W123 230E pakoputki ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Sami S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: La 26.04.2003 20:06
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

W123 230E pakoputki ongelma

Viesti Kirjoittaja Sami S »

Eli W123 230E:stä katkesi pakoputki.
Tutkin KL-Varaosan tuoteluetteloa. Eli se tupla putki, joka liitetään pakosarjaan, eli mutka osa mikä liittyy etummaiseen vaimennuspöntöön, niin onko se se etuputki joka maksaa 99€?

Tais olla hieman vaikeasti selitettynä.
Mietin vaan kannattaako yrittää ensin hitsata. Toinen niistä mutka putkista katkesi alhaalta juuri liitoskohdasta.
Onpahan nyt mersussa tosi miehekkäät äänet.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

ELi

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Pakosarjaan liitettävä putki on ETUPUTKI. Eli oikeassa olet.

Voihan sitä koittaa hitsata, jos muuten on kova rautaa vielä. Itse ostaisin kyllä uuden KL:stä, jos autoa ajattelisin pitää pidempään.
Avatar
MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: To 10.07.2003 12:46

Viesti Kirjoittaja MB »

Pakoputkea ei kannata koskaan hitsata. Kysy huvikseen Ruotsista Rakaröltä jos heillä olisi sopivia rosteriputkia jäänyt varastoon.

MB & 240D, 300D, 500SE
Auto jolla ajat ikäsi, Mercedes
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14189
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W123 230E pakoputki ongelma

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tervehdys, kohtalotoveri!

Tuo putki lienee sinullakin sellaista haitariputkea. Sellaisen hitsaaminen on vaikeaa, ellei peräti mahdotonta. Itselläni toisen haitariputken kierre katkesi ihan yläpäästään. Alussa ääni oli vaimeaa supsutusta, joka hävisi, kun pakoputki lämpeni. Luulin, että pakosarjan tiiviste vuotaa. No, kerran maantien päällä kuuntelin musaa aika kovalla, ja sitten kun hiljennin volyymia ja painoin kaasua ylämäkeen: "MORRRRR..." :-)

Ratkaisuna tilanteeseen soitin kaikki paikalliset varaosaliikkeet läpi, mutta päädyin ostamaan käytetyn alkuperäisen putken Venetmäeltä. Maksoi 50 euroa, ja olen ollut tyytyväinen.

P.S. Keväällä Venetmäellä oli 230 E:n täydellinen putkisto 150 tkm ajetusta autosta, hinta 150 e...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: W123 230E pakoputki ongelma

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Timo L. kirjoitti:Tervehdys, kohtalotoveri!

Tuo putki lienee sinullakin sellaista haitariputkea. Sellaisen hitsaaminen on vaikeaa, ellei peräti mahdotonta. Itselläni toisen haitariputken kierre katkesi ihan yläpäästään. Alussa ääni oli vaimeaa supsutusta, joka hävisi, kun pakoputki lämpeni. Luulin, että pakosarjan tiiviste vuotaa. No, kerran maantien päällä kuuntelin musaa aika kovalla, ja sitten kun hiljennin volyymia ja painoin kaasua ylämäkeen: "MORRRRR..." :-)

Ratkaisuna tilanteeseen soitin kaikki paikalliset varaosaliikkeet läpi, mutta päädyin ostamaan käytetyn alkuperäisen putken Venetmäeltä. Maksoi 50 euroa, ja olen ollut tyytyväinen.

P.S. Keväällä Venetmäellä oli 230 E:n täydellinen putkisto 150 tkm ajetusta autosta, hinta 150 e...
No huh!!
Aika kallis hinta käytetystä. Kyllä ennemmin uusi alkuperäinen KL:stä.
Ei 99€ ole kovin paha hinta. Varmaan koko putkisto irtoaisi alle 300:lla KL:stä.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14189
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Noh, tarvikeputket olisivat maksaneet reippahasti yli 100 euroa, ja sen aikaisessa opiskelijan rahatilanteessa oli turvaduttava halvimpaan. Ja kun muistetaan, että Venetmäeltä Ässään v. 2000 alussa tilaamani täydellinen käytetty putkisto on tänäkin päivänä täyttä rautaa, niin luottamukseni käytettyyn originaaliin on hieman korkeampi, kuin uuteen tarvikkeeseen.

P.S. W123:n Walkerista on jo kahdet kiinnikkeet ruostuneet pois, vaikka pöntöt vielä kiiltävät. :-(
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Timo L. kirjoitti:Noh, tarvikeputket olisivat maksaneet reippahasti yli 100 euroa, ja sen aikaisessa opiskelijan rahatilanteessa oli turvaduttava halvimpaan. Ja kun muistetaan, että Venetmäeltä Ässään v. 2000 alussa tilaamani täydellinen käytetty putkisto on tänäkin päivänä täyttä rautaa, niin luottamukseni käytettyyn originaaliin on hieman korkeampi, kuin uuteen tarvikkeeseen.

P.S. W123:n Walkerista on jo kahdet kiinnikkeet ruostuneet pois, vaikka pöntöt vielä kiiltävät. :-(
Originaali tosiaan rulettaa, mutta pointti oli siinä, että KL:stä saa nimenomaan originaalia alle sadalla Eurolla :)

Olihan minullakin ässässä walkerin etuputki vuodenpäivät autossa, palautin sen ja ostin KL:Stä alkuperäisen Eberpächerin vain 30€ kalliimmalla. Muistaakseni se makso aika tarkkaan 200€.
Avatar
makijt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 29.04.2003 11:13
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja makijt »

Day Downhill kirjoitti: Olihan minullakin ässässä walkerin etuputki vuodenpäivät autossa, palautin sen...
ottivat takaisin vuoden käytetyn putken???? vai ymmärsinkö jotain ihan pieleen?

Ja tuolla aiemmin joku sanoi, ettei pakoputkea kannatta ikinä hitsata. Mielestäni kyllä kannattaa, jos vaikka tärinästä ja muusta katkeaa saumasta pöntön vieressä ja putki muuten ihan iskussa, äänenvaimennuksen tasoa myöten.
-makijt-

1988 Honda Goldwing GL1500
1999 C 200 Esprit automat
Avatar
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Pe 04.04.2003 21:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jori K »

makijt kirjoitti:Ja tuolla aiemmin joku sanoi, ettei pakoputkea kannatta ikinä hitsata.
Ei kannata - jos on suoraa putkea molemmin puolin väh. 5cm niin muhvi / klemmariliitos. Kestää yhtä kauan kuin loputkin hormista.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

makijt kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti: Olihan minullakin ässässä walkerin etuputki vuodenpäivät autossa, palautin sen...
ottivat takaisin vuoden käytetyn putken???? vai ymmärsinkö jotain ihan pieleen?

Ja tuolla aiemmin joku sanoi, ettei pakoputkea kannatta ikinä hitsata. Mielestäni kyllä kannattaa, jos vaikka tärinästä ja muusta katkeaa saumasta pöntön vieressä ja putki muuten ihan iskussa, äänenvaimennuksen tasoa myöten.
Palautin sen takuuta vastaan, kun se vuoti vähän pakosarjan liitoksesta...Ei käynyt ihan kunnolla. Lisäksi luulin, että siinä helisi änäri, mutta se helinä tulikin ihan muualta. Antoivat kuitenkin rahat takaisin mukisematta.
Vastaa Viestiin