Mersulla rekkakolarissa

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

RH kirjoitti: Mulla on kaveri, joka on autorengasalan hommissa. Suosittelee mieluummin hyvälaatuisia pinnattuja kuin jotain halpalaatuisia talvirenkaita.
Varmaan ihan oikeassa kyllä on. Oikein halpahalpa-renkaita en kyllä ajatellutkaan. Salossahan joku Niemelän kumikorjaamo pinnoittaa itsekin, ja totta ihmeessä ne on ainakin meillä pelanneet oikein hyvin, joskin niitä on harrastettu lähinnä vanhempieni kalustossa joka on ollut niinkin "kevyttä" kuin Toyota HJ61, Volkkarin syncro-bussi ja Discovery... henkilöautopuolen renkaista ei ole ihan kokemusta, mutta tokko ne sen huonompia.

Pitää sitten näitäkin kysyä, jos joskus tulee rohkaisevaakin kommenttia. Joskushan täälä on manattu nuo pinnoitetut renkaat ihan sinne mihin aurinko ei paista...
Ja nastakumithan tässä hakusessa on. Noilla tosipienillä teillä jääkeleillä se nasta on ihan must, oli ne kitkat miten kehittyneitä hyvänsä.

Pitää tutkiella tätä asiata. Kai täällä olisi muutamakin talvirengas-topic, kun vähän etsisi... :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Hyvä kun ei sattunut mitään :) peltiähän saa aina lisää :roll:

Aivan sama se on muuten mitkä ne renkaat on...jos on nastoja ja pintaa. Hyvinkin liukkaalla ohittaminen onnistuu kun ei tee liian nopeita ohjausliikkeitä...ainakin itse olen todennut hyväksi niin sanotun "hivuttautumistaktiikan"...eli siirtyminen toisella kaistalle ajaen keskiviivaa pitkin pitempään ja vasta kun pyörät ovat suorassa niin tasainen kaasun painaminen ja ohitus. Takaisin siirryttäessä selvä väli ohittajaan ja kaasua laskien hivuttautuminen takaisin omalle kaistalle. Takavetoisen auton (ainakin tehokkaamman) saa kyllä helposti ojaan liukkaalla jos kaasua tulee painettua vähänkin liikaa silloin kuin renkaat eivät ole suorassa ohitukseen lähdettäessä tai omalle kaistalle palatessa. No kaikillehan nämä oli tiedossa...

Talvella on hauska vaan nähdä että porukka joka kesällä suihkii tuhatta ja sataa ei huolta huomisesta niin jos vähän on tiet jäässä ajellaan kuin tikkupaskassa...no meitä on joka lähtöön.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Hyvin harva malttaa ostaa 400-500 euron uusia laaturenkaita autoon, jonka arvo on pyöreät 500€, mikä on sinänsä erittäin harmillista. Vähän sama juttu kuin perheen kakkosautojen kanssa... Yleensä ne ovat jotain pieniä huoltamattomia räpsiä, joilla on vittumaista ajaa. Näissä autoissa on myös hyvin usein halvimmat renkaat mitä kaupasta löytyy, perusteella etteihän autolla ajeta juuri ollenkaan ja kun ajotkin keskittyvät pääasiassa kaupunkialueelle. Ja mikä kaikkein pahinta, yleensä näiden ruosteisten pommien ohjaimissa on naisia ja pari kakrua takapenkillä... :roll:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Pasi M. kirjoitti:Hyvin harva malttaa ostaa 400-500 euron uusia laaturenkaita autoon, jonka arvo on pyöreät 500€, mikä on sinänsä erittäin harmillista. Vähän sama juttu kuin perheen kakkosautojen kanssa... Yleensä ne ovat jotain pieniä huoltamattomia räpsiä, joilla on vittumaista ajaa. Näissä autoissa on myös hyvin usein halvimmat renkaat mitä kaupasta löytyy, perusteella etteihän autolla ajeta juuri ollenkaan ja kun ajotkin keskittyvät pääasiassa kaupunkialueelle. Ja mikä kaikkein pahinta, yleensä näiden ruosteisten pommien ohjaimissa on naisia ja pari kakrua takapenkillä... :roll:
No, niinpäs tuo taitaa olla, paitsi, että...
Meitin autoista tuossa 220 bensafarkussa on ne kalliimmat ( TM-testivoittajat, jossain muualla tietysti testihäviäjät :roll: ) renkaat juuri siksi, että on todennäköisempää, että sillä lähtee liikkeelle vaimo kuin minä. Eikä nuo uudet pinnatutkaan ollenkaan tuon kakkosauton, jolla ajetaan tosi paljon, alla huonoilta tunnu.

