AaPoo kirjoitti: ↑Ti 18.10.2022 12:37
Jos käytössä ei ole tarpeeksi tehokasta laturia, niin onko ainoa vaihtoehto kytkeä kaapeleilla toinen akku rinnalle?
Se ja laturi eikä päivitä ennen kuin jännite pysyy tarpeeksi korkeana, mielummin kuitenkin se kunnollinen laturia.
Sen kun päivittäessä tekee tiiliskiven jostain laitteesta niin sitä työn määrää sen jälkeen ei saa tehtyä uuden akun tai laturin hinnalla välttämättä.
AaPoo kirjoitti: ↑Ti 18.10.2022 12:37
Jos käytössä ei ole tarpeeksi tehokasta laturia, niin onko ainoa vaihtoehto kytkeä kaapeleilla toinen akku rinnalle?
Ei se toinen akku rinnalla taida oikein mitään auttaa. Jos se ohjainlaitteiden näkemä jännite pitäisi saada nousemaan yli 12,5 voltin, niin niitä akkuja saa laittaa melko hiton monta rinnakkain ja niiden pitää olla AIVAN täysiä jotta virrat päällä jännite pysyy pidempään yli tuon arvon.
Se on hankittava jostain käsiinsä laturi joka syöttää riittävästi.
Tai sitten toinen auto viereen käyntiin ja kaapelit autojen välille, jos oikein viimeisen päälle kikkailemalla haluaa suorittaa.
Mietin vaan että jos ongelma on tässä liian vähän virtaa tuottava laturi, niin kytkemällä akut rinnan jännite pysyy samana mutta virta kaksinkertaistuu. Jos lyö akut rinnan ja siihen 10A laturi lataamaan, virran luulisi riittävän ja jännitteen nousevan tarpeeksi korkeaksi?
AaPoo kirjoitti: ↑Ti 18.10.2022 15:08
Mietin vaan että jos ongelma on tässä liian vähän virtaa tuottava laturi, niin kytkemällä akut rinnan jännite pysyy samana mutta virta kaksinkertaistuu. Jos lyö akut rinnan ja siihen 10A laturi lataamaan, virran luulisi riittävän ja jännitteen nousevan tarpeeksi korkeaksi?
Jännite ei riitä siitä huolimatta kun täyden akun jännite on 12,7V ja melko pienikin kuorma saa sen laskemaan. Virta ei kaksinkertaistu mutta akkujen kapasiteetti nousee. Virta riippuu kuormasta.
Onkos se nyt niin vaikeaa saada sitä tehokkaaseen laturiin? Mittaa pihtivirtamittarilla akun kaapelista paljonko on kulutus virta-avain käyttöasennossa ja siitä sitten voi päätellä millaista laturia tarvitaan.
Tässä on vähän vaikea ymmärtää mikä todellinen ongelma on, mutta yritetään. Jos akkua ladataan 10A virralla ja samaan aikaan kulutus on 30A, niin ei sinne akkuun mene yhtään varausta, joka jännitettä nostaisi. Kulutus on vain tuon 10A pienempi, eli akusta lähtee enää 20A sen 30A:n sijasta ja se ei suinkaan jännitettä nosta, hidastaapa vain sen laskua vähän.
Toinen akku rinnalla tuo lisää kapasiteettia, mutta vielä hitaammin tuplapaketti mihinkään latautuu, eikä sekään lataudu yhtään, jos latausvirta ei ylitä purkausvirtaa.
Riittävän iso laturi, tai sitten akun lataus täyteen ennen kulutusta ja siinä sitten auttaa se toinen akku rinnalla, jos molemmat ovat täynnä ennen yritystä. Mutta ladata pitää ilman kulutusta, eikä sen aikana. Silti se pienikin laturi kannattaa pitää kiinni, koska sen antama virta on pois akuista lähtevästä virrasta ja hidastaa niiden purkautumista.
10A virta on muuten autokäytössä pieni virta, kun jännitteenä on vain 12V ja risat. Vain 120W tehona tasan 12V jännitteenä. Mietitään vaikka ajovaloja, 55W/kpl x 2, niin se on 110W. Siinä se latausvirta jo melkein on. Ja monta muuta kohdetta siellä on kuluttamassa, toivottavasti tästä nyt syntyy jonkinlainen käsitys tarvittavasta latausvirrasta.
