W124 narinanivelen vaihto

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Arska55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

W124 narinanivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja Arska55 »

Hei!

Surullisen kuuluisa narinahela on tiensä päässä vänkärin puolella oikealla.

Auto on W124 turbodiesel, johon on erään aikaisemman omistajan toimesta vaihdettu W210 turbodieselistä perä, navat ja vetarit.

Kysymykseni kuuluukin, onko narinahela sama W210 / W124:sen navassa? Tämä tulisi tietää, jotta saisi tilattua oikean varaosan.

Miten näin vaihtoa ajatellen: Onko järkeä ruveta itse tappelemaan vai suosiolla korjaamolle rassattavaksi? Itse on toki tähän asti tullut kaikki tehtyä :)
-W124 300DT -91
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Re: W124 narinanivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sama osa. Tiukka se on irrottaa, mutta jos on työkalut, osaamista ja sinnikkyyttä. niin vaihtuu omin neuvoin. Korjaamolla max puoli tuntia.
wiimax.fi
AK47
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Taas puuttuu paikkakunta.

Itse on monesti saanut apua puolituntemattomiltakin. Siksipä voisi autella itsekkin.

Löytyy esimerkiksi narinanvaihtotyökalu Vantaalta.

Tietysti tässä on se että ihan kaikentasoiselle remontinkorjaajille ei enää lainata kun on sekin nähty että työkalut tulee takaisin murjottuna mutkalla ja paskaisina ja rikkinäisinä. Jos tapana on palauttaa työkalu puhtaampana öljyttynä ja käytössä on ollut voimassa oleva maalaisjärkikortti niin mikäs siinä.

Narinaan olen itse laittanut aina niinkuion muihinkin rasvattuihin niveliin oman lisä rasvauksen eli suojakumi pois ja kunnolla rasvaa ja suojakumi takas. Antaa hyvän mielen jos nyt ei kestoikää merkittävästi jatkaisikkaan.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Lisätään vielä, että tuolla facebookin palstoilla kun kyselee näitä, niin siellä on tietäjiä joiden mukaan hela vaihtuu helpolla kun vaan hakee kierretankoa pätkän ja pari prikkaa ja jotain ja vetää niillä helan pois. Siis että helppo on ja vähän takki auki että etkö tollo tuota tajua onhan näitä vaihdettu...

Niinhän se menee, ellei ole aiheesta minkäänlaista kokemusta.

Ulosvetäjän voi kyllä tehdä itse kierretangosta, mutta harvoin sillä noin vain saa narinahelaa irti. Itse tein kierretangosta vetäjän niin, että jätin koko metrin mittaisen kierretangon sellaisekseen, sillä saa tiukassakin olevan irti kun kiristää mitä tohtii, lämmittää helan silmukkaa ja sopivalla moskalla hakkaa ei-ihan-kevyesti-eikä-vähän tangon päähän aina välillä kiristäen vetoa.
wiimax.fi
Arska55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Facebookista nyt on vähän vaikea saada aina asiallisia vastauksia. Lähinnähän nuissa ryhmissä puidaan nuita uudempikorisien Mersujen probleemia. Ja niitähän niissä riittää :) Vanhempi kalusto jää vähän taka-alalle. Tuota kierretankoa mietin itsekkin, että se on varmasti ihan kelpo menetelmä yhdessä lämmityksen kanssa. Eiköhän se narinanivel sieltä kohtuudella vaihdu :clap:
-W124 300DT -91
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

jaksaako tällä rahalla ite värkkäillä :D

https://www.motointegrator.fi/tuotteet/ ... i4QAvD_BwE
lapmiro
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja lapmiro »

dealer kirjoitti: Su 15.02.2026 11:53 Korjaamolla max puoli tuntia.
Haluaisin nähdä tämän max puoli tuntia. Maksimi viittaa vielä siihen että helposti tehtävissä alle siihen. Viime kesänä vaihdon yhden narinahelan ja meni siinä noin kaksi tuntia, vaikka väitän että löytyy lähes korjaamotasoiset vehkeet.

Auto pukille, alatukivarren muovi irti, kallistuksenvakaaja ja iskari irti, alatukivarren pultit löysälle ja jumalan sormella alatukivarsi sekä jousi pois. Sitten päästään vaihtamaan vasta itse hela.

