Jukka N. kirjoitti:Säätimien toiminta mitataan siitä närhenmunien pistokkeesta eli napataan irti ja tungetaan mittaria tai valokynää reikeliin
Met tutkittiin valokynällä, kun lämppäri oli pakkokylmlällä, tuli piiriin täydet virrat eli kynä paloi ilmiliekillä. Ehjä repsikan säädin indikoi valoa himmentämällä, kunnes kuumalla asetuksella virtaa ei pistokkeessa ollut enää lainkaan.
Särkinäinen kuskin säätö sammutti tuikun välittömästi pakkokylmältä naksautuksen jälkeen. Eli lämmönsäätö siis on-off -tyylinen, siis joko pakkaskeliä tai sitten täydet löylyt, mutta ei mitään siltä väliltä
Vaan viikko menee, ennen kuin KL saa seuraavan mällin Saksasta ja päästään rullien vaihtoon. Mutta kyllä tuon kanssa pärjää JOS on 20 astetta pakkasta tai sitten reilusti lämpöasteita. Siinä väliseudulla on vähän hankalaa saada sopivaa sisäilmaa aikaiseksi

Kaikkien lämmönsäätöjärjestelmän osasten kunto saadaan mitattua luotettavasti ainoastaan sisätilan lämmönsäätöjärjestelmän ohjausyksikölle tulevasta 12-napaisesta liittimestä. SE:ssä tuo ohjausyksikkö on vänkärin jalkatilan rintapellissä.
Ilman ilmastointilaitetta testausohje englannin kielellä osin saksan kielellä seuraaavassa:
Lämpötilan säätöpyörien testaaminen kohdissa 2 ja 3.
Copy paste tärvelee ulkoasua ja en saanut sitä viilattua kohdalleen. Kiinnostuneille voin pistää wordina saman infon, jossa rivit ovat kohdallaan.
Heat control system test w126 (cars without climate control)
This tests don’t show if there is something wrong in heater control unit itself.
Measurements are done measuring ohms and volts between different pins in heat control unit 12-pin connector.
1. Between pins 6 and 9 should be 12 V +/-1 V
Note that in this first test ignition switch is in current giving position.
2. Left temp wheel testing / wires 2 and 11 / wires 2 and 7.
Betw pins 2 and 11
Temp wheel at min 0 kOhm +/-1,5 kOhm
22 C 3,5 “
max 5 “
Betw pins 2 and 7
Temp wheel at min 5 kOhm “
22 3,5 “
max 0 “
3. Right temp wheel testing / wires 3 and 11 / wires 3 and 7
Betw pins 3 and 11
Same as betw pins 2 and 11 in test 2. above.
Betw pins 3 and 7
Same as betw pins 2 and 7 in test 2. above.
4. ‘Endschalter des Temperaturwählrades links und Anschlussleitungen 9 und 12, sowie Duo-Heizwasserventil pruefen’ that’s how it was written in german.
Testing wires 9 and 12 and duo ventils as well as min and max positions in left temp wheel.
Betw pins 9 and 12
Temp wheel at min 15 ohm note not kOhm tolerance is +/- 3 ohm
22 C 15 note not kOhm
max infinite
Testing wires 5 and 9 and duo ventils as well as min and max positions in right temp wheel.
Betw pins 5 and 9
Same as in test before
5. Endschalter des Temperaturwählrades links und Anschlussleitungen 9 und 11 pruefen.
Testing wires 9 and 11 and min and max positions in both temp wheels.
Left temp wheel at min and right temp wheel at max
Betw pins 9 and 11 10…20 Ohm
Left temp wheel at max and right at min
Betw pins 9 and 11 10…20 Ohm
6. Left temperature sensor in temperatur exchanger and wires 1 and 11 testing
Between pins 1 and 11
Coolant temp at 15 C 15,7 kOhm tolerance is +/- 1,5 kOhm
25 10
35 6,5
80 1,5
7. Right temperature sensor in temp exchanger and wires 8 and 11 testing
Betw pins 8 and 11
As in test above.
8. Room temperature sensor and wires 10 and 11 testing
Betw pins 10 and 11
Room temperature 15 C 15,7 kOhm tolerance is +/- 1,5 kOhm
25 10
35 6,5
9. Zusatzheizwasserpumpe and wires 4 and 9 testing.
Betw pins 4 and 9 5 ohm +/- 1 Ohm
10. Ground test
This test is done measuring ohms between pin 6 (ground) and pins 1…4 / 7…11.
Fuse 5 in main fuse box taken off.
All measurements should give 20 kOhm or more up to infinite.
Mikäli testit osoittavat kaikkien osasten olevan kunnossa niin vialllinen on ohjausyksikkö.
/Jo vain