W124 tempomaatin jälkiasennus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

W124 tempomaatin jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja eerola »

W124 300D Turbo A:han pitäisi saada jälkiasenteinen vakionopeudensäädin - siis tässä forumissa myös tempomaattina tunnettu laite. Vaatimuksena on, että rattiin tulevan viiksen pitää olla alkuperäinen/ alkuperäisen näköinen.

-Minne kaikkialle tempomaatti edellyttää muutoksia/ lisäyksiä?
-Mikä on hinta/laatu -suhteelta paras ratkaisu?
-Missä hintaluokassa liikutaan?
-Kuinka kova homma asentaminen on?
-Löytyykö jostain asennusohjeita tai onko omakohtaista kertomusta asennuksesta?

-T
Avatar
Temppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Pe 25.04.2003 15:54
Paikkakunta: E-Savo

Viesti Kirjoittaja Temppa »

No eikö kellään oo kokemuksia? Minuakin kiinnostas!
Muuten Opeleihin saa helposti jälkikäteen. Ei tarvi ostaa ku se vipu ja laittaa kiinni. Kaikki on muuten valmiina ( Siis jos auto on niin uusi, ettei ole kaasuvaijeria)
190D -86
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

...tämä on tällainen "threadin refressausviesti"...

Asia on edelleen auki ja W124 vailla vakionopeudensäädintä. Kaikki kommentit ovat tervetulleita.

-T
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Sama "vika"

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Samaten täällä. Tempomat - ja etenkin alkuperäinen - on toivelistalla ykkösenä heti pakollisten korjausten jälkeen mutta olisi hyvä saada hiukan tietoa joltakulta joka on sellaisen asentanut.

Mitä kaikkia palikoita tarvitsee purkuautosta saada mukaan ja vaatiiko Tempomatin asennus jotakin erityistoimenpiteitä tai muuta huomioitavaa?

Onko eri malleissa eri Tempomat vai käykö sama loota esim. diesel- ja bensakoneisiin ja niiden eri variaatioihin???

Kiittäen jo etukäteen sitä jolta knowhowta löytyy,

Henkka

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14198
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Haa, otapa yhteys KL-varaosiin. VDO compact vakionopeudensäädin;
  • säädinsarja 340 e
    alkup. MB-varusteilla:
    W124 419 e
    W124E 422 e
    W201 84-> 417 e
    edellisiin nopeusanturi tarvittaessa 122 e
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Eli siis kertaan... Kakkosnelosiin jotka eivät ole E-mallisia saa VDO:lta täysin alkuperäisen näköisen vakionopeudensäätimen hintaan 419 e? Onko tietoa mitä tämä sarja sisältää ja millainen työ sen asentaminen on? Missä tapauksissa tarvitsee lisäksi hommata tuollainen 122 e:n nopeusanturi?

-T
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14198
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Niin ymmärsin mainoksen perusteella, että vipua myöten kaikki on alkuperäisen näköistä. Nopeusanturi... varmaankin sitä tarvitaan nissä tapauksissa, jos sitä ei autossa ennalta ole :lol: ... siitä ei ole tietoa, notta missä se on ja mihin se vaikuttaa jne.

Asennuksen vaikeudesta ja muustakin saat varmaan tietoa, kun pirautat KL:ään, 03-389 9110.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

anturi

Viesti Kirjoittaja juha »

Mielestäni anturi tulee nopeusmittarin taakse, mulla on ainakin sen näköinen tunnistin mittarissa vdo:n leimalla (jos en IHAN väärin muista niin se piuha meni cruisen boxille..)
Kun komponentit on boxi, viiksi, servo ja johtosarja niin kyllä asennus menee aika helposti. Suurin työ on läpivienneissä ja purkamisessa. Servo on joko moottorin päällä vipuvälitteisellä kaasun ohjauksella tai sitten vaijerivälitteisenä jossain päin konehuonetta.
Kardaanin ympärille tulevat nopeudentunnistusmagneetit kannattaa unohtaa jos ei aio tasapainottaa kardaania uudestaan. Tuommoiset möykyt ei mene silmämääräisesti niin hyvin kohdilleen etteikö vaikuttaisi tasapainoitukseen. Kardaanien ristikkoniveliä ei huvikseen tasapainoiteta pajoilla...