Aika monesti tuohon ensimmäisiin vaiheisiin menee tuo puoli tuntia jos vielä vaunusta joutuu työkalut ottamaan eikä kukaan niitä ole ojentamassa.

Ja ei muuten tosissaan vaihdu muutamalla prikalla ja pätkällä kierretankoa. Melko tarkka on se koko niille vetimille.

Tai ehkä minä olen vaan hidas.
W124 harrastaja Ylä-Savosta

1990 300CE, 1991 200D, 1993 E250TD
Arska55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Kyllähän nuissa alustan osia uusiessa tuppaa yleensä aikaa menemään.
-W124 300DT -91
AK47
Mersumies
Mersumies

lapmiro kirjoitti: Su 15.02.2026 13:14
Haluaisin nähdä tämän max puoli tuntia. Maksimi viittaa vielä siihen että helposti tehtävissä alle siihen. Viime kesänä vaihdon yhden narinahelan ja meni siinä noin kaksi tuntia, vaikka väitän että löytyy lähes korjaamotasoiset vehkeet.

Auto pukille, alatukivarren muovi irti, kallistuksenvakaaja ja iskari irti, alatukivarren pultit löysälle ja jumalan sormella alatukivarsi sekä jousi pois. Sitten päästään vaihtamaan vasta itse hela.

Aika monesti tuohon ensimmäisiin vaiheisiin menee tuo puoli tuntia jos vielä vaunusta joutuu työkalut ottamaan eikä kukaan niitä ole ojentamassa.

Ja ei muuten tosissaan vaihdu muutamalla prikalla ja pätkällä kierretankoa. Melko tarkka on se koko niille vetimille.

Helposti uskon että ammattilainen vaihtaa w124 narinan 30 minuutissa.

Korjaamolla joka mersusuuntautunut on näitä jatkuvasti vaihdettavana ja korjaamolla on se nosturi ja vehkeet ja mikä tärkeintä ei tarvitse ETSIÄ työkaluja jos on oikea korjaamo eikä mikään harratepaja. Siitäpä se puoli tuntia sitten tulee kun mikään ei vastusta, ei tilat, vehkeet eikä ammattitaito ja työkalut löytyy heti. Eikä jarrukilpeä tarvitse edes raiskata.

Kyllähän joskus ammattilaisellekkin tulee vastaan SE narinahela joka ruostumalla hitsautunut niin tiukkaan että joutuu lämmittämään, rälläköimään, vääntämään ja sammuttamaan palavan alustamassan ja pesemään naaman kesken homman kun loskapaskaa tuli niskaan iso hatullinen kaaresta yms.

Harrastajan ei toki ole pakko vaihtaa 30 minuutissa. Eiköhän se vaan ole tiedoksi ettei homma ole mitenkään mahdoton kunnon vehkeillä nopeastikkin.

Itse vaihtelin lattialla w220 takatolpan ja ohjeaika 1.3h. Muuten meni hyvin mutta puolessa välissä piti tilata kaveri puolen tunnin päästä tuomaan lisätunkki toiselle puolelle autoa kun kallistuksenvakaaja esti väkisellä vanhan tolpan mahtumasta pois... 3h siihen sitten meni kun ei ollut nosturia ja vehkeitä. Narina vaihtuikin siihen käytettyyn tolppaan jo etukäteen pöydällä muutamassa minuutissa kun rauhallisesti kiintoavaimilla lenkkipäällä vaihtokalua pyöritteli. Itse narinan poisto ja asennus ei vie pitkään jos sen tekee konevoimalla/räikällä (mahtuu tekemään).

Narinan vaihtohan on oikeinkin hyvä DIY homma. Kunhan varoo sitä suojakumia, yhden itse rikkonut...
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

lapmiro kirjoitti: Su 15.02.2026 13:14

Tuskin olet hidas, mutta teet turhan vaikeasti.

