W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ajossa

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Savumittaukset tehty, ja tälläiset arvot saatiin. Katsastuksessa ei sanottu mitään kummempia kommenteja pumpusta tai ahtimesta ja leima tuli.
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... 1_2005.jpg
Raja-arvo oli siis 2.0 ja pikkasen yli yhden oli arvo.

Leimauksen jälkeen tuli käytyä Hässleholmissa ruotsin puolella, ajoa tuli jotain 1100 km. Aika pienellä kulutuksella mentiin, eli jotain 800 km tankillisella.

Tänään töiden jälkeen ruuvasin syöttöä (mynän pumppu) 2,5 kierrosta aukipäin, ja otin morkoolin käyttöön, siis letkun auki. Nakkasin g-techin lasiin ja lähdettiin emännän kanssa kauppaan.

Automaatti power asentoon ja lämä tiskiin kotipihalta 110 tielle käännyttäessä...heh :twisted: kierrokset nousi jonnekin 5 tonnin hujakoille ja punalamppu syttys. Ei muuta kuin bussipysäkille boottaamaan :roll:

Liikennevaloissa g-tech päälle ja 0...100 kmh 11,8 s, nyt piti vähän löysätä kaasua ennen ekaa vaihtoa, jottei laatikko mene taas punaselle. Takasin tullessa samat valot toiseen suuntaan ja nyt laatikon normal asennossa 11,9 s. Kyllä se vähän paremmin lähtee kuin vakio, pikkutehoilla se taisi viedä yli 20 sekkaa. Sitä en nähnyt paljonko savutti kun oli pimeää.

Ahtopaine nousi noin 1 barin kohdalle, eli hukkis taitaa olla silleen aseteltu. Tästä on hyvä jatkaa...lisää painetta ja parempaa cooleria. Pakoputkisto menee kanssa vielä uusiksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Sähäkästi tuntuu Vito lähtevän :D Taitaapi teillä siellä etelässä olla tiet sulana, kun kärsii nuin räväkästi kiihytellä. Meilläpäin ei vakio 200d:ssä meinaa rengas pitää :? Vaikka on hyvät kumit alla. Kovasti himottas päästä jo tuota omaa autoo kutittelemaan, vaan ei oo vielä kaikkia tarvittavia osia.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kertooko tarina sitä, oliko takaisin tullessa vielä emäntää ?


Jääpi sitä näköjään Veskultakin jotain kertomatta. :wink:
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

tuikku kirjoitti:.
Kertooko tarina sitä, oliko takaisin tullessa vielä emäntää ?


Jääpi sitä näköjään Veskultakin jotain kertomatta. :wink:
.
Joo emäntä oli edelleen, nimittäin tämä koko viritysjuttu lähti siitä kun Emäntä lähti tuosta samasta risteyksesta ja kirosi koko auton kun "ei se oikein lähde mihinkään". No nyt se oli tyytyväinen kiihtyvyyteen, vedin vielä varmuudeksi yhden auton ohi 80 lähtönopeudesta ja kyllä sillä nyt kerkiää.

Tarkoititko tuikku sitä rikkoutunutta turbiinia vai mitä ?

...ja kyllä täällä on tiet ollut aikas sulana. Kitkarenkailla ei niin ole väliä ja kun painoa on tuon verran niin ei ole pelkoa, että tuo vekotin lähtee sutimaan. Etuveto ja moottori edessä, niin ei vielä noilla tehoilla lähellekkään...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Sulaahan täällä on, niin että voi noita V12 Bemareita kiusailla :twisted:
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Noista päästöarvoista sen verran, että ei ne nämä mersut oo pahoja savuttamaan, kuten tuosta Veskolan lapustakin näkee. Volkkarin koneilla taitaa enemmän tulla pään vaivaa savutuslukemista, ainakinsemmosta juttua oon kuullut muutamalta Volvokuskilta. Omassa autossa oli viime katsastuksessa päästöarvo hieman yli yksi, kone otti kierroksia n.6000. Inssi vaan kyseli että onko pumppua ruuvattu kun nuin hyvin kiertää. Eikä tuo mitenkään kommentoinut kun kerroin että pumppua on säädetty ja kierroksia nostettu. En ois muuten uskonut että tuo pumpun säädätys vaikuttaa kulutukseen paljon, litralla tipahti keskikulutus ja hieman virkeempi kuin vakio.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jiipee kirjoitti:Noista päästöarvoista sen verran, että ei ne nämä mersut oo pahoja savuttamaan, kuten tuosta Veskolan lapustakin näkee. Volkkarin koneilla taitaa enemmän tulla pään vaivaa savutuslukemista, ainakinsemmosta juttua oon kuullut muutamalta Volvokuskilta. Omassa autossa oli viime katsastuksessa päästöarvo hieman yli yksi, kone otti kierroksia n.6000. Inssi vaan kyseli että onko pumppua ruuvattu kun nuin hyvin kiertää. Eikä tuo mitenkään kommentoinut kun kerroin että pumppua on säädetty ja kierroksia nostettu. En ois muuten uskonut että tuo pumpun säädätys vaikuttaa kulutukseen paljon, litralla tipahti keskikulutus ja hieman virkeempi kuin vakio.
No tuo on nyt niin mukava kun tavallisella, tai no ehkä vähän taivutetulla, 13 mm lenkkiavaimella saa semmoset savuarvot kun huvittaa.

