Korjaamoiden kohelluksia

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Korjaamoiden kohelluksia

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

tj86430 kirjoitti: To 10.06.2021 12:27 En minäkään yleisesti ottaen pidä korjaamopalveluja liian halpoina, mutta ymmärrän asiasta kuitenkin sen verran, etten lähde esim. vikakoodinluvun osalta kritisoimaan hintaa yksinomaan käytetyn ajan perusteella.
Juuri näin. Saan itsekin omalla halpistesterillä selville että pakoputket ovat saunottaneet niiden yläpuolella olevat parkkitutkan anturit hengiltä. Tässä tapauksessa kyse on kirjaimellisesti minuutin työstä, jonka halpa kone tekee puolestani.

Mutta sitten kun autoni on rikki jostain syvemmältä, testerini antaa minulle kasan vikakoodeja enkä ole viisastunut aiheesta yhtään. Tämän jälkeen ammattilainen lukee koodit, tekee niistä koulutuksensa ja työssään keräämänsä kokemuksensa perusteella omat päätelmänsä ja osoittaa vioittuneen osan, hänen 30 € vikakoodien lukunsa on minulle hyvinkin edullinen palvelu. Tässä tilanteessa ostan käyttööni hänen osaamistaan.

Osaamisesta joutuu maksamaan vähän alalla kuin alalla.

Se on sitten vielä ihan oma lukunsa, jos jossain käyttäjissä on vielä jäljellä väylädiagnostiikan tullessa markkinoille ilmennyttä asennetta, jolla vikakoodeja käytiin nollaamassa viikottain ilman ajatustakaan korjata koodin ilmaisemaa vikaa. Tällä asenteella ylimääräiset 30 € viikossa tuntuu varmaan kalliilta?

Syitä oli toki niin sysissä kuin sepissäkin, koska meilläkin on ollut kaksi niin uutta autoa, että uuden automallin hälytysrajat kalibroitiin reaalimaailmaan käytön ohessa. Sekä Volvo S80 2004 facelift että Mercedes S204 vuodelta 2008 kävivät aiheettomien hälytysten vuoksi muutaman kontrollerin softapäivityksessä, kun vahtikoira haukkui välillä vähän turhastakin. Näistä softapäivityksistä en muistaakseni maksanut yhtään mitään, kuten ei kuulukaan. Mutta silloin kun hälytysrajat ovat kohdillaan, eihän se vika ole koodin nostama vikavalo kojetaulussa, vaan niiden jossain aivan muualla ilmaisema ongelma, joka pitää poistaa eikä vain kaataa hälytystä pois.
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18353
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Korjaamoiden kohelluksia

Viesti Kirjoittaja dealer »

Huolestuttava autoilmiö näkyy nyt korjaamoilla – jopa kaksinkertaiset jonot
Suomen autokantaa vaivaa nyt ilmiö, joka näkyy selkeästi autokorjaamoilla.

Aamulehti kertoo, että muun muassa sastamalalaisen Jari Tuomiston Raceman-korjaamolla jonot ovat olleet pahimmillaan tuplasti tavoiteaikaa pidempiä. Ongelman ydin on siinä, että suomalaisen auto on keskimäärin jatkuvasti vanhempi.

– Ihmiset eivät vaihda autoja eivätkä osta uusia niin herkästi, Tuomisto tiivistää Aamulehdelle.
Varmasti ihan totta, ja vielä ottaa muutaman vuoden että keski-ikäinen dieselauto on varustettu adblue-laitteistolla.
Sitten kai on jo suuri osa alle 5 vuotta vanhoista autoista sähköautoja ja päästään näkemään, lyhenevätkö korjaamoiden jonot autokannan sähköistyessä.
– Vanhat autot kiertävät nyt enemmän, ja autoihin on voinut jäädä vanhaa korjausvelkaa, pohtii puolestaan Vammalan Autosähkön Jussi Tuominen
Aina puhutaan siitä että autokanta vaan vanhenee. Oman pihan vanhin auto ei tunnu edes kovin vanhalta, mutta niin vaan siihenkin tuli kesällä jo kaksi vuotta ajoaikaa määräaikaiskatsastuksessa. Siinä ei kummoisia autosähköliikkeitä tarvita, kun tuosta sähkövian selvittää, yksinkertaistaen voisi sanoa että tarkistaa vaan kumpi sulakkeista on palanut, jos jokin lakkaa toimimasta.
wiimax.fi
Avatar
Väsynyt Mies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Korjaamoiden kohelluksia

