W123 jalkatilojen vesivuoto

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14242
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

W123 jalkatilojen vesivuoto

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Eilen otin selvittääkseni mistä kaikkialta vesi pääsee auton apukuskin puoleisiin jalkatiloihin. Ilmeni, että kynnyskotelon tulpat (auton pohjassa) ovat aivan entiset pl. se nokallinen vedenpoistotulppa. Näin ollen vesi pääsee kynnyskoteloon, josta taas on ruoste raiskannut lattiapellin sauman pois. Uusittavaa peltiä olisi takajalkatilassa sauman molemmin puolin n. 5 cm leveä kaistale. Vielä kun kuppa on iskenyt kardaanitunnelin vieressä olevan kumitulpan seutuville (kuppa ei läpi, vaan syvällä pinnassa) sekä sen aukon ympärille, josta alipaine- ja kaiutinjohdot menevät takapenkin alle, mielestäni järkevin vaihtoehto on koko lattiapellin uusiminen.

Etujalkatilassa ruoste on iskenyt samaan paikkaan, kynnyksen ja lattiapellin saumaan lähes yhtä pahasti.

Nyt otin takajalkatilasta suurimman osan alkup., halkeilleesta ääneneristysmassasta pois, pääseepähän paikat tuulettumaan ja kuivumaan paremmin.

Ensi tilassa pitää hankkia uudet tulpat koteloihin, ja tsiigailla, vieläkö vettä pääsee jostain enemmälti sisään. Sitten vain katsastamaan sopivaa paikkaa hitsuuttaa auto kuntoon. Vihjeitä Etelä- ja Itä-Savon seudulla vaikuttavista korjaajista otetaan vastaan.

Kysymys kuuluukin, että onko W123:n pohjan hitsauksessa mitään erityistä huomioon otettavaa? Kaiki vinkit ja ajatukset ovat tervetulleita.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Minullakin oli tosiaan haljenneet nuo kumit, ja valitettavasti sitä ei erityisesti
tutkimatta huomaa. Saumat oli sitten ruostuneet auki aivan samalla tavalla.
Tämän huomaa yleensä vasta, kun alkaa ihmetellä, että mistä vesi tulee ?
Annan tämän kuitenkin anteeksi - auto (w123 ) on sentään vuosimallia '80,
ja nyt vasta ruoste pääsi näin tunkeutumaan.

Tein korjauksen kuitenkin "paikkaamalla ": leikkasin laikalla ruostekohdat
pois. Tein ohuesta pahvista vastaavat kaavat. Hitsasin sitten tarkasti
leikatut pellit paikoilleen. Myllytin laikalla saumat tasaiseksi. Lopuksi sitten
maalit + massat, ja on "kuin mitään ei olisi tapahtunut ".

Tämäkin korjaustapa vaatii aikaa ja huolellisuutta, mutta halusin jättää
pohjan alkuperäisen näköiseksi. Korjauksen jälkeinen suojaus on sitten
tärkeää - reilusti öljymäistä suojaainetta kotelon sisään ! Ja uudet tulpat !
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

no..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Täytyy kyllä hommata ommankin 123:een uudet kumitulpat.. Viimeviikonloppuna pesin pohjan painepesurilla, kuivattelin sen ja suhhuutin ruostesuoja-aineet sinne, huomasin siinä sivussa, että tulppia puuttuu tai on rikki.. Muuten pohja näytti hyvältä.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: W123 jalkatilojen vesivuoto

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Timo L. kirjoitti:, mielestäni järkevin vaihtoehto on koko lattiapellin uusiminen.

Etujalkatilassa ruoste on iskenyt samaan paikkaan, kynnyksen ja lattiapellin saumaan lähes yhtä pahasti.

Ensi tilassa pitää hankkia uudet tulpat koteloihin, ja tsiigailla, vieläkö vettä pääsee jostain enemmälti sisään. Sitten vain katsastamaan sopivaa paikkaa hitsuuttaa auto kuntoon. Vihjeitä Etelä- ja Itä-Savon seudulla vaikuttavista korjaajista otetaan vastaan.

Kysymys kuuluukin, että onko W123:n pohjan hitsauksessa mitään erityistä huomioon otettavaa? Kaiki vinkit ja ajatukset ovat tervetulleita.
Ihan fiksua varmaan pistää kerralla uusiksi "hela hoito", tuollaisten 5 cm pätkien lisääminen tekee sen, että autossa on kohta noita parin tuuman uusia pätkiä ties miten ja jokaisen reunassa on hitsisauma, joka harmittavan usein on se kohta, mistä ruostuminen lähtee alkuun...

Mitenkäs paljon koko pohjapelti (käsittääkseni yksi ja ainoa korjausosa tuo) sisältää noita kynnyskotelon pohjia ja reunoja? Koteloiden korjauksesta pitää uuden pohjan rakenteleminen varmaan aloittaa, että on mihin kiinnittää. Onneksi "katseilta piilossa" voi käyttää vähän tukevampiakin aineita kuin alkuperäiset....

