Mitä eroa Ylijännitereleillä 2-sulakkeinen vs 1-sulakkeinen?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Mitä eroa Ylijännitereleillä 2-sulakkeinen vs 1-sulakkeinen?

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

Morjes!

Yritin haulla etsiä tietoa kyseisestä asiasta..
Omassa w124 230E vm90(automaatti ja katti, jos asiaan vaikuttaa??) on 1-sulakkeinen malli. Katselin KL:n sivuilta, niin ilmoitettiin, että Katti-malliin tulisi 2-sulakkeinen..? :roll:

Onko mitään oleellista eroa eri mallien kesken..? :?
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1417
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Mulla taas ilman kattia, mut 2-sulakkeinen :?
...eri auto tosin, mut...
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

Tuli tänään kurkistettua kans työkaverin pellin alle.. :D kyseinen auto 230CE (automaatti) vm 88. Siinä oli kans 2-sulakkeinen malli (punainen yläosa) :roll:

Ota näistä nyt sitten selvää.. Veholla varmaan parhaiten tietää.. :?:
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

vaikuttaakohan ilmastointi tuohon sulakkeiden määrään... kaverilla ei ole kuin yks sulake eikä ole ilmastointia.. mulla taas on kaks sulaketta ja ilmastointi...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18041
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Muistaakseni relettä saa nyt KL kautta vain 2-sulakkeista, ja se sopii kaikkiin malleihin varusteista riippumatta,
wiimax.fi
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

veholta ostin 80€ ja 2 sulakkeinen käy kaikkiin malleihin, kytkentä kaavio on releen kyljessä :shock:
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

ei oo kans tota ilmastointia omassa kulkineessa... :(
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Sen takia siinä on kaksi sulaketta kun se käy näihin kansanmalleihin, ja varustelluimpiinkin versioihin tuo sama rele, valmistuskustannukset ym on pyritty minimoimaan.

Itse ostin juuri 2 sulakkeisen vanhan 1 sulakkeisen tilalle, 1 sulakkeisia ei enää saa.
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

Kiitoksia kaikille vastanneille! Tarvii käydä hommaamassa tollanen 2-sulakkeinen rele. Luulen että tuolla releellä olis jotain tekemistä huonon käynnin suhteen (kone lämpöisenä).. eikös tuon kautta ABS:t ja ruiskun ECU saa sähkönsä..? Onko viä muita laitteita joita tuo syöttää..? :roll:
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Mitä te teette niille vanhoille releille, kiinnostais saada yksi vanha risa.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
vesapa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Pe 22.10.2004 23:09
Paikkakunta: keski-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja vesapa »

mulla on kaikki varusteet mm.ilmastointi ja 1 sulakkeinen rele. ei toiminut kunnolla niin otin kuoret auki ja juotin kaikki liitokset uusiks niin kyl rupes pelaan häiriöttä...tietääkö kukaan onko mersun abs:ssä missään omaa sulaketta?
ex-mb:t 350se -72 280se -82 200d -89
300d -86 300turbod -86
300turbod(usa) 95-look 190d -85
200d -87 280se -84 (3.0 6-syl. diesel aut) e200cdi -02 300td .-95-look -86, 300d -87
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Jani1980 kirjoitti:Kiitoksia kaikille vastanneille! Tarvii käydä hommaamassa tollanen 2-sulakkeinen rele. Luulen että tuolla releellä olis jotain tekemistä huonon käynnin suhteen (kone lämpöisenä).. eikös tuon kautta ABS:t ja ruiskun ECU saa sähkönsä..? Onko viä muita laitteita joita tuo syöttää..? :roll:

Jollakin lailla tuo rele vaikuttaa myös auton tyhjäkäyntiin, perustan tietoni siihen, kun käytin omaa autoa Bosch huollossa, testeri näytti sahalaita kuviota sen releen oslta, ja herra ammattimies sanoi että tuokin saattaa vaikuttaa siihen huonoon tyhjäkäyntiin, se kannattaa ehdottomasti vaihtaa, ja minähän vaihdoin, ja tilanne parani, tosin säädettiin siinä ruiskukin, ja tarkastettiin sen seitsemän muutakin kohdetta.
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

vesapa kirjoitti:mulla on kaikki varusteet mm.ilmastointi ja 1 sulakkeinen rele. ei toiminut kunnolla niin otin kuoret auki ja juotin kaikki liitokset uusiks niin kyl rupes pelaan häiriöttä...tietääkö kukaan onko mersun abs:ssä missään omaa sulaketta?

Eikös se ole siellä sulakerasiassa. Vai tarkoititko että onko siinä itse laitteessa sisäistä?
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Benzo kirjoitti:Eikös se ole siellä sulakerasiassa. Vai tarkoititko että onko siinä itse laitteessa sisäistä?
Sulakerasiassa ei ole tuolle sulaketta ainakaan sen kannessa olevan pahvin mukaan eikä sitä mainita ohjekirjassakaan.

