Mitä tapahtui ja miksi?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Mitä tapahtui ja miksi?

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Ajelin aamulla 12 tietä Pälkäneelle, josta käännyin Valkeakoskelle. Ennen risteystä aloin jarruttelemaan hiljentääkseni nopeutta. Vaan kuinkas kävi? Jarrupoljin painui lähes pohjaan, ennen kuin mitään tapahtui. Kerkisin jo pelästymään, että eihän tässä koslassa ole laisinkaan jarruja.
Risteyksen jälkeen tein heti koejarrutuksen, nyt otti jo puolessa välissä kiinni. Hiljentelin ja hetken päästä kokeilin uudestaan. Nyt oli jo tehostinkin mukana.
Tarkistin jarrunesteet ja pinta näytti normaalilta.
Tämän jälkeen ei ollut enää ongelmia.
Miten tällainen oli mahdollista? Mistä etsiä syytä?
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Ja auto oli ???
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Ilmaa :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
W140
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 435
Liittynyt: Ma 07.04.2003 18:37

Viesti Kirjoittaja W140 »

Itsellä on kerran tehnyt W126 280 SE ABS-jarruilla täsmälleen saman ilmiön, lämpimällä koneella, kesäkelillä, ihan normaaliajossa. Ja se teki sen vain yhden ainoan kerran, oli kyllä hiukan pelottava tilanne. Mitään järjellistä selitystä en tapahtuneeseen ole saanut, kai siellä järjestelmässä oli vain jostain syystä pisara ilmaa :?:
Mercedes-Benz - Mitä muuta terve mies voi tarvita?
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Ari66 kirjoitti:Ja auto oli ???
W124 -89 300E
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18230
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pääsylinteri oikkuilee, toisen piirin kumit eivät pitäneet painetta.
Yleensä takapiiri.
wiimax.fi
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Vaatiiko välittömiä toimenpiteitä?
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Jussa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ma 27.09.2004 14:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Jussa »

Veikkaisin vettä nesteen seassa.
MB R 320 CDI -07
(Talossa myös Audi A5 2.0 TFSI -12 quattro)
Exät:
MB Vito 115 Cdi A -06
Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07 (huh-huh, onneksi päästiin eroon)
MB 290 TDT A -98
MB E200 Cdi A -00
MB Vito 110D -99
MB W124 300 E automatic -89
MB W124 250 D Automatic -89
MB W124 200 D -87
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18230
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vaikea kysymys, jarruvikoihin pitäisi puuttua aina mahdollisimman heti...

Jarrupääsylinterin kumisarjan hinta ei taida olla kympistä kaukana, että jos itse osaa / viitsii / voi vaihtaa niin voisi olla mieltä rauhoittava toimenpide.

Eihän tuota satavarmasti voi sanoa mitä autossasi on ollut ongelmana, mutta tutulta tuo näyttää - ja vaikea yhtäkkiä kuvitella mistä muusta johtuisi.
Nestettäkään ei vuoda mistään.

Toki yksi mahdollisuus olisi levyille kertynyt lumi / loska / jää, millainen lie oli keli ?
Poljin ei kyllä jään takia pohjaan painu, mutta syvälle se voi mennä kun sitä tulee painettua lujasti huomatessaan ettei jarrut pidäkään.
wiimax.fi
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Nestettä ei vuoda, melkein ylämerkissä näyttää olevan, tai on ollut koko ajan.
Vettä saattaapi olla, nesteet ovat jo vaihtoiässä. Toisaalta, vesihän ei painu kokoon, joten tuo kumin fuskaaminen tuntuisi todennäköisimmältä.
Se nyt ainakin rauhoitti, että löytyy joku järkeen käypä syy.
Täytyy kuulostella.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
caddy66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Pe 22.10.2004 13:38
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja caddy66 »

Jussa kirjoitti:Veikkaisin vettä nesteen seassa.
ei vesi tuollasta tee,sitähän voi hätä tilassa,käyttää korvikkeena,ja on käytetty,eikylläkään mersussa.TERE
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

caddy66 kirjoitti:ei vesi tuollasta tee,sitähän voi hätä tilassa,käyttää korvikkeena,ja on käytetty,eikylläkään mersussa.TERE
Vesihän kiehahtaa hetkessä ja höyrystyy.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Ari66 kirjoitti:
caddy66 kirjoitti:ei vesi tuollasta tee,sitähän voi hätä tilassa,käyttää korvikkeena,ja on käytetty,eikylläkään mersussa.TERE
Vesihän kiehahtaa hetkessä ja höyrystyy.
Tässä tilanteessa melko epätodennäköistä, sillä en ollut jarruttanut pitkään aikaan ennen ko. tapahtumaa. Sekin jarrutus oli varsin kevyt ja poljin painui suoraan lähes pohjaan.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

spede10 kirjoitti: Tässä tilanteessa melko epätodennäköistä, sillä en ollut jarruttanut pitkään aikaan ennen ko. tapahtumaa. Sekin jarrutus oli varsin kevyt ja poljin painui suoraan lähes pohjaan.
Ehkä vesi ei tässä tapauksessa ole tosiaan syy.
Mutta jos vettä on, se kiehuu hyvinkin kevyessä jarrutuksessa jo.
Melkoiset lämpötilat nimittäin siellä jarruosissa :wink:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Jussa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ma 27.09.2004 14:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Jussa »

Ari66 kirjoitti:
caddy66 kirjoitti:ei vesi tuollasta tee,sitähän voi hätä tilassa,käyttää korvikkeena,ja on käytetty,eikylläkään mersussa.TERE
Vesihän kiehahtaa hetkessä ja höyrystyy.
Vanhentunut jarruneste kerää itseensä vettä, joka alentaa sen kiehumispistettä. Jarrutuksessa neste kiehuu ja jarru menee kumimaiseksi.

