Etupalkki puhkiruostunut Väyrysessä!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Pena kirjoitti: Toy ota on puhki alle kymmenessä vuodessa!!!

AUDI on paras vaihtoehto, jos haluaa ruosteettoman vanhemman auton käyttöautoksi. Täyssinkitty kori ei kuki rippikouluiässäkään, jos ei ole kolaroitu. Tekniikka on sitten sitä samaa VAG-konsernin laatua.
Olen tehnyt työkseni ruostesuojauksia!

Ja toy ota EI OLE puhki alle 10:ssä vuodessa tai ainakaan 99% ei ole, toki pintaruostetta on tuossa iässä jo ihan riittävästi, mutta nissani voi olla alle 5:ssä vuodessa (almera), samoin mersu (-99 väyrynen meni peltipuolen kautta) :!:

No tuo on totta, että audi on parhaimmistoa tuon korroosionkestävyyden suhteen...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
rtd
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ke 31.03.2004 09:56
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja rtd »

veskola kirjoitti: 22 vuotta on vanha mersu, 9 vuotta on uusi mersu, mitä sitten on 3 vuotta ? :lol:
Tuliterä? just sisäänajettu? :lol:
veskola kirjoitti: Kyllä tämä Suomi on kaiken kaikkian perseestä kun kansalaisensa tälläsellä laskutaidolla varustaa :roll:
Juuri näin!
MB W124 300D Turbo 1993
ex MB W123 300D 1982
c180mersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ke 23.07.2003 19:47
Paikkakunta: tampere

Etupalkit ja jousenkorvat

Viesti Kirjoittaja c180mersu »

Olen omakohtaisesti todennut että tehdas maksaa väyrysen etupalkin ja etujousen korvien uusinnan ovat turvallisuuteen liittyviä osia että ei muutakun merkkiliikkeeseen näyttämään. Eli ei paljon kannata itse korjailla ei hämäillä katsastusmiestä.
Niistä tuontiautoista voi kyllä sanoa että km ei pidä yhtää paikkaansa on tapaukasia ollu että autossa on 100000 mut tehtaa kannassa on jo 500000 että sillee!!!!! :D
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Pena kirjoitti:AUDI on paras vaihtoehto, jos haluaa ruosteettoman vanhemman auton käyttöautoksi. Täyssinkitty kori ei kuki rippikouluiässäkään, jos ei ole kolaroitu. Tekniikka on sitten sitä samaa VAG-konsernin laatua.
Itsekin uskoin ennen sinkityn korin autuuteen. Ostin reilu 200 tkm ajetun Audi 80:n, vuosimallia -92. Tosi siistin oloinen, ei kolaroitu. Mutta autoa enemmän raaputeltuani totesin, että pohjasta piti hioa/hiekkapuhaltaa ruosteita noin neliön verran. Etulokasuojasta meni meisseli läpi. Ja viimeinen tikki oli kynnyskoteloiden päälliset muovilistan alta. Kyllä oli lehtevää :twisted:

Näytti siltä, että maali oli pysynyt huonosti sinkin pinnassa. Kun hapettuma pääsee alkuun, se ryömii maalikerroksen alla ja ruostuminen alkaa siinävaiheessa kun sinkkikerros on "kaikkensa antanut" . Eli 7-10 mikronin kerros kestänee Suomen oloissa paljaana 2-3 vuotta.

Toki sinkillä saadaan korille lisää vuosia, mutta tärkeämpää on saumakohtien hyvä suunnittelu ja suojaus. Tässä Mersun 124 malli on yksi parhaista. (Audissakin oli hyvää yritystä mm. kynnyskotelon alasauman osalta).

Nyt meidän pihassa on 18 vuotta vanha 124 ja 12 vuotias 202. Rohkenisin väittää, että ovat ruosteettomia. Eikä ole tarvinnut ruosteiden takia korjailla. 8)
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Jarno.v kirjoitti:
dealer kirjoitti:Jokusen lahon saksantuonti - VW:n olen nähnyt myös.

Kyllä kai se niin taitaa olla, että 92-96 auton jos tuo Saksastakin, ja haluaa ruosteettoman, niin Toyota Carinan joutuu katselemaan.

Ne on sentään tehty kunnon raudasta. 8)
Ja taas mennään.. :twisted:
Mistähän hiililevystä se palkki on tehty?
Ei palkin pitäisi ruostua puhki suomessakaan 10vuoteen, vaikka siinä ei olisi maaliakaan.. :roll:

No mun tietääkseni juurikin vaan rauta ja teräs on se mikä ruostuu,
ja vika tuossa ei ole kuin sellainen, että äänieristelevyt (superlonia) pohjapanssareissa imevät vettä ja ovat aina märkänä ja vasten kyseistä palkkia, joten sille on aina sitä kosteutta tarjolla.