Starilla testatessa ja varsinkin mitään ohjelmoitaessa kaikki ylimääräiset kuluttimet pois päältä, valot, ilmastointi, comand jne. ja siltikin laturi kiinni. Virrat päällä se auto osaa kyllä napata siltikin yli 10A helposti.
Todellinen ongelma on se, ettei ohjelmointi onnistu, koska jännite ei riitä kun autossa on virrat päällä. Isompi laturi maksaa sen pari sataa euroa, alkaa tulla ACC:n ja Comandin päivitykselle hintaa.
Meillä korjaamolla useampi 40A CTEK, ei tahdo jaksaa pitää jännitettä tarpeeksi ylhäällä etenkään isommissa päivityksissä tai jos heikko akku. Hommattiin juurikin päivityksiä varten 100A virtalähde/laturi, rupesi jännite pysymään miltei neljässätoista voltissa eikä juuri haittaa vaikka auton oma akku ei enää olisikaan uuden veroinen.
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
Pitäisikö näissä muuten olla AGM-akku? Katselin uusia akkuja, rekkarin perusteella tarjoaa joka paikassa AGM-akkua. Tässä ei ole start-stop. Saan kaverilta lainaan 30A laturin, jos sillä saisi tarpeeksi syötettyä autoon virtaa ja kytkee kaikki mahdolliset sähkölaitteet sitten pois.
AaPoo kirjoitti: ↑Ke 19.10.2022 08:20
Pitäisikö näissä muuten olla AGM-akku? Katselin uusia akkuja, rekkarin perusteella tarjoaa joka paikassa AGM-akkua. Tässä ei ole start-stop. Saan kaverilta lainaan 30A laturin, jos sillä saisi tarpeeksi syötettyä autoon virtaa ja kytkee kaikki mahdolliset sähkölaitteet sitten pois.
VIN-koodilla tuokin selviäisi. Mutta jos kyseessä tuo sun allekirjotuksen 350cdi, niin vastaavaan autoon Parts Info tarjoaa akkua A0009822108, joka näyttäisi olevan 80ah AGM-akku.
Meillä korjaamolla useampi 40A CTEK, ei tahdo jaksaa pitää jännitettä tarpeeksi ylhäällä etenkään isommissa päivityksissä tai jos heikko akku. Hommattiin juurikin päivityksiä varten 100A virtalähde/laturi, rupesi jännite pysymään miltei neljässätoista voltissa eikä juuri haittaa vaikka auton oma akku ei enää olisikaan uuden veroinen...........Voisiko tuo olla ongelmana kuin ei onnistu / pääse Star " käsiksi" autoon..
Auto 212 350 Cdi
10 ampeerin cetek laturi amg asetuksissa ei lataa laturin ledirivin mukaan kuin 4-5 leviä palaa vaikka laturi ollut yön yli laturissa kiinni.
Autossa on webasto ja se ei välttämättä pysy 30 minuuttia käymässä ja sammuu kesken asetetun ajan.
Saattaa jo 5 minuutin kohdalla sammua.
Miksi cetek ei lataa koko lediriviä täyteen ?
Tietty merkkivalojen opastus kertoo alun varaustilanne.
Toisessa autossa toimii hyvin kaikki ledit palaa ja viimeisenä vihreä valo.
nautseri kirjoitti: ↑Ti 25.11.2025 09:01
Auto 212 350 Cdi
10 ampeerin cetek laturi amg asetuksissa ei lataa laturin ledirivin mukaan kuin 4-5 leviä palaa vaikka laturi ollut yön yli laturissa kiinni.
Autossa on webasto ja se ei välttämättä pysy 30 minuuttia käymässä ja sammuu kesken asetetun ajan.
Saattaa jo 5 minuutin kohdalla sammua.
Miksi cetek ei lataa koko lediriviä täyteen ?
Tietty merkkivalojen opastus kertoo alun varaustilanne.
Toisessa autossa toimii hyvin kaikki ledit palaa ja viimeisenä vihreä valo.