Nyt muuten sanon tämän ääneen itse, ennen kuin joku koiran leuka ehtii. Eli kysymyshän tietysti kuuluu, että kumpaa siinä enempi yritetään suojella kunnon renkailla, vaimoa vai autoa? :wink:
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Aku P kirjoitti: Olisko kellään ideoita mistään erikoisemmista gummeista? Viittis aina sitä tavallista ultragripiä tai hakkapeliittaa hankkia... Marangoni, anyone?

Mulla on Marangonit myynnissä 195/65/15. Mun mielestä hyvät renkaat
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

RH kirjoitti: Meitin autoista tuossa 220 bensafarkussa on ne kalliimmat
Samaa logiikkaa täällä päin: 200:sessa on viime talvena uutena ostetut Hakkapeliitat, ja kuitenkin auto seisoo talvet tallissa. Viime perjantaina kun oli kuiva keli, kävin sillä kaupassa ja asioilla ettei se ihan jähmety.
Sitten taas farmarissa on ne jokseenkin kalkkiviivoille ehtineet misukat, ja sillä ollaan sentään koko talvi eli toistakymmentä tuhatta kilometriä liikenteessä ainakin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
uniMersum
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 18.11.2004 17:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja uniMersum »

Kiitosta kannustavista kommenteista :) Mukava lukea näitä kun siihen on kerta uusi mahdollisuuskin suotu! Elämä jatkuu toistaiseksi. (Nyt kun olen tämän sanonut niin tietysti kompastun matonreunaan keittiössä ja lyön pääni tiskialtaan reunaan..)

Renkaat olivat juuri nuo nimenomaiset 260:set mutta eipä sitä rengaskauppias toissa syksynä maininnut että saattaisivat hengenvaaralliset olla. Mutta mutta, mikäpä minä olen renkaitakaan syyttämään - vikahan on kuitenkin varsin suurilta osin kuljettajassa. :oops: Kitkarenkaita en laittaisi autoni alle ikimaailmassa (henk.koht mielipide, ei tarvitse tästä vääntää täällä)

Suolaamisesta.. VT-9iä on mainostettu tosiaan huoltotasoltaan korkeimmaksi mahdolliseksi, ja osaltaan tästä minullekin oli tullut alitajuinen mielikuva siitä että tie on sula ja turvallinen ajaa (mitä se kilometriä aikaisemmin oli ollutkin) enkä pitänyt mielessäni sitä mahdollisuutta että tässä voisi käydä köpelösti. Luulenpa, että tälläinen harhakuva on monella joka tuota tietä ajelee..

