MB 300 D 4-matic superturbona?
MB 300 D 4-matic superturbona?
Vielä tuosta 4-maticista,210.ähän on myös sellaisena,minkähänlaiset vermeet siellä on?Oisko samanlaiset kuin 124.ssä ja mitenkähän se moottori 124.ssä eroaa 4-maticissa taviksesta?210.ä on sit kovemmillekin tehoille,mitkähän mahtaa olla suurimmat.Ja näkyi tossa olevan tollanen "sonnimoottorinenkin"eli 300DT 24V.Olisko toikin moottori erilainen 4-maticissa,jotenkin tuntus että saksalaiseen ajattelutapaan ei sopis tehdä eri konetta,vaan palikat koneen ympärille.Tää on kai aika outo lintu suomessa muutenkin,mut jos jollain on tietoo jne....
Viimeksi muokannut VMG, La 22.01.2005 16:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Autosporting
Re: MB 300 D 4-matic superturbona?
24-tappisen asentaminen 4-maticiin on hankalahkoa, kun etuvedon toinen vetari kulkee koneen öljypohjan läpi, 24V konettahan ei 4-maticciin saanut. Jotain muitakin eroavaisuuksia taitaa olla, ja tietty se jakolaatikko pitää saada vaihteistoon kiinni.VMG kirjoitti:Halvalla ja halvalla,lakritsia niillä on myynnissä!Mutta;,ne miehet jotka tekee itse;,saako tuollaista laitetta kestämään tehoja,minkälaisia?Ja jos tollaseen asentaa D24V-vaparin saako sen turbottaa,jos auto vaikka -87?Tai superturbottaa?Käykö 4-maticin jatkoks tavalliset vaihteistot,onko akseleilla jotain lukkoja?;,eikä mun konetta kyllä muut polje!!;,
Nelivedon kestävyyttä tuon koneen kanssa epäilen kyllä tosi kovasti, ehkä pienempivääntöisen 12-venttiilisen se kestää, ja niitä koneitahan on 4-maticina saanutkin.
Juuei. Etuperähän on muistaakseni kiinni lohkossa, joten todella esim. räjähtäneen koneen tilalle on hankittava sitten 4matiic-version mylly -- takavetoisesta ei swappiosaa saa.pyhimys kirjoitti:Karvaita kokemuksia vuosien takaa.... 4-maticin 300 turbodiesel lohko on erilainen kuin normi 300 turbodieselin... että ero ei ole vain öljypohjassa.
Uskoakseni nelivedon palikat kestävät kyllä melkoisia tehoja, mitoitus on silmämääräisesti katsoen järeää. Ottaen huomioon että normaalin takavetoauton voimansiirto kestää superturbotuksen, niin miksi ei etuvetokin -- tuskin sitä sen heikommaksi on tehty ja akselia/pyörää kohtihan voimat pienenevät, mitä useammalle vääntö jaetaan. Pitää muistaa, että kuivalla kelilläkin etupää vain tarvittaessa "avustaa" etenemisessä. Talvikelillä sitten luisto tapahtuu helpommin tien ja renkaan välissä eikä ekaksi pauku jakolaatikossa.
Jaajuunin. Onhan sielä lukot, eli taka-akselilla on sataprosenttinen lukko (asd) ja samoin keskitasauspyörästössä, eli kolme pyörää neljästä saa "yhdeksi puuksi".
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
No ainakin tehdas on sitä mieltä että takaveto on lujempi.Aku P kirjoitti:pyhimys kirjoitti:
Uskoakseni nelivedon palikat kestävät kyllä melkoisia tehoja, mitoitus on silmämääräisesti katsoen järeää. Ottaen huomioon että normaalin takavetoauton voimansiirto kestää superturbotuksen, niin miksi ei etuvetokin -- tuskin sitä sen heikommaksi on tehty .
