W213 220e diesel, kulutus ei mene nolliin
-
AnttiOjala
- Sisäänajossa

- Viestit: 9
- Liittynyt: Su 14.12.2025 20:20
W213 220e diesel, kulutus ei mene nolliin
Hei,
Onko muilla 220e, 2017 D, w213 omistajalla, sellaista ongelmaa kun jalan nostaa kaasulta niin kulutus ei mene nolliin?
Tämä on alkanut noin kaksi kuukautta sitten ja päivitetty uusin ohjelma. Luulin että ongelma katosi kun huollossa käskettiin vaihtaa uusi alku, kun meinasivat että se ei lataa.
Ongelma tulee aina sillon tällöin. Pari viikkoa pelaa normaalisti ja sitten taas ei mene kulutus nolliin moottori jarrutuksessa. (Kulutusta jää noin2l ja keskikulutus nousee myös)
Auto ei ole hybridi jaan Diesel ja 150tkm
Vikakoodeja ei anna.
Seinäjoen Käyttöauto ja Tampereen Veho soiteltu ja kysytty mikä voisi olla mutta taitaa olla harvinainen vika.
Onko muilla 220e, 2017 D, w213 omistajalla, sellaista ongelmaa kun jalan nostaa kaasulta niin kulutus ei mene nolliin?
Tämä on alkanut noin kaksi kuukautta sitten ja päivitetty uusin ohjelma. Luulin että ongelma katosi kun huollossa käskettiin vaihtaa uusi alku, kun meinasivat että se ei lataa.
Ongelma tulee aina sillon tällöin. Pari viikkoa pelaa normaalisti ja sitten taas ei mene kulutus nolliin moottori jarrutuksessa. (Kulutusta jää noin2l ja keskikulutus nousee myös)
Auto ei ole hybridi jaan Diesel ja 150tkm
Vikakoodeja ei anna.
Seinäjoen Käyttöauto ja Tampereen Veho soiteltu ja kysytty mikä voisi olla mutta taitaa olla harvinainen vika.
Re: W213 220e diesel, kulutus ei mene nolliin
DPF poltto päällä? Tuosta ei taida saada glide modea päälle.
-
AnttiOjala
- Sisäänajossa

- Viestit: 9
- Liittynyt: Su 14.12.2025 20:20
Re: W213 220e diesel, kulutus ei mene nolliin
Hei, aika ihmeelliseltä tuntuu DFP poltto tulis kahden viikon välein? Voi se sekin kyllä olla, kun tuo vika tuli samalla hetkellä kun uusin päivitys laitettiin. Tämä päivitys on sitten laitettu Käyttöautolla uudellen.
Just kävin ajelemassa ja ”vika” päällä niin se keskikulutus on kaupungissa noin 15l/100km kun se on normaalia 8l pintaa.. Kulutus näytössä on ”Charge”, eli lataa varmaankin 12v ajoakkua. tänne chargen puolelle auto ei mene kun se vika päällä.
Just kävin ajelemassa ja ”vika” päällä niin se keskikulutus on kaupungissa noin 15l/100km kun se on normaalia 8l pintaa.. Kulutus näytössä on ”Charge”, eli lataa varmaankin 12v ajoakkua. tänne chargen puolelle auto ei mene kun se vika päällä.
Re: W213 220e diesel, kulutus ei mene nolliin
Kerro nyt paljonko kahdessa viikossa ajat, vasta sitten voi arvioida onko poltto kahden viikon välein normaalia.
Tarkoitatko että normaalisti menee 8 litraa sadalla kaupunkiajossa vaiko normaalissa maantieajossa? Varmaan se auto on epäkunnossa eli rikki vaikka saahan sen 15 litraakin kaupungissa kulumaan jos seisoskelee liikennevaloissa jne.
Kertoisitko selkeämmin alkoiko vika ja suurempi kulutus ohjelmistopäivityksen jälkeen vai tehtiinkö päivitys ratkaisuyrityksenä ongelman ilmaannuttua?
Tarkoitatko että normaalisti menee 8 litraa sadalla kaupunkiajossa vaiko normaalissa maantieajossa? Varmaan se auto on epäkunnossa eli rikki vaikka saahan sen 15 litraakin kaupungissa kulumaan jos seisoskelee liikennevaloissa jne.
Kertoisitko selkeämmin alkoiko vika ja suurempi kulutus ohjelmistopäivityksen jälkeen vai tehtiinkö päivitys ratkaisuyrityksenä ongelman ilmaannuttua?
-
AnttiOjala
- Sisäänajossa