Tuolla savumittauksessa hauska juttu, ryntäyttivät sen ekan kerran siinä niin tuli paikan 'rahastaja', vanhempi herra katsomaan ja tokaisi: "No mutta mikäs turbovikainen Vito täällä huutaa". No hetken päästä siinä oli kolme naamaa katselemassa konetilaa, ilmeet tais olla :shock: :roll: :P mutta enempiä kommenteja ahtimen kunnosta ei kuulunut.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Huomenta kansalaiset...

Kävin ostamassa perjantaipullon sijaan (tipaton tammikuu pitää) uuden moottorinohjausjärjestelmän Vilmaan, tälläisen:
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... ohjaus.jpg

Hieman tuota pohdittuani päädyin tälläiseen kytkentään. Kokeilen tuota huomenna mikäli säät sallivat. Heittäkää kommenttia mikäli tuo näyttää aivan älyttömältä, vai löytyykö juuri tuommosia joltain ?

http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pic/kytkokset.jpg

Mikäli noin loistavasta :lol: kuvasta ei idea selviä, selvennettäköön hieman:

#a Magneettikytkimelle (musta mokkula) tulee sähköä, paine kytkeytyy suoraan ruiskutuspumpun morkoolille ja samalla hukkaportille pääsee painetta vain vastusventiilin kautta. -> Suurempi ahtopaine ja pumpusta kaikki ulos mitä on ruuvista säädetty.

#b Ei tule sähköä, magneettiventtiili päästää paineen suoraan hukkaportille -> pienempi ahtopaine, minun tapauksessa 0.8...1 bar ja pumpusta ruikkaa lientä kuten vanhalta papalta virtsanäytettä antaessa .

Toisin sanoen tuli ostettua turhaan toinen venttiili, mutta katsotaan js sille toiselle jotain keksii vai myisinkös pois (tarjouksia?)

Vielä parempi olisi kytkentä, jossa pumpulle menisi asennossa #b vielä hieman painetta, vaikkapa puolet todellisesta. Saisihan senkin tuohon lisäämällä yhden vastusventiilin, mutta turhan paljon tulee letkutusta.
Viimeksi muokannut veskola, La 26.03.2005 00:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
VieläBMW
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Su 15.08.2004 14:40
Paikkakunta: E-pohojammaa

Viesti Kirjoittaja VieläBMW »

Voi jesus, tuos asennuskuvas on kyllä tyyliä :!: Ymmärtää vähä tyhymenpiki... :lol:
Näitä lisää! :D




-Juice-
2.3-16
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

VieläBMW kirjoitti:Voi jesus, tuos asennuskuvas on kyllä tyyliä :!: Ymmärtää vähä tyhymenpiki... :lol:
Näitä lisää! :D

-Juice-
Kiitos kiitos, tuo tyyli kuvata asioita juontaa varmasti juurensa elektroniikkateollisuudesta, jossa olen joutunut tekemään ohjeistuksia vaihetyöntekijöille. Silloin tarvittiin kuvia ja kaavioita, joissa rautalangasta vääntämällä selitettiin yksinkertainenkin asia siten, ettei virhettä voinut tapahtua...sitten asiaan.

