ML 320 CDI käyntihäiriö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mersumatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: To 14.01.2016 15:16

ML 320 CDI käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Mersumatti »

Kyseessä on vm 2007 OM 642 koneella oleva maasturi, jolla mittarissa vajaat 330 tuhatta. Taitaapi olla mersuni sen ikäinen, että kuluvien osien vaihtoaika on ajankohtaista. Vaihdoin juuri kardaanin tukilaakerin ja vas. takapään pyöränlaakerin.
Mooottori on temppuillut jo pidemmän aikaa, huoltoja olen tehnyt (mm. turbon säädin uusittu), mutta samat ongelmat vainoavat. Kylmänä vähän pitempi startti, lähtee hyvin liikkeelle, kiihtyy ripeästi, mutta jonkin aikaa ajettua kiihtyvyys putoo melkein nollille. Mitään merkkivaloa ei syty (joskus harvoin moottorivalo, jos 6-700 kg peräkärry perässä), mutta nyt on alkanut kuulua moottoritilasta (luulisin) naksutus varsinkin kaasua painaessa. Naksutus kuulostaa siltä kuin jokin muoviratas ei ottaisi kunnolla kiinni.

Osa näistä oireista lienee tuttuja, mutta esim imusarjan läppiä en ole vielä tarkistanut.

Easy Diagilla (appi) vikakoodit 2511-1, 2355-2 ja 2025-2. Koodi 2511-1 ovat esiintyneet melko pitkään. EGR:n olen putsannut, mutta se ei ole auttanut. Miten noita paine- tai muita antureita voi itse testata.

Olen yrittänyt etsiä staria HML-Hattula suunnalta, mutta täällä foorumilla ei ole kovinkaan helppo löytää sellaista henkilöä, josta olisi apua. Olisiko jostakin edullisemmasta ( max 500 euroa) laitteesta tällaiselle teeitse-harrastajalle apua?
Nykyiset:
ML320 CDI vm 07 - käyttis
ML 270 CDI vm 01- käyttis, kunnostettavana
300 TDT vm 84, ei rek - projekti
280 SEL vm 70 ei rek - projekti
G300 vm 82- ei liikennekäyt - projekti
Aopi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ma 05.02.2024 17:12

Re: ML 320 CDI käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Aopi »

Eikös Länsi-auto ole mersun virallinen huoltoliike Hämeenlinnassa? Luulis että sieltä löytyy testeri.
Avatar
Mersumatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: To 14.01.2016 15:16

Re: ML 320 CDI käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Mersumatti »

Olisi hyvä, jos testerin lisäksi löytyisi asiantunteva tulkinta testerin antamista tuloksista. Ei ole hyviä kokemuksia.
Nykyiset:
ML320 CDI vm 07 - käyttis
ML 270 CDI vm 01- käyttis, kunnostettavana
300 TDT vm 84, ei rek - projekti
280 SEL vm 70 ei rek - projekti
G300 vm 82- ei liikennekäyt - projekti
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5971
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: ML 320 CDI käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Mersumatti kirjoitti: Ma 24.11.2025 13:01 Osa näistä oireista lienee tuttuja, mutta esim imusarjan läppiä en ole vielä tarkistanut.

Easy Diagilla (appi) vikakoodit 2511-1, 2355-2 ja 2025-2. Koodi 2511-1 ovat esiintyneet melko pitkään. EGR:n olen putsannut, mutta se ei ole auttanut. Miten noita paine- tai muita antureita voi itse testata.

