MB CLS 4matic etuperä ongelma jatkuu
MB CLS 4matic etuperä ongelma jatkuu
CLS 350 4matic etuperä jatkoa tarinalle
Kirjoittelin pari kk sitten, kun mersun etumurikka lämpiää ja sylkee stefat pois ja öljyt kiehuu. Autosta on tutkittu/vaihdettu seuraavat ja ei edelleenkään toimi, eli siis lämpiää ja öljyt mustat alle 200km ajon jälkeen ja etupää jyrisee.
Autosta ei nivelet yms. "herkemmät osat" ole hajonneet.
Uusia ideoita mielellään otetaan vastaan.
Voiko moottorin öljypohja/öljy olla liian kuumaa, että lämpö siirtyisi sitä kautta etuperään?
Flekti on mielestäni huutanut tiheästi.
-2 etutasauspyörästöä (toinen uusi, toinen 31tkm ajettu)
-2 etukardaania kokeiltu (uusia oem)
-2 eri etuvetari settiä + väliakseli kokeiltu (uusia oem)
-öljypohjan läpi tuleva vetarin tuki laakeri uusi
-jakovaihteisto tarkastettu
-3 eri rengas settiä, 235/40/R19 takana ja edessä (continental kesä),255/40/R18 takana ja edessä (michelin kitka vähän ajettu), 255/40/R18 takana ja edessä (continental kesä 25tkm ajetut)
-takaperän välitys + etuperän välitys samat 2.647
-takaperä öljyt puhtaat
Auto ollut kahdessa liikkeessä tutkittavana, lopputulos aina sama.
Kirjoittelin pari kk sitten, kun mersun etumurikka lämpiää ja sylkee stefat pois ja öljyt kiehuu. Autosta on tutkittu/vaihdettu seuraavat ja ei edelleenkään toimi, eli siis lämpiää ja öljyt mustat alle 200km ajon jälkeen ja etupää jyrisee.
Autosta ei nivelet yms. "herkemmät osat" ole hajonneet.
Uusia ideoita mielellään otetaan vastaan.
Voiko moottorin öljypohja/öljy olla liian kuumaa, että lämpö siirtyisi sitä kautta etuperään?
Flekti on mielestäni huutanut tiheästi.
-2 etutasauspyörästöä (toinen uusi, toinen 31tkm ajettu)
-2 etukardaania kokeiltu (uusia oem)
-2 eri etuvetari settiä + väliakseli kokeiltu (uusia oem)
-öljypohjan läpi tuleva vetarin tuki laakeri uusi
-jakovaihteisto tarkastettu
-3 eri rengas settiä, 235/40/R19 takana ja edessä (continental kesä),255/40/R18 takana ja edessä (michelin kitka vähän ajettu), 255/40/R18 takana ja edessä (continental kesä 25tkm ajetut)
-takaperän välitys + etuperän välitys samat 2.647
-takaperä öljyt puhtaat
Auto ollut kahdessa liikkeessä tutkittavana, lopputulos aina sama.
Re: MB CLS 4matic etuperä ongelma jatkuu
1. Miten vika alkanut? Onko vika tullut pikkuhiljaa vai tuliko kerralla päälle?
2. Oliko ensimmäisessä etuperässä mikä vika?
3. Mitä öljyä ja miten paljon perään laitettu?
4. Onko auton kulutus normaalia suurempi?
5. Lämpeääkö mikään jarru normaalia enempää, etenkään etuakselilla?
6. Onko autoa madallettu / onko moottorin tuenta kunnossa?
2. Oliko ensimmäisessä etuperässä mikä vika?
3. Mitä öljyä ja miten paljon perään laitettu?
4. Onko auton kulutus normaalia suurempi?
5. Lämpeääkö mikään jarru normaalia enempää, etenkään etuakselilla?
6. Onko autoa madallettu / onko moottorin tuenta kunnossa?
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: MB CLS 4matic etuperä ongelma jatkuu
Laahaako jarrut?
Onko toi välitys oikea? Nopea selvittely kertoo että pitäisi olla 2,47
Onko toi välitys oikea? Nopea selvittely kertoo että pitäisi olla 2,47
9/2006 S211 320CDI
Re: MB CLS 4matic etuperä ongelma jatkuu
Auto ei madallettu, moottorin tuentaan en osaa sanoamultiviri kirjoitti: ↑To 11.12.2025 19:57 1. Miten vika alkanut? Onko vika tullut pikkuhiljaa vai tuliko kerralla päälle?