- Viestit: 9
- Liittynyt: Su 14.12.2025 20:20
Re: W213 220e diesel, kulutus ei mene nolliin
Hei,
”Vika” alkoi ohjelmisto päivityksen jälkeen, vein auton Ad huoltoon takaisin jossa päivitys oli tehty. He sanoivat että kun auto ei anna mitään vikakoodia niin he eivät voi sille mitään tehdä. Tätä enne tätä vikaa ei ole ollut.
Tämän jälkeen vein auton käyttöautolle (maahantuojan huoltoon) he päivittivät uudelleen varmuuden vuoksi. Tampereen Veholle myös soitin ja kysyin onko vastaavia tapauksia niin eivät olleet tietoisia.
Kulutus on maantiellä 80km nopeudella se noin 5l/100km, mutta kun tuo ”vika” on päällä se on noin 10l/100km samoin tuo kaupunki kulutus kasvaa reilusti. Kulutus on normi tilassa (kun kulutus menee nolliin) paljon rauhallisempaa mutta kun vika on päällä niin kulutus on paljon reilumpaa kun katsoo kulutusmittaria.
Ajellen lyhyttä matkaa paljon, eli tuo PDF poltto vois olla yksi asia mikä se voisi olla. Mutta kai tuo olis sanottu jo kun olen asiaa kysellyt maahantuojan huoltokorjaamoilta.
Yllätävän kauan tuo ”vika” on päällä jos se on PDF potti-ohjelma jos vertaan sitä Passattiin jossa tämä tapahtui puolenvuoden välein ja kesti noin 10min.
Siksi vähän kyselen täältä ryhmästä onko muilla samoja ”ongelmia”.
”Vika” alkoi ohjelmisto päivityksen jälkeen, vein auton Ad huoltoon takaisin jossa päivitys oli tehty. He sanoivat että kun auto ei anna mitään vikakoodia niin he eivät voi sille mitään tehdä. Tätä enne tätä vikaa ei ole ollut.
Tämän jälkeen vein auton käyttöautolle (maahantuojan huoltoon) he päivittivät uudelleen varmuuden vuoksi. Tampereen Veholle myös soitin ja kysyin onko vastaavia tapauksia niin eivät olleet tietoisia.
Kulutus on maantiellä 80km nopeudella se noin 5l/100km, mutta kun tuo ”vika” on päällä se on noin 10l/100km samoin tuo kaupunki kulutus kasvaa reilusti. Kulutus on normi tilassa (kun kulutus menee nolliin) paljon rauhallisempaa mutta kun vika on päällä niin kulutus on paljon reilumpaa kun katsoo kulutusmittaria.
Ajellen lyhyttä matkaa paljon, eli tuo PDF poltto vois olla yksi asia mikä se voisi olla. Mutta kai tuo olis sanottu jo kun olen asiaa kysellyt maahantuojan huoltokorjaamoilta.
Yllätävän kauan tuo ”vika” on päällä jos se on PDF potti-ohjelma jos vertaan sitä Passattiin jossa tämä tapahtui puolenvuoden välein ja kesti noin 10min.
Siksi vähän kyselen täältä ryhmästä onko muilla samoja ”ongelmia”.
Re: W213 220e diesel, kulutus ei mene nolliin
Kuulostaa normaalilta poltolta. Paljonko niitä kilometrejä tulee "vian" ilmenemisen väillä? Paljon ajetuissa autoissa polton väli on muutamia satoja kilometrejä ja uusissa toista tuhatta kilometriä. Jos poltto on päällä kulutus ei mene nollille moottorijarrutuksessa ja keskikulutus nousee polton aikana huomattavasti. Mulla poltto kestää maantievauhdissa noin 20km.
Kyllä sen polton huomaa ajossa auton käytöksestä. Tyhjäkäynti nousee, ulkona käryää ja esimerkiksi takalasinlämmitin menee päälle. Ajossa auto tuntuu herkemmältä liikkumaan kun poltto päällä.
Kai ne korjaamolla näkee milloin poltto suoritettu ja missä kunnossa pönttö on? Jos se vaikka parinsadan kilometrin välein polttaa niin pöntönpesua varailemaan ensiapuna.
Kyllä sen polton huomaa ajossa auton käytöksestä. Tyhjäkäynti nousee, ulkona käryää ja esimerkiksi takalasinlämmitin menee päälle. Ajossa auto tuntuu herkemmältä liikkumaan kun poltto päällä.
Kai ne korjaamolla näkee milloin poltto suoritettu ja missä kunnossa pönttö on? Jos se vaikka parinsadan kilometrin välein polttaa niin pöntönpesua varailemaan ensiapuna.
w213, w124
-
AnttiOjala
- Sisäänajossa

