w126 käyttökustannukset??

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

w126 käyttökustannukset??

Viesti Kirjoittaja stanger »

niin.... etsinnässä on ollut pitkään tuommoinen
w126 mb,mutta eipäs ole sattunut vielä oikeaa kohdalle.
Tarkoitus olisi että mersu toimisi ympärivuotisena autona,eli
tuohon kustannus puoleenkin pitäisi liene hieman perehtyä.
Ajattelinpa siis taas kerran kysyä viisaammilta neuvoa :D

Alkuun ajattelin että 300bensa olisi se ainoa vaihtoehto,mutta sittemmin on tuo 500bensa ruvennut myös kiinnostamaan....
onkoan noilla koneilla kuinka hillittömästi eroavat kulutus lukemat??
ajoni on enimmäkseen taajama pyöritystä,nautiskellen 8)
entä minkähänlaiset vakuutus maksu erot on 300 ja 500 välillä?
entä kuinka kovat varaosa hinnat ovat 500mb:ssä??
ovatko nuo kasikoneet kuinka luotettavia?->onko tyyppivikoja??
paljonkos on muuten 500 w126 teholukemat??

olisihan tuo 500 kiinnostavampi,mutta kestääkö parikymppisen pojan talous?? :?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: w126 käyttökustannukset??

Viesti Kirjoittaja Aku P »

stanger kirjoitti: olisihan tuo 500 kiinnostavampi,mutta kestääkö parikymppisen pojan talous?? :?
Kaikki on tietysti suhteellista. Jos peruspäivärahaa nautit, niin ehkä voi olla vähän tiukkaa -- jos taas olet paperikoneenkäyttäjä niin anna palaa...

Pitää muistaa, että bensan lisäksi kulunkeja syntyy huolloista ja mahd. korjauksista (varaosat + työ), sitten pitäisi hankkia renkaita ja vakuutukset mielellään kaskon kanssa ja parikymppinen ei ehkä pääse vielä bonuksillaankaan säästelemään.

Tämä tahtoo sanoa, että kasikoneen hiukan kutosta isompi kulutus on enää se viimeinen rikka rokassa.

....vaikka onhan toisaaltaan ässällä ajaminen joka pennin arvoista. :wink:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: To 10.07.2003 12:46

Re: w126 käyttökustannukset??

Viesti Kirjoittaja MB »

niin.... etsinnässä on ollut pitkään tuommoinen
w126 mb,mutta eipäs ole sattunut vielä oikeaa kohdalle.
Tarkoitus olisi että mersu toimisi ympärivuotisena autona,eli
tuohon kustannus puoleenkin pitäisi liene hieman perehtyä.
Ajattelinpa siis taas kerran kysyä viisaammilta neuvoa :D

Alkuun ajattelin että 300bensa olisi se ainoa vaihtoehto,mutta sittemmin on tuo 500bensa ruvennut myös kiinnostamaan....
onkoan noilla koneilla kuinka hillittömästi eroavat kulutus lukemat??:?
vm-88 500SE kuluttaa 9,6l/100km ->
ajoni on enimmäkseen taajama pyöritystä,nautiskellen 8)
no taajamassa Porche-ukkojen kanssa kilpaa kiihdytellessä kuluttaa vähän enemmän :wink:
entä kuinka kovat varaosa hinnat ovat 500mb:ssä??:?
Osa varaosista edullisia esim. vastaavat kuin w123 kamat. Pakoputkiston kunto kannattaa tarkistaa, kun uusi putkisto maksaa MB-liikkeessä 2000e ja tarvike jaskaa ei kannata laittaa.
ovatko nuo kasikoneet kuinka luotettavia?->onko tyyppivikoja??
Jaa tyyppivikoja, no yläkerta ehkä heikoin lenkki.
paljonkos on muuten 500 w126 teholukemat??
Tehot n.250hv riippuen onko katilla vai ilman. Esim. suomimallin -88 on ilman kattia.
olisihan tuo 500 kiinnostavampi,mutta kestääkö parikymppisen pojan talous?? :?
Talous kestää jos on hyvä sponsori :lol:
Ja harrastukset tuppaavat vähän maksamaan :?
Auto jolla ajat ikäsi, Mercedes
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Juu, suuri osa vuotuisista ja vieläpä ajomäärästä riippumattomista kuluista tulee juuri vakuutusten kautta. Pelkkä liikennevakuutus tekee 3-sataseen n. 150 ekkua, ja siinä on sitten mukana kaikki mahdolliset bonukset eli kaiketi se 70%, joten nollarajalla mennään 450 eunukin seutuun. 500-malliin voisi tulla viitisenkymppiä lisää. Sitten kaskoa satasen verran päälle, sen mitä näin iäkkäisiin enää myönnetään.