Mulla oli joskus omegassa halpa alipainetoiminen cruise AP50, toimi muuten hemmetin hyvin ja nopeus pysyi tarkemmin kuin tässä mesen cruisessa mikä on alkanut vanhemmiten temppuilemaan. AP50 sarja maksaa vähän reilu 100 egee.
Avatar
mattijs
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 02.11.2003 18:42
Paikkakunta: Kanta-Häme

124 tempomatin asennus

Viesti Kirjoittaja mattijs »

Minullakin on VDO-asennuspaketti odottamassa 124:een asennusta. Lueskelin edellisiä VDO-asennusohjeita. Meikäläisen on aloitettava ohjauspyörän irroittamisesta, jotta viiksen saa kohdalleen (ns. alkuperäinen). Ja 94 mallissahan on tuo SRS. Riittääkö, että ottaa akun irti, miten löytyy ratin kiinnityspultti jne.
Käyttömersut: S124 300 TDT, W201 190, W460 300 D
Projektit: S123 300 TDT, W108 280 SEL, W136 170 Vb
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Olen ymmärtänyt, että vaijerivälitteinen jälkiasennus aiheuttaa nopeuden heilumista.
VDO.ta olisi saatavilla myös tankovälitteinen, joka on alkuperäisasennus?

Itselläkin on tehnyt mieli asentaa laite.
KL.n myymä tuote on ymmätääkseni vaijerivälitteinen.
Näin kerran Ebay:ssa myytävänä tanko välitteisen.
Milloin tarvitsee lisäosan, on askarruttanut myös minua?

Eli yhteenvetona:
Viiiksen asennus ohjauspylvääseen
boksin asennus kojelaudan sisään
nopeustiedon saa mittarin takaa
servon asennus konehuoneeseen
ilmeisesti kytkimet jarrulle ja kytkinpolkimelle
+ sähköt em. välille
siinäkö se on?
autodidakti
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Olikohan siitä joku 5 vuotta, kun asennutin veholla tempomaatintohon 124:een. Oli asennettuna jotain 2000-2500 tmk. Alperäisen näköinen ainakin viiksi saksankil. tekstillä, vaijerivälitteinen ja hyvin toiminu.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

mulla oli ex nakssatasessa vaijeri välitteinen vakionopeussäädin ja nopeus ei todellakaan vaihdellut ollenkaan... ei se vaijerivetoinen ole sen huonompi kuin muutkaan...
Avatar
jallu77
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: La 15.01.2005 16:42
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja jallu77 »

Vaijerivälitteinen VDO täälläkin. Joskus pientä huojuntaa ja joskus kun ottaa jarrulla pois päältä niin ei suostu menemään uudelleen päälle ennen kuin käyttää virrat pois päältä.
w124 300TD
w140 400SE
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

felmit kirjoitti:Olen ymmärtänyt, että vaijerivälitteinen jälkiasennus aiheuttaa nopeuden heilumista.
VDO.ta olisi saatavilla myös tankovälitteinen, joka on alkuperäisasennus?

Itselläkin on tehnyt mieli asentaa laite.
KL.n myymä tuote on ymmätääkseni vaijerivälitteinen.
Näin kerran Ebay:ssa myytävänä tanko välitteisen.
Milloin tarvitsee lisäosan, on askarruttanut myös minua?

Eli yhteenvetona:
Viiiksen asennus ohjauspylvääseen
boksin asennus kojelaudan sisään
nopeustiedon saa mittarin takaa
servon asennus konehuoneeseen
ilmeisesti kytkimet jarrulle ja kytkinpolkimelle
+ sähköt em. välille
siinäkö se on?
Suunnileen noin tuo asennus menee.
Ainakin ruiskukoneissa ja automaateissa tuo nopeusanturi ilmeisesti on aina :roll:
En ole kyllä aivan 100% varma.
Eikä tuo vaijerikäyttöisyys mullakaan mitään havaittavaa huojuntaa nopeudessa ole saanut aikaan.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
maalari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ti 17.02.2015 20:14
Paikkakunta: P-Karjala

Re: W124 tempomaatin jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja maalari »

Kysympä tässä millainen johto tulee viikselle? Kun tässä otin ratin alta muovin pois niin siellä oli sellainen liitin, jossa oli viisi johtoa rivissä.. Alkuperäinen oli.. Ainakin näytti siltä.
Vastaa Viestiin