Takalasinpyyhin kärähti: S210

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Takalasinpyyhin kärähti: S210

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Tänään pääsi savut ulos takalasinpyyhkimen moottorista ja seuraus se, että motori ei pyöri.

KL-Varaosien nettiluettelo ei äkkipäätä katsottuna moista vempelettä tunne :cry:
Onko joku joutunut moisen osan hankkimaan ja paljonko kustansi?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18037
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

KL kautta saat moottorin kyllä, olen muutamaan farmariin 210/202 vaihtanut.
Valitettavasti en muista hintaa.
wiimax.fi
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Tänään sitten tilasin uuden moottorin, Veholta.
KL-Varaosien kauttakin olisi saanut, mutta hintaero jäi kevyen tinkimisen jälkeen niin olemattomaksi ja lisäksi Veholta sen saa tänne pk-seudulle samaan hintaan.

KL:n moottorikin kai olisi ollut alkuperäinen.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14192
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Anteeksi, mutta pakko kysyä: oliko sulka jäässä, etupyyhkimet käynnissä ja iskit pakin silmään?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Timo L. kirjoitti:Anteeksi, mutta pakko kysyä: oliko sulka jäässä, etupyyhkimet käynnissä ja iskit pakin silmään?
Jäässä ei ollut, mutta saatoin peruuttaa tuulilasinpyyhkijän toimiessa (kuten usein aiemminkin).

Mutta ei kai siitä takalasinpyyhkijän moottori voi kärähtää???
Sehän olisi vallankin omituinen ominaisuus, että etupyyhkijän toimiessa takapyyhkijä menee päälle automaattisesti ja rikkoutuisi siitä :shock:

Onko saksalainen insinööri siis mokannut suunnittelussa?
Vai mistä kysymys tuli mieleen?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Öö, onko se moottori varmasti kärähtänyt? Sen yhteydessähän on joku ~10€ relekin nimittäin...

Nim. aattelin vaan :)
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14192
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ari66 kirjoitti:Jäässä ei ollut, mutta saatoin peruuttaa tuulilasinpyyhkijän toimiessa (kuten usein aiemminkin).

Mutta ei kai siitä takalasinpyyhkijän moottori voi kärähtää???
Sehän olisi vallankin omituinen ominaisuus, että etupyyhkijän toimiessa takapyyhkijä menee päälle automaattisesti ja rikkoutuisi siitä :shock:
Niin, Mersufarmarien ominaisuushan on ollut jo ainakin S124:stä lähteien, että kun etulasinpyyhin on päällä ja valitaan peruutusvaihde, takalasinpyyhin lähtee automaattisesti käyntiin.

Näin ollen jos takapyyhin on ankkajäässä, huonolla tuurilla saattaa polttaa moottorin. Tätä halusin sanoa, kun sanoovat, että joku on joskus tällä tavoin moottorin rikkonut...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Timo L. kirjoitti: Näin ollen jos takapyyhin on ankkajäässä, huonolla tuurilla saattaa polttaa moottorin. Tätä halusin sanoa, kun sanoovat, että joku on joskus tällä tavoin moottorin rikkonut...
Ahaa, johan pelästyinkin että se moottorin kärähtäminen ko. tilanteessa on ominaisuus :D
No, itselläni on tapana rapsutella sulat irti jäästä aina ennen lähtöä.


Ja kyllä minä tuota Pasin mainitsemaa relettäkin mietiskelin, sillä sen olemassaolon noteerasin korjausoppaasta.
Tyypilliseen tapaani vaan "mukapäättelin" loogisesti, että nyt ei voi olla kyse releestä :lol:
Jos olisi rele, käryn aiheuttajan pitäisi todennäköisimmin olla releen kelan ja sitä en pitänyt realistisena vaihtoehtona.

Siispä päätelmät johtivat suoraan moottoriin ja tilasin sen tutkimatta vanhaa ensin.
Eli kohta saattaa olla edullisesti myynnissä joko kokonaan uusi tai "vähän käytetty" S210:n takalasinpyyhkimen moottori :wink:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Kokemuksia S124:sta

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Täällä kirjoittelee onnellinen toimivan takalasin pyyhkijän omistaja. Onneni on aika tuoretta laatua, sillä sain jämähtäneen pyyhkijän toimimaan eilen illalla :wink:

Eli, pieni kooste tapahtuneesta:

Ostaessani auton touko-kesäkuussa huomasin takalasin pyyhkijän toimimattomaksi. Ajattelin, jotta sitä vaivaa tyypillinen vika, johtopoikki luukun saranan seudulta. Ajan puutteen vuoksi en tehnyt asialle mitään.