Olen yrittänyt etsiä staria HML-Hattula suunnalta, mutta täällä foorumilla ei ole kovinkaan helppo löytää sellaista henkilöä, josta olisi apua.
Jos sillä testerillä näkee mittus arvot niin auto sammuksissa virtapäällä
kaikkien painen anturin pitäisi näyttä suunillen samaa
(eli samaa mitä ilmatieteen laitokesen sää asema kaiten "yksiköt voi olla eri testeristä riippuen")
paitsi hitupönikän paieeroa mittavaan 0,
jos näyttä ilam massan niin samuksissa virtapäällä 0,
lämpötila anturien virtapäällä kylmänä samaa mitä ympäristön lämpötila

oletko varmistanut että se egr ventilli ei vuoda/takrtele/on sähköisesti ehjä
siinä kun voi olla muutakin vikaa kuin vain likaisuus,
Mökkillä
'
Avatar
Mersumatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: To 14.01.2016 15:16

Re: ML 320 CDI käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Mersumatti »

Tutkailin vielä tuon rapisevan äänen lähdettä. Ääni kiihtyy kun kierroksia antaa lisää. Paikallaan kokeilin niin, että nostin kierrokset 3000 kierrokseen ja pudotin alas. Kuului paha mekaaninen ääni, tarkemmin tutkittuani totesin äänen kuuluvan selkeimmin ilmanottoaukoista. Otin lokinsiivet irti ja turbon siivet näytti ehjiltä, mutta akselissa on noin 5 mm väljyyttä, eli siivet ottaa reunoihin kiinni. taitaa olla turbon perusongelmia. Kuinka kauan uskaltaa ajaa, mitä pitäisi tehdä, onko turboon saatavissa osia, vai pitääkö varautua koko turbon vaihtoon. kone on 642 ja turbo on Garrett.
Nykyiset:
ML320 CDI vm 07 - käyttis
ML 270 CDI vm 01- käyttis, kunnostettavana
300 TDT vm 84, ei rek - projekti
280 SEL vm 70 ei rek - projekti
G300 vm 82- ei liikennekäyt - projekti
Avatar
Peq02
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: Ma 17.06.2024 22:07
Paikkakunta: Kotka

Re: ML 320 CDI käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Peq02 »

Viisi milliä väljää?!
Ei tolla enää oikein kannata ajaa. Varsinkaan jos on DPF.
9/2006 S211 320CDI
Avatar
Mersumatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: To 14.01.2016 15:16

Re: ML 320 CDI käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Mersumatti »

Mikähän olisi seuraava siirto, purkaa turbo, saako osia, tarvitaanko erityistä osaamista tai erikoistyökaluja.
Nykyiset:
ML320 CDI vm 07 - käyttis
ML 270 CDI vm 01- käyttis, kunnostettavana
300 TDT vm 84, ei rek - projekti
280 SEL vm 70 ei rek - projekti
G300 vm 82- ei liikennekäyt - projekti
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2714
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: ML 320 CDI käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Uusia turboja on saatavissa kalliiseen hintaan ja peruskorjattuja alkaen jostakin alle 400€ hintaluokasta.

Moni pelkää ja aiheestakin noita halpoja peruskorjattuja- Meillä on perheen commonrail käyttöautossa peruskorjattu Garrett joka maksoi aikanaan
280€.

Nyt autolla on ajettu 130tkm tuolla turbolla ja hyvin toimii.

Korjaamista ei kannata harkita. Vaihtaa tai vaihdattaa vaan suosiolla joko aivan uuteen tai peruskorjattuun.
Hyryrysy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ma 20.01.2025 21:56

Re: ML 320 CDI käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Hyryrysy »

Turbotohtorilla käytin turbon korjauksessa kun oli imuputken tiiviste päässyt lipsahtamaan turboon. Noin 800€ maksoi ja kaikki sisuskalut muistaakseni meni uusiksi. 5 vuotta, 50t km nyt on ahtanut mallikkaasti. 320 cdi moottori garretin turbolla.
w203 200cdi
s211 270cdi
S204 320cdi 4-matic
S212 350cdi 4-matic
Avatar
Mersumatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: To 14.01.2016 15:16

Re: ML 320 CDI käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Mersumatti »

Peq02 kirjoitti: Ma 01.12.2025 00:58 Viisi milliä väljää?!
Ei tolla enää oikein kannata ajaa. Varsinkaan jos on DPF.

