CDI Mersujen murheita...
Jospa saisi jostain Mersun samanlaatuisella galvanoinnilla, maalauksella ja ruosteenestolla varustettuna niin olisinpa todella tyytyväinen.
Ja vielä ne volvon penkit! Semmoset ku sais.
Tuosta volvojen jakohihnoista: D5 moottorissa vaihtoväli 160tkm. ja on muuten järeä jakohihna. Ei pitäisi olla mikään ongelma. Nämä vw moottorit sitten erikseen...
Ja vielä ne volvon penkit! Semmoset ku sais.
Tuosta volvojen jakohihnoista: D5 moottorissa vaihtoväli 160tkm. ja on muuten järeä jakohihna. Ei pitäisi olla mikään ongelma. Nämä vw moottorit sitten erikseen...
Joku mersupurkaamo??
"onkos se tuossa volvon koneessa mitä olit rempannut venakopassa ne nokka akselinpukit ja sellainen hieman v-mäinen kasattava... vai muistelinko väärin", kyseli Petska...
Heh, ihan oikein muistit vielä ...
Nokka-akselit kiristetään venttiilikopalla paikoilleen, neljäkymmentä pikkuista pulttia 17 Nm kireyteen.
Heh, ihan oikein muistit vielä ...
Nokka-akselit kiristetään venttiilikopalla paikoilleen, neljäkymmentä pikkuista pulttia 17 Nm kireyteen.
wiimax.fi
Ei tainut takapotku Volvoja saada, kun VW dieselillä. Takuu autoissa on hirmu hyvä osto hetkellä, mutta kyllä on huomattu, että se loppuu siihen, kun auton takavalot häviää liikkeen ikkunasta. Sitten on aina auton omistajan vika, jos jotain hajoaa.
Onhan noissa uusimmissa Volvoissa myös nuo nivelet aika kulutus tavaraa, mutta niihän ne taitaa olla kaikissa painavissa autoissa.

- pystyvalo
- Vakiokalustoa
- Viestit: 348
- Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
- Paikkakunta: vaasa/espoo
- Viesti:
pystyisiköhän noiden M6 tai M8 ruuvien uudelleen avautumista parantamaan millään konstilla, esim. öljynvaihdon yhteydessä suihkasis ruuveille vähän CRC-sprayta tai suuttimen vaihdon yhteydessä voitelisi ruuvit jollakin parhaaksi katsomallaan tökötillä ??
onko suuttimien jumittuminen kiinni ainoastaan tästä ruvista vai estääkö suuttimen karstoittuminen myös sen irtomisen ??
onko suuttimien jumittuminen kiinni ainoastaan tästä ruvista vai estääkö suuttimen karstoittuminen myös sen irtomisen ??
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
Molycote tai joku sellane? Oranssihtavassa spray-purkissa.dealer kirjoitti: Itse olen laittanut kuumien paikkojen kierteisiin yms.jotain 1200 astetta kestävää rasvaa, jonka nimeä en yritäkään muistaa.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Eikös ne CDI:n suuttimien kiinnityspultit kuulu vaihtaakkin joka kerta, kun ne vaan on irti. Sattaisi sekin sitten osaltaan estää pulttien katkeamista myöhemmässä vaiheessa.
Minulla on sellainen käsitys, että jos suuttimien juureen pääsee valumaan jähdyttäjännestettä, niin silloin tarttuu suutin tosi tiukkaan. Tuntuu, että sellaiset sutkuttavat, mustassa karstassa olevat suuttimet irtoavat jopa helpommin kuin jäähdytysnesteessä uineet.
Minulla on sellainen käsitys, että jos suuttimien juureen pääsee valumaan jähdyttäjännestettä, niin silloin tarttuu suutin tosi tiukkaan. Tuntuu, että sellaiset sutkuttavat, mustassa karstassa olevat suuttimet irtoavat jopa helpommin kuin jäähdytysnesteessä uineet.