Kytkentä toimii ainakin osittain, eli pikku- ja isoteho on nyt kytkettävissä sähköllä ohjaamosta. Ahtopaineen säädön toimivuus tarkastetaan tulevaisuudessa työmatka-ajon yhteydessä...siis haetaan vastusventiilillä asento, jossa paine alkaa nousta.

Tämmöstä olen kysynytkin aikoinaan muttei vastausta ole tullut. Mikä on tämän kytkennän tarkoitus:
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... kkulat.jpg

(Ahto)paine tulee punaisen nuolen suunnasta, menee japanissa valmistettuun, mersun logolla varustettuun mokkulaan A, josta lähtee sähköjohdot. Paine menee myös toiseen mokkulaan B, jonka toisesta päästä paine menee ruiskutuspumpun morkoolille (sininen nuoli). Olisko tämä mokkula B ylipainekytkin.

Miksi ihmeessä edellä olevaan mokkulaan B tulee/lähtee alipaineputki ja mitä tekee se japanilainen mokkula A. Ohjaako jokin noista automaattilaatikkoa. Miksi mokkulasta B lähtee sähköjohtoa (keltainen viiva) ja minne se menee.

Jätin nuo kytkökset kokonaan pois eli punaisen nuolen kohdalta letku irti ja tulppa päälle. Pumppua/ahdinta ohjataan siis suoraan ja en huomannut mitään erikoista auton/automaatin käytöksessä...korkeintaas se saattoi vaihtaa hieman myöhemmin, mutta voi olla että kuvittelen. MUTTA minun on pakko saada ymärtää mikä on noiden mokkuloiden tarkoitus. Pelkkä ylipainekytkin ei voi olla noin monimutkainen (kaksi mokkulaa).

[PROVO] Onko täällä niin tyhmää jenkiä , ettei vastausta löydy [/PROVO :D :?: :?: ]

Voiko se toimia siten, että alipaineen avulla vedetään ventiili (B) kiinni, kun mokkula B saa sähköä. Mokkula A olisi paineanturi, joka kertoo koska mokkulan B pitää vetää ? Mikäli näin niin jopas on monimutkainen sydeemi.
Viimeksi muokannut veskola, La 26.03.2005 00:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Oliskos se A ylipaine kytkin ja B sen magneettiventtiili.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mauri H. kirjoitti:Oliskos se A ylipaine kytkin ja B sen magneettiventtiili.
eli A kytkee sähköjohtoja ja B toteuttaa ventiilin toimintaa alipaineen avulla A:n käskyttämänä. On se aika insinööritaidon näyte taas kerran tuokin sydeemi, olisivat tilanneet jaapanin pojilta suoraan yhden mollukan, joka tekee kaiken, kunnes hiljenee mystisesti, heh. :lol:

Millanens noissa teidän autoissa on ?

En saanut B:tä irti autosta, joten en päässyt tutustumaan niiden sielunelämään työpöydällä. Se on jollain ihme muoviklipulukituksella kiinni autossa ja yleensä sillon kuuluu naks kun irrottaa :roll:

Mikäli noin on niin tuota B:tä voisi siis aivan hyvin käyttää morkoolin ohjaukseen. Vähän vaan puukottaa piuhoja irti.

A:stakin voisi saada jonkinmoisen kiinteän hukkaportin ohjaimen, jos semmosta tarttis, ehkä...

Magneettiventiilit oli 'kalliita'...

...niin siis jos B on magneettiventiili miksi siihen tulee alipaine ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jaahas, vaikuttaisi siltä, ettei vastusvastaventiili vaikuta ahtopaineeseen positiivisesti. Semmoista vähän pelkäsinkin kun työpöydällä puhaltelin siihen sekä kompuralla, että keuhkoilla. Tuntui ettei vastusta tarpeeksi vaan ilma kulkee kohtuu hyvin läpi.

Johtuuko ventiilin väärästä tyypistä ? Millainen sen pitäisi olla ?