Auto nosturille, pyörä pois ja narinahelan pultti irti, nostaa pyöräntuentaa hieman ja laittaa tarvittaessa puupalikan vetarin ja alatukivarren väliin että romut pysyy pois tieltä.
Knipexeillä helasta suojakumit pois, induktiokuumentimella silmukkaan punainen täplä ja lyömällä (siihen on erikoistyökalut olemassa, korjaamolla) tai vetäjällä hela irti, vähän rasvaa silmukkaan ja uusi hela paikalleen, tuenta alas ja pultti + mutteri. Muistaa tarkistaa ettei jarrukilpi ole vääntynyt remontissa kiinni levyyn, pyörä paikalleen, auto alas ja pyöränpulttien kiristys momenttiin.
Noin 20 minuuttia menee ellei mikään vastusta, jos vastustaa niin +10 minuuttia, sitten vähän kauemmin jos pitää leikellä pultti mutta niitä on aika vähän.
wiimax.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Narinahela tosiaan lähtee todella helposti irti ihan kotikonstein sama sitten kuin kauan olisi muhinu paikallaan.

Se sisäpallo enste sit vaikka sillä jenkatankosysteemillä ulos. Pelkkä mutteri toiselle puolen ja sit toisellepuolen iso hylsy tai soipivankokoinen putki mihin narinan sisäosa sopii tulemaan kokonaan pois. Se sisäosa narinasta tulee helposti ulos meinaan narinan ulkokoolin prässäys on heppoinen.

Sit laittaa rautasahanterän siitä aukosta läpi ja kiinnittää rautasahaan uudelleen ja sit sahaa sen ulkokoolin poikki. Sahanterän kun pystyy laittamaan sahakaareen kiinni vaikka niin että terä osoittaa kaareen päin tai 90°sivulle. Suojakumit ja niitten "seekerit" kannattaa ottaa pois ulkokoolista meinaan ne haittaa sahausoperaatiota. Kumit voi tullakin sisäosan mukana pois mutta ne jousiseekerit yleensä jää kiinni ulkokooliin ruosteen alle.

Kun ulkokooli on poikki niin vasaralla napauttaa kooliin syntyneen sahateräraon kiinni eli lyö ulkokoolin näkyvänosan kumpaankin kylkeen enste et rako on kiinni. Irtoaa ruostunu ulkokooli irti alatukivarresta. Lopuksi napauttaa päittäissuuntaan ni tulee se ulkokooli pois :wink:

Useita vaihtanu tälleen.

Ja sama kikka toimii alapalloonkin mutta siinä se pallo täytyy poistaa siten että sahaa sen alapallon alapintaan prässätyn ohuen pellin pois. Rautasaha painuu tuohon kohtaan kuin veitsi sulaan voihin. Sit kopauttaa sen pallon lattialle. Sehän ei ole kiinni tuossa kohtaa enää mitenkään. Sit sahaa koolin poikki samalla systeemillä kuin narinankin ulkokoolin ja vasaralla ja tuurnalla napauttaa alapallon ulkokoolin sahanteräraon kiinni ja päähän lyömällä ulkokooli lattialle :)

Ei tartte kiroilla eikä tuskailla poisottamisien kanssa kummankaan kohdalla :) Ihan normi Bimetalli terä puree oikein hyvin kumpaankin.

Ainiin,, Itte olen nykyisin ostanu jenkatangot, mutterit sekä aluslaatat 10.9 kovuudessa.
mikhali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja mikhali »

Ja jos teettää toisaalla, niin hinta kannattaa sopia etukäteen. Nimittäin itse karautin sellaiseen miinaan narinahelan vaihdattamisessa samalla kun teetin nelipyöräsuuntauksen Airportissa. 380€ vaihtotyö ja OEM hela joka varmaan se sama TRW mitä saa viidellätoista eurolla oli 75 egee. Siinä ei hampaita naurattanut, mutta kaikesta kait jotain oppii.

Timo
AK47
Mersumies
Mersumies

mikhali kirjoitti: Ti 17.02.2026 07:40 Ja jos teettää toisaalla, niin hinta kannattaa sopia etukäteen. Nimittäin itse karautin sellaiseen miinaan narinahelan vaihdattamisessa samalla kun teetin nelipyöräsuuntauksen Airportissa. 380€ vaihtotyö ja OEM hela joka varmaan se sama TRW mitä saa viidellätoista eurolla oli 75 egee. Siinä ei hampaita naurattanut, mutta kaikesta kait jotain oppii.

Timo
Tottahan toki kaikki pitää sopia ja kerrata ja kirjallisenakin pitäisi olla. On aika kova hinta ollut.