En kyllä ole asiantuntija, se vesi tietysti höyrystyy, mutta jos se sen seurauksena tulis pois jarrujärjestelmästä, niin miksei kovassa jarrutuksessa lennä nesteet ulos, siitä samasta reiästä, mistä vesi tulee höyrystyessään??

Ja ei ole tarkoitus provisoida, niinkuin aloitin, niin VEIKKASIN vettä, vastauksien jyrkkyys vaan yllytti kommentoimaan. :wink:
MB R 320 CDI -07
(Talossa myös Audi A5 2.0 TFSI -12 quattro)
Exät:
MB Vito 115 Cdi A -06
Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07 (huh-huh, onneksi päästiin eroon)
MB 290 TDT A -98
MB E200 Cdi A -00
MB Vito 110D -99
MB W124 300 E automatic -89
MB W124 250 D Automatic -89
MB W124 200 D -87
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Vesi tosiaan alentaa nesteeseen sekoittuessaan sen kiehumispistettä. Toisaalta, kun järjestelmään tulee painetta, se taas nostaa kiehumispistettä.
Paljonkohan muuten jarrusylinterissä on painetta maksimijarrutuksessa?

Kuinka paljon jarruosat kestävät lämpöä? Ainakin ralliautoissa näkee, kun levyt ovat punaisena.

Toistaiseksi ei uutta tapausta ole tullut, eikä toivottavasti tulekaan.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
caddy66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Pe 22.10.2004 13:38
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja caddy66 »

Ari66 kirjoitti:
caddy66 kirjoitti:ei vesi tuollasta tee,sitähän voi hätä tilassa,käyttää korvikkeena,ja on käytetty,eikylläkään mersussa.TERE
Vesihän kiehahtaa hetkessä ja höyrystyy.
SANOINKIN,että HÄTÄTILASSA korvikkeena,ja toimii.tere
Mickey
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Su 16.01.2005 16:21

Viesti Kirjoittaja Mickey »

caddy66 kirjoitti:
Ari66 kirjoitti:
caddy66 kirjoitti:ei vesi tuollasta tee,sitähän voi hätä tilassa,käyttää korvikkeena,ja on käytetty,eikylläkään mersussa.TERE
Vesihän kiehahtaa hetkessä ja höyrystyy.
SANOINKIN,että H
ÄTÄTILASSA korvikkeena,ja toimii.tere
Väittäisin että jarrutehostajan kalvo sanoo työsopimuksen irti hetken päästä. Ainakin eräässä toisessa merkissä samaisten oireiden ilmettyä tuli hetken päästä tehostajan remontti :(
serial
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ke 01.12.2004 15:13
Paikkakunta: Helsinki / Tampere

Viesti Kirjoittaja serial »

Itselläni kävi tuossa kuukausi sitten hieman samanlainen ilmiö. Yhtäkkiä poljin painui ihan alas ja jarrutehot laskivat noin 50%. Pitkän aikaa oli jo käsijarrun merkkivalo varoitellut jarrunesteistä, mutta pelkkä lisääminen ei vienyt valoa pois niin ajattelin että jarrupalat olisivat hyvin kuluneet. Tuli sitten melkeinpä heti vaihdettua jarrupalat eteen ja taakse ja samalla uudet nesteet ja ilmaus. Ongelma korjaantui sillä. Etu jarrupalat olivat lähes tulkoon loppu ottaen huomioon että levykin on hieman kulunut.

Vaikka ongelma ei ole samanlainen muuten kuin tuo että jarrupoljin valahtaa alas saakka yhtäkkiä, Voisin silti suositella nesteiden vaihtoa ja ilmausta. Jos itse tekee niin operaatiolle tulee hintaa vain 4-8e riippuen nesteen merkistä.
W124 200 -85
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Kyllä se minullakin toimenpiteitä aiheuttaa. Nesteet ainakin menevät vaihtoon. Jarrupalat on vaihdettu vuosi sitten, joten niissä tuskin on vielä vikaa. Tosin en ole käynyt vielä montulla.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Rod
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Pe 11.04.2003 14:18

Viesti Kirjoittaja Rod »

Teki syksyllä samanlaisen ilmiön pitkähkön ajomatkan jälkeen jarrutettaessa risteykseen. Poljin painui melkein pohjaan. Pysäytin sitten pysäkille ja tarkistin nesteet, säiliö oli täynnä.
Takavanne oli tosi kuuma, eli jarrupalat oli jumissa. Jarrusylinterissä varmaankin nesteet kiehui ja aiheutti ko.ilmiön polkimelle.
Ilmiö ei ole toistunut herkistettyäni männät ja palat.
Vastaa Viestiin