Mitä tapahtui ja miksi?
Mitä tapahtui ja miksi?
Ajelin aamulla 12 tietä Pälkäneelle, josta käännyin Valkeakoskelle. Ennen risteystä aloin jarruttelemaan hiljentääkseni nopeutta. Vaan kuinkas kävi? Jarrupoljin painui lähes pohjaan, ennen kuin mitään tapahtui. Kerkisin jo pelästymään, että eihän tässä koslassa ole laisinkaan jarruja.
Risteyksen jälkeen tein heti koejarrutuksen, nyt otti jo puolessa välissä kiinni. Hiljentelin ja hetken päästä kokeilin uudestaan. Nyt oli jo tehostinkin mukana.
Tarkistin jarrunesteet ja pinta näytti normaalilta.
Tämän jälkeen ei ollut enää ongelmia.
Miten tällainen oli mahdollista? Mistä etsiä syytä?
Risteyksen jälkeen tein heti koejarrutuksen, nyt otti jo puolessa välissä kiinni. Hiljentelin ja hetken päästä kokeilin uudestaan. Nyt oli jo tehostinkin mukana.
Tarkistin jarrunesteet ja pinta näytti normaalilta.
Tämän jälkeen ei ollut enää ongelmia.
Miten tällainen oli mahdollista? Mistä etsiä syytä?
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Itsellä on kerran tehnyt W126 280 SE ABS-jarruilla täsmälleen saman ilmiön, lämpimällä koneella, kesäkelillä, ihan normaaliajossa. Ja se teki sen vain yhden ainoan kerran, oli kyllä hiukan pelottava tilanne. Mitään järjellistä selitystä en tapahtuneeseen ole saanut, kai siellä järjestelmässä oli vain jostain syystä pisara ilmaa 

Mercedes-Benz - Mitä muuta terve mies voi tarvita?
Veikkaisin vettä nesteen seassa.
MB R 320 CDI -07
(Talossa myös Audi A5 2.0 TFSI -12 quattro)
Exät:
MB Vito 115 Cdi A -06
Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07 (huh-huh, onneksi päästiin eroon)
MB 290 TDT A -98
MB E200 Cdi A -00
MB Vito 110D -99
MB W124 300 E automatic -89
MB W124 250 D Automatic -89
MB W124 200 D -87
(Talossa myös Audi A5 2.0 TFSI -12 quattro)
Exät:
MB Vito 115 Cdi A -06
Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07 (huh-huh, onneksi päästiin eroon)
MB 290 TDT A -98
MB E200 Cdi A -00
MB Vito 110D -99
MB W124 300 E automatic -89
MB W124 250 D Automatic -89
MB W124 200 D -87
Vaikea kysymys, jarruvikoihin pitäisi puuttua aina mahdollisimman heti...
Jarrupääsylinterin kumisarjan hinta ei taida olla kympistä kaukana, että jos itse osaa / viitsii / voi vaihtaa niin voisi olla mieltä rauhoittava toimenpide.
Eihän tuota satavarmasti voi sanoa mitä autossasi on ollut ongelmana, mutta tutulta tuo näyttää - ja vaikea yhtäkkiä kuvitella mistä muusta johtuisi.
Nestettäkään ei vuoda mistään.
Toki yksi mahdollisuus olisi levyille kertynyt lumi / loska / jää, millainen lie oli keli ?
Poljin ei kyllä jään takia pohjaan painu, mutta syvälle se voi mennä kun sitä tulee painettua lujasti huomatessaan ettei jarrut pidäkään.
Jarrupääsylinterin kumisarjan hinta ei taida olla kympistä kaukana, että jos itse osaa / viitsii / voi vaihtaa niin voisi olla mieltä rauhoittava toimenpide.
Eihän tuota satavarmasti voi sanoa mitä autossasi on ollut ongelmana, mutta tutulta tuo näyttää - ja vaikea yhtäkkiä kuvitella mistä muusta johtuisi.