Nykyinen:
W211 200 CDI -07 Facelift
Entiset:
W211 220 CDI -02
W210 220 CDI -99
W211 200 CDI -07 Facelift
Entiset:
W211 220 CDI -02
W210 220 CDI -99
volvoista sen verran 600tkm kokemuksella että d6 on hyvä jos kansi kestää.. turbolla tai ilman.... just otin 550tkm ajetun 940 td kannen pois eikä sylinteri putkissa ollu kulumisen merkkiäkään.. mutta näistä s80 ym ennen tätä d5 niin aika karua tekstiä... 40 tkm remmillä ja katkeaa mutta ei säre enää mitään onneksi
Tossa seurannut faijan viton (112 cdi -02 112000km ja demec stage 2 mutka ja hilpeet) etenemistä, tuntuu todella vaikealta... CDI vitojen ja muiden autojen ongelma on että sen suuttimet ja polttoaine järjestelmä on niin hienoa ja uutta... nämä pietzo sähköiset suuttimet ovat niin uusi juttu että niitä ei ole tullut vielä edes vapaaseen myyntiin... Kaverini on tutkijana TTY:llä ja kehittävät siellä laivadieselin syöttölaitteita... edes he eivät ole saaneet ostettua irrallaan boschin pietzo suuttimia uutena. Asiaan tulee kait kuukauden parin sisään korjaus kun rupeavat toimittaan varaosia niihin Tuosta meidän autosta on mennyt jo edellisen omistajan aika 2 suutinta ja nyt on todella pahoja vaikeuksia auton käynnistymisen kanssa, monta mahdollista vikaa siitä on löytynyt ja taitaa aika paljon olla "ominaisuuksia" ton ikäisissä mersuissa. Tullut aika paljon esille kun vikaa on selvitetty. Myös sellaiseen hauskaan juttuun törmättiin että lahden mega auton ja tampereen vehon suuttimien hinta ero 200€ ... tampereen veholla olivat vaihtaneet ne suuttimet aikaisemmin ja nyt kysyettäessä niiden suuttimien hintaa oli se mega autossa tuo yli 600€
Auton vaikeuksiin vaikuttaa varmaan osaksi se että se on suht kovassa vireessä ja saanut aika paljon possua... ja polttoaineen jakelijan virheen takia sillä ajettiin 98:lla yhden tankillisen verran.. ja esim turbojen kestävyyden kanssa on ollut ongelmia... mutta toivottavasti rupee toimimaan...
Auton vaikeuksiin vaikuttaa varmaan osaksi se että se on suht kovassa vireessä ja saanut aika paljon possua... ja polttoaineen jakelijan virheen takia sillä ajettiin 98:lla yhden tankillisen verran.. ja esim turbojen kestävyyden kanssa on ollut ongelmia... mutta toivottavasti rupee toimimaan...
Olen ajanut kolmella CDI-moottorisella autolla, kaikki olivat takseja. Kaikilla ajettiin n. 400 tkm. Autot vm. 98 (väyrynen 200 cdi), 2001(väyrynen 200 cdi),2001(C 200 cdi). Ei niissä ole ollut todellakaan mitään ongelmia-ei niistä mitään suuttimien tiivisteitä ole vaihdeltu. Joskus joku hehkutulppa-heti kun valo on syttynyt. En ole moisista vioista kuullutkaan, kun ei ole kohdalle sattunut. Olen kuullut, että hehkutulppa voi katketa irroitettaessa, mutta katkenneen palankin saa kuulemma irroitettua erikoistyökalulla ainakin pitskun veholla.
Turha noita on liikaa pelätä, jos jollekin sattunnaisesti sattunut.
CDI:llä vedetään pidemmälle, kun w124:lla. Vaikkei teistä moni uskokaan.
Turha noita on liikaa pelätä, jos jollekin sattunnaisesti sattunut.
CDI:llä vedetään pidemmälle, kun w124:lla. Vaikkei teistä moni uskokaan.
Saanko lainata topicia sen verran, että osaatko kertoa mikä turbo on tuo demecin stage2 'suurtehoahdin', ja millaseen mittarinopeuteen sillä on päästy ja löytyikö penkistö se luvattu 160 hv ?vinski kirjoitti:Tossa seurannut faijan viton (112 cdi -02 112000km ja demec stage 2 mutka ja hilpeet) etenemistä, tuntuu todella vaikealta... CDI vitojen ja
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vesa meinaa että Mynä Stage 1:sellä pääsee naruttamaan Demecciä olan takaaveskola kirjoitti:Saanko lainata topicia sen verran, että osaatko kertoa mikä turbo on tuo demecin stage2 'suurtehoahdin', ja millaseen mittarinopeuteen sillä on päästy ja löytyikö penkistö se luvattu 160 hv ?vinski kirjoitti:Tossa seurannut faijan viton (112 cdi -02 112000km ja demec stage 2 mutka ja hilpeet) etenemistä, tuntuu todella vaikealta... CDI vitojen ja

Mauri H. kirjoitti:Vesa meinaa että Mynä Stage 1:sellä pääsee naruttamaan Demecciä olan takaaveskola kirjoitti:Saanko lainata topicia sen verran, että osaatko kertoa mikä turbo on tuo demecin stage2 'suurtehoahdin', ja millaseen mittarinopeuteen sillä on päästy ja löytyikö penkistö se luvattu 160 hv ?vinski kirjoitti:Tossa seurannut faijan viton (112 cdi -02 112000km ja demec stage 2 mutka ja hilpeet) etenemistä, tuntuu todella vaikealta... CDI vitojen ja
En malta kyllä millään olla kirjoittamatta tätä ensin.
