4matic-valo ei nollaudu, kiirus! Case closed 9.2!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

4matic-valo ei nollaudu, kiirus! Case closed 9.2!

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Nyt se perkele myrkyn lykkäsi.

Justiinsa kun sain eilen uudet talvirenkaat alle, niin e ikös autonsaatana päättele että nelivetoa ei tarvitakaan enää.
Oireet: vilkutteli pari kertaa hätäisesti 4matic-valoa kun ajelin korjaamolta kotia. Sitten marketin pihalla pysähtyessä valo vilkkui 3-4 kertaa ja kun lähdin matkaa jatkamaan, valo jäi päälle. Takatasauspyörästön lukko tuntuisi toimivan, mutta "kolmiovalo" ei syty missään vaiheessa, ja neliveto on siis poissa päältä.

Kamalinta on, että yritin sekä "satakakskolmosen" että "finrobin" neuvojen mukaan kaivaa laitteesta ulos vikakoodia ja nollata sen.
Ensin pistin johfdonpätkällä testipistokkeesta yhteen navat 1 ja 5 ja toisella kierroksella navan 5 maahan.
Molemmilla kerroilla 4matic-valo kirkastui, ainakin maihin navan 5 kytkiessä juuri siksi ajaksi kun johto oli kiinni, mutta himmeni taas kun ylimääräinen maadoitus katkaistiin.

Ideoita, anyone? Sulakkeet on kaikki ehjiä, abs:t toimii ja jarruvalokatkaisin ainakin niiltä osin, että jarruvalot toimivat normaalisti.

:? :?
Viimeksi muokannut Aku P, Ke 09.02.2005 17:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Onko hydrauliöljyn määrä säiliössä laskenut?

Jos on, Laske ylimääräiset öljyt pois jakolaatikosta. Nollaa sitten järjestelmä. Mutta rempraati mahdollisesti edessä.
124.023
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Hemingway kirjoitti:Onko hydrauliöljyn määrä säiliössä laskenut?

Jos on, Laske ylimääräiset öljyt pois jakolaatikosta. Nollaa sitten järjestelmä. Mutta rempraati mahdollisesti edessä.
Eli se olis päästänyt hytrauliöljyjä jakolootaan, kuten nämä joskus tekee?
Kieltämättä se on kyllä vähän alhainen se pinta. Voisko se sitten olla niin, että parilla vilautuksella tsydeemi olis vinkannut että pinta on alhainen ja kun ei painetta saa enää riittävästi, niin tiputtaa systeemin pois päältä.

Pitää ottaa auto nosturille, jos vaikka huomenna ehtis. Tosiaan mitään vikakoodia ei saatu ulos. Olisko siellä joku sisäinen tiiviste sitten kulahtamassa? Mitään ihme ääniä tai tärinöitä tai muuta oireilua ei ole ollut. Pakkasethan nyt on olleet jonkinlaisia, eilenki 16 astetta aamulla.
Prkl stn.

On muuten lievästi sanoen vieraan tuntuinen ajettava pelkällä takavedolla...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
luotsakone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 22.10.2004 20:13
Paikkakunta: oulunlääni

4-maticin oireilu

Viesti Kirjoittaja luotsakone »

katoppa onko jakolaatikon pohja märkä,eli vuotaa hydrauliöljyä säiliöstä? joutuuko lisäämään? mahdollisesti tiivisteet kuluneet! öljyä kertyy laatikkoon pirusti liikaa ja toimii sit miten sattuu!!! Näin on omassa ja sitä oon selvitelly! laskeppa tarkastusropusta ylimääräset astiaan ja kato minkäverran tuli!
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: 4-maticin oireilu

Viesti Kirjoittaja Aku P »

luotsakone kirjoitti:katoppa onko jakolaatikon pohja märkä,eli vuotaa hydrauliöljyä säiliöstä? joutuuko lisäämään? mahdollisesti tiivisteet kuluneet! öljyä kertyy laatikkoon pirusti liikaa ja toimii sit miten sattuu!!! Näin on omassa ja sitä oon selvitelly! laskeppa tarkastusropusta ylimääräset astiaan ja kato minkäverran tuli!
No justiinsa tätä mää ajattelin! Huomenna selviää vuodot, jos pääsen kaverin hallille nostamaan autoa. Ei sitä hydrauliöljyä tähän mennessä ole tarvinnu lisätä, mutta nyt se pinta tosiaan on tavallista alempana. Millaisessa paikassa ne tiivisteet on sitten, mitkä tässä tpaauksessa kuluu? V---maisessa arvatenkin.