Moskovassa käydessäni huomasin mielenkiintoisen yksityiskohdan - lunta sataa tielle ja se sulaa hetkessä pois eikä ehdi edes jäätymään. Tiet ovat koko talven sulina. Ajavat kuulemma jotain myrkyllistä kemiallista soosia öisin niille kaduille. Haittapuolena tietysti ympäristöongelmat ja aineen syövyttävä vaikutus mm. kumisille kengänpohjille joita moskovalaisilla menee joskus useampikin pari talvessa kun pohjat haihtuvat.. :) Ja suomessa senkun vähennetään suolaamista, jopa tälläisenä talvena kun sääolosuhteet tiellä ovat suorastaan helvetilliset.


tv: Heikki
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Aku P kirjoitti:
Olisko kellään ideoita mistään erikoisemmista gummeista? Viittis aina sitä tavallista ultragripiä tai hakkapeliittaa hankkia... Marangoni, anyone?
Syksyllä ostettiin tuohon W123:seen Semperit, joissa on samanlainen kuvio kuin vanhassa Gislavedin NordFrost2:sessa, edullinen ja mielestäni positiivisessa mielessä yllättävä rengas.

Suosittelen vi-li-pit-tö-mäs-ti :D
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18039
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"... 260:set mutta eipä sitä rengaskauppias toissa syksynä ..."

Onko niitä lisuja saanut vielä vuonna 2003 "uutena" ostaa ? :shock:
Olisipa mukava nähdä valmistusvuosi renkaan kyljestä.
wiimax.fi
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Melitos kirjoitti:
Hirttäkää nyt sitten kun sanon oman mielipiteeni. Etuvetokinnerillä ohitus olisi onnistunut luultavasti ongelmitta.
Selvä,aloin jo rasvailemaan köyttä! :lol:
No ei vaan,tuosssa tilanteessa olisi etuvetoinen voinutkin pysyä tiellä, mutta noin yleisesti ottaen suuremmassa vauhdissa takavetoinen on PALJON tukevampi ja rauhallisemmin käyttäytyvä kuin etuvetoinen.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

dealer kirjoitti:Onko niitä lisuja saanut vielä vuonna 2003 "uutena" ostaa ? .
On on. Ei nää munkaan misukat mitkään vanhat ole. Sen verran kuitenkin, että alkutalvesta kohtuulliset kumit on nyt menneet ihan silmissä entisiksi.

Ilmeisesti keef saa minusta nyt ostajan Marangoneilleen, ovatpa sentään uudenkarheat merkkirenkaat. Perästä kuuluu.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

AM kirjoitti:Selvä,aloin jo rasvailemaan köyttä! :lol:
No ei vaan,tuosssa tilanteessa olisi etuvetoinen voinutkin pysyä tiellä, mutta noin yleisesti ottaen suuremmassa vauhdissa takavetoinen on PALJON tukevampi ja rauhallisemmin käyttäytyvä kuin etuvetoinen.
Tuo mielikuva johtuu pääasiassa siitä, että etuvedot on yleensä pieniä kinnereitä ja takavedot suuria tukevia autoja. Kokeileppa joskus raskasta etuvetoista hyvillä ajo-ominaisuuksilla varustettua autoa niin mieli muuttuu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

AM kirjoitti:takavetoinen on PALJON tukevampi ja rauhallisemmin käyttäytyvä kuin etuvetoinen.
Niin, ja parasta tietysti jos saa molemmat vetävät päät samaan autoon... 8) :twisted:

Nimimerkillä "ei ikänä enää kaksivetosta autoa ympäri vuoden".

Mutta totta on, että pitkä ja raskas etuvetoauto on maantiellä ja pöperössäkin parhaimmillaan varsin rauhallinen ajettava. Eli vaikka nuo muualla parjatut ranskalaisetkin....
Käsiteltävyys ja kokonaisajettavuus on sitten toinen juttu. Varmalla hyvä etuvetoinen on parempi kuin huono takavetoinen ja päin vastoin. Tässä taas tullaan siihen, että tavallaan vertaillaan aprikoosia ja kurkkua keskenään.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
W140
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 435
Liittynyt: Ma 07.04.2003 18:37

Viesti Kirjoittaja W140 »

uniMersum kirjoitti:....
Moskovassa käydessäni huomasin mielenkiintoisen yksityiskohdan - lunta sataa tielle ja se sulaa hetkessä pois eikä ehdi edes jäätymään. Tiet ovat koko talven sulina. Ajavat kuulemma jotain myrkyllistä kemiallista soosia öisin niille kaduille. Haittapuolena tietysti ympäristöongelmat ja aineen syövyttävä vaikutus mm. kumisille kengänpohjille joita moskovalaisilla menee joskus useampikin pari talvessa kun pohjat haihtuvat.. :) ...

