
124 PIKAHEHKUTUS
124 PIKAHEHKUTUS
Hehkuistahan on ollut monasti asiaa, mutta onko kellään vihjeitä koskien " pikahehkutusta ". Auto on 124 -90 300D, ja hehkuvalo palaa ainoastaan muutaman sekunnin kymmenyksen. Lämpimällä ilmalla ja lämpimällä koneella tämä mitätönkin aika riittää. Nyt kylmällä joutuu kääntämään avainta 2-3 kertaa ennen kuin kone käynnistyy. Ajon aikana ei hehkuvalo ole ikinä syttynyt ja valo palaa aina sen saman silmänräpäyksen. Kun kone käynnistyy kylmänä se käy hetken täristäen ihan kun joku sylinteri ei olisi mukana. Tämähän tietysti viittaa siihen että joku hehku on pimeänä - mutta kun hehkutusaika on noin mitättömän lyhyt, niin eihän välttämättä hehkun tarvitse olla rikki. Aika vaan ei ole riittänyt. Kaikki muu toiminta autossa ja mittaristossa on ihan kuten pitääkin olla. Onko vihjeitä. 

Hehkutusajan pituus on suoraan verrannollinen kuormaan ( lue ehjiin hehkuihin ), eli jos yksi hehku on rikki on hehkutusaika lyhyempi ja jos kaksi hehkua on rikki on hehkutus aika vielä lyhyempi. Tämä aikakäyrä on logaritminen. Hehkureleessä on itsessään myös hehkun ajastuskytkentä joka määrää hehkun hehkutusajan, mitä alhaisempi jännite ( lue, että kaikki hehkut ehjiä ) sitä pitempi hehkutus. Mitä korkeampi jännite ( lue, että hehkuja rikki ) sitä lyhyempi hehkutus. En ole vielä saanut hehkun releen kytkentää valmiiksi, joten en voi tuon tarkempaa asiaa kuvata. 

Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Onkos 124:ssa pikahehkutus
Enpä tiennytkään. Tai onhan se tietysti pikainen verrattuna vanhoihin kiisseleihin.. Itse pidän pikahehkutuksena sellaista sekunnin täräystä, lämpimällä säällä vain "vilkahdusta" 



ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
124 PIKAHEHKUTUS
Tarkkasilmäinen huomaa että itse viestissä on pikahehkutuksen kohdalla " " eli nythän autossa on todellinen pikahehkutus kun valo sammuu noin kahdessa sekunnin kymmenyksessä. Silmän räpäys vois olla toinen tekninen termi käytetylle ajalle.
w124:een saa pikahehkusarjaa. Sen asentaminen on minusta aika kannattavaa, koska rele ja tulpat maksavat vähemmän kuin alkuperäinen rele ja siinä on myös jälkihehkutus. Oli kyseessä alkuperäinen tai pikahehkujäjestelmä, niin ne tulpat kannattaa katsoa ensin. Hehkutusaika menee yleensä pieleen, jos yksikin tulppa on rikki.
Se hehkutaa muuten, vaikkei se valo palaisikaan. Valo nimittäin ilmaisee odotusaikaa, hehkutusaika on erikseen. Kannattaa odottaa virta päällä tarvittava aika ennen käynistystä. Normaalitulpilla kymmenkunta sekunttia. Kyllä lähtee.
Se hehkutaa muuten, vaikkei se valo palaisikaan. Valo nimittäin ilmaisee odotusaikaa, hehkutusaika on erikseen. Kannattaa odottaa virta päällä tarvittava aika ennen käynistystä. Normaalitulpilla kymmenkunta sekunttia. Kyllä lähtee.
Perettu k, oletko aivan varma, että hehkutus ei ole valon aikana, itse en sitä tiedä, mutta muissa autoissa ( Chevy van ) valo palaa nimennomaan hehkutuksen aikana ja samalla kuormittaa hehkun valvontajärjästelmää, jotta hehkutus ei loppuisi liian aikaisin. 

Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
HEKUTUSAIKA
Kyllä se hehkuttaa vaikka valo on jo sammunut. Kokeilin aamulla ja odotin vielä hetken valon sammuttua. Laakista käyntiin. Luultavasti joku hehku on kuitenkin pimeenä ja se mahdollisesti sekoittaa valon.
Siis että hehkutus jatkuu valon sammumisen jälkeen???.mjo33400 kirjoitti:Perettu k, oletko aivan varma, että hehkutus ei ole valon aikana, itse en sitä tiedä, mutta muissa autoissa ( Chevy van ) valo palaa nimennomaan hehkutuksen aikana ja samalla kuormittaa hehkun valvontajärjästelmää, jotta hehkutus ei loppuisi liian aikaisin.
Varmaankin 99% henkilöautoista hehkuttaa huomattavasti pidempään, kuin mitä valo palaa. Ajatuksena on että tulpat ovat varmasti lämpimänä kun kuski hoksaa alkaa sahaamaan konetta. Tulppien virta katkaistaan vasta moottorin käynnistyessä tai tulppien säästämiseksi, jos konetta ei tietyn ajan kuluessa käynnistetä.
Uudemmissa on jälkihehktus ja muutenkin enenmmän ajatusta hehkureleessä. w124:ssa on ainakin alkupäässä hyvin yksinkertainen systeemi. Valo näyttää ajan ja hehkulaukeaa pois startin herätteestä, tai jos ei käynnistetä tietyn ajan päästä. Hehkuja säätävähän se on, tulpat eivät saa virtaa yhtään pidenpää kuin on tarve. Nerokkuus on siinä, että valoa ohjataan tulppien lämpötilan mukaan.
Savijo-r kirjoitti
"Noi hehkuthan on mersuissa helppo tarkistaa... Kuskin puolen lokasuojan päältä hehkun boksin kansi irti ja sit liitin irti. Akulta plussasta piuha ja sit kokeilet sylintereiden mukaan nimettyihin liittimiin johdolla ja mikä ei anna kipinää niin on pimeenä!!!"
Oletko huomioinut sen, että hehku voi olla palanut ja hehkuttaa vain juuresta ja kipinä tulee kokeiltaessa, mutta hehku ei kuitenkaan toimi kunnolla.
"Noi hehkuthan on mersuissa helppo tarkistaa... Kuskin puolen lokasuojan päältä hehkun boksin kansi irti ja sit liitin irti. Akulta plussasta piuha ja sit kokeilet sylintereiden mukaan nimettyihin liittimiin johdolla ja mikä ei anna kipinää niin on pimeenä!!!"
Oletko huomioinut sen, että hehku voi olla palanut ja hehkuttaa vain juuresta ja kipinä tulee kokeiltaessa, mutta hehku ei kuitenkaan toimi kunnolla.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
mjo33400 kirjoitti:Tulppia ohjataan hehkun lämpötilan mukaan? Miten toi on toteutettu?Ei nyt oikein mee jakeluun.
Kylmänä tulppa ottaa moninkertaisen virran. Kun tulppa lämpenee, sen resistanssi kasvaa ja virta pienenee noin 10A suuruiseksi. Hehkutulppien virta menee hehkureleen kautta. Rele mittaa tätä virtaa.
On muuten aika harvinaista, että tulppa pimenee kärjestä. Jos moottori on pidempään yskinyt kylmänä, on hyvin varmaa, että myös viallinen tulppa on täysin eloton. Kärjestä pimennyttä tulppaa, ei saa muuten selville, kuin ottamalla tulppa pois ja testaamalla.
Tosiaan paras konsti testata tulpat on nykäistä töpseli irti releestä ja testata virtajohdolla. Aikaa ei mene kuin viisi minuuttia. Töpseliin on ne tulpat numeroitu. Ei tarvitse arpoa.
Petri k kirjoitti
Kylmänä tulppa ottaa moninkertaisen virran. Kun tulppa lämpenee, sen resistanssi kasvaa ja virta pienenee noin 10A suuruiseksi. Hehkutulppien virta menee hehkureleen kautta. Rele mittaa tätä virtaa.
On muuten aika harvinaista, että tulppa pimenee kärjestä. Jos moottori on pidempään yskinyt kylmänä, on hyvin varmaa, että myös viallinen tulppa on täysin eloton. Kärjestä pimennyttä tulppaa, ei saa muuten selville, kuin ottamalla tulppa pois ja testaamalla.
Yksi tulppa vie noin 8 Ampeerin virran, eli miten sait sen 10 Ampeeria, oliko kokonaisvirta vai yhden tulpan virta. En vieläkään usko tohon sun juttuusi.
Releen kautta se virta menee ( kaikkien hehkujen ), mutta se miten se valvoo sitä on ainakin minulle vielä epäselvä.
Kylmänä tulppa ottaa moninkertaisen virran. Kun tulppa lämpenee, sen resistanssi kasvaa ja virta pienenee noin 10A suuruiseksi. Hehkutulppien virta menee hehkureleen kautta. Rele mittaa tätä virtaa.
On muuten aika harvinaista, että tulppa pimenee kärjestä. Jos moottori on pidempään yskinyt kylmänä, on hyvin varmaa, että myös viallinen tulppa on täysin eloton. Kärjestä pimennyttä tulppaa, ei saa muuten selville, kuin ottamalla tulppa pois ja testaamalla.
Yksi tulppa vie noin 8 Ampeerin virran, eli miten sait sen 10 Ampeeria, oliko kokonaisvirta vai yhden tulpan virta. En vieläkään usko tohon sun juttuusi.
Releen kautta se virta menee ( kaikkien hehkujen ), mutta se miten se valvoo sitä on ainakin minulle vielä epäselvä.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Jos yhden tulpan virta on 8A, niin mitenkään päin ei saada kokonaisvirraksi 10A:a, ellei nytten sitten taas puhuta mistä mitatusta ja mitä häviöitä ym. Toisaalta, jos ohjataan hehkureleellä, eli yksi rele joka antaa sähkön kaikille, niin silloin tuo 10A a) jokainen saa 10A b) jokainen saa 2,5A riippuen kytkennästä. Toisaalta heitto 8A vai 10A ei mikään "ihmeellinen" ole, toinen voi olla suositusarvo jostain, toinen mitattu (tai jostain muualta suositus..) Tämä ihan vaan tietämättä koko hehkutuksesta mitään..mjo33400 kirjoitti:Petri k kirjoitti
Kylmänä tulppa ottaa moninkertaisen virran. Kun tulppa lämpenee, sen resistanssi kasvaa ja virta pienenee noin 10A suuruiseksi. Hehkutulppien virta menee hehkureleen kautta. Rele mittaa tätä virtaa.
On muuten aika harvinaista, että tulppa pimenee kärjestä. Jos moottori on pidempään yskinyt kylmänä, on hyvin varmaa, että myös viallinen tulppa on täysin eloton. Kärjestä pimennyttä tulppaa, ei saa muuten selville, kuin ottamalla tulppa pois ja testaamalla.
Yksi tulppa vie noin 8 Ampeerin virran, eli miten sait sen 10 Ampeeria, oliko kokonaisvirta vai yhden tulpan virta. En vieläkään usko tohon sun juttuusi.
Releen kautta se virta menee ( kaikkien hehkujen ), mutta se miten se valvoo sitä on ainakin minulle vielä epäselvä.
Jos siis ovat 12V:n hehkuja, niin silloin käytettäessä 12V:a saadaan kokonaisvirraksi 32A:a.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Juuri tänään testasin hehkut, liitin irti, johto akulta ja pihtiampeerimittarilla virtaa mittaamaan. Yksi hehku otti kylmänä 15A, kaikki loput noin 20A / kpl. Mittasin myös kun kaikki hehkuttaa, virta oli jossain 70 ampeerin paikkeilla.. Tippuu akkujännite aika mukavasti + muita häviöitä..mjo33400 kirjoitti: Yksi tulppa vie noin 8 Ampeerin virran, eli miten sait sen 10 Ampeeria, oliko kokonaisvirta vai yhden tulpan virta. En vieläkään usko tohon sun juttuusi.
Releen kautta se virta menee ( kaikkien hehkujen ), mutta se miten se valvoo sitä on ainakin minulle vielä epäselvä.
"Kun tulppa lämpenee, sen resistanssi kasvaa ja virta pienenee noin 10A suuruiseksi. "
Puhuin tuossa siis tulppakohtaisista virroista. Koska ei ole nyt kirjat käsillä, niin nuo arvot on ihan lonkalta heitettyjä.
Tarkemmin muistellen, virta taisi berun tulpilla olla kylmänä 30A/tulppa ja lämpimänä luokka 8 A/tulppa. Eli muutos on suuri. Releessä jokaisen tulpan virta menee pienen kelan tai vastuksen kautta. En muista mitattiinko mersun releessä jännitehäviötä vai perustuiko homma magneettikenttään.
Saman ikäisissä toyotoissa, on imusarjassa etuvastus ja vielä lisänä toinen vastus virranmittausta varten, jonka kautta hehktutulppien virta kiertää. Rele mittaa jännitehäviötä.
Tämä tuntuu kiinnostavan jo muitankin kuin minua. Minulla on tallessa jossain järkensä menettänyt w124 200D:n rele. Tainanpa avata sen ja tarkistaa. Niin saadaan ihan varmaa tietoa. w123:n releen olen avannut ja se toimii pelkästään moottorin lämpötilan mukaan, kuten vag:n kaikki hehkureleet pitkälle 90-luvulle.
Mersun hehkurele oli muistaakseni käsitelty sellaisessa tummansäsyisessä kirjassa, kuin "Moottorialan sähköoppi" tai sinne päin. Jotain salamoita siinä oli kannessa. Löytynee kirjastoista.
Puhuin tuossa siis tulppakohtaisista virroista. Koska ei ole nyt kirjat käsillä, niin nuo arvot on ihan lonkalta heitettyjä.
Tarkemmin muistellen, virta taisi berun tulpilla olla kylmänä 30A/tulppa ja lämpimänä luokka 8 A/tulppa. Eli muutos on suuri. Releessä jokaisen tulpan virta menee pienen kelan tai vastuksen kautta. En muista mitattiinko mersun releessä jännitehäviötä vai perustuiko homma magneettikenttään.
Saman ikäisissä toyotoissa, on imusarjassa etuvastus ja vielä lisänä toinen vastus virranmittausta varten, jonka kautta hehktutulppien virta kiertää. Rele mittaa jännitehäviötä.
Tämä tuntuu kiinnostavan jo muitankin kuin minua. Minulla on tallessa jossain järkensä menettänyt w124 200D:n rele. Tainanpa avata sen ja tarkistaa. Niin saadaan ihan varmaa tietoa. w123:n releen olen avannut ja se toimii pelkästään moottorin lämpötilan mukaan, kuten vag:n kaikki hehkureleet pitkälle 90-luvulle.
Mersun hehkurele oli muistaakseni käsitelty sellaisessa tummansäsyisessä kirjassa, kuin "Moottorialan sähköoppi" tai sinne päin. Jotain salamoita siinä oli kannessa. Löytynee kirjastoista.
AH kirjoitti:Juuri tänään testasin hehkut, liitin irti, johto akulta ja pihtiampeerimittarilla virtaa mittaamaan. Yksi hehku otti kylmänä 15A, kaikki loput noin 20A / kpl. Mittasin myös kun kaikki hehkuttaa, virta oli jossain 70 ampeerin paikkeilla.. Tippuu akkujännite aika mukavasti + muita häviöitä..mjo33400 kirjoitti: Yksi tulppa vie noin 8 Ampeerin virran, eli miten sait sen 10 Ampeeria, oliko kokonaisvirta vai yhden tulpan virta. En vieläkään usko tohon sun juttuusi.
Releen kautta se virta menee ( kaikkien hehkujen ), mutta se miten se valvoo sitä on ainakin minulle vielä epäselvä.
Heittäkäähän ne ampeerimittarinne vaikka naapurin sähköteknikolle. Kokenut Peilireibaneita käyttävä raveissa käyvä todellinen AUTOSPEDEHÄN näkee noi samat jutut jo kipunan kirkkaudesta..... vai mitä... Ei se oo ihan just ainakaan näitten vanhojen kanssa...




AH kirjoitti"
Juuri tänään testasin hehkut, liitin irti, johto akulta ja pihtiampeerimittarilla virtaa mittaamaan. Yksi hehku otti kylmänä 15A, kaikki loput noin 20A / kpl. Mittasin myös kun kaikki hehkuttaa, virta oli jossain 70 ampeerin paikkeilla.. Tippuu akkujännite aika mukavasti + muita häviöitä.."
Silloinhan sulla on kaikki muut sokönä, hehkuttaa vain juuresta. Eiks hehkun vastus ole noin 1 ohmin luokkaa, eli se 15 Ampeeria on aika lähellä ja sit lämmetessä putoaa. 20 Ampeeria viittaa siihen, että vastus on palanut ja osuu maihin tulpan puolessa välissä.
Juuri tänään testasin hehkut, liitin irti, johto akulta ja pihtiampeerimittarilla virtaa mittaamaan. Yksi hehku otti kylmänä 15A, kaikki loput noin 20A / kpl. Mittasin myös kun kaikki hehkuttaa, virta oli jossain 70 ampeerin paikkeilla.. Tippuu akkujännite aika mukavasti + muita häviöitä.."
Silloinhan sulla on kaikki muut sokönä, hehkuttaa vain juuresta. Eiks hehkun vastus ole noin 1 ohmin luokkaa, eli se 15 Ampeeria on aika lähellä ja sit lämmetessä putoaa. 20 Ampeeria viittaa siihen, että vastus on palanut ja osuu maihin tulpan puolessa välissä.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Vilkaisin 300D:n relettä ihan mielenkiinnosta. Rele seuraa kuutostulpan virtaa erikseen. Loppujen tulppien ja ykkösen virta on myös seurannassa. Kuutosen ja ykkösen virta menee releen sisällä noin millin paksuista lankaa pitkin, jota on hieman kieputettu. Kiepin kummastakin päästä lähtee elektroniikalle johdot. Eli kyllä se virta on mersunkin releessä tarkailtavana. Siitä myös johtuu että jos tietyt tulpat on pimeenä, ei hehkun valokaan syty.
Tuo ohmin vastus on aika karkea veikkaus. Berun tulppien luvataan vievän kylmänä n 30A. Se tarkoittaisi reilun 0.3 ohmin vastusta kylmänä. Jos tulppa vie lämpimänä vaikka 8A, niin se olisi sitten 1.25 ohmia. Vastuksen mittaus on aika mutkikas homma, koska se riippuu lämpötilasta.
Ps. itse ainakin päättelen hehkujen kunnon kipinän kirkkaudesta!
Antaa sen releen mittailla niitä virtoja. Mitäpä on releeksi ryhtynyt.
Tuo ohmin vastus on aika karkea veikkaus. Berun tulppien luvataan vievän kylmänä n 30A. Se tarkoittaisi reilun 0.3 ohmin vastusta kylmänä. Jos tulppa vie lämpimänä vaikka 8A, niin se olisi sitten 1.25 ohmia. Vastuksen mittaus on aika mutkikas homma, koska se riippuu lämpötilasta.
