W140 keskuslukko ja muut alipainevehkeet lopetti toiminnan.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
miikka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ti 11.05.2004 20:38
Paikkakunta: Helsinki

W140 keskuslukko ja muut alipainevehkeet lopetti toiminnan.

Viesti Kirjoittaja miikka »

Osaisiko kukaan neuvoa mistä kannattaisi vikaa lähteä etsimään? Kun auton käynnistää kuuluu kojetaulun alta tai jostain sieltä suunnalta hetken ulinaa ja sitten naps ääni. Ei tosiaan toimi keskuslukko, kuljettajan tuolin ristiselän tuki eikä seiso tikut takakulmissa enää kun panee pakin päälle. Auto oli kesäkuussa kolarissa peuran kanssa ja ääni alkoi kuulua sen jälkeen. Vehkeet tosin toimi vielä kuukauden päivät sen jälkeen, mutta normaalia hitaammin. Vasen lamppu sai kyllä kovan tällin ja sinnehän tulee kanssa niitä ilmaletkuja. Onkohan tärähdys irroittanut jonkun letkun jostakin tai rikkonut jonkun painekytkimen. Kun tietäis mistä lähteä etsimään. Vakuutus kyllä hoisi muut korjaukset, mutta ei tälläisiä vikoja ymmärretä tai haluta korjata vaikka sanoin korjaamolla asiasta. Ja sitten vielä se eläin parka...
S500L W140

EX 300SE W140 x 2
EX 260E W124
EX 300E W124
EX 280CE W123 x 2
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: W140 keskuslukko ja muut alipainevehkeet lopetti toiminn

Viesti Kirjoittaja markku »

Bili A. kirjoitti:Osaisiko kukaan neuvoa mistä kannattaisi vikaa lähteä etsimään? Kun auton käynnistää kuuluu kojetaulun alta tai jostain sieltä suunnalta hetken ulinaa ja sitten naps ääni.
Ulinan pitäisi kuulua takapenkin alta vänkärin puolelta, jossa pumppu on. Veikkaisin ilmavuotoa, koska ilmeisesti pumppu vuodon havaitessaan panee pillit pussiin ennenkuin lämpiää liikaa.

Pumpulta lähtee paali letkuja eri alipainetta vaativiin paikkoihin. Helpoin homma on kokella selvittää letku kerrallaan minä valskaa ( imua/puhallusta )ja seurata ko. letkun reittiä, pneumatiikkakuvia minulla ei valitettavasti ole.

Toinen tapa on irroittaa liitännät letku kerrallaan ja tulpata lähtö. Kun homma rupeaa pelittämään on syyllinen löytynyt -> toimimaton laite.
S320L -97
Avatar
miikka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ti 11.05.2004 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja miikka »

Kiitos Markku neuvoista! Tänään aloin sen verran tutkimaan asiaa että nostin takapenkin pois, mutta ei sieltä kuulu mitään ylimääräistä. Täytyy vissiin seuraavaksi purkaa kojetaulun puolelta. Vasen ovipaneeli on ollut myös irti mutta sielläkin tuntuu olevan kaikki kunnossa. Kuinkahan se ratin alapuolella oleva paneeli irroitetaan? Mulla on ollu valokatkaisin irti ja siellä alla oli jemmassa parit ruuvit kuten myös ratin etäisyyden säätönapin takana mutta ei se alapaneeli vielä hievahtanutkaan. Toinen kysymys askarruttaa että kuinkahan oikean puoleisten suuttimien ilmasäätörullien valopoltin vaihdetaan? Sinne kuin ei kertakaikkiaan tunnu pääsevän mitenkään käsiksi. Muut polttimot olen saanut vaihdettua ja käy pimeässä silmään kuin kaksi säädinrullaa on pimeänä. Kiitos kaikille tietäjille ja muuten kiinnostuneille. :D
S500L W140

EX 300SE W140 x 2
EX 260E W124
EX 300E W124
EX 280CE W123 x 2
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Pneumatiikkaa

Viesti Kirjoittaja markku »