Rengasliike laittoi väärällä ET-llä olevat vanteet ja jarrusatulat meni jumiin, ajoin 5-10km ja sit auto alko täriseen ja ratti heilumaan ja sit alko oireet et kääntäessä jyrisee.
2 jälkimmäistä perää ei ääntäny kääntäessä vaan kun ajanut n.5min et lämpenee ni sit alkaa jyrinä. Myös ratti suorana.
2. Oliko ensimmäisessä etuperässä mikä vika?
Pinionpyörän laakeri hieman nahisti, öljy mustaa. Ei kuulemma selkeämpää vikaa (en toki ihan usko,koska oireili)
Muissa etuperissä hopeaa öljy ja metallilastua.
3. Mitä öljyä ja miten paljon perään laitettu?
235.7 mercedes gear oil, 8dl
4. Onko auton kulutus normaalia suurempi?
Tuntuu, että ~1L menisi enemmän dieseliä
5. Lämpeääkö mikään jarru normaalia enempää, etenkään etuakselilla?
Jarrut ei lämpene ja ovat viileät
6. Onko autoa madallettu / onko moottorin tuenta kunnossa?
Re: MB CLS 4matic etuperä ongelma jatkuu
Liikkeiden mukaan kyllä, mutta tarkempaa tietoo ei sitten itellä ole.
Takapää kuulemma sama välitys.
Ihmetyttää se, että ensimmäinen etuperä oireili eri tavalla: jyrisi kääntäessä ja ympyrää ajaessa.
Kaksi jälkimmäistä perää ei jyrise kääntäessä vaan suoraan ajaessa ja kun ajanut hetken aikaa.
Re: MB CLS 4matic etuperä ongelma jatkuu
Jos asiasta sen enempää ymmärtämättä lähtee asiaa arvailemaan, niin onko vaihdetuissa etuperissä sama varaosanumero, kuin mitä alkuperäisessä oli? Tai jos varaosanumero on eri, niin onko sen sopivuus katsottu auton tietojen mukaan? Käsittääkseni jos varaosanumero on sama, niin silloin pitäisi olla varmasti välityksiltään käypänen.
-
E200kompressor
- Mersumies

- Viestit: 2712
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: MB CLS 4matic etuperä ongelma jatkuu
Tässä tapauksessa olisi hyvä vilkaista takaperää. Jos kerran etuperä on varmasti kunnossa. Takaperä on vahvempi rakenteeltaan ja kestää enemmän kuin etuperä.T-Row kirjoitti: ↑To 11.12.2025 23:20 Jos asiasta sen enempää ymmärtämättä lähtee asiaa arvailemaan, niin onko vaihdetuissa etuperissä sama varaosanumero, kuin mitä alkuperäisessä oli? Tai jos varaosanumero on eri, niin onko sen sopivuus katsottu auton tietojen mukaan? Käsittääkseni jos varaosanumero on sama, niin silloin pitäisi olla varmasti välityksiltään käypänen.
Re: MB CLS 4matic etuperä ongelma jatkuu
Eli väärien vanteiden myötä alkanut oireet? Ottivatko kiinni jarrusatuloihin vai miten meni jumiin?
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: MB CLS 4matic etuperä ongelma jatkuu
Jep,
Vanteet ottivat kiinni jarrusatuloihin.
Lisäksi vanteisiin sorvautu ura jarrusatulan pultista, koska otti kiinni.
Lähdin ajamaan ja käännyin mutkaan vauhtia 70kmh ja auton ratti rupesi pyörimään holtittomasti oikealle ja vasemalle edes takas.
Aluksi en huomanut, kun lähdin liikkeestä ajaan. Luulin että kovempi melu tuli matalaprofiili renkaista ja leveämmästä
kumista.
Re: MB CLS 4matic etuperä ongelma jatkuu
Varaosanumero on eri. Kuulemma muuttunut ajan saatossa (vähän ihmettelen). Sama etuperä kai menee E-sarjaan ja useaan muuhun 4maticciin.T-Row kirjoitti: ↑To 11.12.2025 23:20 Jos asiasta sen enempää ymmärtämättä lähtee asiaa arvailemaan, niin onko vaihdetuissa etuperissä sama varaosanumero, kuin mitä alkuperäisessä oli? Tai jos varaosanumero on eri, niin onko sen sopivuus katsottu auton tietojen mukaan? Käsittääkseni jos varaosanumero on sama, niin silloin pitäisi olla varmasti välityksiltään käypänen.