tv: Heikki
Suuressa ja mahtavassa "kommunismin supervallassa" ei penneillä pelata. Varmaan jauhavat käytetyt ydinpolttoainesauvat veden sekaan ja levittelevät kaduille, eihän se oo niin justiinsa. :D Siksi ne venäläiset varmaan hamuavat muiden maiden ydinjätteitä loppusijoitukseen ---> pysyy tiet sulina vastaisuudessakin. ;)
Mercedes-Benz - Mitä muuta terve mies voi tarvita?
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Ei niillä suola lopu. Ennen vanhaan kun käytiin idän kauppaa, niin sitä suolaa tuli sietä suomeenkin niin, että liikoja ajettiin metsään. Oli pakko opetella venäläinen tienpitokultuuri täälläkin (suolaa, suolaa, enemmän suolaa). Onneksi ovat siitä nyt luopumassa.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Itse olen edelleenkin kyllä talvisin etuvedon kannalla. Takavedolla pelleili teininä ihan mielellään (manuaaliaskilla.)

Nyt automaatilla, isolla koneella ja perheellä varustettuna pahassa kelissä ajaisi mieluummin etuvetoa. Etenkin ohitustilanteet ovat pahoja takarenkaiden irrotessa rajusti tiestä jos tie on jäässä ja urainen.

Siperia opettaa.. ensimmäisenä talvena matkalla lappeenrantaan lähdin ohittamaan venäläistä pakettiautoa sulassa urassa ajaessa. Luistonesto ei yllättäen auttanutkaan polkaistessani kaasua ja takarenkaat lähtivät jäisistä kumpareista sivuluisuun. Auto täysin poikittain, vauhtia yli 80.

Ainut mitä mielessäni sillä hetkellä oli: Mieti tarkkaan mitä teet, älä yliohjaa. Ylivarovaiset korjausliikkeet, 3 rajuhkoa heittoa puolelta toiselle ja auto oli taas hallinnassa.

Sitten hivutustyylillä samantien pakusta ohi. :lol:

Mietin mitä oli mielessä takana ajavilla. Sen jälkeen en ole voinut luottaa autoon liukkaalla vaan tapahtunut on melkein joka kerta ohittaessa mielessä vaikka käytös paranikin paljon nastarenkaisiin siirryttyäni.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Olen kyllä ajellut samanpainoisellakin etuvetoisella kuin oma mersuni.Vetotapa vaan tekee etuvetoisesta äkkinäisen isoissa vauhdeissa.Perä ei ehkä irtoa niin helposti mutta sen jälkeen ei sitten olekaan paljon tehtävissä kun se irtoaa.

Takavetoisessa en taas ymmärrä miksi pelätä sivuluisua,luisut alkavat ainakin 124:ssa rauhallisesti ja ne on helposti korjattavissa,ilman luistonestoja sun muita autosta yksinkertaisesti tietää mitä ja milloin se mitäkin tekee.Puskeminen on sen sijaan se mikä kauhistuttaa,onneksi takvetoinen sitä harvemmin tekee.

Hieman meni taas off topiciksi mutta eipä ole uutta :oops:
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 654
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

Oltiin velipojan kanssa samoihin aikoihin liikenteessä kuorma-autolla myöskin 9-tiellä, oli tosi karmee keli, aivan kuten aiempina viikonloppuinakin.
Ihmettelen vaan tuota lehtileikkeessä olevaa juttua "tieosuus kuuluu super luokkaan jota pidetään sulana" EIHÄN SE PIDÄ PAIKKAANSA!
No pääasia ettei teille käynyt mitään, autoja saa aina lisää.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
E250TD94
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 17.01.2005 22:14
Paikkakunta: Riihimäki

Is tie yllättäen jäässä.....