Ei tuosta nyt ressiä kannata ottaa, vaihtaa palkin ja repii samalla kaikki ääni eristeet irti.

Ja niin kuin sanoit taas mennään
Avatar
Bf109
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 18.03.2004 20:14

Viesti Kirjoittaja Bf109 »

Pena kirjoitti: AUDI on paras vaihtoehto, jos haluaa ruosteettoman vanhemman auton käyttöautoksi. Täyssinkitty kori ei kuki rippikouluiässäkään, jos ei ole kolaroitu. Tekniikka on sitten sitä samaa VAG-konsernin laatua.
Ei se pelkkä sinkki sitä Audia pelasta vaan tarvitaan vähän hyvää suunnitteluakin. Mm. tuon minullakin ovistaan hapantuneen c-sarjalasen ovissa on 6-8um sinkkiä, mutta kun sinkki laitetaan peltilevyihin ennen leikkausta, niin leikkuureunastahan se ruoste helposti lähtee.

Tuossa tommonen ruotsalaisten tekemä ruostuvuustutkimus, aika vanha tosin:
http://www.finikor.fi//.composer/upload ... 2001_8.pdf

Sieltä sipaisin tällaisen tekstin:
"Audin kynnyskotelo ja takalokasuoja on muotoiltu hyvin korroosioneston kannalta. Liitos on tehty peltitaitoksiin pistehitsauksen sijaan. Taitosten saumapinnat on tiivistetty liimalla hyvin ja näin estetty kuran ja
kosteuden pääsy saumoihin. Audissa on myös yksi parhaista ruosteenestokäsittelyistä, runsaasti vahaa kynnyskoteleloissa."
C180T (S202) -99
Avatar
P.M.N.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Su 14.11.2004 21:52
Paikkakunta: Kouvolan tienoo

Viesti Kirjoittaja P.M.N. »

jytäkkä kirjoitti:Ruostuminen johtuu(mutu) palkin alla olevan (panssari)muovin
muodostamasta taskusta,kun se on kiinnitetty ruuveilla
suoraan palkkiin ja vesi seisoo muovin päällä.
Liekö muovia muutettu faceliftiin.

Tuskin uutta palkkia kannattaa vaihtaa jos vanha
on vähänkään kuosissaan,irtoruosteiden puhdistus ja
palkin maalaus ja rasvaus/massaus tulis äkkiseltään mieleen.
Ja muoviin pitäis porata palkin alle vedenpoistoreiät.
Soon juuri näin. Vanhemman mallin väyrysen pohjamuovia en ole koskaa hämmästellyt, mutta keskustelun innoittamana irroitin omastani kaikki kolme pohjassa olevaa muovilevyä. Kappas kehveliä. Kahdessa etummaisessa levyssä oli yläpinta lähes täynnä sellaista mustaa kovahkosta vaahtomuovista tehtyä "äänieristys" kuviointia. Vähän niinkuin konvehtirasian kolot, mutta eripäin. Ehkä ymmärsitte. Jos ne ei kerää p"sk"a ja kosteutta pohjaan, niin mitkä sitten. Siinä lähti painepesurilla molemmista levyistä kaikki kuvioinnin huitsan tuuttiin. Lähti muuten yllättävän kevyesti. Ei tarvinnut edes kiroilla :) .
Ai niin, sitten asiaan. Puheena oleva alapalkki oli ollut kiinteässä kosketuksessa kosteuden skeidan ym kanssa niin kauan, että parista kohtaa alapalkin pohjassa oli havaittavissa ruostetta :evil: . No toinen oli tulitikkuaskin kokoinen ja toinen tupakkiaskin kokoinen alue.
Teräsharjaa, hiomapaperia, sinkkispraytä ja pääle mustaa maalia, niin avot. Taas on ruostepeikkoa torjutta tilapäisesti vähän aikaa 8).
Eli ei taida olla faceliftissä huomattu ainakaan parempaan suuntaan mennä tässä asiassa. Niiistä reiistä puheen ollen, niin aina silloin tällöin reiät ovat täyttä asiaa :D .
MB S210 320 cdi Avantgarde 2001
MB 500SL 1991
MB CE 230 sportiline 1991
Honda XX Super Blackbird
Make76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ti 29.06.2004 08:14
Paikkakunta: Lohja

W210

Viesti Kirjoittaja Make76 »

Kyllähän se niin on että viimeinen kunnollinen MB oli tuo 124 koppainen. Se ovat jo Saksassa huomanneet. Siellähän ovat hinnat alkaneet nousta.
Kyllä sitä kun katselee niin uudempia näkyy tien poskessa odottamassa hinuria.
Oliko se maaliskuun Tuulilasi missä oli juuri tuosta uudempien korien ruosteisuudesta juttua. Ja kirjoittajakin oli sitä mieltä että viimeinen kunnon MB oli 124 koppainen.
En tiedä mutta tuollainen 95 ja uudempi ei saisi ruostua keskeltä ovea niin kuin noita on ollut.