Syttyykö sulla muuten sitten 4maticin varoitusvalo aina, kun öljyä on liikaa jakolaatikossa? Jos, niin saako sen sitten nollattua kun on laskenu liiat öljyt pois?

Millaista öljyä jakolaatikossa muuten kuuluisi olla? (No, ehkä tämä nyt näkyy ohjekirjastakin... :oops: :roll: )
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
luotsakone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 22.10.2004 20:13
Paikkakunta: oulunlääni

4-matic

Viesti Kirjoittaja luotsakone »

Tere! ootko perehtyny enempiki tähän maticin jakovaihteistorobleemaan? Elikkä avannu tommosta vaihteistoa? kiinnostas vaan se toiminta periaate, ku ei noi tavan nyrkkipajat siit mitää ymmärrä,oikeen säikähtävät jos jotain kysyy!!
luotsakone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 22.10.2004 20:13
Paikkakunta: oulunlääni

Re: 4-maticin oireilu

Viesti Kirjoittaja luotsakone »

Aku P kirjoitti:
luotsakone kirjoitti:katoppa onko jakolaatikon pohja märkä,eli vuotaa hydrauliöljyä säiliöstä? joutuuko lisäämään? mahdollisesti tiivisteet kuluneet! öljyä kertyy laatikkoon pirusti liikaa ja toimii sit miten sattuu!!! Näin on omassa ja sitä oon selvitelly! laskeppa tarkastusropusta ylimääräset astiaan ja kato minkäverran tuli!
Ei valo syty mut muuten lyö peruutettaessalinkkuun ja sit eteenpäin ajettaessa lukkoja jotenki päälle, jotenki jumittaa ja pitää ihme ääntäkin? häiriö loppuu muutamia metrejä ajettaessa! Asiantuntija kertoi et tiivisteet falskaa laatikossa ja avatahan se täytyy! ajttu 161 tml? alkuperäinen öljy on pirun kallista aero fluittia, eli lentokoneissa käytettävää!
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: 4-maticin oireilu

Viesti Kirjoittaja Aku P »

luotsakone kirjoitti:Tere! ootko perehtyny enempiki tähän maticin jakovaihteistorobleemaan? Elikkä avannu tommosta vaihteistoa? kiinnostas vaan se toiminta periaate, ku ei noi tavan nyrkkipajat siit mitää ymmärrä,oikeen säikähtävät jos jotain kysyy!!
Moron vaan.
En ole ku nähny kuvan lootan sisäkaluista. Eihän se ole periaatteessa kai kummempi ku joku Audin Torsen-tasauspyörästö kuitenkaan. Mulla on onneksi tossa korjaamo, mikä laittaa automaattejakin vaikka millaisiin vehkeisiin, eli kyllä ainakin teettää uskallan jos jotain remppaa tulee. Itte ehkä en avaisi. Mutta tarvitseekohan sitä nyt itse lootaan enempi kajota, jos tiivisteitä joutuu vaihtamaan. Hinta kyllä hirvittää.
luotsakone kirjoitti:Ei valo syty mut muuten lyö peruutettaessalinkkuun ja sit eteenpäin ajettaessa lukkoja jotenki päälle, jotenki jumittaa ja pitää ihme ääntäkin? häiriö loppuu muutamia metrejä ajettaessa! Asiantuntija kertoi et tiivisteet falskaa laatikossa ja avatahan se täytyy! ajttu 161 tml? alkuperäinen öljy on pirun kallista aero fluittia, eli lentokoneissa käytettävää!
Ja mulla on ajettu about 210 tkm eli aika saman verran.
Oikeastaan mä kylä v iime viikolla vähän ihmettelin, kun auto ei tahtonut jossain parkkiksella ryömiä juuri yhtään. Ajattelin vaan, että kovaa pakkaslunta pitkästä aikaa sen verran edessä, että ei jaksa ryömiä. Olisko ollut sitten kuitenkin tästä kyse, että joku systeemi pistää vastaan. Mutta tavan ajossa tosiaan ei mitään ihmeellistä ole ollut.