- Viestit: 9
- Liittynyt: Su 14.12.2025 20:20
Re: W213 220e diesel, kulutus ei mene nolliin
Hei,
pitää pistää nuo kilsat ylös kun tuo kulutus taas normalisoituu niin saa seurattua sitä. Pitää huomenna käydä ajelesssa vähän pitempi matka niin katton loppuuko se.
Kiitos vinkistä se voi kyllä olla tuo poltto juttu. Laitan kommenttia huomenna onko loppunut yms..
Antti
pitää pistää nuo kilsat ylös kun tuo kulutus taas normalisoituu niin saa seurattua sitä. Pitää huomenna käydä ajelesssa vähän pitempi matka niin katton loppuuko se.
Kiitos vinkistä se voi kyllä olla tuo poltto juttu. Laitan kommenttia huomenna onko loppunut yms..
Antti
Re: W213 220e diesel, kulutus ei mene nolliin
Tutun mersuun tehtiin Veholla kysymättä normi huollon yhteydessä moottoriin päivitys, joka lisäsi polttokertojen määrää. Itse kielsin tekemästä vastaavaa päivitystä, koska kaikki toimii omassa autossa hyvin. Liekö hyvä vai huono asia tuo polttokertojen määrää lisäävä päivitys.
-
AnttiOjala
- Sisäänajossa

- Viestit: 9
- Liittynyt: Su 14.12.2025 20:20
Re: W213 220e diesel, kulutus ei mene nolliin
Päivitystä ongelmaan. Aamulla lähdin töihin niin ensimmäiset pari kilometriä toimi ihan normaalisti, mutta sitten taas kulutus ei mennyt nolliin. Kävin ajamassa maantiellä noin 40min ja kolmekymmentä kilometriä ja ongelma jatkuu. Eli jos tuo on kyse DPF poltosta niin luulisi tuossa ajassa sen jo loppuvan.
- Väsynyt Mies
- Vakiokalustoa

- Viestit: 154
- Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
- Paikkakunta: Kotka
Re: W213 220e diesel, kulutus ei mene nolliin
Paitsi, jos se DPF on niin tukkeessa, että poltto ei enää auta. Toinen vaihtoehto on, että se poltto keskeytyy ja sen takia se yrittää sitä uudestaan niin tiheään. 40 min ajoa ei välttämättä riitä siihen, että poltto menee läpi, jos DPF on reilusti nokinen.AnttiOjala kirjoitti: ↑Ma 15.12.2025 07:30 Päivitystä ongelmaan. Aamulla lähdin töihin niin ensimmäiset pari kilometriä toimi ihan normaalisti, mutta sitten taas kulutus ei mennyt nolliin. Kävin ajamassa maantiellä noin 40min ja kolmekymmentä kilometriä ja ongelma jatkuu. Eli jos tuo on kyse DPF poltosta niin luulisi tuossa ajassa sen jo loppuvan.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
-
AnttiOjala
- Sisäänajossa