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Kuinkahan moni näistä, jotka valittaa korjaamoiden hinnoittelusta, tajuaa, että tässä verotuksen luvatussa maassa työ maksaa yllätävän paljon yritykselle. Jos asentajan brutto tuntipalkka on sanotaan vaikka 20€, niin se tunti maksaa firmalle 45€-50€ ja sitten siitä tunnista pitäisi jäädä vielä jotain viivan allekin. On vastuuvakuutukset, korjaamorakennuksen lämmitys- ja ylläpitokulut, hallinnolliset kulut kuten palkanlaskenta, kirjanpito, laskutus ym., sitten on tietysti isommassa firmassa se kaikki työvoima, joka ei osallistu itse asennustyöhön mutta jolle pitää myös maksaa palkkaa. Miettiikö kukaan valittaja kuinka monen ihmisen palkan se asentaja tienaa siinä työtä tehdessään? Toki osa siitä kuormasta siirretään niihin varaosakatteisiin, jos ne myytäisiin ulos sisäänostohinnalla, niin silloin se asentajatunti maksaisi vielä enemmän.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03

Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Avatar
Väsynyt Mies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Korjaamoiden kohelluksia

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Jos Mersun merkkikorjaamon hinnat hirvittää, niin ajakaa Toyotalla tai polkupyörällä. Tai ostakaa Mercedeksen osakkeita, ne maksaa joka vuosi noin 5€ osinkoa per lappu, siinä saa keväällä aina vähän takaisin niistä edellisen vuoden korjaamokuluista.

Toyota muuten maksaa osinkoa noin 0,6€/osake
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03

Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Risto Reipas
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Su 20.07.2025 08:09

Re: Korjaamoiden kohelluksia

Viesti Kirjoittaja Risto Reipas »

Väsynyt Mies kirjoitti: La 08.11.2025 18:44 Kuinkahan moni näistä, jotka valittaa korjaamoiden hinnoittelusta, tajuaa, että tässä verotuksen luvatussa maassa työ maksaa yllätävän paljon yritykselle. Jos asentajan brutto tuntipalkka on sanotaan vaikka 20€, niin se tunti maksaa firmalle 45€-50€ ja sitten siitä tunnista pitäisi jäädä vielä jotain viivan allekin. On vastuuvakuutukset, korjaamorakennuksen lämmitys- ja ylläpitokulut, hallinnolliset kulut kuten palkanlaskenta, kirjanpito, laskutus ym., sitten on tietysti isommassa firmassa se kaikki työvoima, joka ei osallistu itse asennustyöhön mutta jolle pitää myös maksaa palkkaa. Miettiikö kukaan valittaja kuinka monen ihmisen palkan se asentaja tienaa siinä työtä tehdessään? Toki osa siitä kuormasta siirretään niihin varaosakatteisiin, jos ne myytäisiin ulos sisäänostohinnalla, niin silloin se asentajatunti maksaisi vielä enemmän.
Muista asioista olen samaa mieltä mutta ei pakolliset työntekijäkulut onneksi nuin hurjat ole. Työntekijän bruttopalkka kerrottuna 1,7-1,8 ollaan oikealla seinällä. Siinä on maksettu vuosiloma. Hommaa muuttaa mahdollisesti hieman sairaslomien määrä. Mutta ei missään nimessä yli 2 tarvi kertoa.
Siis tietysti tuossa 1,7-1,8 kertoimella ei työnantajalle ole vielä jäänyt lanttiakaan.
Suurin osa ihmisistä on täydellisen pihalla yritystoiminnan kulurakenteesta.
Parhaat protestoi 35e/h hintaa. Vauhkoavat että miten tämä on mahdollista, minä saan palkkaa puolet tuosta.
Kiitos tästä verotukselle, mutta ei mennä nyt siihen.
Alias Tenutähti
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18353
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Korjaamoiden kohelluksia

Viesti Kirjoittaja dealer »

otsolaanila kirjoitti:Olen itse joutunut ja olen kuullut monen muun autonomistajan joutuneen korjaamoiden huijaamaksi. On laskutettu töistä mitä ei ole tehty, osia ei ole vaihdettu sopimuksen mukaan. Yleisin huijaus on se että laskutetaan useammasta tuntimäärästä kuin mitä todellisuudessa on kulunut. Näitä huijaustapoja on varmaan vaikka kuinka paljon, en usko että minun mielikuvitus riittää niitä luettelemaan.
Aina on ollut ja tulee olemaan korjaamoilla asiakkaita, joille jokainen korjaamokerta aiheuttaa tuskaa ja ahdistusta, koska oma mielikuvitus saa ajattelemaan taas ne huijaa.

Itse olin v.2000-2022 töissä Huoltokeskus Lintosella ja M-B Osalla Ylivieskassa, eikä kummassakaan korjaamossa koskaan tietoisesti lähdetty huijaamaan asiakasta tai johdon taholta sellaista ehdotettu asentajalle tai työnjohtajalle.
Olisi ollut aivan ennennäkemätön tilanne, että olisi laskutettu tekemättömästä työstä tai osista joita ei ollut vaihdettu.