Bili A. kirjoitti:Tänään aloin sen verran tutkimaan asiaa että nostin takapenkin pois, mutta ei sieltä kuulu mitään ylimääräistä. Täytyy vissiin seuraavaksi purkaa kojetaulun puolelta. Kuinkahan se ratin alapuolella oleva paneeli irroitetaan? Toinen kysymys askarruttaa että kuinkahan oikean puoleisten suuttimien ilmasäätörullien valopoltin vaihdetaan? Sinne kuin ei kertakaikkiaan tunnu pääsevän mitenkään käsiksi.
Kokeile irroittaa pumpun sulake, josko sen jälkeen hetkeksi hörähtäisi jotta vuodon saa paikallistettua, sähkökuvat täällä:
http://www.autolib.diakom.ru:8001/CAR/M ... 0DIAGRAMS/

Pumpullakin voi olla jo yksinkertaisesti käyttötunnit täynnä. Pumppu sijaitsee vänkärin puolella olevassa poterossa vaahtomuoviin käärittynä. Lamppujen korkeudensäädön alipaine otetaan käsittääkseni moottorista, ei tästä pumpusta.

Miksi irroitat alapaneelin? Näin sen irroituksen kerran enkä siihen itse rupeaisi:
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=11438

Ilmasäätörullien lamppujen vaihdosta löytyy tietoa:
http://www.mercedesshop.com/shopforum/s ... p3?t=99178
S320L -97
Avatar
miikka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ti 11.05.2004 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja miikka »

Ajattelin tällä viikolla alkaa tutkimaan asiaa syvällisemmin. Kun mulla oli se takapenkki irti totesin että pumppu toimii moitteettomasti. Kun jonkun letkun irroitti alkoi kuulumaan asiaankuuluvaa suhinaa. Noin 5sek. kestävä ujellus käynnistyksen jälkeen kuuluu mielestäni juuri jostain tämän ratin alapuolella olevan paneelin suojista, siksi ajattelin irroittaa ja kurkistaa sinne. Lamppujen korkeussäätö ottaa tosiaan ilman moottorista sillä se toimii moitteettomasti. Oliko noissa joissain linkeissä ruuvien piilopaikat näytetty? Uskon että kun sen paneelin kerran irroittaa seuraavalla kerralla se on jo helppoa. Näin kävi ainakin oven paneelin kanssa kun vaihdoin naksuvan oven rajoittimen. Suurin hankaluus on juuri kun ei tiedä mihin ruuvit on jemmattu ja pitäis saada osat irti ehjinä... Kiitoksia vielä. :D
S500L W140

EX 300SE W140 x 2
EX 260E W124
EX 300E W124
EX 280CE W123 x 2
Avatar
miikka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ti 11.05.2004 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja miikka »

Ennätin hieman tutkimaan ongelmaa tänään ja ujellus kuuluukin kuljettajan penkin ilmanpainesysteemistä eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa ettei muut vehkeet toimi. Tutkin alipainepumppua myös tarkemmin ja havaitsin että vain kahdesta kohdasta kuuluu suhinaa kun irroittaa letkun ja toinen letku menee juuri kuskin penkkiin. Toisaalta penkissä oleva ristiselän tuki ei toimi enää kunnolla sekään. Ehkä se ei saa riittävällä voimalla alipainetta ja ujelluskin kuuluu siksi. Mahtaakohan muut suuttimet olla tarkoituksella "pimeänä" ja aktivoitua kun painetta tarvitseva laite kytketään päälle? Kertoisiko joku ystävällinen joka tuntee kyseisen laitteen sielunelämää? Luulisi tosin että keskuslukolle menisi paine kaiken aikaa. Mahtaneeko olla koko pumppu paskana? Millähän sen saisi testattua? Perkele näitä vehkeitä kun on niin mutkikkaita! :evil: Ja tietenkin tommonen pumppu maksaa miljoonan!
S500L W140

EX 300SE W140 x 2
EX 260E W124
EX 300E W124
EX 280CE W123 x 2
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Alipainepumppu