Käyttökuluissa renkaat eivät vielä taloutta tärviölle, jos tehtaan kokosuositusta noudatellaan. Esim. 15” sarja lähtee 350-450 ekun pintaan (koskee sekä talvi- että kesäkiekkoja) ja tällöin voidaan puhua kunnollisista merkkirenkaista.

Kulutuspuoli riippuu jalan painavuudesta ja ajoympäristöstä. N. 100 tkm kokemuksella 300-versio kulkee näin talvisin aika lailla tasan 10 litran keskimaitilla, kesällä litran vähemmällä. Tämä edellyttää lohkon käyttöä, kunnossa olevaa ilmanputsaria, tulppia, säätöjä jne. ja tien päällä ennen kaikkea manuaskia (lue: pitkä vitonen, kun tomaatin IV on suora). 500 haukkaa matka-ajossa 9,5- 12 litraa, kaupungissa ylärajaa ei taida olla, mutta 16 litran lukemista voi aloittaa :wink: .

Eteen tulevat huoltokulut riippuvat ennen kaikkea hankitun auton kunnosta, omatoimisuudesta, oikein valitusta hoviasentajasta ja ajomääristä. Osien hintasuhteista kutonen vs. kasi saa jonkinlaisen käsityksen esim. KL:n ja Motonetin sivuilta.
Moottorin osat ovat 3-satkuun edullisempia, mutta korin ja sisustan osat ovat yhtä kalliita kumpaankin, varsinkin kaikenkarvaiset koristeet ja pikkunippelit ovat varsin tyyriitä :x .

Ainakin oman kokemuksen mukaan W126:lla ajaminen on runsain mitoin edullisempaa ennakkokäsityksiin verrattuna. Esim. Tojon maasturiin verrattuna 126 tuntuu lähes ilmaiselta.
Lotjake on kestävää tekoa ja hyvin hoidettuna se ei vaadi tavallista enempää huomiota. Jos autoa alkaa ylläpitää/rakentaa yltiöpäisen pedanttisesti, niin toki euroa saa hukkumaan enemmänkin – mutta nekään eivät ole hukkaan heitettyjä rahoja 8) .

Lopuksi voisi todeta, että varmasti uudempi pikkuauto menee halvemmalla, mutta Ässää ei kukaan hanki ensisijaisesti säästääkseen :shock: .
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Halvat vakuutuksethan tuossa ässässä on :lol:

Vakuutusmaksut vuodessa nolla bonuksilla W202, 2489 € , sisältäen liikennevakuutus + täyskasko, :shock:



Muuten,,,,,? Noista W126 osista on joskus ollut jonkun kanssa puhetta siinä mielessä että ovatko merkittävästi kalliimpia kuin esim, W124 ja W201 vastaavat.

Kun kuulee kylillä puhuttavan että vanhemmat ässät on kalliita pitää, niin noi varaosat olisi ainut järkeenkäypä selitys sille väitteelle?
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Pisti silmään tuo liikennevakuutus, kun tuossa diiselissäkin se on nollaboonuksilla yli 600e.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Samuli H kirjoitti:Pisti silmään tuo liikennevakuutus, kun tuossa diiselissäkin se on nollaboonuksilla yli 600e.
Tässähän alkoi itsekin epäillä oman pään pärekorimaista muistivuotoa ja piti oikein kaivaa tuo vakuutuskirja esille. Eli tammikuussa on maksettuna liikennevakuutus yhdessä erässä koko vuodelle ja summa oli sentit pyöristettynä 165€. Nollabonuksilla W126:n vakuutuus kustantaa 592€.
Kasko teki 76€, mutta en tarkkaan muista mitä se sisältää, kun ei ole dokumenttia tässä. Ainakin siinä oli hirvi-, palo-, varkaus- ja hinaushommelit.
Ei taida näin vanhaan peliin paljoa muuta kaskoa saadakaan :shock:
Eli se on sitten 241€ kaikkiaan :roll: .

Mutta jos liikennevakuutuksen hinta suhteutetaan vakuutetun automallin alttiuteen olla syyllisenä osapuolena turmissa, niin harvassa ovat ne tilanteet, jossa 126 tai S-Mersu yleensä on tuomitun penkillä.
Autoja nyt ei ole määrällisestikään liikenteessä riesaksi asti ja pääsääntöisesti niillä ajetaan aika maltillisesti. Veikkaan että teenage-316 on paljon kalliimpi vakuutettava :shock: .