Vahinkoja luonnollisesti sattuu, joskus soitettiin asiakkaalle perään, että nyt tuli meillä tiedonkulussa katkos ja asentaja ei ollut ehtinyt huoltaa ilmastointia vaikka se laskutettiin sinulta, sovitaan sille työlle uusi aika tms.

------------------------

Osien hinnasta sen verran, että tilaan itsekin omiin autoihin osat ulkomailta ja valtaosin vaihdan ne itse.
Se, että joku suodatin maksaa korjaamolla 20 euroa ja Aeromotorsilla 5 euroa, ei ole korjaamon ahneutta vaan elinehto korjaamolle. Ellei osista ja öljyistä jää riittävästi katetta ei voi toimia, työveloitukset ei riitä pitämään toimintaa voitollisena.
wiimax.fi
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 690
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: Korjaamoiden kohelluksia

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Väsynyt Mies kirjoitti: La 08.11.2025 18:50 Jos Mersun merkkikorjaamon hinnat hirvittää, niin ajakaa Toyotalla tai polkupyörällä. Tai ostakaa Mercedeksen osakkeita, ne maksaa joka vuosi noin 5€ osinkoa per lappu, siinä saa keväällä aina vähän takaisin niistä edellisen vuoden korjaamokuluista.

Toyota muuten maksaa osinkoa noin 0,6€/osake
Miksi se mersu pitää viedä merkkikorjaamolle, mieluummin pidän rahat työstä omalla tilillä ja ajan silti tyytyväisenä mersuilla.

Mitä sitten osakkeisiin tulee, niin mitä tuosta osingosta/osake, pitäisi mielestäsi ajatella? Jos verrataan osakekohtaista tulosta, niin Toyota on kaukana edellä.

Here are the reported annual EPS figures for the fiscal year 2024 for both companies:
- Toyota: $25.25 per diluted share
- Mercedes-Benz: €9.23 per share (approximately $9.96 USD based on historical conversion rates)
(Tekoälyn tiivistelmä)

Osinko Toyotalla TM (ADR) per lappu oli 2024 : 822 jpy, eli n. $5.
2007 R 320cdi
T-Row
Mersumies
Mersumies
Viestit: 560
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: Korjaamoiden kohelluksia

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Itse tiedän lukuisia tapauksia eri korjaamoista ja ympäri suomea, joissa asiakasta on laskutettu tekemättömistä töistä tai vaihtamattomista osista. En tosin usko, että kyse olisi tietoisesta asiakkaan huijaamisesta vaan jostain muusta, kuten tiedonkulun ongelmista työn vastaanottajan ja tekijän välillä. Kiire ja muuten levällään olevat systeemit ja toimintatavat sitten helposti provosoivat ilmiötä ja kasvattavat mokien määrää. Olennaisintahan näissä on sitten aina se, että kuinka asia hoidetaan jälkikäteen.
enins
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ma 28.12.2015 17:02

Re: Korjaamoiden kohelluksia

Viesti Kirjoittaja enins »

Vein aikanaan pari vuotta vanhan bemarin määräaikaishuoltoon merkkiliikkeeseen. Huollon hinta oli kiinteä ja ajattelin tsekata oliko edes kaikki suodattimet vaihdettu. Ilmansuodatinta ei oltu vaihdettu, joten takaisin liikkeeseen. Selitys oli, ettei vaihdettu kun ei ollut hyllyssä ja vanhakin oli hyväkuntoinen (pölyjäljistä kuitenkin näki, ettei suodatinkoteloa oltu edes avattu). Tilasivat sitten suodattimen.

Appiukko haki aikanaan Relluunsa päästölapun ennen katsastusta. Katsastaja oli kuitenkin jo haistanut auton käyvän rikkaalla ja niinhän se kävikin. Sama korjaamo käytti autoa 7 kertaa katsurilla, ennen kuin meni läpi. Korjaamo oli varmaan arvalla vaihtanut kaikenmaailman osia, ennen bingoa (virranjakajan kansi tms). Siinä sitten vaihtoivat kaikki muut vanhat osat takaisin. Korjaamolla oli oskilloskooppikin käytössä, mutta eivät osannet käyttää sitä.

Vuodenvaihteessa ostettiin 28500 km ajettu sähköauto. Ihmettelin etupään kolinaa ja pyysin tutkimaan sen vuosihuollon yhteydessä (merkkiliikkeessä). Eivät havainneet kolinaa, saati löytäneet syytäkään. Olin kyllä infonnut, että renkaan yläreunasta heiluttamalla kolisee. Oli nosturilla auto ylösnostettuna tarkastaneet paikat. Auton ollessa maassa hekin sitten havaitsivat kolinan (kulunut iskunvaimennin).
Vastaa Viestiin