Viesti Kirjoittaja markku »

Bili A. kirjoitti:Ennätin hieman tutkimaan ongelmaa tänään ja ujellus kuuluukin kuljettajan penkin ilmanpainesysteemistä eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa ettei muut vehkeet toimi. Mahtaneeko olla koko pumppu paskana? Millähän sen saisi testattua? Perkele näitä vehkeitä kun on niin mutkikkaita! Ja tietenkin tommonen pumppu maksaa miljoonan!
Pyöriikö pumppu lainkaan? Tulppaa kuskin penkkiin menevä letku ja kokeile toimiiko. Jos rupesi toimimaan, niin sitten seuraamaan ko. letkun reittiä, voi olla poikki/hankautunut esim. penkin alta. Kysäisepä Rollelta kustannusarviota jos et jaksa itse taistella.
S320L -97
Avatar
miikka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ti 11.05.2004 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja miikka »

Jep ,tulppasin sen kuskille menevän letkun muttei muuttanut mitään. Ei se alipaine tunnu mielestäni hirveän voimakkaalta, tiedä sitten kuinka voimakas sen kuuluisi olla. Onko toi pumppu ässässä omanlainen vai kävisiköhän siihen jonkun muun mallin pumppu? Meinaan vaan että mahtaa olla hintaeroa vaikka olisi presiis samanlainen toisessa mallissa. Ei viittis mennä uuttakaan ostamaan kun ei sitten tiedä lähteekö pelittämään silläkään.
S500L W140

EX 300SE W140 x 2
EX 260E W124
EX 300E W124
EX 280CE W123 x 2
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Alipainepumppu

Viesti Kirjoittaja markku »

Bili A. kirjoitti:Onko toi pumppu ässässä omanlainen vai kävisiköhän siihen jonkun muun mallin pumppu? Ei viittis mennä uuttakaan ostamaan kun ei sitten tiedä lähteekö pelittämään silläkään.
Vilkaisehan tätä:

http://www.mbnz.org/forums/forums/threa ... =30&fid=13

Jenkkilästä pumppu USD 325 + kulut, kotimaasta en ( onneksi ) tiedä.

Lisäys: Threadissa on sekoilua myös imuovien pumpun kanssa joka on eri juttu ja sijaitsee takakontissa kuskin puolella, mutta takapenkin alla olevaa vakiovarustealipainepumppua koskevat kommentit ovat asiaa.
Viimeksi muokannut markku, To 09.09.2004 07:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S320L -97
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Keskuslukituksen alipainepumppu

Viesti Kirjoittaja mc »

Minulta meni Cee-sarjasta muutama vuosi takaperin keskuslukituksen alipainepumppu, ihan yht' äkistään, ei varoitellut.

Keskuslukitus ei toiminut eikä lähtenyt auto käyntiin, kun iski samalla ajoneston päälle. Eipä tullut silloin mieleen että kyseinen pumppuhan se,, mikään korjaamo meidän kaupungissa ei osannut arvella syytä, sanoivat vain että parempi kun viet Veholle, no, silloin ei auttanut muu kuin hinata auto Veholle, nyt ollaan taas pikkuisen viisaampia, koettelemukset kouluttaa.

Silloin pumpun tarkastus / mittaus tehtiin Veholla 356 markkaa, todettiin kuolleeksi :D :arrow: Laittoivat uuden pumpun ja laskun loppusumma oli 3500 markkaa, mutta jälkikäteen kuulin että pumppu olisi ollut KL-Varaosissa melkein puolet halvempi.
Avatar
miikka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ti 11.05.2004 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja miikka »

Hehee, kiitti Markku, hyvä toi jenkkiläinen linkki. Joo mullahan on täsmälleen sama vika kuin noilla kundeilla. Täytyy kyllä avata se pumppu ja katsoa ne moottorin hiilet. Oulussa on purkaamolla samanlainen auto vm. -93, mutta ei vissiin uskalla käytettyä pumppua ostaa jos hajoaa hetikohta sekin.
S500L W140