Tuossa syyskesällä TimoL heitti pienen visiitin meilläpäin ja totesi ohimennen pyyhkijän olevan huilimassa väärällä puolella (oikealla). Tuo kertoi, jotta vika saattaa olla jossain muualla kuin johdossa.

Toissa iltana ajattelin, että pitäähän pyyhkijä toimimaan saada ja eikun hommiin. Ensin irroitin sulan varsineen ja sitten aloin kaivella pienellä ruuvarilla akselin juuresta (akselin juuressa oleva muoviholkki oli jo valmiiksi halki ja olin hakenut Vehosta uuden jo valmiiksi).

Tuo muovi holkki irtosi haperuuttaan hetimiten ja sen alta esiin työntyi sellaista mudan ja hapettuneen alumiinin sekaista 'sementtiä'. Tuo oli niin kovaa, ettei sitä ilman CRCtä oli olisi pois saanut.

Seuraavaksi päätin irroittaa koko moottorin. Oven pahvi vain pois ja moottori oli kolmella mutterilla kiinni. Johto lähti liittimestä.

Saatuani moottori ulkoisesti puhtaaksi jätin sen muhimaan CRC-ruikkausten saattelemana yön yli.

Eilen illalla jatkoin hommaa liittämällä pyyhkijän varren paikalleen ja kokeilemalla nitkuttelua. Pientä heiluntaa oli havaittavissa, joten sittä vain virtaa perään, suoraan akusta. Ei minkäänlaista eloa.

Tämän jälkeen avasin koko mötikän takakannen ja alta paljastui vaihde, joka muuttaa pyörivän liikkeen edestakaiseksi (negatiivinen kampiakseli :wink: ).
Vaihteisto näytti hyvältä, joten irrotin varsinaisen moottorin kuoren.

Sieltä paljastui, että lämmintä oli ollut. Toinen hiili oli palanut kiinni sitä kannattelevaan muoviin. Pienen herkistelyn jälkeen hiili alkoi taas liikkua...

Nyt kun moottori ei enää ollut estämässä vaihteen pyörittämistä, oli hyvä nitkutella vielä hieman lisää akselin herkistämiseksi. Kun pääsin herkkyyteen, jossa akselia voi heilutella sormin ilman pyyhkijän vartta, vaihdoin CRCn aseöljyyn.

Sitten vain moottori takaisin ja vaihteen kansi paikoilleen ja jo alkoi kuulua siisti surina virtaa tarjotessa.

Ja ei muuta kuin koko höskä takaisin luukkuun. Sen verran vielä mainittakoon, jotta pinnoitin aiemmin happettuneen rungon osan paksulla vaseliinikerroksella. Ei pitäisi ihan heti jymähtää uudelleen...

Alkuperäinen syy moottorin lämpeämiseen lienee akselin kuivahtaminen ja jumittaminen. Aikansa tuo sähkömoottori on jaksanut yrittää, mutta sitten on tullut stoppi.

Mahtaakohan tuo S210:n moottoripaketti olla samanlainen kuin 124:ssa. Voisin hoitaa tuon vanhan paketin kierrätykseen, mikäli se on korjattavissa :wink:
Terveisin
Tero
Avatar
Mika.U
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: To 15.07.2004 08:07
Paikkakunta: Riihimäki / Pitsku

Viesti Kirjoittaja Mika.U »

Ihan vaan asiasta seinään notta pitääskö meikälääsenki takalasinpyyhkijän toimia automaattisesti jos etupyyhkijä huitoo ja laittaa pakin silimään? Näin ei ainakaan tällähetkellä ole.
C 202 250TDT Elegance
-Diesel inside-
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Poistettu?

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Mika.U kirjoitti:Ihan vaan asiasta seinään notta pitääskö meikälääsenki takalasinpyyhkijän toimia automaattisesti jos etupyyhkijä huitoo ja laittaa pakin silimään? Näin ei ainakaan tällähetkellä ole.
Eiköhän tuo ole yleinen mersufiitseri. Voihan olla, että ko. toiminne on sinulla poistettu käytöstä...

