla alkuperäiset polttimot mutta ei se tuollaisena ole tehtaalta lähtenyt. Ei kai valokuviota saa tuollaiseksi edes loppuun poltetuilla polttimoilla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.