[edit, lisää]:
Täällä on speksilehtinen:
http://www.camozzi.co.uk/pdf/P5-04.pdf
ja siellä on tällästä höpötystä:
RFU 482-1/8
RFU 483-1/8
Mod. RFU 482 flow from B → A needle type OPEN = 121 Nl/min
Mod. RFU 483 flow from B → A needle type OPEN = 145 Nl/min
NB: Qn is determined with a pressure of 6 bar at the inlet
and ∆P = 1 bar at the outlet. N° = number of screw turns.
RFU RFO
G1/8 G1/8
UNIDIRECTIONAL AND BIDIRECTIONAL FLOW CONTROLLERS
Eli tapahtuiko nyt niin, että venttiili meni sittenkin väärin päin kun kytköksessäni paine menee sisään A:sta ja tulee ulos B:stä :roll:
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... ttiili.jpg

Missäs forumin pneumaatikkoasiantuntijat on :shock:

[EDIT]: Ei, paineen pitää mennä sisään A:sta ja tulla ulos B:stä. B:n jälkeen ilmaa pitää vuodattaa ulos.
Viimeksi muokannut veskola, La 26.03.2005 00:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
jukkat
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 16.07.2004 14:13
Paikkakunta: Veteli

Viesti Kirjoittaja jukkat »

aivan oikein, paine tuohon B:hen niin voi vähän auttaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jukkat kirjoitti:aivan oikein, paine tuohon B:hen niin voi vähän auttaa.
No voihan kettu, kiitos. Saapi sitten pakkasessa askarrella 8)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Moottorinohjausjärjestelmä ohjelmoitu uudelleen (vastusventtiili käännetty).

Ei mitään vaikutusta hukkaporttiin, ilmeisesti on liian hyvin virtaava venttiili. Kokeillaan seuraavaksi ohivuotoa tai jotain ihan oikeata ruuvia, joskus...

Tietysti voisi auttaa jos tekisi reiän siihen letkuun venttiilin jälkeen...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
MJF
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ma 08.12.2003 17:57
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

Kokeileppa laittaa jokin suutin tms. letkuun heti säätimen jälkeen. Öbaut 1mm reiällä. Mulle ainakin suositeltiin jotain semmoista, en ole vielä värkännyt paikalleen.
Mistä muuten noita magneettiventtiileitä saa ostettua? Ei ainakaan tämän seudun kauppiaat tunne mitään tuonne päinkään.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

MJF kirjoitti:Kokeileppa laittaa jokin suutin tms. letkuun heti säätimen jälkeen. Öbaut 1mm reiällä. Mulle ainakin suositeltiin jotain semmoista, en ole vielä värkännyt paikalleen.
Mistä muuten noita magneettiventtiileitä saa ostettua? Ei ainakaan tämän seudun kauppiaat tunne mitään tuonne päinkään.
Semmonen kävi kanssa mielessä, jotta micin (0.8mm) suuttimen tunkee sinne letkuun. Taitaa olla virtaukset liian hyvät noissa mun letkuissa/liitoksissa. Pelkään vain, että sitten kun paine oikein hätäseen nousee (ja sehän muuten nousee) menee ylipaineille tuo vekotin. Olisi edes yksi asia, se hukkaportti, johon voisi luottaa 100 %:sti

Nuo kaksi mitä ostin saatiin kasattua hyllyn osista Salossa olevasta pneumatiikkaliikkeestä (Kuisma). Jotenkin turhan kookkaita, toivoisin jostain tarvikeliikkeestä tai romikselta löytyvän vastaavia (kuten tuossa mun arvuuttelukuvassa se lienee magneettikytkin). Hintaakin noille 'pneumatiikkakytkimille' tuli lähemmäs 40€ / kpl.

pimatic = magneettiventtiilin (evi-7) valmistaja:
http://www.pimatic.fi/
http://www.pimatic.fi/Hinnat2004/venttiilit.pdf

Niin ne pneumatiikkakauppiaat, aina kun olen käynyt ja kysellyt niin niillä on tämmönen naama :shock: :shock: :roll: :? :?: :?: :shock: ja mitään selkeää vastausta ei ole saanut osasten sopivuudesta autoilukäyttöön. Ihan esimerkki elävästä elämästä: kysyn mitä tapahtuu tässä liitoksessa kun tässä paine nousee 0...1,5 bar -> ei mitään hajua. Taitaa olla ala semmoinen, että ostaja sanoo koodin mitä tarvitaan ja myyjä osaa sen sitten tilata/toimittaa. Insinööri sanoo ostajalle millainen koodi kytkentään tulee.