- Viestit: 9
- Liittynyt: Su 14.12.2025 20:20
Re: W213 220e diesel, kulutus ei mene nolliin
Soittelin paikalliseen DPF- pesupaikkaa niin ihmetteli myös "vian kuvausta" ja meinasi vielä että 150tkm on aika vähän Mersulle, että tuo DPF menisi tukkoon, mutta käyn töiden jälkeen mittauttamassa siellä paine eroa niin tietää kuinka tukossa se on. Ja ei se varmaan hukkaan mene jos se varoiksi putsataanVäsynyt Mies kirjoitti: ↑Ma 15.12.2025 10:06Paitsi, jos se DPF on niin tukkeessa, että poltto ei enää auta. Toinen vaihtoehto on, että se poltto keskeytyy ja sen takia se yrittää sitä uudestaan niin tiheään. 40 min ajoa ei välttämättä riitä siihen, että poltto menee läpi, jos DPF on reilusti nokinen.AnttiOjala kirjoitti: ↑Ma 15.12.2025 07:30 Päivitystä ongelmaan. Aamulla lähdin töihin niin ensimmäiset pari kilometriä toimi ihan normaalisti, mutta sitten taas kulutus ei mennyt nolliin. Kävin ajamassa maantiellä noin 40min ja kolmekymmentä kilometriä ja ongelma jatkuu. Eli jos tuo on kyse DPF poltosta niin luulisi tuossa ajassa sen jo loppuvan.
Re: W213 220e diesel, kulutus ei mene nolliin
Olet saanut "surullisenkuuluisan" päästöpäivityksen missä hyvä ja toimiva auto pilataan lisäämällä EGR kierrätystä rajusti ja polttojen määrä melkein tuplattu.
Se on sitä premium merkin iloa.
Se on sitä premium merkin iloa.
-
AnttiOjala
- Sisäänajossa

- Viestit: 9
- Liittynyt: Su 14.12.2025 20:20
Re: W213 220e diesel, kulutus ei mene nolliin
Hei,
onko tästä jotain lisätietoja? Kiinnostaa kovasti, jos siihen tulis jotain factaa niin pysyin "insinööri" aivot kassa, eikä tarvitsisi kokoajan miettiä missä vika on.
Re: W213 220e diesel, kulutus ei mene nolliin
Mitähän faktaa on hakusessa?
Jokusta softaa tutkinut missä on lisätty kierrätystä ja polttoja tulee melkein tuplat päivityksen jälkeen.
Foorumilta löytynee jokunen ketju dieselin päästöpäivityksistä jos jaksaa etsiä.
Jokusta softaa tutkinut missä on lisätty kierrätystä ja polttoja tulee melkein tuplat päivityksen jälkeen.
Foorumilta löytynee jokunen ketju dieselin päästöpäivityksistä jos jaksaa etsiä.
-
AnttiOjala
- Sisäänajossa

- Viestit: 9
- Liittynyt: Su 14.12.2025 20:20
Re: W213 220e diesel, kulutus ei mene nolliin
Kiitokset vinkistä, käyn etsimässä foorumilta
Jos olet tuota tutkinut ja todennut asian olevan noin niin riittää minulle.
-
Huttiainen
- Mersumies