Poistosta on täälläkin ollut joskus puhetta. En tosin muista mihin lopputulemaan tuon poiston suhteen tultiin - helppoa vai ei.
Terveisin
Tero
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Kiitokset dieselflosselle havainnollisesta korjausohjeesta. Itsellä nimittäin vielä toimii, mutta välillä jää lepäämään väärälle puolelle. Jos naksautan takalasinpyyhkijän kytkimen nollille, kun pyyhin on vasta "menosuunnassa", niin jää sinne väärään päähän. Toisinaan toimii kuitenkin ihan oikein, eli myös palaa takaisin, vaikka kytkin onkin nollilla..

täytyy irrotella ja puhdistella, kunhan aikaa jää. Pitää tulostaa vain nuo ohjeet talteen :)
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Nyt olis uusi motori käsissä.
Epsanjalaista tekoa :shock: Ei kai meillä vaan mikään Seatti ole :twisted:

Vielä kun pitäisi hyviä kelejä, että saisi sen paikoilleenkin.
Kun täällä korvessa (lue: Helsingissä) ei pahemmin autotalleja ole :cry:
Elintasoon roima romahdus, kun muutti tänne :x
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Re: Kokemuksia S124:sta

Viesti Kirjoittaja jarski »

dieselflosse kirjoitti:
Mahtaakohan tuo S210:n moottoripaketti olla samanlainen kuin 124:ssa. Voisin hoitaa tuon vanhan paketin kierrätykseen, mikäli se on korjattavissa :wink:
Erilaisia ovat, eli eivät keskenään vaihtokelpoisia. Mutta muuten ovat samantapaisia :roll:
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Tulihan se sitten vaihdettua, tai paremminkin vaihdatettua. Kelit kun on mitä on....

Vantaan Stop-Auto hoiti homman nopeasti ja edullisesti, vain 20 e.
Eikä edes takaluukun verhoilun kiinnikkeitä hajonnut ensimmäistäkään :shock:

Vanhassa saattaa hyvinkin olla Flossen mainitsema "vika".
Pitänee tutkia...joskus....
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

veppe kirjoitti:Kiitokset dieselflosselle havainnollisesta korjausohjeesta. Itsellä nimittäin vielä toimii, mutta välillä jää lepäämään väärälle puolelle. Jos naksautan takalasinpyyhkijän kytkimen nollille, kun pyyhin on vasta "menosuunnassa", niin jää sinne väärään päähän. Toisinaan toimii kuitenkin ihan oikein, eli myös palaa takaisin, vaikka kytkin onkin nollilla..

täytyy irrotella ja puhdistella, kunhan aikaa jää. Pitää tulostaa vain nuo ohjeet talteen :)
Kiitokset kiittämästä! :lol:

Jos tuon homman tekee ajoissa, niin moottoria ei tarvitse irroittaa. Se muoviholkki vain irti ja sitten rasvan uittoon. Itse aion ottaa tämän vuosihuolto-ohjelmaan :idea:

Tuo holkki irtoaa (siis pitäisi irrota, jos ei ole jämähtänyt kiinni) vetämällä lasin sisäpuolella näkyviä pieniä teräslenkkejä erikseen. Nuo lenkit ovat sellaisen holkkia pitävän jousen päät.

Jos holkki hajoaa, niin sellaisen saa Vehosta 3-4€ investoinnilla.

PS. Se holkki on n. 5 cm pitkä. Se menee ikkunassa olevan kumin läpi 'ehjänä' putkena ja jatkuu siitä eteenpäin neljänä sakarana. Irroittaessani vanhaa haljennutta holkkia, sakarat jäivät sisään, kun en tiennyt tuote yllä mainittua jousikikkaa.
Terveisin
Tero
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Emoción

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Ari66 kirjoitti:Nyt olis uusi motori käsissä.
Epsanjalaista tekoa :shock: Ei kai meillä vaan mikään Seatti ole :twisted:
Auto Emoción 8)
Terveisin
Tero
serial
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ke 01.12.2004 15:13
Paikkakunta: Helsinki / Tampere

Viesti Kirjoittaja serial »

Ari66 kirjoitti:Nyt olis uusi motori käsissä.
Epsanjalaista tekoa :shock: Ei kai meillä vaan mikään Seatti ole :twisted:

Vielä kun pitäisi hyviä kelejä, että saisi sen paikoilleenkin.
Kun täällä korvessa (lue: Helsingissä) ei pahemmin autotalleja ole :cry:
Elintasoon roima romahdus, kun muutti tänne :x
joo sen kyllä harmi kun hesassa ei ole oikein tilaa/paikkaa missä lähteä korjailemaan autoaan. Ellei sitten halua maksaa itseään kipeäksi jostain tallin vuokrasta, mutta silloin taitaapi vuosi tasolla tulla halvemmaksi vaikka vehossa korjauttaisi
W124 200 -85
Vastaa Viestiin