Katsoin itse niin A-numero eri, mutta välitys sama kuin vanhassa
-
Risto Reipas
- Vakiokalustoa

- Viestit: 51
- Liittynyt: Su 20.07.2025 08:09
Re: MB CLS 4matic etuperä ongelma jatkuu
Jotain eroahan siinä on jos on eri varaosanumero. Vaikka sama välitys.Celssi kirjoitti: ↑Pe 12.12.2025 06:23Varaosanumero on eri. Kuulemma muuttunut ajan saatossa (vähän ihmettelen). Sama etuperä kai menee E-sarjaan ja useaan muuhun 4maticciin.T-Row kirjoitti: ↑To 11.12.2025 23:20 Jos asiasta sen enempää ymmärtämättä lähtee asiaa arvailemaan, niin onko vaihdetuissa etuperissä sama varaosanumero, kuin mitä alkuperäisessä oli? Tai jos varaosanumero on eri, niin onko sen sopivuus katsottu auton tietojen mukaan? Käsittääkseni jos varaosanumero on sama, niin silloin pitäisi olla varmasti välityksiltään käypänen.
Katsoin itse niin A-numero eri, mutta välitys sama kuin vanhassa
Ammattimiehet kertoo mitä ja onko sillä merkitystä.
(Merkki)liike jos sanoo että tämä sopii niin voi jättää omaa arvoonsa.
Alias Tenutähti
Re: MB CLS 4matic etuperä ongelma jatkuu
Mikä on autosi VIN? Rekisterinumerokin käy.
-
FinlandMerceds
- Mersumaanikko

- Viestit: 5964
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: MB CLS 4matic etuperä ongelma jatkuu
Mitenkä vaivaa ilmantui ?Celssi kirjoitti: ↑To 11.12.2025 19:08 CLS 350 4matic etuperä jatkoa tarinalle
Kirjoittelin pari kk sitten, kun mersun etumurikka lämpiää ja sylkee stefat pois ja öljyt kiehuu. Autosta on tutkittu/vaihdettu seuraavat ja ei edelleenkään toimi, eli siis lämpiää ja öljyt mustat alle 200km ajon jälkeen ja etupää jyrisee.
Autosta ei nivelet yms. "herkemmät osat" ole hajonneet.
Uusia ideoita mielellään otetaan vastaan.
Voiko moottorin öljypohja/öljy olla liian kuumaa, että lämpö siirtyisi sitä kautta etuperään?
Flekti on mielestäni huutanut tiheästi.
-2 etutasauspyörästöä (toinen uusi, toinen 31tkm ajettu)
-2 etukardaania kokeiltu (uusia oem)
-2 eri etuvetari settiä + väliakseli kokeiltu (uusia oem)
-öljypohjan läpi tuleva vetarin tuki laakeri uusi
-jakovaihteisto tarkastettu
-3 eri rengas settiä, 235/40/R19 takana ja edessä (continental kesä),255/40/R18 takana ja edessä (michelin kitka vähän ajettu), 255/40/R18 takana ja edessä (continental kesä 25tkm ajetut)
-takaperän välitys + etuperän välitys samat 2.647
-takaperä öljyt puhtaat
Auto ollut kahdessa liikkeessä tutkittavana, lopputulos aina sama.
Onko molemien perien välitykset tarkistettu auton tiedoilla siihen kuulviksi ?
Onko välitykset varmistettu muutenkin kuin kuoren varaosa numeriosta ?
Autossa siihen kuuluvat renkaat?
Ei mitään häiriöitä abs/esb systemissä ?
Jos perissä antureita niin sama anturointi ?
Jako laatikon toiminta tarkistettu ?
Mökkillä
'
'
Re: MB CLS 4matic etuperä ongelma jatkuu
Ei ole kehtaamisesta kyse. Ei ole vain tullut mieleen ennenkuin nyt.
Tässä Vin koodi: WDD2189931A088582
Re: MB CLS 4matic etuperä ongelma jatkuu
Ei varmaa tietoa, mutta näin minulle sanottiin, että ehjä se ainakin on.FinlandMerceds kirjoitti: ↑Pe 12.12.2025 12:02Mitenkä vaivaa ilmantui ?Celssi kirjoitti: ↑To 11.12.2025 19:08 CLS 350 4matic etuperä jatkoa tarinalle
Kirjoittelin pari kk sitten, kun mersun etumurikka lämpiää ja sylkee stefat pois ja öljyt kiehuu. Autosta on tutkittu/vaihdettu seuraavat ja ei edelleenkään toimi, eli siis lämpiää ja öljyt mustat alle 200km ajon jälkeen ja etupää jyrisee.