Viesti Kirjoittaja E250TD94 »

Olen tarkalleen samaa mieltä kun täällä yksi jo kirjoitti: nämä yötä päivää jatkuvasti suolattavat Is tiet ovat tosi petollisia. Ja tarkalleen samaa mieltä yhden toisen kirjoittajan kanssa siitä, että suolaamattomat tiet eivät ole niin yllätyksellisiä.

JA TIEHALLINTO KUN VÄITTÄÄ ETTÄ SUOLAAMALLA IS TEITÄ YÖTÄ PÄIVÄÄ SAADAAN TASAISET HYVÄT KITKAKERTOIMET TIELLE. TÄYTTÄ PUPPUA!!!

Suolattu tie ei koskaan kuivu niinkun 90 % tapauksista suolaamaton tie kuivaa lämpötilan laskiessa. Ja kun ajetaan sitä suolaa sitten yötä päivää maatielle ollaan jatkuvassa suolauskierteessa joka päättyy siihen kun suola ei sitten sulatakkaan tietä lämpötilan laskiessa. JA SITTEN ON YLLÄTYKSELLISEN LIUKASTA - JA SIIS TOSI LIUKASTA

Eikö tästä ole jo riittävästi varoittavia esimerkkkejä? Samalla tavalla kun sun tilanteessa myös Is tiellä Konginkankaalla tie oli niin liukas että pelastushenkilökunnalla oli vaikeuksia saapua paikalle....ja pysyä jalan pystyssä..... Ja tiehallinnon mukaan Is teillä saavutaan suolarallilla tasaiset hyvät kitkaolosuhteet....huh huh!!!

Mua harmittaa itseä kun kaikki resurssit pannaan tähän suolaralliin IS teillä ja sitten alemmat luokan teillä esimerkiksi auraus tulee tosi myöhään ja syntyy sitten polanteet jne.

Järkevintä olisi yhdenmukaistaa nää kolme ylintä hoitoluokkaa ja hoitaa talvikunnossapito tehostetulla aurauksella ja kuumahiekoituksella.

Lopuksi hienoa että selvisit tilanteesta ilman henkilövahinkoja ja turvallsisia kilometrejä jatkossa!!!! Ja ilmeisesti edelleen mesen puikoissa...
W124 - klassikko
W124 - maanteiden väsymätön raataja
MB E250 TD 20 Valve 1994 - paras W124
Avatar
JS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 540
Liittynyt: Su 27.07.2003 02:54
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

Aku P kirjoitti:
AM kirjoitti:takavetoinen on PALJON tukevampi ja rauhallisemmin käyttäytyvä kuin etuvetoinen.
Niin, ja parasta tietysti jos saa molemmat vetävät päät samaan autoon... 8) :twisted:

Nimimerkillä "ei ikänä enää kaksivetosta autoa ympäri vuoden".

Mutta totta on, että pitkä ja raskas etuvetoauto on maantiellä ja pöperössäkin parhaimmillaan varsin rauhallinen ajettava. Eli vaikka nuo muualla parjatut ranskalaisetkin....
Käsiteltävyys ja kokonaisajettavuus on sitten toinen juttu. Varmalla hyvä etuvetoinen on parempi kuin huono takavetoinen ja päin vastoin. Tässä taas tullaan siihen, että tavallaan vertaillaan aprikoosia ja kurkkua keskenään.
Kyllä etuvetoisellakin pärjää siinä missä takatuupparillakin kunhan muistaa suhteuttaa auton ja vauhdin oikein ;) Mutta mielestäni tärkeintä olisi kuljettajan osata tunnistaa oman autonsa ajo-ominaisuudet .( jos niitä on ) :shock:

Harjoitella jossain suljetulla alueella panikkijarrutusta, sivuluisua ja väistöliikkeen tekemistä... :shock: :shock: :shock:
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

JS kirjoitti: Harjoitella jossain suljetulla alueella panikkijarrutusta, sivuluisua ja väistöliikkeen tekemistä... :shock: :shock: :shock:
No minähän olen puuhastelemassa viikon 9 lopulle liukkaan kelin kurssia Tahkolle MB-klubin piikkiin, joten ei muuta kun tervetuloa sinne liukastelemaan. :D
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Gummeista...