Nestettäkään ei vuoda mistään.
Toki yksi mahdollisuus olisi levyille kertynyt lumi / loska / jää, millainen lie oli keli ?
Poljin ei kyllä jään takia pohjaan painu, mutta syvälle se voi mennä kun sitä tulee painettua lujasti huomatessaan ettei jarrut pidäkään.
wiimax.fi
Nestettä ei vuoda, melkein ylämerkissä näyttää olevan, tai on ollut koko ajan.
Vettä saattaapi olla, nesteet ovat jo vaihtoiässä. Toisaalta, vesihän ei painu kokoon, joten tuo kumin fuskaaminen tuntuisi todennäköisimmältä.
Se nyt ainakin rauhoitti, että löytyy joku järkeen käypä syy.
Täytyy kuulostella.
Vettä saattaapi olla, nesteet ovat jo vaihtoiässä. Toisaalta, vesihän ei painu kokoon, joten tuo kumin fuskaaminen tuntuisi todennäköisimmältä.
Se nyt ainakin rauhoitti, että löytyy joku järkeen käypä syy.
Täytyy kuulostella.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Vesihän kiehahtaa hetkessä ja höyrystyy.caddy66 kirjoitti:ei vesi tuollasta tee,sitähän voi hätä tilassa,käyttää korvikkeena,ja on käytetty,eikylläkään mersussa.TERE
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Tässä tilanteessa melko epätodennäköistä, sillä en ollut jarruttanut pitkään aikaan ennen ko. tapahtumaa. Sekin jarrutus oli varsin kevyt ja poljin painui suoraan lähes pohjaan.Ari66 kirjoitti:Vesihän kiehahtaa hetkessä ja höyrystyy.caddy66 kirjoitti:ei vesi tuollasta tee,sitähän voi hätä tilassa,käyttää korvikkeena,ja on käytetty,eikylläkään mersussa.TERE
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Ehkä vesi ei tässä tapauksessa ole tosiaan syy.spede10 kirjoitti: Tässä tilanteessa melko epätodennäköistä, sillä en ollut jarruttanut pitkään aikaan ennen ko. tapahtumaa. Sekin jarrutus oli varsin kevyt ja poljin painui suoraan lähes pohjaan.
Mutta jos vettä on, se kiehuu hyvinkin kevyessä jarrutuksessa jo.
Melkoiset lämpötilat nimittäin siellä jarruosissa

* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Vanhentunut jarruneste kerää itseensä vettä, joka alentaa sen kiehumispistettä. Jarrutuksessa neste kiehuu ja jarru menee kumimaiseksi.Ari66 kirjoitti:Vesihän kiehahtaa hetkessä ja höyrystyy.caddy66 kirjoitti:ei vesi tuollasta tee,sitähän voi hätä tilassa,käyttää korvikkeena,ja on käytetty,eikylläkään mersussa.TERE
En kyllä ole asiantuntija, se vesi tietysti höyrystyy, mutta jos se sen seurauksena tulis pois jarrujärjestelmästä, niin miksei kovassa jarrutuksessa lennä nesteet ulos, siitä samasta reiästä, mistä vesi tulee höyrystyessään??
Ja ei ole tarkoitus provisoida, niinkuin aloitin, niin VEIKKASIN vettä, vastauksien jyrkkyys vaan yllytti kommentoimaan.

MB R 320 CDI -07
(Talossa myös Audi A5 2.0 TFSI -12 quattro)
Exät:
MB Vito 115 Cdi A -06
Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07 (huh-huh, onneksi päästiin eroon)
MB 290 TDT A -98
MB E200 Cdi A -00
MB Vito 110D -99
MB W124 300 E automatic -89
MB W124 250 D Automatic -89
MB W124 200 D -87
(Talossa myös Audi A5 2.0 TFSI -12 quattro)
Exät:
MB Vito 115 Cdi A -06
Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07 (huh-huh, onneksi päästiin eroon)
MB 290 TDT A -98
MB E200 Cdi A -00
MB Vito 110D -99
MB W124 300 E automatic -89
MB W124 250 D Automatic -89
MB W124 200 D -87
Vesi tosiaan alentaa nesteeseen sekoittuessaan sen kiehumispistettä. Toisaalta, kun järjestelmään tulee painetta, se taas nostaa kiehumispistettä.