Jonkun avatarista kyllä pistää kiusallisen selvästi silmään se, että omistajalla on kyllä helkutin paha hilseongelma, kun sitä on jo kertynyt autonkin päälle aikalailla, heh heh

Kardaanin kirjoitus kyllä taitaa olla ensimmäinen, jossa ei jollain lailla paineta alas näitä cdi-moottoreita, kun niiden ominaisuuksista kirjoitetaan, mukava että joku uskaltaa olla toistakin mieltä. Kolmen viikon päästä on sitten mullakin jotain kokemuksia siitä kestävyydestä, hyviä tai huonoja, aika näyttää..
Vitossa on tosiaan jostain syystä erinlaisia suuttimia, yleensä kaikki vastaavia henkilömalleja pienempiä, jotenkin tuo 160 hv jostain "virityspaketista" tuntuu lähinnä ihmisten pettämiseltä.
Sanohan vinski sille äijällesi, että jos suuttimiin tulee ongelmia, niin on se nyt semmoinenkin vaihtoehto, että suuttimet korjataan, taitaa tulla edullisemmaksikin,
http://www.asdhakkinen.com
Helmikuun alusta todellakin tulee ne boschin osat yleiseen myyntiin.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Omalla C200CDI vm. -99 on ajettu nyt n. 400 tkm ja siihen on vaihdettu yksi hehku. Sen verran asentaja oli varovainen, että ei uskaltanut etukäteen antaa hinta-arviota toimenpiteestä. Hehku kuitenkin irtosi hyvin ja samalla kaikki hehkut käytettiin irti jottei heti tartu liian tiukkaan. Suuttimista kertoi, että voivat katketa, jolloin irroitus tarvitsee erikoistyökaluja.
Jaa, onhna tuohon lisäksi vaihdettu laturi, vesipumppu ja sähköinen apupumppu pariin kertaan. Ja tietty alustaan joitain puslia.
Eli, ei nuo CDI:t nyt aivan susia ole!
Jaa, onhna tuohon lisäksi vaihdettu laturi, vesipumppu ja sähköinen apupumppu pariin kertaan. Ja tietty alustaan joitain puslia.
Eli, ei nuo CDI:t nyt aivan susia ole!
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Miten niin ? Minulla ei ole epäilystäkään etteikö demecin stage2 (160 hv) toteutuisi vakiosuuttimilla. Onhan vakioturbolla, suuttimilla ja muulla tekniikalla otettu pelkällä lastulla, olikos se nyt 150 hv. Pelkkä ahtimen vaihto auttaa tuossa kummasti sen verran, jotta 160 hv toteutuu. Tehdäänhän siinä muitakin muutoksia...mutta se kiinnosti eniten minkä ahtimen ne sinne laittavat.tuikku kirjoitti:Vitossa on tosiaan jostain syystä erinlaisia suuttimia, yleensä kaikki vastaavia henkilömalleja pienempiä, jotenkin tuo 160 hv jostain "virityspaketista" tuntuu lähinnä ihmisten pettämiseltä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tarkoitin kyllä aivan päinvastaista, kun mitä ymmärsit.veskola kirjoitti:Miten niin ? Minulla ei ole epäilystäkään etteikö demecin stage2 (160 hv) toteutuisi vakiosuuttimilla. Onhan vakioturbolla, suuttimilla ja muulla tekniikalla otettu pelkällä lastulla, olikos se nyt 150 hv. Pelkkä ahtimen vaihto auttaa tuossa kummasti sen verran, jotta 160 hv toteutuu. Tehdäänhän siinä muitakin muutoksia...mutta se kiinnosti eniten minkä ahtimen ne sinne laittavat.tuikku kirjoitti:Vitossa on tosiaan jostain syystä erinlaisia suuttimia, yleensä kaikki vastaavia henkilömalleja pienempiä, jotenkin tuo 160 hv jostain "virityspaketista" tuntuu lähinnä ihmisten pettämiseltä.
Nimenomaan tuo teho tulee kyllä varmaankin jo pelkastään lastuttamallakin.