Tässä vielä kuvaa kytköksistä:
Kuva

{edit}: Selittäkääs joku mitä tarkoitta banjovastusvastaventtiili, siis mitä se banjo tarkoittaa :?:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12762
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

eikös tarkoita ihan liitos tapaa , eli banjoliitin :

Kuva
Avatar
MJF
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ma 08.12.2003 17:57
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

veskola kirjoitti:Semmonen kävi kanssa mielessä, jotta micin (0.8mm) suuttimen tunkee sinne letkuun. Taitaa olla virtaukset liian hyvät noissa mun letkuissa/liitoksissa. Pelkään vain, että sitten kun paine oikein hätäseen nousee (ja sehän muuten nousee) menee ylipaineille tuo vekotin. Olisi edes yksi asia, se hukkaportti, johon voisi luottaa 100 %:sti
Pitääpä huomenna koittaa värkätä valmiiksi tuo systeemi. On vapaapäivä töistäkin, (kuukausi putkeen töissä :roll: ) niin jospa sitä paremmin ehtisikin. Sittenpä näkee miten toimii.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

MJF kirjoitti:Pitääpä huomenna koittaa värkätä valmiiksi tuo systeemi. On vapaapäivä töistäkin, (kuukausi putkeen töissä :roll: ) niin jospa sitä paremmin ehtisikin. Sittenpä näkee miten toimii.
Ruuvailetko sitä 1,6:sta vai 2,4:sta ?

Täytyy sanoa, että on kyllä täysin omaa hölmöyttä olla testaamatta tuota vastusventtiiliä, ennen kuin sen paketoin tuonne autoon kiinteästi...no kantapään kautta ne muutkin taitaa oppia :roll:

Taidanpa vielä hakea tuon pienemmän eli vähemmin virtaavan mallin, ja kokeilla sillä irtonaisena...sillon kaupassa ei tullut puhetta noista virtausalueista. Mikä ruuvimalli sinulla oli ? Pistä ihmeessä kokemusta, vaikka tähän thrediin, millaisen painekäytöksen saat aikaiseksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
MJF
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ma 08.12.2003 17:57
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

veskola kirjoitti: Ruuvailetko sitä 1,6:sta vai 2,4:sta ?
1,6:nen on itsellä työn alla. 2,4:nen on kaverin autossa
veskola kirjoitti: Mikä ruuvimalli sinulla oli ? Pistä ihmeessä kokemusta, vaikka tähän thrediin, millaisen painekäytöksen saat aikaiseksi.
Ei kyllä tullut niin tarkkaan katsottua mitä ne myi mulle :) Noita on kuulemma käytetty juurikin tuohon tarkoitukseen. Kokeilen huomenna ja kerron miten toimii.
Avatar
MJF
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ma 08.12.2003 17:57
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

Nyt on saatu paikalleen ja jollain lailla toimimaankin. Tämän näköinen säädin tuli laitettua. Lähdöt on säätimessä 5mm, ja turbolla 10mm, joten sorvasin sopivat adapterit niille. Toiseen tuli läpi asti 3mm reikä ja toiseen 1mm reikä.
Eka koeajolla paineet sai laskettua jopa 1,7 baariin. Aiemmin oli siis hukkaportti tukittu ja paineet +2bar: Porasin 1mm reiän 2,5 milliseksi, tippui paineet vakiotasolle josta pystyi sitten säätimellä nostamaan. Säädin paineet ~1,2 johon ne rivakasti nousee, mutta pitempään 5-vaihteella vedättäessä paineet vielä nousee pikkuhiljaa. Hukkaportti tukossa paineet nousi kyllä tasaisen nopeasti tuonne 2 kilon päälle. Oli kyllä niin pirun liukas keli, ettei oikein osaa sanoa oliko vika kelissä vai autossa. Pitää huomenna jatkaa testejä jos kelit paranee.
Kapealla alueella tapahtuu tuo säätö. Säätöalue kokonaisuudessaan on 11 kierrosta. Ja sitten kun oikea kohta löytyy, on 0,5 kierrosta 0,5-0,6 baria.