EX 300SE W140 x 2
EX 260E W124
EX 300E W124
EX 280CE W123 x 2
Avatar
miikka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ti 11.05.2004 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja miikka »

Ou rait! Nyt on sitten pumppu irti ja avattuna tossa pöydällä ja haisee helvetin pahalle. Siellä on sellainen ferriittinen ankkuri/roottori ferriitisen rungon sisällä ja siinä roottorissa on neljä poikkilapaa. On se roottori murtunut ja koko hässäkkä täynnä mustaa jauhoa. Eli vika löytyi mistä olen onnellinen, surulliseksi laittaa se kun vanha pumppu ei ole enää pelstettavissa vaan joutuu taas laittamaan kättä taskuun ja ostamaan uuden. Kyllä se varmaan on niin ettei käytetyllä osalla ole kovin pitkää ja valoisaa tulevaisuutta.
S500L W140

EX 300SE W140 x 2
EX 260E W124
EX 300E W124
EX 280CE W123 x 2
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Hyvä kun löytyi

Viesti Kirjoittaja markku »

Bili A. kirjoitti: Eli vika löytyi mistä olen onnellinen, surulliseksi laittaa se kun vanha pumppu ei ole enää pelastettavissa vaan joutuu taas laittamaan kättä taskuun ja ostamaan uuden.
Jos ei kotimaasta löydy, niin Visa vinkumaan vaan. Onneksi pumppu sentään ei ihan kivitalon hintaa maksa.
S320L -97
Avatar
miikka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ti 11.05.2004 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja miikka »

Jep, laitioin saksalaiseen osakauppaan meiliä, pitää ainakin vertailla hinnat enstex.
S500L W140

EX 300SE W140 x 2
EX 260E W124
EX 300E W124
EX 280CE W123 x 2
Avatar
Petri A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 403
Liittynyt: Ke 22.10.2003 11:42
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

tarkistitko sulakkeen

Viesti Kirjoittaja Petri A »

Omassa W124 sekos kanssa keskulukitus ja kuskin ortopenkki ja soittelin merteiliin makso 200 eskoo tiukkana nettonetto hintana. Oli hyvä että katto ensin sulakkeen ni selvis alle eurolla. Ainakin W124ssa keskuslukitus ei toimi jos pumppu ei saa virtaa.

t. petri
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Keskuslukitus ei toimi

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Kaverin W140 autosta keskuslukko lopetti toimintansa.
Kyseessä on siis eri auto mitä tämän viestiketjun alussa.

Lukittaessa/avattaessa kuskin ovesta
Naksuu bensatankin
täyttöaukon luona sekä itse imupumppu naksuu (taitaa
olla rele paketin sisällä), mutta ei lähde pörisemään.
Noilta venäläisiltä linkkisivuilta sähkökaaviokuvia
katsottuani tuumasin että ne kuvat on W126:sesta.
Tähän W140:sen imupumppuun tulee siis iso kasa
(sähkö)johtoja, mihin niistä pitää lyödä maa ja mihin +12V
jotta voisi testata pyöriikö pumppu lainkaan vai onko
se kaputtttt ? Ja jos on rikki, mistä niitä saa..edullisesti ? :D


Ps. Mahtaakohan siellä imupumpun moottorissa olla vaihdettavat
hiilet..?

Terv Maiköl Nait
Viimeksi muokannut MikaVeee, Ti 11.01.2005 11:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex monta W-kirjainta.
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1417
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Re: W140 keskuslukko ja muut alipainevehkeet lopetti toiminn

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

miikka kirjoitti:Osaisiko kukaan neuvoa mistä kannattaisi vikaa lähteä etsimään? Kun auton käynnistää kuuluu kojetaulun alta tai jostain sieltä suunnalta hetken ulinaa ja sitten naps ääni. Ei tosiaan toimi keskuslukko, kuljettajan tuolin ristiselän tuki eikä seiso tikut takakulmissa enää kun panee pakin päälle.
Mittariston taaksehan tulee yksi alipaineletku... Olisiko siinä jotain vikaa?
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

liittimet

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Niin siis edelliseen viestiini viitaten, tietääköhän joku
millä tavalla tuota alipainepumppua saa testattua; että lähteekö se toimimaan (eli mihin nastoihin kytketään sähkö)??
Pumpun numero on ilmeisesti 1408002848, jos siitä on jollekin
iloa.

