Shatterin W108 250S -67

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 373
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja JPM »

Shatter kirjoitti: Ti 25.11.2025 15:33 Kaasareista tein sellaisen havainnon kun oli virrat pitempään päällä että takakaasuttimen ryyppyläppä aukeaa ihan verkkaisesti, mutta etukaasari ottaa melkein tuplat aikaa täysin auki asentoon.

Kuva otettu noin 1h virtojen katkaisusta joten pitäisi olla ns. kiinni asennossa. Takakaasarin läppä jää vähän reilusti auki, mutta käsin heiluttamalla menee takaisin kiinni asentoon kuten etummaisessa. Läppiä kun liikuttelee käsin niin toisessa kaasarissa on ihan eri tuntuinen.

Kaasarit tuli vajaa pari vuotta sitten heti auton oston jälkeen kunnostettua täysin ja säädin kyllä kaikki ohjearvoihin niin hieman oudoksuttaa kun pelaavat niin erilailla..

Olettaisin että läppien pitäisi toimia synkassa? Voikohan olla että bimetalli liuska ryypyllä ois sen verran 60v aikana laiskistunut että vaatii vain kansien hienosäätöä? Molemmissa kannet on säädetty nyt rungon merkkeihin joka on oletus.
Kylmäkäyntiläppien varmaan pitäisi toimia synkassa, ainakin suurinpiirtein. Tuollainen kylmäkäyntisysteemi ei välttämättä on kovin tarkasti toimiva ja noilla vuosilla voi bimetalli liuskoissa tosiaan olla vähän heittoa. En tiedä onko mahdollista, että takakaasari joka ainakin periaatteessa on kuumemmassa paikassa olisi asetettu kylmäkäynnin osalta eri tavalla(?) Tai läppä voi olla asetettu noin ns höyrylukon välttämiseksi kuumaa konetta käynnistettäessä. Itse kokeilisin käyntiä ihan noilla säädöillä, kerran ne on tehty ohjeen mukaan.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Venetmäeltä ostin joku aika sitten oikealle ruosteettoman takaoven, sain sen vihdoin purettua ja asennettua paikalleen niin jotain outoa tuossa on kun pelkkä yläreunan pokkaus pykältää korilinjan kanssa aika huolella, muuten istuu ihan OK. Yläsaranaa jos kallistaa lisää sisäänpäin niin karmi ottaa katon reunaan kiinni ovea sulkiessa. Pintapeltiä viivaimella peilatessa on kuitenkin suora ettei ole tuo reuna taittunut ja koristelistojen kohdatkin on kohdallaan..

Tuossa samaisessa aukossa on sellainenkin että kaikki ovet mitä on käytetty paikallaan paikoittuu liian eteen, vaatii shimmiä saranoiden väliin että saa raot kohdalleen. Kuvissa nyt ilman shimmejä niin takaposken ja oven välissä 6mm rako, etuoveen vain 3.5mm. Muiden ovien kanssa kyllä linjat passaa suoraan kohdalleen eikä pykältele kuten tämä.

Tämä ovi oli hieman erilainen alkuperäiseen verrattuna kun oli sähköikkunalla ja ovenkahvan yläpään kiinnitykseen piti siirtää vanhasta yksi peltilipare mutta kait näissä pitäisi olla korilinjat samat kaikissa :shifty:

Kuva

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
Skoda Superb 2.0TDI DSG '11​
MZ RT 125/3 '62
Avatar
kerosiini
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 444
Liittynyt: To 25.11.2004 19:16
Paikkakunta: Tervola

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Shatter kirjoitti: Pe 28.11.2025 11:42 Venetmäeltä ostin joku aika sitten oikealle ruosteettoman takaoven, sain sen vihdoin purettua ja asennettua paikalleen niin jotain outoa tuossa on kun pelkkä yläreunan pokkaus pykältää korilinjan kanssa aika huolella, muuten istuu ihan OK. Yläsaranaa jos kallistaa lisää sisäänpäin niin karmi ottaa katon reunaan kiinni ovea sulkiessa. Pintapeltiä viivaimella peilatessa on kuitenkin suora ettei ole tuo reuna taittunut ja koristelistojen kohdatkin on kohdallaan..]
Ettei ole sitten karmi vääntynyt tai väännetty täsmäämään edelliseen autoon? En tiedä miten/mistä w108 ovessa on karmi kiinnitetty oveen, mutta ainaki 123:ssa mm. Takapää on hitsattu tuosta karmin alhaalta takareunasta.
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '77, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 373
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja JPM »