EDIT:
Nyt oli tiet sulanut sen verran että pääsi paremmin testaileen. Eli paineet nousee tosi hitaasti, huippupaineen pystyy kyllä säätämään. Otin turbon puolelta tuon letkuadapterin pois, letkut vain sisäkkäin, ei vaikutusta. Vaihdoin hukkiksen puolelle isompireikäisen adapterin, ei vaikutusta.
Seuraavana laitoin koko säädinhässäkän tilalle suoran letkun, eli muutin vakioksi. Letkuun porasin 3kpl 3mm reikiä, kuva, paineet nousee nopeasti 1,6 kiloon ja jää siihen. Eli paremmin toimii.
Mittailin myös sekkarilla 0-100 kiihtyvyyksiä. Lähdin reilusta kävelyvauhdista kiihdyttään.
Säätimellä max paine 1,8 bar, 1,2:een nousee normaalisti loput hitaasti aika 10,9 sekuntia
Hukkaportti tukittu, sievällä kaasulla ja pienillä kierroksilla ettei paineet nouse yli 1,9 bar ja siti välillä sutien, aika 11 sekuntia.
Letkussa reikiä, max paine 1,6 bar johon nousee nopeasti, aika 9,9 sekuntia

Eli en ole tyytyväinen säätimen toimintaan. Ainakaan näillä testaamisilla.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

MJF: millainen ahdin autossasi on, ahdot on kyllä todella korkean kuuloisia.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

volkkarin miehillä aika yleisiä lukemia ainakin täällä päin mut taitaa kiertokankia väännätyttää...no eikun jenkeistä kestävemmät niin pysyy volsunkin kone nipussa...
Itse tein ja säästin
Avatar
MJF
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ma 08.12.2003 17:57
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

Vakio 1,6:sen Garrett T03 tai se nyt sitten onkaan siellä vielä on. Vähän nuo paineet pompsahti tuossa kokeiluissa. Näin viime metreillä vähän tullut kiusattua tuota vanhaa konetta :roll: Muutaman viikon sisään pitäisi olla tuore kone keulalla. Tavallisesti paineet on ollut ~1,2 barin nurkilla, niinkuin nytkin taas on. Uuteen koneeseen on isompaa puhallinta hakusalla.
Tänään kokeilin vielä vuodattaa painetta säätimellä hukkaportin ohikin. Siihen hommaan oli aivan liian pieni. Ei saanut paineita nousemaan ollenkaan. Taidampa siis tyytyä noihin porattuihin letkuihin.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

millaiset kiertokanget sulla tulee siihen koneeseen onko ne vielä vakiot??? ne joudut kullä vaihtaan ja ne kun vaihdat niin kestää sitten vaikka ottaa ne litratehot 130hp hujakoille pyöriltä....mut sen kampuran puoleinen silmä on aika vaikee teettää mut kuulemma jenkeistä saa semmoisia mitkä kestää vaikka kiertokangen pultit eivät ole kuin 6mm ne on jonku formulan koneen pultteja kuulemma....
Itse tein ja säästin
Avatar
MJF
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ma 08.12.2003 17:57
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

Vakiokanget tulee. Siihen rajataan tehot että ne kestää. Eikös sekin ole jo testattu sielläpäin mitä ne kestää :)
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

En mä niistä kankien kestosta ole kiinnostunut, vaan siitä että onko mielessä käynyt pakopaineet kun ajelet pienellä turbolla ja tuollaisilla ahdoilla?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mauri H. kirjoitti:En mä niistä kankien kestosta ole kiinnostunut, vaan siitä että onko mielessä käynyt pakopaineet kun ajelet pienellä turbolla ja tuollaisilla ahdoilla?
Isot paineet mutta pienet syötöt -> riittävän pienet pakopaineet ?

Minulla on toisinpäin :D

...mutta tavoite varmaankin on laittaa isot syötöt ja sopivan korkeat paineet.

[edit]: Ai niin pienen koneen ahtopaineethan nousee korkeammalle samoilla pakopaineilla, koska koneen ilmankulutus on pienempi. Toisinsanoen turbiinin (kompressorin) ei tarvitse pyöriä yhtä kovaa pienessä koneessa, koska kone pumppaa kantensa läpi vähemmän ilmaa kuin suurempi kone. Kun turbiinin ei tarvitse pyöriä yhtä kovaa ei siellä myöskään ole (tarvitse olla) yhtä paljon painetta. Onko se tämmönen juttu ?

Toki 1,6...2 on kova paine ei sitä voi kieltää, mutta ajeleehan nuo Vitotkin 1,7 paineilla ja naurettavan pienillä mutkilla.

Tuo paineen lasku kyllä indikoi ahtimen puutumista, mikäli se siis tapahtui kierrosten noustessa...sikäli paineen voisi yhtä hyvin jättää pienemmälle tasolle, jossa se sitten jaksaisi pysyä läpi kierrosalueen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin