240d lohkolämppäri ongelmaa (kone Land Roverissa)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
hietsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: To 04.11.2004 20:30
Paikkakunta: jkl

240d lohkolämppäri ongelmaa (kone Land Roverissa)

Viesti Kirjoittaja hietsu »

jos joku heittää faktaa tai kurkkaa pellin alle...

kun ongelmana on tuo 240d asento autossa eli onko aivan pystyssä vaiko kallellaan imu/pako -sarjan puolelle
jos zsuumais vaikka sitä koneen poikki "pokkausta" koneen keulassa heti vena kopan alla eli onko se vaaterissa?

kun kone on menossa tuonne landroverin konehuonetta täyttämään.

ja onko se asento kuinka tarkka tuossa 240 kisseli koneessa?

kiitoksi jo etukäteen tietotaidosta :D
Viimeksi muokannut hietsu, Ti 18.10.2005 21:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Re: W123 240D koneen asento

Viesti Kirjoittaja sooppa »

omassa 220d ja suorassa.(kone samanlainen kun 240d) :wink:
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1017
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W123 240D koneen asento

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

hietsu kirjoitti:jos joku heittää faktaa tai kurkkaa pellin alle...

kun kone on menossa tuonne landroverin konehuonetta täyttämään.

:D
Meinaatko, että 2,4 jaksaa pelittää lantikkaa???
Mulla oli aikoinaan lyhyt Lantikka ja Range ja molemmissa oli 3,5L Fiatin dieselit.
Mersun 3 litraisia olen kuullut käytetyn...
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

72 hp

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Onhan tuossa 2,4D:ssä sentään 72 hp! Lantikan oma kiisseli ei taida tuottaa lähellekään sitä.... :wink:
Terveisin
Tero
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: W123 240D koneen asento

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Timo999 kirjoitti:
hietsu kirjoitti:jos joku heittää faktaa tai kurkkaa pellin alle...

kun kone on menossa tuonne landroverin konehuonetta täyttämään.

:D
Meinaatko, että 2,4 jaksaa pelittää lantikkaa???
Mulla oli aikoinaan lyhyt Lantikka ja Range ja molemmissa oli 3,5L Fiatin dieselit.
Mersun 3 litraisia olen kuullut käytetyn...
Eikös Land Roverissa käytetty ensin 2,052 litraista moottoria, joka kehitti 52bhp/3500rpm, ja max.vääntö 118nm/2000rpm. Tämä voimanlähde korvattiin kaiketi vuonna 1961 (oli käytössä -85 asti) isommalla 2,25 litraisella moottorilla, joka kehitti 63hv/4000rpm ja max.vääntö 140nm/1750rpm.
Eli tuskinpa se näissä vanhemmissa Land Rovereissa suorituskykyä juurikaan huonontaa, jos moottoriksi vaihtaa Mersun OM616 moottorin, olipa sitten kyseessä 65 tai 72hv versio. Ennemminkin veikkaan, että huippunopeus nousee hieman :?:
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Kone (OM616) on aika tasan vaaterissa moottoritilassa, niin pitkittäis- kuin poikittaissuunnassa.

Tuohonkin koneeseen saa kummasti lisäeloa laittamalla turbon, välijäähdyttimen ja säädetyn ruiskutuspumpun... ;)
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
hietsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: To 04.11.2004 20:30
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja hietsu »

Juu, ei tuosta mitään tykkiä ole tulossa:wink:
Vakio diisseli oli 62hp, se 2.25ja nyt on tuo 72hp.
Toinen vaihto ehto oli tuo 300d, mutta osui käsiin tuo 240d ja ajettu 170tkm!!
turbo virityksiin en todennäköisesti mee, koska haluan pitäytyä niin perus/yksinkertaisessa tekniikassa kun mahdollista.
Saako tuota ruiskua säädettyä, jollon tehon nousu on pientä, mutta kuitenkin.
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: W123 240D koneen asento

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Oli joskus kaverin kanssa yhteinen vuosimallin 1974 406 lavamersu. Hemmetin moinen härveli siihen nähden, että kone oli pystylamppumersusta otettu 220 d.

Kyllähän silläkin pystyi ajaa, muttei tosiaan ollut mikään kiireisille ohitteleville bisnesmiehille suositeltava malli.
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1017
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Mikä lantikka sulla muuten on?
Onko se ihan oikea (III-sarjaa tai vanhempi) vai defender?
Pitkä vai lyhyt?
Mulla jälkikasvu (2 poikaa) vieläkin haikailee lantikan perään!
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
hietsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: To 04.11.2004 20:30
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja hietsu »

SIIA, eli vuosimalli on 1970
pitkämalli ja matkailuautoksi rekisteröity.

sivut http://personal.inet.fi/koti/hietsu/
Viimeksi muokannut hietsu, Ti 18.10.2005 21:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1017
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Ois se kiva kun olis Lantikka...
Jotenkin vain järki sanoo, että 130 km päivässä työmatkaa ei onnistu lantilla.