Huomenna selviää lisää. Olisko mitään hyviä 4matic troubleshooting-sivustoja tiedossa? Saa olla lontoonkielelläkin?!
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Re: 4-maticin oireilu

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Aku P kirjoitti:

Syttyykö sulla muuten sitten 4maticin varoitusvalo aina, kun öljyä on liikaa jakolaatikossa? Jos, niin saako sen sitten nollattua kun on laskenu liiat öljyt pois?
1 ja 5 yhteen, sillä nollautuu liika öljyjen poistamisen jälkeen, ja toimii.
124.023
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Jos ei asetu kokeile toisella jarruvalo katkaisijalla voi olla et ei muuta vikaa. Automaatti puolihan on sama kuin normaali taka potkussa mutta muuntimen kopassa kardaanin kolo. Siekkisen Jarkko rakentaa myös jakolaatikon jos siinä on jotain mälsää. Automaatissa tai jakolaatikossa vika soita Jarkolle niin avun saat pikemiten :twisted:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
qmb22o
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Ti 06.01.2004 23:38
Paikkakunta: Koillismaa

Re: 4-maticin oireilu

Viesti Kirjoittaja qmb22o »

Hemingway kirjoitti:
Aku P kirjoitti:

Syttyykö sulla muuten sitten 4maticin varoitusvalo aina, kun öljyä on liikaa jakolaatikossa? Jos, niin saako sen sitten nollattua kun on laskenu liiat öljyt pois?
1 ja 5 yhteen, sillä nollautuu liika öljyjen poistamisen jälkeen, ja toimii.
Tämä totta. Olen tehnyt ko. operaation monesti. Aina auttanut. Toimii taasen jonkin aikaa, ennalta ei tiedä, joskus pitkään joskus joutuu tekeen jo parin viikon päästä uudelleen. Ei ole edes kova homma.
luotsakone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 22.10.2004 20:13
Paikkakunta: oulunlääni

Re: 4-maticin oireilu

Viesti Kirjoittaja luotsakone »

qmb22o kirjoitti:
Hemingway kirjoitti:
Aku P kirjoitti:

Syttyykö sulla muuten sitten 4maticin varoitusvalo aina, kun öljyä on liikaa jakolaatikossa? Jos, niin saako sen sitten nollattua kun on laskenu liiat öljyt pois?
1 ja 5 yhteen, sillä nollautuu liika öljyjen poistamisen jälkeen, ja toimii.
Jep! siekkiset ne kerto niistä tiivisteistä ja et ne maksaa 2-300€! ja siel on jotku 2-mäntää jotka kuluu tai sylinterit kuluu ajan mittaa!! eli spetsiaali hommia ei kannata antaa kokemattoman räplätä! mut missä on se testipistoke josta "yhistellään johdon pätkällä"? ja mihin se nollautuu? tästä en oo kuullu mitään!
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: 4-maticin oireilu

Viesti Kirjoittaja Aku P »

luotsakone kirjoitti:
qmb22o kirjoitti:
Hemingway kirjoitti:
Aku P kirjoitti:

Syttyykö sulla muuten sitten 4maticin varoitusvalo aina, kun öljyä on liikaa jakolaatikossa? Jos, niin saako sen sitten nollattua kun on laskenu liiat öljyt pois?
1 ja 5 yhteen, sillä nollautuu liika öljyjen poistamisen jälkeen, ja toimii.
Jep! siekkiset ne kerto niistä tiivisteistä ja et ne maksaa 2-300€! ja siel on jotku 2-mäntää jotka kuluu tai sylinterit kuluu ajan mittaa!! eli spetsiaali hommia ei kannata antaa kokemattoman räplätä! mut missä on se testipistoke josta "yhistellään johdon pätkällä"? ja mihin se nollautuu? tästä en oo kuullu mitään!
No, mä kyllä luotan nykyiseen hovimonttööriin 100-rosenttisesti.

