Jarrulevyt..mitä eroa?
Jarrulevyt..mitä eroa?
Mikäs ero niillä jäähytetyillä ja jäähyttämättömillä jarrulevyillä on? Kummakkohan mahtaa tuosa mun kulkineesa olla? Ei oo jarrupuoleen tarvinu vielä syventyä?
W124 230 E
Jäähdytetyt on paksummat, ts. tavallaan koostuu kahdesta yhteenliitetystä levystä, joiden välissä on "tuuletusrako". No, joku osaa ehkä paremminkin kuvailla Sitten on tietysti vielä ne levyt erikseen, joissa on tuon tavanomaisen tuuletuksen lisäksi reiät levyssä, eli tehostaa tuuletusta. Ovatko sitten jonkin sortin kilpalevyt, vai löytyykö vakiomersuista (124:sta). Kyllähän noita ainakin muista merkeistä löytyy tehokkaimmista malleista..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Jäähdytetyn ja jäähdyttämättömän ero on se että jäähdyttämätön menee kieroksi ja ravistaa kovassa jarrutuksessa vanhemmiten siinä missä jäähdytetyssä rivat ruostuu poikki ja levy rasahtaa kahtia 120km/h vauhdissa ja risteykseen jarruttaessa. (Suljetulla tiellä tietenkin )
Siinä sitten olikin ihmettelemistä kun piti kääntyä t-risteyksestä ilman jarruja. Poljin painui iloisesti pohjaan kovan pamauksen jälkeen kun männät haroivat paikkoja joissa ennen lämmitti vinhasti vipottavat rautalätkät.
Noh, käännettävä oli, auto nelipyöräluisuun ja kuinka ollakaan pirulainen pysähtyi lopulta niille paikoilleen, mutka selvitettynä. Autossa ei naarmuakaan, itsetunnossa ja auton luottamuksessa erittäin iso lommo.
Kun pahin kuolemanshokki oli hellittänyt, tarkempi katsastus jarrusysteemeihin osoitti ulomman levyn irronneen siististi rivoistaan ja heiluvan nyt akselin varassa kuin mombasalaisen neitosen kaulavanne kaulassa.
Olishan ne jarrut varmaan löytyneet uudestaan jos olisi ehtinyt pumpata niin pitkään että palat ottivat jäähdytysripojen jäämiin kiinni.. Tai sitten olisi mäntä pullahtanut ulos ennen sitä. Siitä lähtien olen aina tarkastanut jäähdytetyt levyt huolella. Siperia opettaa.
Siinä sitten olikin ihmettelemistä kun piti kääntyä t-risteyksestä ilman jarruja. Poljin painui iloisesti pohjaan kovan pamauksen jälkeen kun männät haroivat paikkoja joissa ennen lämmitti vinhasti vipottavat rautalätkät.
Noh, käännettävä oli, auto nelipyöräluisuun ja kuinka ollakaan pirulainen pysähtyi lopulta niille paikoilleen, mutka selvitettynä. Autossa ei naarmuakaan, itsetunnossa ja auton luottamuksessa erittäin iso lommo.
Kun pahin kuolemanshokki oli hellittänyt, tarkempi katsastus jarrusysteemeihin osoitti ulomman levyn irronneen siististi rivoistaan ja heiluvan nyt akselin varassa kuin mombasalaisen neitosen kaulavanne kaulassa.
Olishan ne jarrut varmaan löytyneet uudestaan jos olisi ehtinyt pumpata niin pitkään että palat ottivat jäähdytysripojen jäämiin kiinni.. Tai sitten olisi mäntä pullahtanut ulos ennen sitä. Siitä lähtien olen aina tarkastanut jäähdytetyt levyt huolella. Siperia opettaa.
- Tarviketuonti
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 4
- Liittynyt: Ke 13.10.2004 15:36
- Paikkakunta: Turku
Re: Jarrulevyt..mitä eroa?
Narski kirjoitti:Mikäs ero niillä jäähytetyillä ja jäähyttämättömillä jarrulevyillä on? Kummakkohan mahtaa tuosa mun kulkineesa olla? Ei oo jarrupuoleen tarvinu vielä syventyä?
Moi, kyllä sulla on jäähdytetyt levyt edessä.