Mitä tekee, jos tuo takaoven etureunaa ulos B-pilarista, ja samalla etuoven takareunaa myös ulos?
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

kerosiini kirjoitti: Pe 28.11.2025 18:11
Shatter kirjoitti: Pe 28.11.2025 11:42 Venetmäeltä ostin joku aika sitten oikealle ruosteettoman takaoven, sain sen vihdoin purettua ja asennettua paikalleen niin jotain outoa tuossa on kun pelkkä yläreunan pokkaus pykältää korilinjan kanssa aika huolella, muuten istuu ihan OK. Yläsaranaa jos kallistaa lisää sisäänpäin niin karmi ottaa katon reunaan kiinni ovea sulkiessa. Pintapeltiä viivaimella peilatessa on kuitenkin suora ettei ole tuo reuna taittunut ja koristelistojen kohdatkin on kohdallaan..]
Ettei ole sitten karmi vääntynyt tai väännetty täsmäämään edelliseen autoon? En tiedä miten/mistä w108 ovessa on karmi kiinnitetty oveen, mutta ainaki 123:ssa mm. Takapää on hitsattu tuosta karmin alhaalta takareunasta.
Tuohan voisi ollakin ihan järkevä vaihtoehto, ei nämä varmaan 60v sitten ole ihan yhtä tarkkaa liukuhihnatuotantoa ollut kuin nykyään mutta silti hieman oudoksun jos pitää alkaa karmeja vääntelemään enemmälti. Otetaan huomioon että ovi on jenkkilästä tullut purkuosana vuonna X niin sitähän ei tiedä miten on pakattu/säilytetty jos oisi päässyt vääntymään tai sitten ollut sovitettuna jossain rusinaksi ajetussa pakkeliveneessä.

Tuosta karmin juuresta ne on tässäkin juotettu kiinni oveen.
JPM kirjoitti: Pe 28.11.2025 20:56 Mitä tekee, jos tuo takaoven etureunaa ulos B-pilarista, ja samalla etuoven takareunaa myös ulos?
Tälläkin saisi varmaan hieman peitettyä ongelmaa, mutta etuoven takapäätä ulospäin tuomalla sekin alkaisi pykältämään helman kanssa kun se on jo säädetty karkeasti kohdalleen.

Täytyy ottaa tuo karmi syyniin alkajaisiksi ja pyöritellä lisää säätövarojen puitteissa, asentaessa vain ajattelin että pidetäämpä tuumaustauko ennen isompia liikkuja kun ei muiden ovien kanssa ole moista ongelmaa ollut sopimattomuuden kanssa.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
Skoda Superb 2.0TDI DSG '11​
MZ RT 125/3 '62
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5616
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja S202 »

Eikö ovea saa säädettyä taaksepäin kun vääntää/lyö niitä saranoita, varmaan tehtaallakin hienosäädetty lekan kanssa. Ne heitothan näyttää puolet suuremmilta kuin ovat, kun rakoa pienentää niin toinen suurenee.
S124 300TE
W124 300D
racer123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Eikö tässä ollut tuo oikea etuovi melkoinen kittikakku, voisko olla että tuohon kylkeen olisi kolaroitu ja tuota b-pilaria olisi jouduttu oikomaan tms?
Tähdelliset: S211 270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240DTic, W123 220D (puretaan)
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Takaovea käpistelin pienen tovin ja sain jo hieman paremmaksi mutta vaatii lisää pajottamista, eiköhän siitä irvistelyt saada pois jollain lääkkeellä.