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Minä ostin -98 Mersun, jossa tuli mukana muutaman talven ajetut Michelin XM+S260 nastarenkaat. Tämä rengastyyppi on ilmeisesti ollut hyvin pitkään tuotannossa, tai sitten sitä on joskus tehty huomattavan iso mälli, jota vieläkin myydään, koska:
Tässä mainitaan esimerkki rengaan olleen 7-vuotias.
http://www.jippii.fi/jsp/forum/thread.jsp?b=auto&t=4164

Ja tässä myydään uutena:
http://www.rengastienautotarvike.fi/tuo ... ichel5.htm

Selviytyminen talvikeleillä on auton ja kuljettajan yhteensopivuudesta kiinni kaikkein eniten. Minä itse olen aina suosinut isoja takavetoisia, pienellä lisäpainolla esimerkiksi W123 Mersu on MINUN mielestäni mukava ja ennalta arvattava liikkeissään, verrattuna moniin ajamiini etuvetoisiin, joiden talviominaisuuksien parantamiseksi ei ole tehtävissä oikein mitään. W123 mersu on muuten aikoinaan vetänyt talvitestissä dynamometriin lukkoperällisen Dodgen jälkeen toiseksi kovimmat lukemat Taisi olla -70-luvun lopun Tuulilasissa... :twisted:
Oululainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: La 07.02.2004 09:30
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Oululainen »

Samasta asiasta samansuuntaisia kokemuksia:
W123, keskinkertaiset renkaat ja iskarit,liukas keli, rekan ohitus... Itselläni oli 300 automaatti ja olin menossa Jkl:stä Oulua kohti. Normaalissa ohituskaistapaikassa olin ohittamassa rekkaa kun automaatti pykälsi keskenkaiken pienempää vaihdetta. Auto lähti samantien kirjoittamaan ja kun sain itseni ylös puolilöhöävästä asennosta ja suurinpiirtein kahdella kädellä ratista kiinni auto oli jo käynyt vastaantulijoiden kaistalla melkein penkassa ja oli menossa sivuluisussa takaisin tien oikealle puolelle, kohti rekan perävaunun takapyöriä. Rekan takapuskuriin jäi kuitenkin metrin verran väliä ja oikea reuna oli muutenkin pitävämpi joten luistelu tökkäsi siihen. Olimme kyllä vaimon kanssa hetken aivan hiljaa, tuntui vaan siltä.

Jälkiviisaus on viisaudenlaji sekin, ja varsinkaan talvirenkaiden kanssa ei ole enään tullut paljon säästeltyä.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Henk.koht. mielipiteeni on että manuaaliaskilla oleva etuvetoinen on 10x helpompi hallita liukkaalla kuin automaatti takavetoinen.

Etuvedolla on todella helppo säädellä renkaiden luistoa suoraan kaasun avulla, ajo on suorastaan naurettavan helppoa. Jos puskee, kaasulla passataan niin että renkaat taas puree.

Takaveto-tomaatilla taas renkaiden pyörintään ei ole juuri mitään hallintaa, koko systeemi on täysin tunnoton eikä ainakaan väyrysellä uskalla luisutella yhtään kun takapyörät karkaavat huimiin nopeuksiin pienelläkin kaasun polkaisulla.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Siksi suosinkin manuaalia.Tosin liukkailta ei paljon kokemuksia automaatti/takaveto yhdistelmästä,en uskalla hirveästi moittiakkaan.