Lupaa nimittäin 124 300 tdt 2-veto farmarille perävaunun painoksi 2100 kg kun taasen 4-vedolle "vain" 1900 kg.
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Ero johtuu yhdistelmän kokonaismassasta eikä tekniikoiden kestävyydestä. Koska neliveto on painavampi niin peräkärryn kuormasta joudutaan tinkimään ettei sallittua yhdistelmän kokonaismassaa ylitetä.juhaoh kirjoitti:No ainakin tehdas on sitä mieltä että takaveto on lujempi.Aku P kirjoitti: Uskoakseni nelivedon palikat kestävät kyllä melkoisia tehoja, mitoitus on silmämääräisesti katsoen järeää. Ottaen huomioon että normaalin takavetoauton voimansiirto kestää superturbotuksen, niin miksi ei etuvetokin -- tuskin sitä sen heikommaksi on tehty .
Lupaa nimittäin 124 300 tdt 2-veto farmarille perävaunun painoksi 2100 kg kun taasen 4-vedolle "vain" 1900 kg.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Täälläki on karvan vajaa 500tkm mittarissa ja 4-matic pelittää moitteetta. Mutta karvaasti koettiin se et normi takapotkusta ei kone passaa.(Veholtakin kerrottiin, että öljypohjan vaihdolla selviää.Tosin ei mikään ihme, eivät osanneet asentaa lämmittimen moottoriakaan) Oli muutes työn alla löytää kone, jostain syystä. Etelä-ruotsista se lopulta tuli. ja passas lopulta. Kiinni ei oo muuten koskaan jääty, vaikka reilun puolen metrin hankeenkin puukuorma perässä puskettu!
Loistokamppeita

Yksi 4maticin huonoimpia puolia tuleekin tässä. Normi W124:aan ja etenkin W201:aan verrattuna neliveto todella on kankea -- etupyörien kääntökulma ei kai tarkoituksella ole kovin iso, ettei osiin tule suotta rasitusta.Skraba kirjoitti:Mitenkäs muuten on tuon 4-maticin kääntösäde verrattuna takatyöntöiseen? Ainakin itse olen huomannut, että (pikkumersu) on vallan paljon ketterämpi kuin etuvetojaappanilaiset. Kokemuksia?
Näin talvisaikaa räyhäkämmin ajaessa kaarteista tulee vielä tavallistakin laajempia, kun auto tuppaa vähän puskemaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
nostetaanpas vanha kissa pöydälle ja ollaan muka viisaampia.Olli Lajunen kirjoitti:Ero johtuu yhdistelmän kokonaismassasta eikä tekniikoiden kestävyydestä. Koska neliveto on painavampi niin peräkärryn kuormasta joudutaan tinkimään ettei sallittua yhdistelmän kokonaismassaa ylitetä.juhaoh kirjoitti:No ainakin tehdas on sitä mieltä että takaveto on lujempi.Aku P kirjoitti: Uskoakseni nelivedon palikat kestävät kyllä melkoisia tehoja, mitoitus on silmämääräisesti katsoen järeää. Ottaen huomioon että normaalin takavetoauton voimansiirto kestää superturbotuksen, niin miksi ei etuvetokin -- tuskin sitä sen heikommaksi on tehty .
Lupaa nimittäin 124 300 tdt 2-veto farmarille perävaunun painoksi 2100 kg kun taasen 4-vedolle "vain" 1900 kg.
itselläni on tieto että yhdistelmän kokonaismassa saa ollaenintään 7000kg
auto max3500kg ja kärri max3500kg ja tuota 3500 kg ei voi ylittää vaikka toinen olisi kevyempi, mikäli vaan korti riittää (näin väitti inssi pariviikkoa sitten).. ja saa siihen 4matikkiinin 2100kg vetoa ainakin mulla on näin.
ja kyllä se kestää reilumpiakin tehoja kun ei aja tehopenkissä testikatkaisimen avulla, sitä se ei kestä..

W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.