Käsittääkseni nuo ctekin merkkivalot kertoo latausprosessin etenemisen, eli missä latausvaiheessa ollaan menossa, eikä akun varaustilan. Mikäli laturi ei etene viimeiseen vaiheeseen, eli ylläpitoon, niin akku on huono. Siitä oikeastaan kertoo jo tuo moottorilämmittimen sammuminenkin, lämmityksen ohjaus sammuttaa sen kun akun jännite putoaa riittävän alas jotta akussa riittää jännite auton käynnistämiseen.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
nautseri kirjoitti: ↑Ti 25.11.2025 09:01
Auto 212 350 Cdi
10 ampeerin cetek laturi amg asetuksissa ei lataa laturin ledirivin mukaan kuin 4-5 leviä palaa vaikka laturi ollut yön yli laturissa kiinni.
Autossa on webasto ja se ei välttämättä pysy 30 minuuttia käymässä ja sammuu kesken asetetun ajan.
Saattaa jo 5 minuutin kohdalla sammua.
Miksi cetek ei lataa koko lediriviä täyteen ?
Tietty merkkivalojen opastus kertoo alun varaustilanne.
Toisessa autossa toimii hyvin kaikki ledit palaa ja viimeisenä vihreä valo.
Käsittääkseni nuo ctekin merkkivalot kertoo latausprosessin etenemisen, eli missä latausvaiheessa ollaan menossa, eikä akun varaustilan. Mikäli laturi ei etene viimeiseen vaiheeseen, eli ylläpitoon, niin akku on huono. Siitä oikeastaan kertoo jo tuo moottorilämmittimen sammuminenkin, lämmityksen ohjaus sammuttaa sen kun akun jännite putoaa riittävän alas jotta akussa riittää jännite auton käynnistämiseen.
Näin.
Ledit 2-4 on varsinaista latausta, viides ledi on valvontaa (laturi tarkkailee tippuuko jännite liikaa tietyssä ajassa, ei latausta tällöin), 6. on recond, 7 float/akku täynnä. Loput ledit liittyy sitten ylläpitotoimintoihin.
1. Led on sulfaation poisto.
Edit. Isommissa CTEK latureissa on "supply" mode joka on nimenomaan päivitysten tekemistä varten olemassa.
nautseri kirjoitti: ↑Ti 25.11.2025 09:01
Auto 212 350 Cdi
10 ampeerin cetek laturi amg asetuksissa ei lataa laturin ledirivin mukaan kuin 4-5 leviä palaa vaikka laturi ollut yön yli laturissa kiinni.
Autossa on webasto ja se ei välttämättä pysy 30 minuuttia käymässä ja sammuu kesken asetetun ajan.
Saattaa jo 5 minuutin kohdalla sammua.
Miksi cetek ei lataa koko lediriviä täyteen ?
Tietty merkkivalojen opastus kertoo alun varaustilanne.
Toisessa autossa toimii hyvin kaikki ledit palaa ja viimeisenä vihreä valo.
Käsittääkseni nuo ctekin merkkivalot kertoo latausprosessin etenemisen, eli missä latausvaiheessa ollaan menossa, eikä akun varaustilan. Mikäli laturi ei etene viimeiseen vaiheeseen, eli ylläpitoon, niin akku on huono. Siitä oikeastaan kertoo jo tuo moottorilämmittimen sammuminenkin, lämmityksen ohjaus sammuttaa sen kun akun jännite putoaa riittävän alas jotta akussa riittää jännite auton käynnistämiseen.
Näin.
Ledit 2-4 on varsinaista latausta, viides ledi on valvontaa (laturi tarkkailee tippuuko jännite liikaa tietyssä ajassa, ei latausta tällöin), 6. on recond, 7 float/akku täynnä. Loput ledit liittyy sitten ylläpitotoimintoihin.
1. Led on sulfaation poisto.
Edit. Isommissa CTEK latureissa on "supply" mode joka on nimenomaan päivitysten tekemistä varten olemassa.
Juu kyllä juurikin näin, eli ei kerro akun varaustilaa vaan latauksen etenemisen. Akkun on niin huono kuntoinen, että lataus ei etene ylläpitovaiheeseen.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.