On niissä vaan ihan oma tunnelma! Kerran mitatiin mun lantista ääniä sisältä, eli ylämäkeen kiihdytys ja sisälämppärit päällä: 95 desibeliä...
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
hietsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: To 04.11.2004 20:30
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja hietsu »

Takaisin pinnalle.
Nyt kone killuu ketjutaljan varassa nokalla ja alkaa kiinnikkeiden teko mutta olisko jollain hyviä kuvia 123 240d konehuoneesta?
Ongelmina olisi tuo alipainepumppu, ohjaustehostin, jäähdytysletkut ja kaasuvivusto.

tai olisko JKL seudulla tuommoista jota sais tulla vilkaisemaan/kuvaamaan?
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

hietsu kirjoitti:Takaisin pinnalle.
Nyt kone killuu ketjutaljan varassa nokalla ja alkaa kiinnikkeiden teko mutta olisko jollain hyviä kuvia 123 240d konehuoneesta?
Ongelmina olisi tuo alipainepumppu, ohjaustehostin, jäähdytysletkut ja kaasuvivusto.

tai olisko JKL seudulla tuommoista jota sais tulla vilkaisemaan/kuvaamaan?
Huomenna voisin tuoda niin paljon kuvia kun haluaa, kun tulee tultua käymään siellä kaupungillakin.
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Hae ainakin kumityynyt jostain 123korisesta ja voi olla kiinnikkeiden järkeilyä helpompaa laittaa kokonainen koneen alle tuleva pakki jostain mersusta lantikan koriin kiinni
hietsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: To 04.11.2004 20:30
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja hietsu »

koneessa ei ole mukana koneen kiinnitys rautoja, ja ne olisivatkin liian pitkät sivulle.
Eli teen koneen puolen uusiksi ja kiinni rungon puolen alkuperäisiin kiinnikkeisiin.

Mutta ongelma on enempituo letkutus kun en ole nähnyt konetta autossa kiinni ja korjaus oppaassakaan ei saa hyvää perus kuvaa.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

hietsu kirjoitti: ja rojekti kun toinen, jos ajoon sais loppu kesästä.
http://batman.jypoly.fi/~79009/lantti/
Hieno. On noissa tyyliä kyllä.

Tuossa tuttu kaveri totesi, että lantikan kone (diesel) ei ole kovin kestävä. Kone ei hajoa, mutta kuluu -- remonttikuntoon jopa alle 100 km matkalla. Ainakin tässä suhteessa joku OM on ihan yliverto.
Mitä ko. kaverin -76 LR:ssa on joskus tullut oltua, niin siinä saa kyllä tyylille pistää aika paljon painoarvoa; ihan objektiivisessa vertailussa tuota ei mukavaksi voi sanoa millään.

Pistä ihmeessä johonkin nettiin raporttia projektin kulusta. :wink:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
hietsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: To 04.11.2004 20:30
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja hietsu »

kyllähän tuo lantikan kone on jo remontin jälkeen heti väljä kertoo tarinat ja kylvää öljyä urakalla aina.

nyt alkaa MB sovitus nokalle ja ahdasta on
varsinkinöljypohja on aikalähellä etuperää(eli öljypohjan muotoilu)
syvälle tulipellin alle menee
ja tallin kattokin vaati koukun asennuksen.
Viimeksi muokannut hietsu, Ti 18.10.2005 21:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hietsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: To 04.11.2004 20:30
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja hietsu »

Nostetaan taas, kone olisi muuten startti kunnossa, mutta nyt on tökkinyt jo hetken pieni mutta hankala ongelma:
Kuva
Tuossa lohkossa on ollut ilmeisesti lohkolämmitin tuossa ja siihen ei löydy vastaavaa tilalle.
Ratkaisu ehdotukset
-Löytää jonkun auton lämppäri joka käy:
1.halk 28mm kierteellä Kuva
2.halk 28mm Kuva

-Löytää tuohon käypänen pakkasproppu 28mm

-Muuta ehdotusta??
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Mulla on omas om615 konees lohkolämmitin tuossa taaempana ja lyömällä kiinni-olevaa mallia.Olen myös nähnyt malleja joissa lohkolämmitin on tuollasen ison mutterin kohdalla ja sokkakiinnitteinen,taisi olla 200d 0m 615 -79.Jos ei muuten löydy sopivaa niin laita letkulämmitin,jotkut kehuvat sitä paremmaksi kun perinteinen lohkis. :wink:
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
yttewi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 426
Liittynyt: Ke 22.06.2005 23:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja yttewi »

joo helpoimmalla pääset kun laitat ton letkulämmittimen ainakii traktori tarvike myymälöistä löytyy :shock: ja eihän toi nyt niin kauas ratkolista heitä :D
W124 300D aut -89
hietsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: To 04.11.2004 20:30
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja hietsu »

Autoon on tulossa todennäköisesti eberi eli koko lämppäriäkään ei tarvi välttämättä, mutta kun pitäisi saada tuo reikä umpeen.

Eli mistä saa noita proppuja, olisiko jollain romu konetta josta myisi eli reikä 28mm.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Romukone löytyy 200D -81. Ei kyllä ole tietoa käykö pakkastulpat siitä tuohon. Siinäkin oli lohkolämmitin kiinni tuollaisessa reiässä.
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Pakkastulppia saa uusia eri kokoja moottorikoneistamoista eikä maksa montaa euroa. :wink:
vw golf variant -97,vw vento -96.
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

Juu, löytyy ja tosimies sorvaakin tommosen "propun", tekee umpiaineesta ja lievästi kartion,taatusti pysyy kun sen sinne reikään huitasee :D

JariN
Vastaa Viestiin