TWR ja Lemförder on noin 25-35eur. Febin tms saa 15eur. MB osat alustaan ovat kalliimpia kuin TWR, mutta kestävätkin paremmin. Olipa tehty samassa tehtaassa tai ei. Ihan käytännössä havaittua. Narinoita rälläköin halki jokin aika sitten ihan mielenkiinnosta ja mittoja vertailin kun oli 201,202, 124 210 jne eri numero kuin 220 korisessa. Lemförder oli mitoiltaan varsin sama sisäisesti kuin alkuperäinen w220 hela.
cuuno
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja cuuno »

Noinhan Dealer ne marmorillakin vaihtaa mutta silti tehtaan ohjearvon mukaan laskuttaa muistaakseni 2-2,5h.
Kysynkin että jos oikaisee onko oikeus laskuttaa silti tehdas arvojen mukaan ?
Jarrukilpi saa tuossa kipeää ja jossain vaiheessa aina yleensä pikku hiljaa mätäni.
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Niinhän se menee. En muista miten meillä aikoinaan laskutettiin, joku kiinteä hinta tuolle vaihdolle oli mutta sillä ei kyllä asiakasta ryöstetty.
Etujousen vaihdon muistan olleen 30€ kpl (+osa tietysti) :D
Kun ulkokooli on poikki...
Näitä sahausjuttuja kokeiltiin joskus kunnes opittiin että hela tottelee kyllä voimaa ja oikeita työkaluja. Tuo Jari Ke konsti on oikein hyvä kotiasentajalle. Ulkokoolin katkeamisen hetkeen muuten liittyy sahanterän jumittuminen rakoon ja perusteellisesti :D
wiimax.fi
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Efraim »

cuuno kirjoitti: Ke 18.02.2026 01:24 Jarrukilpi saa tuossa kipeää ja jossain vaiheessa aina yleensä pikku hiljaa mätäni.
Veho teki vaihtotöitä autooni alustaan, jolloin asentaja väänsi jarrukilven mutkalle helpottamaan töitään ja lopuksi yritti muotoilla kilven samaksi, taisi vähän sprayllä tuunata. Maali oli kuitenkin lähtenyt ja työkalun hampaan jäljet reunassa. Reklamoin ja hankkivat mulle uuden jarrukilven tilalle. Onneksi huomasin.
Työn voi tehdä monella tavalla.
Jos ei saa ilman, - ei saa autollakaan. :)
AK47
Mersumies
Mersumies

Efraim kirjoitti: Ke 18.02.2026 11:24
cuuno kirjoitti: Ke 18.02.2026 01:24 Jarrukilpi saa tuossa kipeää ja jossain vaiheessa aina yleensä pikku hiljaa mätäni.
Veho teki vaihtotöitä autooni alustaan, jolloin asentaja väänsi jarrukilven mutkalle helpottamaan töitään ja lopuksi yritti muotoilla kilven samaksi, taisi vähän sprayllä tuunata. Maali oli kuitenkin lähtenyt ja työkalun hampaan jäljet reunassa. Reklamoin ja hankkivat mulle uuden jarrukilven tilalle. Onneksi huomasin.
Työn voi tehdä monella tavalla.
Juuri näin, kai sentään asensivat sen? Olen nänyt vierestä kun asiakkaan autosta väännetään jarrukilpi niin mutkalle kun ylipäätään menee. Asentaja oikein kehu että näin se tehdään. Enpä siellä teettänyt enää mitään sen jälkeen. Omaan enkä muidenkaan autoon en ole kilpeä koskaan väännellyt. Ennemmin käytän enempi aikaa tehdä nätisti.

Punahehku ei kuulu alustan asenustyöhön eikä rautasahanterä - kumpikin vaurioittaa väistämättä alasilmukkaa. Jos kuuluu niin sitten vaihdetaan enempi osia.
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Kannattaa mainita toiveistaan jo ajanvarauksen yhteydessä, niin korjaamo osaa varautua tarvittaessa purkamaan takanurkkaa riittävästi helan vaihtamiseksi. Ainakin pari kertaa taisi meillä katketa Klannin vetäjästä ruuvi kun joku yritti sillä suoriltaan vetää narinahelaa pois.
Helan vaihtaminen ilman lämpöä, iskuja tai sahaa onnistuu varmasti, kun asiakas on valmis maksamaan työstä siihen kuluvan ajan mukaan.
Sama juttu muidenkin alustan osien vaihtamisen osalta.
wiimax.fi
AK47
Mersumies
Mersumies