Kunkin automallin aiheuttamista "tilastotappioista" ne liikennevakuutuksen maksut kuitenkin juontavat. Täyskasko voikin olla sitten toinen juttu, kun laskija pääsee tutkimaan S-Mersujen korinosien hintoja :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Semmonenkin asia kannattaa huomioida ettei W126:lla tarvi ajaa kovinkaan kummoista kolaria, kun kiesi on jo lunastuksessa. Esim. jos saa tarveltyä samalla rysäyksellä konepellin, etupuskurin ja umpiot, voipi odotella tuollaista 4000€ + työt korjausarviota. Onhan toki tarvikeosia ja käytettyä kilkettä liikkeellä, mutta se nyt on sitten ihan eri asia... :wink:

Ja sen vaan sanon että noihin Nettiauton hinnat alkaen malleihin saa varata vähintään saman verran rahaa kunnostukseen, mitä auton hinta on. Siis jos haluaa autosta siedettävän näköisen, luotettavan ja mukavan. Mielestäni Ässällä ajaminen ei ole kovin juhlavaa kolkottavalla alustalla, savuttavalla käyntihäiriöisellä koneella, puhkikuluneella sisustalla ja ruosteenraiskaamilla kyljillä. Ässän ajamiseen / omistamiseen ei pitäisi liittyä minkään sortin säästöajattelua tai huoltojen, hoidon ja varaosien laadusta tinkimistä. :roll:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Ässämiehet ei vastanneet kysymykseen mutta rivien välistä osasin tulkita että peltiosat ovat ässään monikertaisesti kalliimmat kuin esim W124 tai W201.

mutta mitenkä muut osat mennäänkö samoilla linjoilla että on huomattavasti kalliimmat?
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Konepelti taitaa olla toista tuhatta euroa ja takaluukku tonnin pinnassa, coupessa on melkein tuplasti kalliimmat, kun ovat alumiinia. Ovien pintapellit (koko ovi) ovat hieman yli 80€, etulokarit kolmisen sataa. Alkuperäisosia siis ja hinnat Saksan katalookista. :wink: Saatavuus peltiosissa on loistava, joka ainoan alkuperäisen pellinkiekaleen saa vielä tilattua Saksasta, kunhan vaan kapitaalia löytyy. Koko koria ei enää saa uutena, vaikka sillekin oma varaosanumeronsa on, mutta esim. rungonpätkä tuulilasiin saakka löytyy vielä varastosta, hintaa oli muistaakseni 3000€. 8)
Viimeksi muokannut PM, To 03.02.2005 14:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Benzo kirjoitti:Ässämiehet ei vastanneet kysymykseen mutta rivien välistä osasin tulkita että peltiosat ovat ässään monikertaisesti kalliimmat kuin esim W124 tai W201.

mutta mitenkä muut osat mennäänkö samoilla linjoilla että on huomattavasti kalliimmat?
AInakin, kun myö broidin kanssa puuhattiin yksi 300SE pikku mällin jälkeen kuntoon, niin hämmästeltiin kyllä noita hintoja. Jos ei Saksanmaalta halua tilailla, niin vaihtoehdoiksi käytännössä jää Merteil/KL tai Veho. Jopa kaikenkattava Venetmäki nosti monen osan kohdalta kätensä pystyyn.

Vallankin on huomioitavaa, että pikkuosissa kuten esim. puskurikromeissa tuo hinta on aivan suhteeton. Helposti ymmärtää, että iso konepelti maksaa jotain, mutta kun muutaman kymmenen sentin mittaiset koristepalat kustantaa enemmän, niin... :evil:

***
Oli muuten Pasiämmä jäljillä. Esimerkin 300SE on -86 mallia ja Vehon korjausarvio autolle olisi ollut kepoisasti sitä luokkaa (muistaakseni kuuden tonnin paikkeilla), että lunastukseen menee -- eikä autoon todella tarvinnut uusia sentään puolta autoa, kun kyseessä oli ihan kahtakymppiä ajettu osuma traktoriin. ( :shock: ). Vakuutuksen kertakorvauskin jäi muistaakseni pieneksi eli varaosia jouduttiin ostamaan jo omastakin pussista.

Ei silti, että kolarikorjauksen hintojen kovuus olisi järkevin peruste valita tai olla valitsematta autoa. Tällä perusteella paras automobiili olisi vanha kunnon CItroen HY, mikä on koottu aaltopellistä. Matkan jatkumisen kannalta eli tekniikan puolesta W126 on kuiteskin läheistä sukua W123/W124-sarjoille eli ainakaan kutosten varaosahinnat eivät ole kovin pahoja.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Benzo kirjoitti:mutta mitenkä muut osat mennäänkö samoilla linjoilla että on huomattavasti kalliimmat?
Jos puhutaan kutoskoneisista, niin moottorin ja voimansiirron osat noudattavat vastavaasti voimattujen W123- ja W124-mallien hintoja.
6-kannuisten moottoreiden osien hinnassa näkyy jo sekin, että 126-mallistossa kutvosia on valmistettu valtaosa ja samaa konesarjaa on käytetty myös E-luokassa. Tavaraa on paljon liikkeellä ja sitä myös valmistetaan ja kysytään vilkkaasti.