En kylläkään tiedä, mitä muuta siinä muutetaan, mutta ei se kyllä tuntuisi mitenkään ratkaisevasti siihen tehonnousuun vaikuttavan, eikä moottorin kestävyyteenkään, jos vinskiä myötäilisin.
Siis "turhasta" maksatetaan useampi tonni, ja se tärkein asia, eli suuttimet jää kuitenkin vaihtamatta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
No stage 1 on se pelkkä lastutus, ja stage2 muistaakseni, ja tämän topicin mukaan lastu + uusi ahdin.tuikku kirjoitti:Tarkoitin kyllä aivan päinvastaista, kun mitä ymmärsit.
Nimenomaan tuo teho tulee kyllä varmaankin jo pelkastään lastuttamallakin.
En kylläkään tiedä, mitä muuta siinä muutetaan, mutta ei se kyllä tuntuisi mitenkään ratkaisevasti siihen tehonnousuun vaikuttavan, eikä moottorin kestävyyteenkään, jos vinskiä myötäilisin.
Siis "turhasta" maksatetaan useampi tonni, ja se tärkein asia, eli suuttimet jää kuitenkin vaihtamatta.
Mielestäni ahtimen vaihtaminen Vitoon on hyvinkin perusteltua koneen rasitusten välttämiseksi. Vekotin kestää ajaa urku auki pidempään kun 5 minuuttia. Tehoeroa ei paljonkaan tule, ehkä kestoikää...ehkä ei. Voihan siitä sitten jatkaa vaihtamalla ne suuttimet, jolloin ahdin jäisi joka tapauksessa pieneksi.
Kokonaan toinen juttu on, että demec on 'hieman' kallis paikka mutta saapa jokainen valita oman pajansa vapaasti. Elämä on kallis.
Lisää tietoa: www.skg.fi
no joo voinhan tähän jotain kertoillakin... Eli se stage 1 ahdin on viton vakioahdin vakio turbiini ja kompressori kotelolla joita molempia on muokattu. ja vain halkaisijaa on kasvatettu. Se stage 2 on muistaakseni unimogin turbiini kotelolla ja siivellä. nekin tosin muokattuna. Se oli aika monimutkainen juttu ja kun en kauheasti ole perillä niistä ahtimen geometrioista. Tuosta autosta tuli sillä stage 1 paketilla ulos muistaakseni 183 hp ja jotain 400 nm vääntöä(vauhtipyörältä kaiketi) ja sen jälkeen sinne kestävyyden(valmistus vikojen??) takia vaihdettiin ensin yksi uusi samanlainen stage 1 ahdin jonka jälkeen sinne tuli tuo stage 2 ahdin. Jolla se on nyt pysynyt nipussa. Kaksi suutinta sinne vaihdettiin joskus viime kesänä ja nyt on sitten alkanut taas temppuilemaan. Spekulaatioiden valossa tuli mieleen että osaako joku kertoa autostaan johon suuttimet on vaihdettu että miten se oirehti? Kun edellisellä kerralla kun ne suuttimet meni alko oirehtiminen sillä että täyskaasu ohituksissa lykkäsi ebv valon päälle ja moottorisammui, ja tietysti perus käynnistys ongelmat ja loppujen lopuksi se ei enään lähtenyt käyntiin.
Vastoinkäymisiä kyseisellä autolla on ollut ainakin tarpeeksi... Esim huollossa se on kerran peruutettu pajapöydän kulmaan jonka seurauksena ovi ja etulokari vaihtui uuteen... samoin kuin lampun lasit ja tuulilasit ollut heikkoja, yksi sarja umpioita tuli vehon kautta takuuseen... Ja tuulilaseja vaihdettu 2 tai 3. Vaihdelaatikkokin on kestänyt ja esim vetonivelissä ei klappia häiritsevästi ole vaikka niitten kestävyydellä varoiteltiin.
samoin kuin mersun "ominaisuuksia" taitaa autossa olla keskivertoa enemmän... Viettänyt aikaa takuuhuolloissa jonkin verran.
kiva vehehän se on ajella ja etenkin ohituskiihtyvyys välillä 75-140 on kiitettävää pakettiautolle... nykyisistä tehoista en tiedä kun sitä ei ole penkitetty tuon mutkan vaihtamisen jälkeen.
tiedä sitten voisiko tuon käyntiin lähtöongelmiin vaikuttaa se että auto oli jouluaatonaattona lohkarin asennuksessa ja sen jälkeen se ei ole täysin toiminut, viikonloppuna faija sieltä löysi kampiakselin asentotunnistimen mikä napsahti kiinni kun roplasi johtoja... mutta on se kerran senkin jälkeen jättänyt käynnistymättä....