Pienessä vauhdissa tuo etuvedolla leikkiminen onnistuukin, mutta suuremmassa liikkeet on melko nopeita...
Oululainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: La 07.02.2004 09:30
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Oululainen »

Ja aina taakse paremmat renkaat, oli etu- tai takaveto!
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Asiaan voi vaikuttaa tietysti se että ajoin etuvetoisilla koko nuoruuteni ja niitä tuli väänneltyä luisussa sun toisessa ihan tarkoituksellakin.

Tästä syystä en voi kuvitella mitään tilannetta jossa etuveto lähtisi puskemaan käsissäni, takaveto sensijaan puskeekin jo paljon helpommin.

Tämä siitä syystä että takavetoisella eturenkaiden mennessä luisuun niiden pyörimistä ei voi keinotekoisesti palauttaa kuten on tilanne etuvedolla. Meinasin ajaa kerran puuta päin kun Sierra lähti puskemaan hullunaan hangessa, meni aivan luotisuoraan yhtäkkiä kesken mutkan. Pidin ratin käännettynä tien suuntaisesti ja laitoin vissiin silmät jo kiinni törmäystä odotellen. Kääntyi se sitten viime hetkellä :x

Oli vanhempien auto lainassa, ei paljoa tehnyt mieli tösäyttää keskelle mäntyä.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Joo, tää on oikeastaan ihan nollakeskustelua, mutta kysymys AM:lle. Oletko koskaan ajanut liukkaalla 80-luvun pikku-BMW:llä? Mieluiten vielä painavalla ja tehokkaalla 6-koneella?
Mikä tahansa etuvetoinen hakkaa tuon laitteen mennen tullen tiellä pysymisen selviytymistaistelussa.

Niin ja siiten niihin mielipiteisiin. Jotenkin loogisesti käyttäytyvä, ajoltaan rauhallinen iso takavetoinen, kuten mersut yleensä ikään katsomatta, on ihan mukava talvipirssikin. Se menee just siihen suuntaan mihin on ajamassa, mutta tottumusta takavetoisiin se kyllä vaatii, ja kovin sillä ei kuitenkaan pääse. Etuvetoisen ajokäytös voi olla tietyllä tavalla hiukan levottomampaa (=puskemistaipumukset), mutta jos talvikelillä mutkaisella paikallistiellä on tarkoitus edetä aktiisesti ja mahd. nopeasti paikasta A paikkaan B ilman turhia paineita ulosajaosta, niin minä otan mieluummin vaikka Volvo 850:sen. Yrittäkääpä pysyä perässä samanikäisellä ja - tehoisella124:llä. Ette taatusti onnistu. :wink:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Is tie yllättäen jäässä.....

Viesti Kirjoittaja veskola »

E250TD94 kirjoitti:Olen tarkalleen samaa mieltä kun täällä yksi jo kirjoitti: nämä yötä päivää jatkuvasti suolattavat Is tiet ovat tosi petollisia. Ja tarkalleen <...>
Juuri näin !!!
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

RH kirjoitti:jos talvikelillä mutkaisella paikallistiellä on tarkoitus edetä aktiisesti ja mahd. nopeasti paikasta A paikkaan B ilman turhia paineita ulosajaosta, niin minä otan mieluummin vaikka Volvo 850:sen. Yrittäkääpä pysyä perässä samanikäisellä ja - tehoisella124:llä. Ette taatusti onnistu. :wink:
Tottumiskysymys. En minä ainakaan uskalla lähteä etuvedolla ajamaan kovaa, se vaan ei minun käsissä -kovassa ajossa- käänny mihinkään. Varsinkaan ABS-jarrullinen sähköauto.

Rallin F-ryhmässä etu- ja takavetoiset on yhtä nopeita. Yleisessä sarjassa viime vuonna oli Karhumäki Golfilla kakkosena (ensimmäinen etuveto kolmen sakissa viiteen vuoteen).
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Vastaa Viestiin