Mika
Ex monta W-kirjainta.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tulipa muuten mieleen. Oulun amk:n kirjastossa on w140 jonkin sortin korjaamokäsikirja. Siinä on käsitelty tuon systeemin toimintaa aika hartaasti. Mitä minä sitä pari vuotta sitten silmäilin, niin pumppu tekee sekä painetta, että alipainetta. Autossa on myös varaajat kummallekin. Lisäksi alipainetta otetaan auton moottorista ja tuo sähköpumppu tuottaa alipainetta apuna, kun auton moottorista sitä ei saada. Vaikkapa kun ajetaan kaasupohjassa autobahnalla. Se kirja taisi olla muuten suomenkielinen!
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Keskuslukitus ei toimi

Viesti Kirjoittaja markku »

MikaVeee kirjoitti:Kaverin W140 autosta keskuslukko lopetti toimintansa.
Lukittaessa/avattaessa kuskin ovesta naksuu bensatankin
täyttöaukon luona sekä itse imupumppu naksuu (taitaa
olla rele paketin sisällä), mutta ei lähde pörisemään.
Noilta venäläisiltä linkkisivuilta sähkökaaviokuvia
katsottuani tuumasin että ne kuvat on W126:sesta.
Tähän W140:sen imupumppuun tulee siis iso kasa
(sähkö)johtoja, mihin niistä pitää lyödä maa ja mihin +12V
jotta voisi testata pyöriikö pumppu lainkaan vai onko
se kaputtttt ? Ja jos on rikki, mistä niitä saa..edullisesti ?
Käyttötunnit täynnä pumpulla ja/tai jokin toimilaite, esim täyttöaukon kannen lukitus rikki. Tsekkaa aikaisemmassa viestissä olevat linkit niin selviää diagnostiikka ja varaosahinnat. Sähkökaaviot esimerkissä ovat W140-autolle, voit valita ruudun yläosasta vuoden ja mallin. Suurin osa johdoista on pneumatiikkaletkuja, jotka menevät toimilaitteille.
S320L -97
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Bumppa

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Katsos vain, noita vuosilukuja en huomannutkaan. Kun otti uudemman vuosimallin (93), löytyi oikeat kuvat. Tässä pumpussa siis ohjausyksikkö on pumppuhärdellin sisällä ja sinne menee enemmän sähkö- kuin painejohtoja.
Pitänee avata pumppu ja katsoa mitä se on niellyt... :?

Terkuin Mika
Ex monta W-kirjainta.
mika69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 16.09.2004 23:05

Re: W140 keskuslukko ja muut alipainevehkeet lopetti toiminn

Viesti Kirjoittaja mika69 »

moi.etsin tässä päivänä eräänä omasta ässästä(w140 400 se)raitisilmasuodatinta.kaiken maailman merkkiliikkeen huoltomiehet kertoivat sen olevan hanskalokeron takana,ja ei muuten ollut,vaan konehuoneessa.no kuitenkin kerkesin irroittaa hanskalokeron,ja kas kummaa sieltä löytyykin hirveä hässäkkä jotain paine/alipaineletkuja.oletko tarkastanut nämä kyseiset piuhat?en tiedä liittyvätkö ne ollenkaan asiaan,mut kannattaa tsekata.hanskalokero on aika helppo irroittaa..
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

alipaineletkuja

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Mahtaaakos noi pletkut olla ovenimijöitä ? :D
Kuten toisesta viestistä saa lukea, imuboxista oli
sähkömoottori sökönä ja nyt metsästän uutta moottoria..

Maikköli
Ex monta W-kirjainta.
Vastaa Viestiin