AssanHassan kirjoitti: ↑La 28.02.2026 20:45
Tuanoinniin...jäinpä tässä näin la-iltasella miettimään, että mitä tarkoittaa "vakkarin vermeet jälkiasennettu"... Onko mittaristossa asennettuna (hall-)nopeustietoanturi? Mitä boksia tämä vakionopeudensäätöyksikkö ohjaa? Jotakin alkuperäistä VDO:n säätäboksia imusarjan alla, mistä se kytkettynä vivustoon? Ovatko kaikki tämän ohjausyksikön "tiedot/ohjaukset" siis kytkettyinä... Oma utuinen muistikuvani on, että taannoin vaihdoin kaikki erinäiset konkat, juottelin huolellisesti piirilevyltä osan nastoista, niin toimi hetken...sitten toimi, ei-toiminut, toimi, ei-toiminut...minkä jälkeen ei toiminut, mutta en viitsinyt vielä/enää uudelleen ottaa purkkia esille ja auki. Joskus kuuklettelin, että josko joku jossakin kertoisi, että mikä tai mitkä (liitin)juotokset ovat ne vikaantuvat, mutta vielä ei ole silmiini vastausta tullut. Joku alankomaalainen putiikkihan taannoin kunnostettuja toimivia bokseja kauppasi vaihto-osia vastaan...liekö vieläkin olemassa.
Autossa on alkuperäisasennuksena ulkolämpötilamittari, eli hall-anturi löytyy nopeusmittarin vaijerin vierestä. Johtosarja sekä ohjainlaite on peräisin bensa-autosta. Minulla on samanlainen servomoottori syöttöpumpun takana, joka on turbodieselistä peräisin. Servomoottori on ollut kytkettynä syöttöpumppuun omalla tangolla kuin tehdasasennuksenakin.
Johtosarjan maadoitus mittariston takaa oikeasta maadoituspisteestä, hall-anturin piuha kytkettynä ja kaikki liittimet johtosarjassa kiinni (ohjainlaite, viiksi, servomoottori). Ja tietenkin jarruvalosignaali, joka on kytketty alkuperäisen jarruvalokytkimen liittimen väliin.
Olen mitannut konehuoneen puolelta vakkarin johtosarjan liittimestä (siitä johon servomoottorin sähköliitin kiinnitetään) jännitteitä. Virtaa tulee moneen nastaan ja kun jarrua painaa, jännite tulee omaan nastaan. Yhteen nastaan tuli 5V (olisiko tämä joku ohjainlaitteen referenssijännite? tms).
Servomoottorin toiminnankin olen testannut syöttämällä sinne manuaalisesti virtaa ja se toimii niin kuin kuuluukin.
Kaiketi homma kulminoituu vain ja ainoastaan tuohon ohjainlaitteeseen ja uskoakseni niihin kondensaattoreihin.
Ja en minä tuota boxia nyt millekään alankomaalaiselle ole ensisijaisesti lähettämässä. Kyseessä kun on bensa-auton ohjainlaite, niin sen toiminta turboahdetussa rivikuutosessa on vielä itsellekin tuntematonta. Mitä nyt olen asiasta ymmärtänyt, niin kytkeytyminen voi olla hyvinkin verkkaista, ylämäessä vauhti voi ruveta laskemaan ennen kuin boxi kerkeää reagoimaan jne.
Siksipä minä tuota boxia nyt lähinnä olen yrittänyt fiksailla, kun tällä hetkellä ainoa ohjainlaitteeni näiden huonon saatavuuden vuoksi.