- Viestit: 698
- Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
Re: W213 220e diesel, kulutus ei mene nolliin
Lyhyt matka on kyllä myrkkyä mersun DPF:lle. ja ei se 150tkm tai edes 300 tkm ole mikään matka sille suodattimelle. Mutta se edellyttää että poltot tapahtuu ajallaan. Ei sillä tukkeutuneena montaa tuhatta tarvi ajaa, kun ei enää omin voimin poltto toimi (Starilla voi pakko polttaa).
Kylmänä jos toimii oikein auto, niin polttohan lähtee päälle vasta kun edellytykset on saavutettu, moottorinlämpö (onko termari kunnossa?) ja muut joita nyt en sen enempää osaa kertoa. Pakokaasut nyt ainakin pitäisi olla tarpeeksi lämpimät varmaan, että pönttö lämpiää.
Tässä ketjussa on ainakin jotain vastaavaa asiaa päivityksestä:
viewtopic.php?t=202258
Kylmänä jos toimii oikein auto, niin polttohan lähtee päälle vasta kun edellytykset on saavutettu, moottorinlämpö (onko termari kunnossa?) ja muut joita nyt en sen enempää osaa kertoa. Pakokaasut nyt ainakin pitäisi olla tarpeeksi lämpimät varmaan, että pönttö lämpiää.
Tässä ketjussa on ainakin jotain vastaavaa asiaa päivityksestä:
viewtopic.php?t=202258
Melkoisen keksinnöt on VAGgilaiset tehneet jos poltto tapahtuu puolen vuoden välein. Kyllä mersu polttanee jotain 500-1500 km välein aina.AnttiOjala kirjoitti: ↑Su 14.12.2025 22:07 Yllätävän kauan tuo ”vika” on päällä jos se on PDF potti-ohjelma jos vertaan sitä Passattiin jossa tämä tapahtui puolenvuoden välein ja kesti noin 10min.
2007 R 320cdi
Re: W213 220e diesel, kulutus ei mene nolliin
Tähän jatkona, onhan se myös varmistettu ettei autossa ole mitään piilevää vikaa jonka takia se DPF vaikka nokeentuukin liian nopeasti? Millon on esim. moottorin ilmansuodatin uusittu? Eihän keinuvipuakselien laakerit ole loppu jolloin ploplottaa tyhjäkäynnillä?Huttiainen kirjoitti: ↑Ma 15.12.2025 12:42 Lyhyt matka on kyllä myrkkyä mersun DPF:lle. ja ei se 150tkm tai edes 300 tkm ole mikään matka sille suodattimelle. Mutta se edellyttää että poltot tapahtuu ajallaan. Ei sillä tukkeutuneena montaa tuhatta tarvi ajaa, kun ei enää omin voimin poltto toimi (Starilla voi pakko polttaa).
Kylmänä jos toimii oikein auto, niin polttohan lähtee päälle vasta kun edellytykset on saavutettu, moottorinlämpö (onko termari kunnossa?) ja muut joita nyt en sen enempää osaa kertoa. Pakokaasut nyt ainakin pitäisi olla tarpeeksi lämpimät varmaan, että pönttö lämpiää.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti
)
W206 C300e -22
(Seat Ibiza 1.0tsi -20)
ex: S203 C320 4Matic -04, S205 C250d -14, CL203 C200 Kompressor -02, W163 ML270 CDI -02, W124 250D -88, W202 C180 -99, W124 E420 -94 (Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
W206 C300e -22
(Seat Ibiza 1.0tsi -20)
ex: S203 C320 4Matic -04, S205 C250d -14, CL203 C200 Kompressor -02, W163 ML270 CDI -02, W124 250D -88, W202 C180 -99, W124 E420 -94 (Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
-
AnttiOjala
- Sisäänajossa

- Viestit: 9
- Liittynyt: Su 14.12.2025 20:20
Re: W213 220e diesel, kulutus ei mene nolliin
Nippe kirjoitti: ↑Ma 15.12.2025 14:01Tähän jatkona, onhan se myös varmistettu ettei autossa ole mitään piilevää vikaa jonka takia se DPF vaikka nokeentuukin liian nopeasti? Millon on esim. moottorin ilmansuodatin uusittu? Eihän keinuvipuakselien laakerit ole loppu jolloin ploplottaa tyhjäkäynnillä?Huttiainen kirjoitti: ↑Ma 15.12.2025 12:42 Lyhyt matka on kyllä myrkkyä mersun DPF:lle. ja ei se 150tkm tai edes 300 tkm ole mikään matka sille suodattimelle. Mutta se edellyttää että poltot tapahtuu ajallaan. Ei sillä tukkeutuneena montaa tuhatta tarvi ajaa, kun ei enää omin voimin poltto toimi (Starilla voi pakko polttaa).
Kylmänä jos toimii oikein auto, niin polttohan lähtee päälle vasta kun edellytykset on saavutettu, moottorinlämpö (onko termari kunnossa?) ja muut joita nyt en sen enempää osaa kertoa. Pakokaasut nyt ainakin pitäisi olla tarpeeksi lämpimät varmaan, että pönttö lämpiää.
Huollettu ajaan ja ohjeen mukaan. Mitään sivuääniä ei kuulu tyhjäkäynnillä. Kilsoja 150tkm.