Otin pienen hiontarykäsyn kontin ja konepellin kanssa niin nekin on nyt pellillä. Takaluukusta löytyi yksi pitempi painauma, konepellissä vain pieni joka oiottu ihan kohtuudella jo aiemmin, parista kohtaa löytyi alkavaa ruostetta kitin alta kun oli lohkeillut.
Takapuolella jonkin verran puhallushommia molemmissa ennen epoksia.

Takaluukun osalta ei ollut pelkoa alkuperäisen maalin pilaamisesta kun oli jo viisi eri kerrosta pohja+pinta. :D

Takaluukkua pyöritellessä kuului vaimeaa kolahtelua ja lopulta sieltä pullahti pihalle jonkin sortin jäykisterauta, en vain kyllä keksinyt yhtään että mihin/miten se kuuluisi tulla. Vinkkejä?


Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
Skoda Superb 2.0TDI DSG '11​
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Ruosteet häädetty ja samalla reseptillä kuin korikin eli epoksi pohjalle ja päälle puolikiiltävää Normadur 65HS, värinä RAL9005 Jet Black.

Eipä ne nyt mitään näyttelylaatua ole kun lähinnä vain matattu ja ruosteet poistettu, kelpaa mulle kun ei ole ruosteessa ja yksi väriset. Suurin pinta-ala peittyy muutenkin äänieristysmatolla.

Kontin voipi jo pulttailla hollille mutta pelti saa odottaa siihen asti että saa etulokareiden alareunat tehtyä loppuun, huomattavasti mukavampi sovitella lokaria kun ei ole pelti ja saranat edessä.

Kontista irronneelle vahvikeraudalle pitää vielä keksiä oikea paikka.

Edit: löytyi netistä kuva missä vahvikkeet paikallaan, multa siis puuttuu toinen kokonaan.

Kuva

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
Skoda Superb 2.0TDI DSG '11​
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Koitin ujuttaa tuota vahvikerautaa takakontin sisään ja ei kyllä ole toivoakaan saada sitä oikealle paikalle, on niin mahdottoman tiukka väli kun raudassa on vielä liimattuna pehmuste molemmin puolin, pitää kokoajan väännättää vinotukea ja pintapeltiä erilleen että edes voimalla saa vähän liukumaan rautaa välissä. Purkuosana myytäviä takaluukkuja katsellessa suurimmasta osasta puuttuu pystytuet kokonaan, pintapeltiä koitin painella keskeltä ja on kyllä sen verran tukevaa tekoa ettei jousta ellei koko painolla makaa päällä. Ehkä tuosta ei menetä yöunia jos jättää tuen pois ja vetää vaikka vaimennusmattoa tuonne vinotuen ja pintapellin väliin.

Mahdoton saada jälkikäteen paikalleen, mutta omiaan aikojaan vissiin irtoilevat kun suurimmasta osasta puuttuu. :think: :D

Edit: tällainen kuva löytyi eBaysta ja tuli ajatus että ehkä sen voisi saada leivottua paikalleen kahteen mieheen uittamalla sen ensin viistosti väliin jonka jälkeen toinen vetää peltejä erilleen saadakseen tilaa ja toinen kääntää tukiraudan paikalleen molemmista päistä samanaikaisesti.

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
Skoda Superb 2.0TDI DSG '11​
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

vänkärin puolella linjoja ja rakoja hierottu taas, tuli tuon takaoven kanssa uudenlainen ongelma kun sen sai vihdoin räknättyä niin ettei pykällä. Ei riitä korin puoleisessa lukon vastakappaleessa säätövara, pitäisi saada enemmän alas ja sisään.

Ilman lukkoa menee nätisti kohdalleen, mutta vastakappale asennettuna ääriasentoon taas on pykälä yläreunassa sillä nostattaa ovea. :x

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
Skoda Superb 2.0TDI DSG '11​
MZ RT 125/3 '62
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 373
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja JPM »

No, mut hyvä, että sait korilinjat kohdalleen. Vähän uudelleen asemointia vastakappaleelle ja/tai lukolle niin hyvä siitä tulee.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Vastaa Viestiin