Paljonkohan muuten jarrusylinterissä on painetta maksimijarrutuksessa?
Kuinka paljon jarruosat kestävät lämpöä? Ainakin ralliautoissa näkee, kun levyt ovat punaisena.
Toistaiseksi ei uutta tapausta ole tullut, eikä toivottavasti tulekaan.
Paljonkohan muuten jarrusylinterissä on painetta maksimijarrutuksessa?
Kuinka paljon jarruosat kestävät lämpöä? Ainakin ralliautoissa näkee, kun levyt ovat punaisena.
Toistaiseksi ei uutta tapausta ole tullut, eikä toivottavasti tulekaan.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Väittäisin että jarrutehostajan kalvo sanoo työsopimuksen irti hetken päästä. Ainakin eräässä toisessa merkissä samaisten oireiden ilmettyä tuli hetken päästä tehostajan remontticaddy66 kirjoitti:SANOINKIN,että HAri66 kirjoitti:Vesihän kiehahtaa hetkessä ja höyrystyy.caddy66 kirjoitti:ei vesi tuollasta tee,sitähän voi hätä tilassa,käyttää korvikkeena,ja on käytetty,eikylläkään mersussa.TERE
ÄTÄTILASSA korvikkeena,ja toimii.tere

Itselläni kävi tuossa kuukausi sitten hieman samanlainen ilmiö. Yhtäkkiä poljin painui ihan alas ja jarrutehot laskivat noin 50%. Pitkän aikaa oli jo käsijarrun merkkivalo varoitellut jarrunesteistä, mutta pelkkä lisääminen ei vienyt valoa pois niin ajattelin että jarrupalat olisivat hyvin kuluneet. Tuli sitten melkeinpä heti vaihdettua jarrupalat eteen ja taakse ja samalla uudet nesteet ja ilmaus. Ongelma korjaantui sillä. Etu jarrupalat olivat lähes tulkoon loppu ottaen huomioon että levykin on hieman kulunut.
Vaikka ongelma ei ole samanlainen muuten kuin tuo että jarrupoljin valahtaa alas saakka yhtäkkiä, Voisin silti suositella nesteiden vaihtoa ja ilmausta. Jos itse tekee niin operaatiolle tulee hintaa vain 4-8e riippuen nesteen merkistä.
Vaikka ongelma ei ole samanlainen muuten kuin tuo että jarrupoljin valahtaa alas saakka yhtäkkiä, Voisin silti suositella nesteiden vaihtoa ja ilmausta. Jos itse tekee niin operaatiolle tulee hintaa vain 4-8e riippuen nesteen merkistä.
W124 200 -85
Teki syksyllä samanlaisen ilmiön pitkähkön ajomatkan jälkeen jarrutettaessa risteykseen. Poljin painui melkein pohjaan. Pysäytin sitten pysäkille ja tarkistin nesteet, säiliö oli täynnä.
Takavanne oli tosi kuuma, eli jarrupalat oli jumissa. Jarrusylinterissä varmaankin nesteet kiehui ja aiheutti ko.ilmiön polkimelle.
Ilmiö ei ole toistunut herkistettyäni männät ja palat.
Takavanne oli tosi kuuma, eli jarrupalat oli jumissa. Jarrusylinterissä varmaankin nesteet kiehui ja aiheutti ko.ilmiön polkimelle.
Ilmiö ei ole toistunut herkistettyäni männät ja palat.