Lähinnä varoittelisin käytännössä siitä, että huolellinen on oltava, tekee homman sitten kuka hyväsnä. Mersun pohjamassa on ilkeää irrotettavaa mutta sitä ei oikein saa kuin raaputtamalla irti, joten hikistä hinkkausta on luvassa ainakin tulevien saumanpaikkojen ympäristössä.
Käytännön kokemus on, että ainakin W115:n pohjamassa on lisäksi aika hyvää palamaan, joten sammutin mukaan menoon.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14242
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kiitoksia tähänastisista tiedoista. Takajalkatilan keskellä on kohouma kummallakin puolella, eli tässä mennee jonkun sortin kotelo? Vai onko kyseessä pelkkä "kohotus" jalkatilan puolelle?

Kyllä, samanlaiset mieliteot ovat minullakin, kuten Henryllä. Pohjasta pitäisi saada alkuperäisen näköinen. W123:n pohjassa on ilmeisesti jalkatilalevyn jäykistämiseksi tehty sellaisia "traktorinrenkaan kuvion" mallisia uria siihen lattiapeltiin. Paksamainen homma, sillä jos bitumimaton ja pellin väliin pääsee vettä (kuten minulla), niin eihän se vesi pääse mihinkään sieltä urasta. Lattialla tulppakin on kivasti laitettu "ylämäen" puolelle.

Henry: maalauksesta; käytit ilmeisesti spraymaalia, vaiko ihan ruiskulla? Tämän päälle sitten bitumia? Selvennätkö proseduurin vaiheita ja tarvikkeita hieman...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 11.03.2003 22:41
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Timo K. »

Timo L. kirjoitti:Kiitoksia tähänastisista tiedoista. Takajalkatilan keskellä on kohouma kummallakin puolella, eli tässä mennee jonkun sortin kotelo? Vai onko kyseessä pelkkä "kohotus" jalkatilan puolelle?

Henry: maalauksesta; käytit ilmeisesti spraymaalia, vaiko ihan ruiskulla? Tämän päälle sitten bitumia? Selvennätkö proseduurin vaiheita ja tarvikkeita hieman...
Kuljettajan puolella kulkee pa- ja jarruputkisto. Muutoin nuo pokkaukset on ilmeisesti jäykistetarkoituksessa. Älä ihmeessä ainakaan sprayta käytä, siis jos tuota pohjaa maalailet - Liian huokoista. Ohenna kunnolla ruosteenestopohjamaalia ja maalaa vaikka pensselillä muutama kerros. Päällehän voi sitten laittaa jo vaikka sprayta. Tosin jos meinaat bitumia laittaa niin en viitsisi tuollaisen sinkkimaalin päälle 'pintamaalia' laittaakaan.
Koneella on koneen tahti
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Timo L. kirjoitti:Kiitoksia tähänastisista tiedoista. Takajalkatilan keskellä on kohouma kummallakin puolella, eli tässä mennee jonkun sortin kotelo? Vai onko kyseessä pelkkä "kohotus" jalkatilan puolelle?



Henry: maalauksesta; käytit ilmeisesti spraymaalia, vaiko ihan ruiskulla? Tämän päälle sitten bitumia? Selvennätkö proseduurin vaiheita ja tarvikkeita hieman...
Onkohan mitään olennaista? Itselläni ei kyllä ole jalkatiloissa "kohoumaa", ainakaan niin selkeää että sitä olisi koskaan huomannut edes mainita. :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Joo, ne on jäykisteitä. Mutta jos vaihtaa lattiapellin, niin joutuu irroittelemaan
nuo jarru ja bensaputket sopivalle työetäisyydelle.

Jos ei itse hitsaa, niin pitäisi peltisepän kanssa suunnitella saumoja,
että niistä tulee sellaiset, että voi vaikka itse ne myllyttää tasaiseksi.

Etupenkin joutuu irroittamaan. Se helpottaa työskentelyä paljon.
Kannattaa lisäksi suunnitella kipinäsuojaukset. Hitsaus ja laikka kipinät
polttavat ikävät jäljet osuessaan - myös lasiin.

Maalaukseen kunnollista pohjamaalia. Esim. tarvikeliikkeestä " Isopon
Zink ". Spray maalit ei sovellu näihin hommiin. Vedin pintamaaliksi
"Hammeriten" mustaa ( myös tarvikeliikkeestä ), kun autokin on musta.
Maton alla menettelee myös pensselillä vedetty jälki ? Tärkeintä on puhdistus:
ruosteet, hionta pöly ja roskat pois ja pinnasta saa suht' tasaisen.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14242
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jepjep. Tiedoksi, että kuljettajan puoleen ei ole tarkoitusta koskea, se on lähes virheetön. No, pitänee sekin vielä tutkia pieteetillä.

Näköjään jossain kostautuu tuo auton elinikäinen pyöriminen Helsingin seudulla, 80-luvun puolella ei varmaan sielläkään säästelty suolauksessa... :x Ja ruostesuojaustakaan ei ole tehty kuin talvella 1982-83, se suojaus, jonka todistuksessa on Max Jakobsonin nimi 8).

Juu, itselläni ei tuo pilli oikein pysy käsissä, enkä haluaisi autostani ensimmäistä kohdetta harjoittelulle. Penkit ja muun verhoilun otan toki pois, nopea homma.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin