E280:n käynnistysvaikeudet
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 373
- Liittynyt: Ke 01.09.2004 22:16
- Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
- Viesti:
E280:n käynnistysvaikeudet
Käynnistysvaikeudet tuntuvat jatkuvan W210 E280:ssa. Auto lähtee hyvin (aina) kylmänä käymään, useimmiten lämpimänäkin. Joskus, useimmiten 0-kelin tai kostean ilman vallitessa auto ei lähdekään lämpimänä käymään vaan vaatii n. 15 minuutin odottelun, jonka jälkeen se käynnistyy normaalisti. Starttimoottori pyörii hyvin eikä akku ole huono. Kerran erittäin kostealla säällä auto sammui ajettaessa ja vaati jälleen n. 15-minuutin odottelun. Kaikki vihjeet ovat tervetulleita.
Yhtä "mutu": Voisko liittyä jotenkin ajonestoon? Kaveri vaan heitti tälläisen idean kun yhden ainoan kerran W210 oli tehnyt sen tempun ettei lähtenyt käyntiin, no => ulos autosta, ovet lukkoon (kaukosäätimestä) => ovet auki, ja auto käyntiin, niinkun mitään ei olisi tapahtunutkaan....sen koommin ei ole moisia oireita ollut. Arvailua tämäkin, kun en itse ollut paikalla.sku kirjoitti:tää oli sit vaan pelkkä mutu
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
eikös sillon ku ajonesto on päällä vilku se vihreä ja punainen valo yhtäaikaa näin ainaki kahes w210 käyJuhis2000 kirjoitti:Yhtä "mutu": Voisko liittyä jotenkin ajonestoon? Kaveri vaan heitti tälläisen idean kun yhden ainoan kerran W210 oli tehnyt sen tempun ettei lähtenyt käyntiin, no => ulos autosta, ovet lukkoon (kaukosäätimestä) => ovet auki, ja auto käyntiin, niinkun mitään ei olisi tapahtunutkaan....sen koommin ei ole moisia oireita ollut. Arvailua tämäkin, kun en itse ollut paikalla.sku kirjoitti:tää oli sit vaan pelkkä mutu
W210 E300D
W126 280SE
W638 110CDI
W126 280SE
W638 110CDI
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Moi
Eli systeemi on HFM ja probleemana on yleensä akun takana oleva controlleri.
Controlleri ei tykkää kosteudesta jos kosteutta on boxin sisällä niin se sekoilee ja tästä on useita omia kokemuksia.
Lopulta ongelmasta pääsin eroon kun laitoin boxin sisälle silicageeli pusseja
jotka poistavat kosteutta. Kosteuden poisto ei ole tällä tavoin pysyvää vaan vaihdan pussit vuosittain ohjain loodaan.
Ongelmaksi aiheutuvat juuri noi nollan kelit jolloin yksikköön kertyy kosteutta.
No toinen probleema löytyi myös controllerista ja ne ovat vaakapiirilevyt jotka
on juotettu pystykortille, kaikki vaakapiirilevyt olivat juotoksiltaan halkeilleet
joten lisää häiriöitä olisi ollut odotettavissa ellen olisi korjannut juotoksia.
HFM järjestelmä on kohtuullisen monimutkainen ja ainoa hyvä puoli on että siinä ei ole virranjakajaa mutta tämä kostautuu ongelmallisina suurjänniteosina jotka hajoavat. Monet tietävät kuinka näissä puolat lyövät jännitettä läpi eristyksien ja kone sitten täristää.
Puolat on suunniteltu pienemmälle jännitteelle ja suuremmalle virralle, jos ajaa huonoilla tulpilla(tai suuremmilla kärkiväleillä) niin controlleri ei pysty pienentämään ensiö jännitettä vaan suurempi toisiojännite rikkoo puolan eristykset ja kipinä syntyy siten puolan sisällä eikä tulpassa.
Tämän ongelman poistin siten että käytin VDR vastuksia ensiössä poistamaan ylijännitteet. Nyt loppu puolien palamiset
Eli systeemi on HFM ja probleemana on yleensä akun takana oleva controlleri.
Controlleri ei tykkää kosteudesta jos kosteutta on boxin sisällä niin se sekoilee ja tästä on useita omia kokemuksia.