Autosta ei nivelet yms. "herkemmät osat" ole hajonneet.
Uusia ideoita mielellään otetaan vastaan.
Voiko moottorin öljypohja/öljy olla liian kuumaa, että lämpö siirtyisi sitä kautta etuperään?
Flekti on mielestäni huutanut tiheästi.
-2 etutasauspyörästöä (toinen uusi, toinen 31tkm ajettu)
-2 etukardaania kokeiltu (uusia oem)
-2 eri etuvetari settiä + väliakseli kokeiltu (uusia oem)
-öljypohjan läpi tuleva vetarin tuki laakeri uusi
-jakovaihteisto tarkastettu
-3 eri rengas settiä, 235/40/R19 takana ja edessä (continental kesä),255/40/R18 takana ja edessä (michelin kitka vähän ajettu), 255/40/R18 takana ja edessä (continental kesä 25tkm ajetut)
-takaperän välitys + etuperän välitys samat 2.647
-takaperä öljyt puhtaat
Auto ollut kahdessa liikkeessä tutkittavana, lopputulos aina sama.
Alussa löytyy info kuinka ilmaantui. Alkoi vääristä vanteista.
Onko molemien perien välitykset tarkistettu auton tiedoilla siihen kuulviksi ?
Näin liike väittää.
Onko välitykset varmistettu muutenkin kuin kuoren varaosa numeriosta ?
Ei minun tietääkseni.
Autossa siihen kuuluvat renkaat?
Kyllä. Valmistajan hyväksytyt koot.
Ei mitään häiriöitä abs/esb systemissä ?
Ei.
Jos perissä antureita niin sama anturointi ?
Ei ole antureita
Jako laatikon toiminta tarkistettu ?
Re: MB CLS 4matic etuperä ongelma jatkuu
Varaosanumero etuperälle lienee A2213301402. En vastaa tiedon oikeellisuudesta, mutta näin yksi sivusto väittää.
https://partsouq.com/en/catalog/genuine ... 931A088582
https://partsouq.com/en/catalog/genuine ... 931A088582
Re: MB CLS 4matic etuperä ongelma jatkuu
Kenellekkään ei ole tullut mieleen avata sitä alkuperäistä perää ja tarkistaa välityssuhdetta laskemalla hampaat?
Jakolaatikon välitys määrää nelikossa etuperän välityksen ja se ei välttämättä ole sama kuin takana.
Jakolaatikon välitys määrää nelikossa etuperän välityksen ja se ei välttämättä ole sama kuin takana.
Re: MB CLS 4matic etuperä ongelma jatkuu
Alkuperäinen osa tälle autolle, korvattu osalla A2213307801.
Minäkin jätän vastuun Parts Infolle. Suomenkielisenä menen aina sekaisin kumpi on korvattu ja kumpi korvaava osa kun "replaces" ja "replaced by" on molemmat käännetty "korvaava". Nyt sentään lisätty "Logistinen korvaus osanumerolle XXX"
Re: MB CLS 4matic etuperä ongelma jatkuu
Ok. Siinä tapauksessa ei liene tuo partsouq kovin tarkka numeroidensa suhteen. Se ei nimittäin tarjonnut muuta numeroa kuin tuon jonka postasin.
Re: MB CLS 4matic etuperä ongelma jatkuu
Hei,
Avasin ja laskin itse alkuperäisen perän: 45 ring gearia hammasta ja 17 pinion gear hammasta
-
FinlandMerceds
- Mersumaanikko

- Viestit: 5964
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: MB CLS 4matic etuperä ongelma jatkuu
Edelisä Lainauksia/vastuksia järjestetty selkemäksi,Celssi kirjoitti: ↑Pe 12.12.2025 17:511 Alussa löytyy info kuinka ilmaantui. Alkoi vääristä vanteista.FinlandMerceds kirjoitti: ↑Pe 12.12.2025 12:021 Mitenkä vaivaa ilmantui ?Celssi kirjoitti: ↑To 11.12.2025 19:08 CLS 350 4matic etuperä jatkoa tarinalle
Kirjoittelin pari kk sitten, kun mersun etumurikka lämpiää ja sylkee stefat pois ja öljyt kiehuu. Autosta on tutkittu/vaihdettu seuraavat ja ei edelleenkään toimi, eli siis lämpiää ja öljyt mustat alle 200km ajon jälkeen ja etupää jyrisee.