Boksin virta taitaa mennä sen jännitteensäätimen kautta mutta siitä moottorimötikästä en tiedä – se taitaa olla melkoinen virtaimuri. Kun liukkaalla jarrut linttaa pohjaan, tuntuvat valot himmenevän ABS:n moottorin käynnisyessä.

[OT]
Taas tympäisee, kun WISissä ei ole kunnon kytkentäkaavioita. ABS:n kaavioidenkin kohdalla lukee vain notta, katso kytkentäkaaviomapista. Miksei tuota mappia ole laitettu rompulle? Höh.
[/OT]

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
AH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 01.09.2004 21:03
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja AH »

Roisto kirjoitti:Sulakerasiassa ei ole tuolle sulaketta ainakaan sen kannessa olevan pahvin mukaan eikä sitä mainita ohjekirjassakaan.

Boksin virta taitaa mennä sen jännitteensäätimen kautta mutta siitä moottorimötikästä en tiedä – se taitaa olla melkoinen virtaimuri. Kun liukkaalla jarrut linttaa pohjaan, tuntuvat valot himmenevän ABS:n moottorin käynnisyessä.
Ainakin tämän mukaan näyttäisi ABS ohjausboksi saavan jännitteensä mm. ylijännitteen suojareleeltä (näkyy olevan myös jonkunlainen jännitteen tarkkailu, taitaa mennä samaan kuin laturin "herävirta"(?)), ja ilmeisesti hydrauliikka puolelle suurimmat virrat otetaan akulta/laturilta suoraan.
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

Nyt olis toinen rele hankittuna, ja ruiskun boxi. pitäis mennä vaihtamaan osat, raportoin sit täällä miten vaikutti.. osat olivat käytettyjä, uudet (varsinkin ruiskun ECU) olis maksanut maltaita! :(
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
vesapa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Pe 22.10.2004 23:09
Paikkakunta: keski-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja vesapa »

niin vielä että mikäs rele se musta on siinä ylijännitereleen vieressä,avasin sen ja siellä on kahdet kärjet ja paljon sälää eli mitäs sillä ohjataan???
ex-mb:t 350se -72 280se -82 200d -89
300d -86 300turbod -86
300turbod(usa) 95-look 190d -85
200d -87 280se -84 (3.0 6-syl. diesel aut) e200cdi -02 300td .-95-look -86, 300d -87
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

vesapa kirjoitti:niin vielä että mikäs rele se musta on siinä ylijännitereleen vieressä,avasin sen ja siellä on kahdet kärjet ja paljon sälää eli mitäs sillä ohjataan???
Jos tarkoitat sitä suorakaiteen muotoista relettä, missä lukee 4zyl tai 6zyl ja kierrosluku --> polttoainepumpunrele (kierrostenrajoitin samassa), nämä siis ainakin bensavehkeessä, jos automaattilaatikko, niin kickdownin ohjaus samassa..
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

No niin..

Nyt olis ylijänniterele ja ruiskunboksi vaihdettu. Auto ei ole enää tiputtanut kierroksia tyhjäkäynnillä! :D
Muuten auto rupesi oireilemaan kylmänä, kylmästartissa ei "ryyppy" tunnu toimivan ja kylmänä kaasuun vastaavuus vaivalloista..
Kattelin sitä numerosarjaa ECU:n kyljessä, ei ollut ihan sama, varmaankin tuosta johtuvaa.. Pitää vielä kokeilla tolla alkup. ECU:lla! :roll:
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

Jani1980 kirjoitti:No niin..

Nyt olis ylijänniterele ja ruiskunboksi vaihdettu. Auto ei ole enää tiputtanut kierroksia tyhjäkäynnillä! :D
Muuten auto rupesi oireilemaan kylmänä, kylmästartissa ei "ryyppy" tunnu toimivan ja kylmänä kaasuun vastaavuus vaivalloista..
Kattelin sitä numerosarjaa ECU:n kyljessä, ei ollut ihan sama, varmaankin tuosta johtuvaa.. Pitää vielä kokeilla tolla alkup. ECU:lla! :roll:
On sellainen mahdollisuus että tuo boxi ei ole samoilla varusteilla varustetusta autosta kuin mikä sun nykyinen on. Esim. automaatin ja manuaalin boxeissa on ohjelmassa eroa, samoin saattaa vaikuttaa ilmastoinnit yms. erot. Kysyppä varovaisesti vehosta onko mahdollista että boxeissa ohjelmat vaihtelee / onko uudelleen ohjelmointi mahdollinen / mitä se kustantaa.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Vastaa Viestiin