Alakertaan löytyy palikkaa suoraan W123:n valikoimasta, sisustukseen vastaavasti 124:n nippeleitä, hinnat ovat yhteneväiset.
Kalleimmat ovat luonnollisesti ne vermeet ja vitkuttimet, joita on pykätty yksin 126-malliin, ja joita kysytään vain harvoin.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Päivä päivältä alkaa tällainen maalainenkin ymmärtää, myös sitä että miksi niitä aikas paljolti myös seisotellaan talvisin, kyllä niillä urbaaneilla jutuilla mitä kuppiloissa kuulee on ilmesesti edelleenkin paikkansa pitäviä ominaisuuksia. Mennyttä aikaa kun ei enää takaisin saa.

Kiitoksia asiantuntevista vastauksista, nämä tiedot rikastuttavat kummasti valmiiksi jo niin köyhää ajatusmaailmaani, ja poistivat siellä leijuneita tummia pilviä epätietoisuuden osalta, ainakin jossakin määrin, siis näiden kysymyksien osalta, joihin sain vastauksen :lol:
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Benzo kirjoitti:Halvat vakuutuksethan tuossa ässässä on :lol:

Vakuutusmaksut vuodessa nolla bonuksilla W202, 2489 € , sisältäen liikennevakuutus + täyskasko, :shock:
Vakuutusmaksuun voipi vaikuttaa myös asuinpaikka.
Keskellä Helsinkiä asuvan katsotaan asuvan ja liikennöivän liikenneympäristöllisesti huomattavasti riskialttiimmassa ympäristössä kuin esim. muuttotappiopaikkakunnalla Pohjois-karjalassa, jossa asukkaita 1301 ja lähikunnatkin mukaan lukien asujaimistiheys on jotain miljoona kertaa pienempi kuin pääkaupunkiseudulla tai kaupungeissa yleensä.
Bonusjärjestelmä on tarkoitettu juuri tasoittamaan tuota antamalla "kolarivapaalle" kuljettajalle alennusta bonusten muodossa.
terv. nim. 3 x 70 bonusta maaseudulta :wink:
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

kiitoksia vaan vastauksista!

Viesti Kirjoittaja stanger »

sitä ollaan taas hitusen sivistyneempiä....
kohtuullisiin lukemiin kuullettas tuo 500 menevän matkassa,mutta tuo kaupunki kulutus meinaa jo vähän hirvittää jos kerta 15-16litrasta ruvetaan keskustelemaan (toki ymmärrettävää ->iso raskas auto,ja iso kone).
Eipä taida olla tällasella tavallisella duunarilla vara 500:sen rattia pyörittää :cry:
tosiaan vuotuisesta ajomäärästäni (n.15000km) suurin osa koostuu "kyläpyörityksestä",eli sitä bensaa vissiin sitten menis....
Kävisipä tuo w126 300se/l kyllä mainiosti.......
löytäisikin tuollaisen vastaavan kuin kaapolla............ :)
tiukassa näkyy olevan nuo kohtuu kuntoiset ja hintaiset 126:set.....
etsitty on sentään sekä suomesta että ruotsista :?
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Ja hommahan on niin että ei se mersulla ajo ole kallista kun köyhille :D Sama tosin pätee vähän joka hommaan. :roll:
Avatar
Tapio R.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: Ma 04.08.2003 10:41
Paikkakunta: Helsinki

Paikkakunnan vaikutus auton vakuutusmaksuihin

Viesti Kirjoittaja Tapio R. »

RH kirjoitti:
Benzo kirjoitti:Halvat vakuutuksethan tuossa ässässä on :lol:

Vakuutusmaksut vuodessa nolla bonuksilla W202, 2489 € , sisältäen liikennevakuutus + täyskasko, :shock:
Vakuutusmaksuun voipi vaikuttaa myös asuinpaikka.
Keskellä Helsinkiä asuvan katsotaan asuvan ja liikennöivän liikenneympäristöllisesti huomattavasti riskialttiimmassa ympäristössä kuin esim. muuttotappiopaikkakunnalla Pohjois-karjalassa, jossa asukkaita 1301 ja lähikunnatkin mukaan lukien asujaimistiheys on jotain miljoona kertaa pienempi kuin pääkaupunkiseudulla tai kaupungeissa yleensä.
Bonusjärjestelmä on tarkoitettu juuri tasoittamaan tuota antamalla "kolarivapaalle" kuljettajalle alennusta bonusten muodossa.
terv. nim. 3 x 70 bonusta maaseudulta :wink:
Täyttä asiaa :)

Tästäpä voit laskea hieman paikkakunnan vaikutusta vakuutusmaksuihin: http://www.if.fi/web/fi/autovakuutus.nsf tai
http://www.pohjola.fi/YKY/Vakuutus/_Lom ... aVakuutus/
Vastaa Viestiin