dealer kirjoitti: Ke 18.02.2026 17:05 Kannattaa mainita toiveistaan jo ajanvarauksen yhteydessä, niin korjaamo osaa varautua tarvittaessa purkamaan takanurkkaa riittävästi helan vaihtamiseksi. Ainakin pari kertaa taisi meillä katketa Klannin vetäjästä ruuvi kun joku yritti sillä suoriltaan vetää narinahelaa pois.
Helan vaihtaminen ilman lämpöä, iskuja tai sahaa onnistuu varmasti, kun asiakas on valmis maksamaan työstä siihen kuluvan ajan mukaan.
Sama juttu muidenkin alustan osien vaihtamisen osalta.
Jos käytetään muuta kun käsiavaimia (iskevää pulttimyllyä) niin se klanin työkalu voi juuri ruuvista katketa, se kun on karkaistu pikkuisen. Jos käsiavaimilla katkeaa niin siinä on kyllä siinä pamauksessa rystyset verillä ja syöty miehen annokset kaurapuuroa.

Lämpöä voi tietenkin käyttää siihen asti millä teräksen lujuus ei ala laskea. Noin 200-250 astetta turvallinen ja silläkin jo saa 40mm helassa halkaisijan muuttumaan noin 0.1mm (0.000012 x mitta x delta t). Punahehkussa myötölujuus mitätön ja kappale muuttaa pysyvästi muotoaan/mittojaan. Mutta kun itse ajan niillä mitä korjaan niin en lämmittele liikoja enkä päästä rautasahaa tai rälläkän katkaisulaikkaa tekemään jälkiä mistä sitten voisi murtua poikki koko kohta.

Itse tykkään ruiskia harrastelijana irroitusöljyä hyvissä ajoin ja jos pallonivelten kartio kyseessä niin kiristän kohtuullisesti ja odottelen minuutin ja kiristän vähän lisää ja odotan toisen minuutin. Sieltä ne on irronneet. Ensimmäisen bilteman palloniveltyökalusarjan kaikki kolme runkoa kiristin poikki kun en odotellut - väänsin vain, helposti napsahtivat poikki vaikka olenkin mikkihiirikokoa, sanoisin että olivat viallisia. Sitten sain vinkin odottelusta.

Olen nähnyt etutukivarren pallonivelen vaihtotyökalun joka oli mennyt c puristimen osalta reilusti mutkalle. Vaati prässissä 30 tonnia puristusta että taipui takaisin. Eli ei se voima aina auta jos pelkästään sitä käytetään :shock:

Tässä topikissa on nyt niin monta konstia esitetty että jokaiselle on varmasti mieluisa tapa tehdä homma esitetty.
cuuno
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja cuuno »

Efraim...
Todennäköisesti katkaisivat sen sinun uudenkin jarrukilven että saivat paikoilleen.
Vai purkivat koko kulman ja tekivät vaihdon oikein :wink:
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

AK47 kirjoitti:Jos käytetään muuta kun käsiavaimia (iskevää pulttimyllyä) niin se klanin työkalu voi juuri ruuvista katketa, se kun on karkaistu pikkuisen. Jos käsiavaimilla katkeaa niin siinä on kyllä siinä pamauksessa rystyset verillä ja syöty miehen annokset kaurapuuroa.
Silloisen työpaikan asentajat eivät olleet enää pitkään aikaan olleet amistason tekijöitä, osattiin aika hyvin käyttää sekä tätä että mm. jousipuristintyökalua käsiavaimilla vääntäen, eikä silti olleet jatkuvasti rystyset verillä. Voidaan kyllä sanoa, että siinä osaaminen ei ollut riittävää, kun ei ymmärretty olla hajottamatta työkalua, olisi pitänyt tehdä jotain muuta kun kiristää aina vaan enemmän ja enemmän.

Ainut tilanne erilaisten ulosvetotyökalujen kanssa jossa käytettiin aina pulttikonetta oli 211 alapallon irrotus tällaisella puristimella, joku halpakaupan setti kesti loputtomiin vääntymättä vaikka sitä käytettiin paljon ja alapallotkaan ei irronneet helpolla. Tosin jossain vaiheessa taisi samassa sarjassa oleva holkki joka sopi vakaajan nupin vaihtoon mennä niin huonoon kuntoon että tuli uusi setti tilalle, kun ei siihen osia erikseen saanut. Tai en tiedä olisiko saanut mutta kun koko sarjan hinta on kympeissä, enintään satasessa, niin into etsiä aika vähäinen.

Se omaan autoon vaihdettu hela koetaan olleen tosi tiukassa ja voidaan taputella itseä rintaan että eipä olisi monelta onnistunut.
Totuus on se että ammattilainen ei olisi havainnut kyseisessä vaihdossa minkäänlaista ongelmaa tai poikkeavaa vaan naps ja kops ja seuraava auto työn alle.
Itse tykkään ruiskia harrastelijana irroitusöljyä hyvissä ajoin
Tämä olisi hyvä asia monessa kohtaa.
Korjaamollakin kun asiakkaan auto oli huollossa ja havaittiin korjaustarpeita joille varattiin uutta aikaa tuli laitettua KC Kapillaaria (edelleen irrotusöljyjen parhaimmistoa) niihin alustan pultteihin / muttereihin / liitoksiin joita tiesi jonkun joutuvan aukomaan viikon parin kuluttua.
Yksi tyypillinen kohde oli myös M271 (varmaan joitain muitakin moottoreita mutta näitä jäi mieleen) sytytystulppien vaihto; ne saattoivat olla niin tiukassa että oli katkeamisen riski. Silloin laitettiin tulpille irrotusöljyä ja sovittiin uusi aika tulppien vaihdolle ja aina ne sitten sai vaihdettua helpommin. Tämä oli parempi vaihtoehto kuin kuluttaa aikaa irrottamiseen ja pikku riski katkeamisesta päällä.
wiimax.fi
Arska55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Ei muuta kuin kymppikilon moska ja muutama teuvo teräväinen :clap: Lähitkö muuten pikkusen makiasti kun sopivalla putkella täräytti viestin perille :wave: Tartte paljon ulkokooleja ruveta sahaileen :mrgreen:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Arska55, Pe 20.02.2026 01:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-W124 300DT -91
AK47
Mersumies
Mersumies

dealer kirjoitti: To 19.02.2026 07:05
AK47 kirjoitti: Ainut tilanne erilaisten ulosvetotyökalujen kanssa jossa käytettiin aina pulttikonetta oli 211 alapallon irrotus tällaisella puristimella, joku halpakaupan setti kesti loputtomiin vääntymättä vaikka sitä käytettiin paljon ja alapallotkaan ei irronneet helpolla. Tosin jossain vaiheessa taisi samassa sarjassa oleva holkki joka sopi vakaajan nupin vaihtoon mennä niin huonoon kuntoon että tuli uusi setti tilalle, kun ei siihen osia erikseen saanut. Tai en tiedä olisiko saanut mutta kun koko sarjan hinta on kympeissä, enintään satasessa, niin into etsiä aika vähäinen.
Juuri tuo työkalu kestää sen 30 tonnia ja sitten antaa periksi :thumbup:

Tosin siinä on mahdollisuus saada holkki kantamaan irroitettavan osan kaulukseen jos ei tarkkaan katso ja siinähän se on varmaan ollut pitkän jatkovarren tarve ja vääntyminen tai sitten ollut oikeasti tiukassa. Samapa tuo työkalu korjattu ennen käyttöä, käytetty oman pallonivelen vaihtoon ja palautettu puhtaana kuten lainavehkeille pitääkin tehdä.
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Efraim »

cuuno kirjoitti: To 19.02.2026 03:29 Efraim...
Todennäköisesti katkaisivat sen sinun uudenkin jarrukilven että saivat paikoilleen.
Vai purkivat koko kulman ja tekivät vaihdon oikein :wink:
:thumbup: Tarkka havainto.
Vuosien jälkeen etu- ja takapään rempat menivät suloisesti sekaisin. Tarkemmin muistellen kyseessä oli etualapallonivelen vaihto, jota yrittivät tehdä. Jokatapauksessa kilpi oli mutkalla, ja mulla kädessä uusi jarrukilpi, jonka vaihdoi itse myöhemmin jarrurempan yhteydessä. Narinanivelet vaihtuivat itsetekemällä ulosvetäjällä ilman kilven muotoilua.
Jos ei saa ilman, - ei saa autollakaan. :)
Vastaa Viestiin