Katsoitteko muuten eilen Karpon? Olipa siinä juttua autojen varaosien toimituksista. Chevy Luminakohan se oli mihin oli odottanut iskaria 14kk :lol: Ja palvelu pelaa... Myös pösössä oli niin paljon vikoja että niistä tuli ominaisuuksia.. korjaamon mielestä.
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Re: W210

Viesti Kirjoittaja HVM »

Make76 kirjoitti:Kyllähän se niin on että viimeinen kunnollinen MB oli tuo 124 koppainen. Se ovat jo Saksassa huomanneet. Siellähän ovat hinnat alkaneet nousta.
Kyllä sitä kun katselee niin uudempia näkyy tien poskessa odottamassa hinuria.
Oliko se maaliskuun Tuulilasi missä oli juuri tuosta uudempien korien ruosteisuudesta juttua. Ja kirjoittajakin oli sitä mieltä että viimeinen kunnon MB oli 124 koppainen.
En tiedä mutta tuollainen 95 ja uudempi ei saisi ruostua keskeltä ovea niin kuin noita on ollut.

Katsoitteko muuten eilen Karpon? Olipa siinä juttua autojen varaosien toimituksista. Chevy Luminakohan se oli mihin oli odottanut iskaria 14kk :lol: Ja palvelu pelaa... Myös pösössä oli niin paljon vikoja että niistä tuli ominaisuuksia.. korjaamon mielestä.
Käskinkö minä zelvoret luminan ostamaan :shock: ? Pidän sellaista ihmistä heikkolahjaisena joka suohkaa rahansa moiseen vehkeeseen :x .

Aivan sama kuin ostaisi "Ameriikkalaisen unelman" ostosteeveen kehonrakennusnavanvatkaajan muodossa :D .
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Re: Etupalkit ja jousenkorvat

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 10:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Eilen kateltiin pihalla kaverin Audi A4:n ovien alalistoja. Ovet oli ihan priimakunnossa mutta listat alkaa tippuileen kun niiden kiinnityksessä käytetyt pelti-lipareet olivat käytännössä ruostuneet pois :roll: Olis varmaan kannattanut sinkitä nekin samassa kylvyssä :?
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

PaHa kirjoitti:
c180mersu kirjoitti:Olen omakohtaisesti todennut että tehdas maksaa väyrysen etupalkin ja etujousen korvien uusinnan ovat turvallisuuteen liittyviä osia että ei muutakun merkkiliikkeeseen näyttämään. Eli ei paljon kannata itse korjailla ei hämäillä katsastusmiestä.
Niistä tuontiautoista voi kyllä sanoa että km ei pidä yhtää paikkaansa on tapaukasia ollu että autossa on 100000 mut tehtaa kannassa on jo 500000 että sillee!!!!! :D
Eli kun se päivä koittaa että merssun kummit harottaa minne sattuu niin ei muutaku veholle nopsaa vahdattamahan tuota etupalkkia? Jo takuuseen, vai kivan "pikku" laskun kera hoituu tuo vaiva...???
Sen palkin ruostuminen on kait "luokiteltu" turvallisuutta heikentäväksi tekijäksi. Voisin kuvitella että ongelmia syntyy juuri siitä kun niitä ruosteita lähdetään ominpäin tai kyläseppien toimesta poistamaan tai peittelemään. Eikös se niin mene autojenkin takuiden kanssa, että havaitusta viasta/puutteesta tulee tehdä pikimmiten kysely takuita hoitavalle taholle, eikä ehdointahdoin odottaa että se palkki sieltä pikkuhiljaa häviää kokonaan.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Viksu ja filmaattine tapa on kutsua autot tarkastukseen / korjattavaksi.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
pekkakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: La 09.04.2005 12:02

Viesti Kirjoittaja pekkakoo »

Niin se Väyryn etupalkkihan siis ruostuu "puhki" siten että alapintaan hitsattu pelti ruostuu käytännössä huit nevadaan, itse palkkihan on silti täyttä ainetta. Harmi kun en ottanut omastani kuvia; palkki on jo kierrätyksessä mutta onhan se härskin näköinen kun ekan kerran pohjan muovit purkaa pois ja vastaan tulee pelkkää ruskeaa p****aa.