Miten turbon akselin väljyys vaikuttaa DPFään.
Viimeksi muokannut Mersumatti, Su 07.12.2025 17:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nykyiset:
ML320 CDI vm 07 - käyttis
ML 270 CDI vm 01- käyttis, kunnostettavana
300 TDT vm 84, ei rek - projekti
280 SEL vm 70 ei rek - projekti
G300 vm 82- ei liikennekäyt - projekti
Avatar
Mersumatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: To 14.01.2016 15:16

Re: ML 320 CDI käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Mersumatti »

Olen nyt tullut siihen tulokseen, että turbon akselin väljyys aiheuttaa ongelmia. Onko sitten jokin muu vika aiheuttanut turbon akselin väljyyden, tai mikä sen voisi aiheuttaa. En ole tietoinen siitä, miten turboa pitäisi huoltaa. Vakuttaako esim ilmavuodot ennen turboa, ja miten niitä voisi korjata. Punaisen kumin olen vaihtanut ja se on ehjä. Muita tiivisteitä en ole vaihtanut.
Olen nyt päätymässä alle 500 euroa maksavaan Tallinnassa BR-turbon myymään uuteen? turboon. Mitä kannattaisi huomioida turbon vaihdon yhteydessä, esim öljyvuotojen korjausta tai muuta sellaista.
Nykyiset:
ML320 CDI vm 07 - käyttis
ML 270 CDI vm 01- käyttis, kunnostettavana
300 TDT vm 84, ei rek - projekti
280 SEL vm 70 ei rek - projekti
G300 vm 82- ei liikennekäyt - projekti
jamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 17.03.2004 21:58
Paikkakunta: keski-suomi

Re: ML 320 CDI käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja jamo »

Turbon jälkeen ahtovuoto voi rikkoa turbon
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2714
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: ML 320 CDI käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

jamo kirjoitti: Su 07.12.2025 23:15 Turbon jälkeen ahtovuoto voi rikkoa turbon
Todennäköisesti myös päinvastoin eli liika pakopaine saattaa rikkoa ja rikkookin turbon.

Ostin vuosia sitten diesel-auton rikkinäisenä ja kun viimein sain sen käyntiin niin turbo piti ilkeän raastavaa kirkumista vääntöalueen alkaessa. Turbon akselin laakerointi oli niin väljä, että turbon siivet ottivat kotelon runkoon kiinni.

Tarkempi tutkimus paljasti katin olevan tohjona. Katti oli lähellä pakosarjaa ja todennäköisesti oli saanut iskun tai raakaa dieseliä pakoputkeen joiden yhteisvaikutuksesta pakopaine todennäköisesti rikkoi turbon laakeroinnin.
Avatar
Peq02
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: Ma 17.06.2024 22:07
Paikkakunta: Kotka

Re: ML 320 CDI käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Peq02 »

Mersumatti kirjoitti: Su 07.12.2025 16:41
Peq02 kirjoitti: Ma 01.12.2025 00:58 Viisi milliä väljää?!
Ei tolla enää oikein kannata ajaa. Varsinkaan jos on DPF.

Miten turbon akselin väljyys vaikuttaa DPFään.
Huonot ahdot-> Enemmän nokea
9/2006 S211 320CDI
Avatar
Mersumatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: To 14.01.2016 15:16

Re: ML 320 CDI käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Mersumatti »

Jatkoin juttua Turbot palstalle "otsakkeella W164 turbon vaihto". Kiitokset hyvistä neuvoista, kerron kyllä, miten jatkossa käy.
Nykyiset:
ML320 CDI vm 07 - käyttis
ML 270 CDI vm 01- käyttis, kunnostettavana
300 TDT vm 84, ei rek - projekti
280 SEL vm 70 ei rek - projekti
G300 vm 82- ei liikennekäyt - projekti
Vastaa Viestiin