Alapallot ja raidetangonpäät vaihtoon
Alapallot ja raidetangonpäät vaihtoon
Tere!
Tilasin KL:stä tuossa uudet alapallot ja raidetangonpäät W201:een.
Minkälainen remontti tiedossa? Vaikea homma? Tartteeko jotain erikoistyökaluja. Vaihtoon menevät, kun tuntuu etupää vähän täristävän lumiröpelöllä ja karkealla soralla. Rattikin hakkaa vähä käsille, vaikka ohjauksen iskunvaimennin todettu ehjäksi ja hyväksi.
Samalla tilasin taakse vähä paksummat jousen kumit, jotta tota takakenoa sais vähän pois... Niitten vaihto sujuu kyl ongelmitta.
Kiitos.
Tilasin KL:stä tuossa uudet alapallot ja raidetangonpäät W201:een.
Minkälainen remontti tiedossa? Vaikea homma? Tartteeko jotain erikoistyökaluja. Vaihtoon menevät, kun tuntuu etupää vähän täristävän lumiröpelöllä ja karkealla soralla. Rattikin hakkaa vähä käsille, vaikka ohjauksen iskunvaimennin todettu ehjäksi ja hyväksi.
Samalla tilasin taakse vähä paksummat jousen kumit, jotta tota takakenoa sais vähän pois... Niitten vaihto sujuu kyl ongelmitta.
Kiitos.
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Poistakaa tämä. Löyty kummiskin hyvin haulla kun jakso selailla... 

MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
...ja nyt sitte sanot!dealer kirjoitti:Olisi melkein kannattanut ostaa koko raidetangot, hintaero yllättävän pieni pelkkiin raidepäihin eikä tarvitse tapella säätöjen kanssa.

Niihän se varmaa olis... Voipi olla kyllä että vien pajalle laitettavaks...

MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Kun ei ole koskaan tullut kokonaista tankoa vaihdettua niin mites sen pituus on tehtaalla säädetty, eli säätöjen kanssa kun ei tarvitsisi tapella siis.dealer kirjoitti:Olisi melkein kannattanut ostaa koko raidetangot, hintaero yllättävän pieni pelkkiin raidepäihin eikä tarvitse tapella säätöjen kanssa.
Mites jos autolle on tehty aurauskulmien säätö jostain syystä, ja tangon alkuperäinen pituus ei käykään? Pitääkö verrata uutta ja vanhaa tankoa?
Itse olen aina raidepäitä vaihtaessa tarkistanut että uusi ja vanha osa on jokseenkin saman mittaisia, ja kiertänyt uuden osan sisään yhtä pitkän matkan (laskin siis kierrokset vanhaa pois otettaessa).
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Pituutta ei ole säädetty mitenkään.
Aina kun vaihdetaan raidetangonpäät, pitää tarkistaa auraus.
Kierrokset laskemalla aurausta ei saa kohdalleen kuin sinnepäin.
Jos vaihtaa vain toiselle puolelle ja ratin asento ajaessa on sama kuin ennen vaihtoa, todennäköisesti auraus ei ole paljon pielessä.
Uutta ja vanhaa tankoa kannattaa verrata, tulee suunnilleen kohdalleen.
Ongelma pelkkää raidepäätä vaihtaessa on siinä, että se kierreholkki jolla aurausta säädetään on usein umpijumissa molemmin päin - uudessa varressa säätö luonnollisesti liikkuu vaivatta.
Hintaeroa koko tangolla ja raidepäällä taitaa olla 15 €, ja sillä rahalla saa siis uuden nupin toiseenkin päähän tankoa.
Korjaamolla ei juuri pelkkää raidepäätä vaihdeta, koska asiakkaalle tulee halvemmaksi laittaa koko tanko...
Aina kun vaihdetaan raidetangonpäät, pitää tarkistaa auraus.
Kierrokset laskemalla aurausta ei saa kohdalleen kuin sinnepäin.
Jos vaihtaa vain toiselle puolelle ja ratin asento ajaessa on sama kuin ennen vaihtoa, todennäköisesti auraus ei ole paljon pielessä.
Uutta ja vanhaa tankoa kannattaa verrata, tulee suunnilleen kohdalleen.
Ongelma pelkkää raidepäätä vaihtaessa on siinä, että se kierreholkki jolla aurausta säädetään on usein umpijumissa molemmin päin - uudessa varressa säätö luonnollisesti liikkuu vaivatta.
Hintaeroa koko tangolla ja raidepäällä taitaa olla 15 €, ja sillä rahalla saa siis uuden nupin toiseenkin päähän tankoa.
Korjaamolla ei juuri pelkkää raidepäätä vaihdeta, koska asiakkaalle tulee halvemmaksi laittaa koko tanko...
wiimax.fi
Joo, olen Dealerin kanssa samaa mieltä. Siis raidetanko kokonaan uusiksi ja aina säätö sen jälkeen.
Unohtakaa "laske kierrokset tai mittaa pituus samaksi" -ohjeet. Niillä voitte pyyhkäistä vaikka pyllyä, ovat paremmassa käytössä.
Jos vaihtaa pelkän alapallon, niin säätöä ei välttämättä tarvita. No, tämä on mutua, omassa koslassani ei ainkaan säädetty. Eikä kyllä kampeakaan mihinkään. Tai ajokoiraile.
Unohtakaa "laske kierrokset tai mittaa pituus samaksi" -ohjeet. Niillä voitte pyyhkäistä vaikka pyllyä, ovat paremmassa käytössä.
Jos vaihtaa pelkän alapallon, niin säätöä ei välttämättä tarvita. No, tämä on mutua, omassa koslassani ei ainkaan säädetty. Eikä kyllä kampeakaan mihinkään. Tai ajokoiraile.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Se raidetangon asennus mitta on jotain 333 +/- 2mm ja kannattaa uusia koko tanko, niin helpompi säätää, (usein niin jumissa ettei säädöstä tule mitään), jos tilasit pelkät päät, niin soita KL ja kysy voisko vaihtaa.
Alapallonivelen vaihihdost tulin just, melko simppeli homma muuten, mutta oli niin pirun tiukassa (ruosteessa). Mikäli et ole ennen vaihtanu, niin kannattaa ottaa joku joka on vaihtanu ennenkin mukaan, ettei tule vahinkoja, on menaan sen verran tiukassa että jos lekalla antaa, niin alatukivarsi on vaarassa, ja se maksaa vähän enenpi.
Alapallonivelen vaihihdost tulin just, melko simppeli homma muuten, mutta oli niin pirun tiukassa (ruosteessa). Mikäli et ole ennen vaihtanu, niin kannattaa ottaa joku joka on vaihtanu ennenkin mukaan, ettei tule vahinkoja, on menaan sen verran tiukassa että jos lekalla antaa, niin alatukivarsi on vaarassa, ja se maksaa vähän enenpi.
"Jos vaihtaa pelkän alapallon, niin säätöä ei välttämättä tarvita"
Aivan niin.
En ole tarkistanut aurausta alapallon vaihdon jälkeen 124-201.
Tietysti on mahdollista että jos alapallonivel on ollut tosi väljä ja auraus on säädetty silloin, se jää pieleen kun vaihdetaan terve alapallo.
Sitten olisi toki rattikin kierossa ajaessa.
Aivan niin.
En ole tarkistanut aurausta alapallon vaihdon jälkeen 124-201.
Tietysti on mahdollista että jos alapallonivel on ollut tosi väljä ja auraus on säädetty silloin, se jää pieleen kun vaihdetaan terve alapallo.
Sitten olisi toki rattikin kierossa ajaessa.
wiimax.fi
OT
"Sinähän taidat olla todellinen dealeri "
No kun piti ottaa Audiin vaihdossa tuo VW enkä minä sillä mitään tee.
Purkaamo ei tuonikäisestä maksa mitään.
Auto on niin hyvä ajaa kuin nyt tuon kokoinen 18 vuotta vanha auto voi olla, ja toissapäivänä kun kokeilin niin nätisti lähti -28 pakkasesta käyntiin...
Semmoinenkin kävi mielessä että kun saisi tuon koneen sovitettua Suzukiin, oma hommansa siinä toki on.
Kai se pitää tunti uhrata hitsaukseen ja hakea kilvet takaisin, vein nimittäin pois ettei tarvi maksaa vakuutusmaksuja tuosta.
Muuten, systeemi menee niin että kun käy katsastamassa eikä tule leimaa, uusintanäyttöön on aikaa 1 kuukausi vaikka vie kilvet pois - ja jos katsastuksessa hyväksytystä autosta vie kilvet pois niin 3kk sisällä hakiessaan ne takaisin katsastus tulee normaalisti voimaan.
Järkevää, eikös.
"Sinähän taidat olla todellinen dealeri "

No kun piti ottaa Audiin vaihdossa tuo VW enkä minä sillä mitään tee.
Purkaamo ei tuonikäisestä maksa mitään.
Auto on niin hyvä ajaa kuin nyt tuon kokoinen 18 vuotta vanha auto voi olla, ja toissapäivänä kun kokeilin niin nätisti lähti -28 pakkasesta käyntiin...
Semmoinenkin kävi mielessä että kun saisi tuon koneen sovitettua Suzukiin, oma hommansa siinä toki on.
Kai se pitää tunti uhrata hitsaukseen ja hakea kilvet takaisin, vein nimittäin pois ettei tarvi maksaa vakuutusmaksuja tuosta.
Muuten, systeemi menee niin että kun käy katsastamassa eikä tule leimaa, uusintanäyttöön on aikaa 1 kuukausi vaikka vie kilvet pois - ja jos katsastuksessa hyväksytystä autosta vie kilvet pois niin 3kk sisällä hakiessaan ne takaisin katsastus tulee normaalisti voimaan.
Järkevää, eikös.
wiimax.fi