Vastoinkäymisiä kyseisellä autolla on ollut ainakin tarpeeksi... Esim huollossa se on kerran peruutettu pajapöydän kulmaan jonka seurauksena ovi ja etulokari vaihtui uuteen... samoin kuin lampun lasit ja tuulilasit ollut heikkoja, yksi sarja umpioita tuli vehon kautta takuuseen... Ja tuulilaseja vaihdettu 2 tai 3. Vaihdelaatikkokin on kestänyt ja esim vetonivelissä ei klappia häiritsevästi ole vaikka niitten kestävyydellä varoiteltiin.
samoin kuin mersun "ominaisuuksia" taitaa autossa olla keskivertoa enemmän... Viettänyt aikaa takuuhuolloissa jonkin verran.
kiva vehehän se on ajella ja etenkin ohituskiihtyvyys välillä 75-140 on kiitettävää pakettiautolle... nykyisistä tehoista en tiedä kun sitä ei ole penkitetty tuon mutkan vaihtamisen jälkeen.
tiedä sitten voisiko tuon käyntiin lähtöongelmiin vaikuttaa se että auto oli jouluaatonaattona lohkarin asennuksessa ja sen jälkeen se ei ole täysin toiminut, viikonloppuna faija sieltä löysi kampiakselin asentotunnistimen mikä napsahti kiinni kun roplasi johtoja... mutta on se kerran senkin jälkeen jättänyt käynnistymättä....
Näinhän se on, kierrokset tai siis välitykset rajoittaa tuota.vinski kirjoitti:nii ja nopeutta auto otti muistaakseni gps:n mukaan sen 170 tai 180... menee nyt aika iloisesti rajoittajalle vaikka olisi muutama mopokin kyydissä... Ja kiihtyy sinne saakka...
edit:
se virallinen nopeus 184kmh... ja olisi kulkenut enemmänkin jos olisi kiertänyt....
On tainnut vain meidän jutuissa mennä nuo stage numerot sekaisin, mitä niitä itse katselin aikoinaan, 2 vuotta sitten 112 cdi:lle. Eli silloin oli tämmöisiä:
1: 140 hv (pelkkä lastu)
2: 160 hv
3: 180 hv
Nuo sivut kun poistettiin niin ei ole enää hajua miten nuo numerot men tai menee nykyääni, mutta kallein maksoi sen 3000 €.
Vai semmosia ahdin räätälöintejä, no hyvä tietää, ja kyllähän nuo ihan asiallisilta muutoksilta tuntuu. Ilmeisesti ottivat siis uusia vakioahtimia ja niistä muokattiin valmiiksi vai jäiköhän auton ahdin aina vaihtoahtimeksi seuraavalle. Siis modauksen jälkeen.
...mutta yhteenvetona siis vakiosuuttimet, lastu ja modattu turbo -> 180+ hv. Näin se homma etenee

Kiitosta kuitenkin tiedon jakamisesta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Juu elikkä parhaimpia tapauksia mitä vastaan on tullut... Autolla ajettu 30tkm ja jakohihnan kiristimen hajoamisen takia jako hypännyt ja kone paskaksi. Ja näitä on PALJON. Nimenomaan 1.4 16v ja 1.6i 16v bensakoneet. Niissä kiristimissä on sellanen muovinen ulkokuori, joka jostain syystä sieltä halkeaa. Jos hyvä tuuri käy, se huomataan vuosihuollossa, kiristimet ja hihnat vaihdetään, eikä vahinkoa pääse tapahtumaan. Jos huono tuuri käy, rullasta irtoaa palasia ja jää jakohihnan väliin ja näin ollen tulee damagee. Semmosta tällä kertaa.Nämä vw moottorit sitten erikseen...
Ollaan sitä pariin otteen ihmetelty että mikä helvetin järki on rakentaa muovisia kiristinrullia.
Passat Variant 1.9TDI 2001
varmasti alun alkaen se bensalla ajelu saattanut vaikuttaa (oli vielä vakio), Nykyäänhän demec ei uusia mersuja viritä. Tai näin sieltä ainakin kerrottiin.
Hinta sille ekalle muutokselle oli muuten luokkaa yli 4K€ eli se siis 1.5 v sitten.
Hinta sille ekalle muutokselle oli muuten luokkaa yli 4K€ eli se siis 1.5 v sitten.
Viimeksi muokannut I550, To 20.01.2005 22:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.