Jossain kohtaa edellä totesinkin että palkin pellin saa valmistajalta erikseenkin n. 40 ecua plus työt, omaani vaihdettiin koko palkki 100% takuuna. Pellin poispurkaminen ja uuden paikalleen hitsaaminen tietty on aika työläs juttu, vaatinee koko palkin poisoton paikaltaan kuitenkin.
mbe220d
Jhaut
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: To 25.08.2005 14:35

Viesti Kirjoittaja Jhaut »

M.K kirjoitti:
PaHa kirjoitti:
c180mersu kirjoitti:Olen omakohtaisesti todennut että tehdas maksaa väyrysen etupalkin ja etujousen korvien uusinnan ovat turvallisuuteen liittyviä osia että ei muutakun merkkiliikkeeseen näyttämään. Eli ei paljon kannata itse korjailla ei hämäillä katsastusmiestä.
Niistä tuontiautoista voi kyllä sanoa että km ei pidä yhtää paikkaansa on tapaukasia ollu että autossa on 100000 mut tehtaa kannassa on jo 500000 että sillee!!!!! :D
Eli kun se päivä koittaa että merssun kummit harottaa minne sattuu niin ei muutaku veholle nopsaa vahdattamahan tuota etupalkkia? Jo takuuseen, vai kivan "pikku" laskun kera hoituu tuo vaiva...???
Sen palkin ruostuminen on kait "luokiteltu" turvallisuutta heikentäväksi tekijäksi. Voisin kuvitella että ongelmia syntyy juuri siitä kun niitä ruosteita lähdetään ominpäin tai kyläseppien toimesta poistamaan tai peittelemään. Eikös se niin mene autojenkin takuiden kanssa, että havaitusta viasta/puutteesta tulee tehdä pikimmiten kysely takuita hoitavalle taholle, eikä ehdointahdoin odottaa että se palkki sieltä pikkuhiljaa häviää kokonaan.
Tällä viikolla vaihdettiin väykkyyn etupalkki Seinäjoen käyttöautossa. Takuuseen meni ja muutenkin homma hoidettiin hienosti. Auto on vm.1995 300E ja mittarissa 322000km
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 708
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: Etupalkki puhkiruostunut Väyrysessä!

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Mistä näitä etupalkin pätkiä saa hommattua? Melko rapsakassa kunnossa tosiaan tuon etukelkan etupelti....lähtenyt rapistumaan alapuolelta..ylhäältä kun katsoo niin näyttää suht OK. Sitten kun katselee taas niitä kohtia mistä palkki kiinnitetään pulttien alle niin taas aika rapsakkaa peltiä. Onnettoman ohutta peltiä vielä tuo koko pätkä.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2648
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Etupalkki puhkiruostunut Väyrysessä!

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

riiseni kirjoitti:
Chili kirjoitti:W 210 290 TD:ni oli tänään Vehon Pitäjänmäellä alustan säädössä. Ilmoittivat lopuksi kirjallisena minulle, että auton etupalkki on puhkiruostunut ja se "on vaihdettava mahdollisimman pian".

Autolla on ajettu 150.000 km, vm 1996. Saksasta pari vuotta sitten tuotu auto.

Jänniä nuo saksantontiautot kun kaikissa n.150.000km??Siis vain+16.000km/vuosi. :?
Saksassa ajetaan paljon. Itse ostin 10 vuotta vanhan jolla oli ajettu 115 000km. Nyt neljä vuotta myöhemmin on kilometrejä kertynyt maltillisemmin eli vain 9000km/vuosi.

Joku on varmasti tullut Saksasta ruuvaamaan sitä tuonne talliin.....
make280s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 03.05.2004 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Etupalkki puhkiruostunut Väyrysessä!

Viesti Kirjoittaja make280s »

Eihän siihen palkkiin tarvitse vaihtaa kuin pohjapelti joka on maannut muovia vasten,pohjia saa Veholta muutamalla kympillä.
Uuden pohjan vaihdon jälkeen suojamuovin ja palkin väliin helat ettei makaa yhdessä ja tietenkin ruostesuojaus palkkiin.
MB W-210 200cdi vm 99
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 708
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: Etupalkki puhkiruostunut Väyrysessä!

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

make280s kirjoitti:Eihän siihen palkkiin tarvitse vaihtaa kuin pohjapelti joka on maannut muovia vasten,pohjia saa Veholta muutamalla kympillä.
Uuden pohjan vaihdon jälkeen suojamuovin ja palkin väliin helat ettei makaa yhdessä ja tietenkin ruostesuojaus palkkiin.
Eli se on ollut ns. kotelomainen tuo etupalkki jossakin vaiheessa taivalta? Nythän siinä ei alapuolelta katsottaessa ole kuin reunat jäljellä tuosta alapuolen pellistä...yläpuoli OK. Mutta näytti, että olisi laho myös pulttien alta molemmista päistä etupalkkia?! :shock:

Olin vähän ihmeissäni ,että mihin suojamuovit laitetaan kiinni (uudeet suojamuovit tuli hommattua Aldvadista)...oli metalli häipynyt ympäriltä jo ajat sitten.
Vastaa Viestiin