2 Onko molemien perien välitykset tarkistettu auton tiedoilla siihen kuulviksi ?
3 Onko välitykset varmistettu muutenkin kuin kuoren varaosa numeriosta ?
4 Autossa siihen kuuluvat renkaat?
5 Ei mitään häiriöitä abs/esb systemissä ?
6 Jos perissä antureita niin sama anturointi ?
7 Jako laatikon toiminta tarkistettu ?
2 Näin liike väittää.
3 Ei minun tietääkseni.
4 Kyllä. Valmistajan hyväksytyt koot.
5 Ei.
6 Ei ole antureita
7 Ei varmaa tietoa, mutta näin minulle sanottiin, että ehjä se ainakin on.
koitin etsia tuota alkua en löytänyt,
mutta samapa tuo,
Lisää mitiskelyä
1 kun tuo väärät vantette tapahtui niin tuliko ne öljyt
silloin ulos mettali silpun kera vai miten vaivan syy niihin yhdistyi ?
2 Onko laakerit muuten tarkistettu/rullako auto normalisti ?
3 mikä tässä on voiman jako etu/taka 40/60% ?
4 perän huohotus kunnossa (oletetavasti ainakin uudessa, jos ei mallia missä joku letku ja se vanha)
lämmön johtumista jarrujen, öljypohjan lisäksi voisi tulla
myös pyörän laakereista jos eivät olis kunnossa mutta sen kyllä huomasi
siinä samalla kun tarkistaa onko jarrut kuumat,
perän öljyt voisi olettaa oikeisi merkki liikken jäljiltä
(mitään ei pitäsi kyllä olettaa vikoja etsiessä)
flektin tiheäkäynti viittais siihen että konetta joku kuormittaa enemään,
vaikkap että systemmi koittaa ajaa voimaa enemään etupyrille kuin pitäisi,
paitsi jos(kun) perissä ja jakolaatikossa ei ole mitään anturita/activista säätymistä niin
sille mahdoliseksi syyksi jää renkaiden koko, perävälitykset, jakolaatiko(vika)
Mökkillä
'
'
-
E200kompressor
- Mersumies

- Viestit: 2712
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: MB CLS 4matic etuperä ongelma jatkuu
Minulla oli aikanaan mönkijä eli ATV kiinteällä nelivedolla ja joku oli laittanut tuuman halkaisijaltaan pienemmät renkaat eteen. Kyllä se jotenkin kulki mutta kuin olisi ollut jarrut päällä.FinlandMerceds kirjoitti: ↑La 13.12.2025 14:34Celssi kirjoitti: ↑Pe 12.12.2025 17:511 Alussa löytyy info kuinka ilmaantui. Alkoi vääristä vanteista.FinlandMerceds kirjoitti: ↑Pe 12.12.2025 12:021 Mitenkä vaivaa ilmantui ?Celssi kirjoitti: ↑To 11.12.2025 19:08 CLS 350 4matic etuperä jatkoa tarinalle
Kirjoittelin pari kk sitten, kun mersun etumurikka lämpiää ja sylkee stefat pois ja öljyt kiehuu. Autosta on tutkittu/vaihdettu seuraavat ja ei edelleenkään toimi, eli siis lämpiää ja öljyt mustat alle 200km ajon jälkeen ja etupää jyrisee.
2 Onko molemien perien välitykset tarkistettu auton tiedoilla siihen kuulviksi ?
3 Onko välitykset varmistettu muutenkin kuin kuoren varaosa numeriosta ?
4 Autossa siihen kuuluvat renkaat?
5 Ei mitään häiriöitä abs/esb systemissä ?
6 Jos perissä antureita niin sama anturointi ?
7 Jako laatikon toiminta tarkistettu ?
2 Näin liike väittää.
3 Ei minun tietääkseni.
4 Kyllä. Valmistajan hyväksytyt koot.
5 Ei.
6 Ei ole antureita
7 Ei varmaa tietoa, mutta näin minulle sanottiin, että ehjä se ainakin on.
flektin tiheäkäynti viittais siihen että konetta joku kuormittaa enemään,
vaikkap että systemmi koittaa ajaa voimaa enemään etupyrille kuin pitäisi,
paitsi jos(kun) perissä ja jakolaatikossa ei ole mitään anturita/activista säätymistä niin
sille mahdoliseksi syyksi jää renkaiden koko, perävälitykset, jakolaatiko(vika)
Tuli heti mieleen tuo kun luin etuperän öljyjen kuumentumisesta.