Lopulta ongelmasta pääsin eroon kun laitoin boxin sisälle silicageeli pusseja
jotka poistavat kosteutta. Kosteuden poisto ei ole tällä tavoin pysyvää vaan vaihdan pussit vuosittain ohjain loodaan.
Ongelmaksi aiheutuvat juuri noi nollan kelit jolloin yksikköön kertyy kosteutta.
No toinen probleema löytyi myös controllerista ja ne ovat vaakapiirilevyt jotka
on juotettu pystykortille, kaikki vaakapiirilevyt olivat juotoksiltaan halkeilleet
joten lisää häiriöitä olisi ollut odotettavissa ellen olisi korjannut juotoksia.
HFM järjestelmä on kohtuullisen monimutkainen ja ainoa hyvä puoli on että siinä ei ole virranjakajaa mutta tämä kostautuu ongelmallisina suurjänniteosina jotka hajoavat. Monet tietävät kuinka näissä puolat lyövät jännitettä läpi eristyksien ja kone sitten täristää.

Puolat on suunniteltu pienemmälle jännitteelle ja suuremmalle virralle, jos ajaa huonoilla tulpilla(tai suuremmilla kärkiväleillä) niin controlleri ei pysty pienentämään ensiö jännitettä vaan suurempi toisiojännite rikkoo puolan eristykset ja kipinä syntyy siten puolan sisällä eikä tulpassa.
Tämän ongelman poistin siten että käytin VDR vastuksia ensiössä poistamaan ylijännitteet. Nyt loppu puolien palamiset

Nythän tuli hyvät ohjeet, noista kosteudenimijöistä ei varmaan haittaa ole ainakaan tälläisena nollakelitalvena. Tuo boxi on siis takapenkin alla, missä akkukin? vai konepellin alla "akunpaikalla"?capriceman kirjoitti:Eli systeemi on HFM ja probleemana on yleensä akun takana oleva controlleri.
Controlleri ei tykkää kosteudesta jos kosteutta on boxin sisällä niin se sekoilee ja tästä on useita omia kokemuksia.
Lopulta ongelmasta pääsin eroon kun laitoin boxin sisälle silicageeli pusseja
jotka poistavat kosteutta. Kosteuden poisto ei ole tällä tavoin pysyvää vaan vaihdan pussit vuosittain ohjain loodaan.
Onko muuten tietoa mistä noita silicaakeleita voisi ostaa? Rautakauppa, kodinkoneliike? Kun ei ole koskaan tullut osteltua, niitä on vaan jonkun ostoksen mukana aina tullut.
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Moikka !
124:ssa se löytyy akun takaa missä ABS boxi ja bensarele sijaitsee.
Silicageelejä voi käyttää uudelleen, kun laitat silicageelit 90asteen uuniin
vuorokaudeksi. Rakeet voi ottaa pois pusseista ja laittaa vaikka lautaselle ja sitten uuniin. Sen jälkeen ne kannattaa laittaa harsokangas pusseihin.
Pussit kannattaa laittaa mahdollisimman nopeasti controlli boxiin ennen kuin
silicageelit imevät kosteutta ilmasta.
124:ssa se löytyy akun takaa missä ABS boxi ja bensarele sijaitsee.
Silicageelejä voi käyttää uudelleen, kun laitat silicageelit 90asteen uuniin
vuorokaudeksi. Rakeet voi ottaa pois pusseista ja laittaa vaikka lautaselle ja sitten uuniin. Sen jälkeen ne kannattaa laittaa harsokangas pusseihin.
Pussit kannattaa laittaa mahdollisimman nopeasti controlli boxiin ennen kuin
silicageelit imevät kosteutta ilmasta.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 373
- Liittynyt: Ke 01.09.2004 22:16
- Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
- Viesti:
Ongelma on ratkennut. Käytin autoani Vehossa huollossa, jossa huoltotöiden ohessa paikallistettiin käynnistysongelma, joka johtui kontaktihäiriöstä virtalukossa. Starttimoottori sai kyllä ohjauksen eli se pyöritti moottoria, mutta ohjauslogiikka ei saanut sähköä, mikä aiheutti sen, että moottori ei käynnistynyt. Virtalukon pohja vaihdettiin, kok. kustannus töineen n. 230€.