Jarrulevyt..mitä eroa?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Narski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 04.10.2004 16:47
Paikkakunta: Kannus

Jarrulevyt..mitä eroa?

Viesti Kirjoittaja Narski »

Mikäs ero niillä jäähytetyillä ja jäähyttämättömillä jarrulevyillä on? Kummakkohan mahtaa tuosa mun kulkineesa olla? Ei oo jarrupuoleen tarvinu vielä syventyä? :)
W124 230 E
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Jäähdytetyt on paksummat, ts. tavallaan koostuu kahdesta yhteenliitetystä levystä, joiden välissä on "tuuletusrako". No, joku osaa ehkä paremminkin kuvailla ;) Sitten on tietysti vielä ne levyt erikseen, joissa on tuon tavanomaisen tuuletuksen lisäksi reiät levyssä, eli tehostaa tuuletusta. Ovatko sitten jonkin sortin kilpalevyt, vai löytyykö vakiomersuista (124:sta). Kyllähän noita ainakin muista merkeistä löytyy tehokkaimmista malleista..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Jäähdytetyt kestää kovempaa rasitusta eikä kuumene samalla lailla kun tavalliset, ei mene myös kieroksi samalla lailla kun tavallinen ei jäähdytetty.

Jäähdytetyn erottaa laikan keskellä olevasta "tyhjästä" alueesta jossa pääsee ilma virtaamaan. Tavallisessa levyssä sitä ei ole.
HandiCap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Pe 16.07.2004 16:15
Paikkakunta: Kainuunmeren ympäristö

Viesti Kirjoittaja HandiCap »

Sulla on jäähdytetyt levyt edessä ja tavalliset takana.
W124 230E -91
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

HandiCap kirjoitti:Sulla on jäähdytetyt levyt edessä ja tavalliset takana.
Ei välttämättä, enne faceliftiä, 230:sissä oli jäähdyttämättömät.
Avatar
Narski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 04.10.2004 16:47
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Narski »

Mauri H. kirjoitti:
HandiCap kirjoitti:Sulla on jäähdytetyt levyt edessä ja tavalliset takana.
Ei välttämättä, enne faceliftiä, 230:sissä oli jäähdyttämättömät.
Vuosimalli mulla on -92..eli ei vielä E.
W124 230 E
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12614
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Narski kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:
HandiCap kirjoitti:Sulla on jäähdytetyt levyt edessä ja tavalliset takana.
Ei välttämättä, enne faceliftiä, 230:sissä oli jäähdyttämättömät.
Vuosimalli mulla on -92..eli ei vielä E.
siis ekassa faceliftissä tuli jäähdytetyt laikat eteen, eli 9/89
Avatar
Narski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 04.10.2004 16:47
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Narski »

Tästä päätellen ne siis pitäs multa löytyä. Onkohan muuten nuisa painavampi koneisisa esim. 300d isommat jarrusysteemit?
W124 230 E
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

mulla -87 300d farkku ja ei ole jäähdytetty.... :x
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Jäähdytetyn ja jäähdyttämättömän ero on se että jäähdyttämätön menee kieroksi ja ravistaa kovassa jarrutuksessa vanhemmiten siinä missä jäähdytetyssä rivat ruostuu poikki ja levy rasahtaa kahtia 120km/h vauhdissa ja risteykseen jarruttaessa. (Suljetulla tiellä tietenkin :lol: )

Siinä sitten olikin ihmettelemistä kun piti kääntyä t-risteyksestä ilman jarruja. Poljin painui iloisesti pohjaan kovan pamauksen jälkeen kun männät haroivat paikkoja joissa ennen lämmitti vinhasti vipottavat rautalätkät.

Noh, käännettävä oli, auto nelipyöräluisuun ja kuinka ollakaan pirulainen pysähtyi lopulta niille paikoilleen, mutka selvitettynä. Autossa ei naarmuakaan, itsetunnossa ja auton luottamuksessa erittäin iso lommo.

Kun pahin kuolemanshokki oli hellittänyt, tarkempi katsastus jarrusysteemeihin osoitti ulomman levyn irronneen siististi rivoistaan ja heiluvan nyt akselin varassa kuin mombasalaisen neitosen kaulavanne kaulassa.

Olishan ne jarrut varmaan löytyneet uudestaan jos olisi ehtinyt pumpata niin pitkään että palat ottivat jäähdytysripojen jäämiin kiinni.. Tai sitten olisi mäntä pullahtanut ulos ennen sitä. Siitä lähtien olen aina tarkastanut jäähdytetyt levyt huolella. Siperia opettaa.
Avatar
Tarviketuonti
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 13.10.2004 15:36
Paikkakunta: Turku

Re: Jarrulevyt..mitä eroa?

Viesti Kirjoittaja Tarviketuonti »

Narski kirjoitti:Mikäs ero niillä jäähytetyillä ja jäähyttämättömillä jarrulevyillä on? Kummakkohan mahtaa tuosa mun kulkineesa olla? Ei oo jarrupuoleen tarvinu vielä syventyä? :)

Moi, kyllä sulla on jäähdytetyt levyt edessä.
Vastaa Viestiin