Ps. itse ainakin päättelen hehkujen kunnon kipinän kirkkaudesta!

"hehkulaukeaa pois startin herätteestä"
Ei laukea, ei.
Hehkuttaa jälkihehkun moottorin käydessä.
Ei se jälkihehku sen varalta ole, että joku ei hoksaa heti startata.
Vastusmittarilla on helppo tutkia onko hehku ehyt, sama se sille mitä missäkin lämpötilassa pitää olla vastusta kun niitä on helppo verrata keskenään.
Kun mittaat ja hehkuissa on vastukset 0,7 - 0,7 - 0,7 - 38,0 - 0,7 - 0,7 niin kyllä siitä selviää mikä on rikki.
Vaihtelee terveiden hehkujen välillä korkeintaan 0,1 ohmia.
Jos epäilyttää ettei hehku kuin juuresta, niin hehkut tai suuttimet irti, muutenhan sitä ei voi varmistaa.
Ei laukea, ei.
Hehkuttaa jälkihehkun moottorin käydessä.
Ei se jälkihehku sen varalta ole, että joku ei hoksaa heti startata.
Vastusmittarilla on helppo tutkia onko hehku ehyt, sama se sille mitä missäkin lämpötilassa pitää olla vastusta kun niitä on helppo verrata keskenään.
Kun mittaat ja hehkuissa on vastukset 0,7 - 0,7 - 0,7 - 38,0 - 0,7 - 0,7 niin kyllä siitä selviää mikä on rikki.
Vaihtelee terveiden hehkujen välillä korkeintaan 0,1 ohmia.
Jos epäilyttää ettei hehku kuin juuresta, niin hehkut tai suuttimet irti, muutenhan sitä ei voi varmistaa.
wiimax.fi
HEHKUT
Tarkastin omani eilen ja kutosen hehku on pimeenä.
C220 CDI Kombi - 03 Elegance
115 220 b - 71 autom. museokats.
Ex.
124 - 92, 230 automaatti + nahat, AC, tempomat ym.
C280 Kombi - 99 Elegance, Tip-Tronic, AC, ESP, kattoluukku, tempomat ja paljon muuta.
W201 - 92. 1.8 bensa, 4-vaiht, AC, tempomatic 572000 km kone avaamatta.
C180 Kombi - 97 Elegance, manuaali AC ym. pientä.
C280 Kombi - 98 AC, autom. ym
C180 Elegance - 94 AC
124 300 TD - 90 manuaali, AC
124 300 TD - 90 autom.
2 x 107 350 SLC
114 250 CE
123 230 TE
115 220 b - 71 autom. museokats.
Ex.
124 - 92, 230 automaatti + nahat, AC, tempomat ym.
C280 Kombi - 99 Elegance, Tip-Tronic, AC, ESP, kattoluukku, tempomat ja paljon muuta.
W201 - 92. 1.8 bensa, 4-vaiht, AC, tempomatic 572000 km kone avaamatta.
C180 Kombi - 97 Elegance, manuaali AC ym. pientä.
C280 Kombi - 98 AC, autom. ym
C180 Elegance - 94 AC
124 300 TD - 90 manuaali, AC
124 300 TD - 90 autom.
2 x 107 350 SLC
114 250 CE
123 230 TE
kyllä muuten lopettaa hehkutuksen startatessa.. w124sen ikäluokan mersuissa ei ole jälkihehkutusta.. eikä ole näemmä tarvinnutkaandealer kirjoitti:"hehkulaukeaa pois startin herätteestä"
Ei laukea, ei.
Hehkuttaa jälkihehkun moottorin käydessä.
Ei se jälkihehku sen varalta ole, että joku ei hoksaa heti startata.
