Irroitus meni järjenmukaisesti ja vaihto-ovi on saranoistaan jo kiinni autossa.
Nyt harmaita hiuksia on aiheuttanut kun rullamitalla mitannut niin saranat olisivat vaihto-ovessa samalla kohtaa mitä auton alkuperäiset, näiden väli toisiinsa nähden on sama, itse saranoiden mitat ovat samat työntömitalla mitattuna. Eli luulisi menevän vanhoihin jälkiin? Vanhoihin jälkiin kun asentaan niin ovi jää aivan liian korkealle ja karmi estää jo kättelyssä oven liikettä sulkiessa, eli ovea pitää saada alas. Ovi on korin puoleisista saranan-kiinnityskohdista laitettu niin alas kun se niissä menee ja silti karmi jää ahdistamaan kattolinjaa kohti.
Jos saranan pultit korinpuolella jättää löysällä ja nämä löysällä hakee paikkoja niin kai saranat jää sen verran vinoon että ovi alkaa hieman jopa istua, ainakin saisi suljettua. Heti kun nämä kiristää niin jää liian ylös linjoistaan ja karmista ovi.
Tuossa tunteja ihmetellessä tulin siihen tulokseen että tarvitsee alkaa säätämään niitä oven puoleisia kiinnityskohtia. Ainakin nämä olivat säätyvää sorttia vanhassa ovessa mitä irroitin kokeilumielessä.
Ennen kuin alan tekemään tästä liian monimutkaista niin onko jollakin ollut helppo resepti missä järjestyksessä on lähtenyt eri yksilön ovea sovittamaan toiseen autoon? Mersun korjausopas antaa ymmärtää oven asennuksissa että vanha ovi laitettaisiin takaisin irroituksen jälkeen eli menisi sillä "merkitse missä asennossa oli ennen ja asenna ovi takaisin näihin". Sitten tietysti lukon vastakappaletta siinä säädetään sillä erikoistyökalulla.
Rupesin vain miettimään että jos periaatteessa ovenpuoleisista kiinnityksistä hakee linjat kohdalleen ja syvyyden taas säätäisi korinpuoleisista kiinnityksistä niin menisikö kovin metsään tällä ajatuksella?
Harmittavasti tämä ei ole yleinen ongelma tai tämä on itsestäänselvä juttu mikä ei ole tarvinnut kyselyjä kun olen yrittänyt haulla etsiä vastausta tähän. Enemmän tuosta lukon vastakappaleen säädöstä on ollut tietoa ja se on tiedossa itsellä hyvin jo. Mutta ensin olisi tarkoitus saada linjat kohdalleen ja sitten se lukon vastakappale. Sen jälkeen oven saakin kasata muilta osin.
Kiitos etukäteen jos joku mersu-guru voi avata salojaan ovien säädön suhteen