Mutta se testipistoke on siis siinä samassa kolossa kuin akku ja lämppärin venttiilitkin, sen kolon "seinässä" kiinni semmoinen about 10 senttiä pitkä ja 2 leveä musta muovinen tsydeemi. Avaa sen kansi, ja alla on muistaakseni 9 pistoketta.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
luotsakone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 22.10.2004 20:13
Paikkakunta: oulunlääni

jarruvalokatkaisija

Viesti Kirjoittaja luotsakone »

Miten jarruvalokatkaisija vaikuttaa nelivedon ohjaukseen,eli voiko katkaisija olla siinäsuhteessa viallinen, vaikka jarruvalo pelaiskin? onko samallainen kuin takavetosessa?
luotsakone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 22.10.2004 20:13
Paikkakunta: oulunlääni

Re: 4-maticin oireilu

Viesti Kirjoittaja luotsakone »

Aku P kirjoitti:
luotsakone kirjoitti:
qmb22o kirjoitti:
Hemingway kirjoitti:
Aku P kirjoitti:

Syttyykö sulla muuten sitten 4maticin varoitusvalo aina, kun öljyä on liikaa jakolaatikossa? Jos, niin saako sen sitten nollattua kun on laskenu liiat öljyt pois?
1 ja 5 yhteen, sillä nollautuu liika öljyjen poistamisen jälkeen, ja toimii.
Jep! siekkiset ne kerto niistä tiivisteistä ja et ne maksaa 2-300€! ja siel on jotku 2-mäntää jotka kuluu tai sylinterit kuluu ajan mittaa!! eli spetsiaali hommia ei kannata antaa kokemattoman räplätä! mut missä on se testipistoke josta "yhistellään johdon pätkällä"? ja mihin se nollautuu? tästä en oo kuullu mitään!
Hyvä sielläki päin on päteviä asentajia, itte kyselin aika paljon ennenku löyty sellaisia tyyppejä jotka näitä on laitellu!! joko kattoit sen jakolaatikon öljymäärän, laitoin omaan hieman paksummat nesteen hydrauliöljyt!
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: 4-maticin oireilu

Viesti Kirjoittaja Aku P »

luotsakone kirjoitti:Hyvä sielläki päin on päteviä asentajia, itte kyselin aika paljon ennenku löyty sellaisia tyyppejä jotka näitä on laitellu!! joko kattoit sen jakolaatikon öljymäärän, laitoin omaan hieman paksummat nesteen hydrauliöljyt!
Emmä vielä ehtinyt, tai millaisia konsteja sen tsekkaamiseen on?
Eli pitääkö auto nostaa ylös vai onko siinä jotain "pikatarkastuskonsteja", eli saako sen katottua vaikka jostain konehuoneen puolelta?
Meinaan huomenna saisin auton broidin työpaikalla autonosturilla ylös, eli en ole vielä ehtinyt öljyn määrää katsoa. Ajelin tän päivän kahva test-asennossa.
Millaisessa paikassa se jakolootan proppu tms on ja miten sen öljyn määrä mitataan? Meinaan en ole ikinä tuohon vekottimeen enempi tutustunut.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
luotsakone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 22.10.2004 20:13
Paikkakunta: oulunlääni

Re: 4-maticin oireilu

Viesti Kirjoittaja luotsakone »

Jakolaatikossa on poistoproppu pohjassa ja tarkistus proppu kyljessä muistaakseni etupuolella, löysää se laita astia alle ja katso paljoko valuu ps kaikkea ylimääräistä.
luotsakone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 22.10.2004 20:13
Paikkakunta: oulunlääni

Re: 4-maticin oireilu

Viesti Kirjoittaja luotsakone »

luotsakone kirjoitti:Jakolaatikossa on poistoproppu pohjassa ja tarkistus proppu kyljessä muistaakseni etupuolella, löysää se laita astia alle ja katso paljoko valuu ps kaikkea ylimääräistä.
Tere! Kattoitko sen laatikon öljyn? miten muuten automaattilaatikon öljyt, onko nestepinta tai väri muuttunut? Niillä on kuulema mahdollista sekoittua! Joku rasvatiiviste jos pettää :roll:
Nykyiset: S124 E300TDT.-95 aj.292t.
210 300 TDT.-97aj.262t.
Honda VF Magnav65.-96aj.18tml.
BMW K1100.-93 aj.130tkm
Exät:124 300TDT-93 aj 268t.,300D-85-aj.835t.,W124300TDT-93 aj 532t.,124 300TE-24v..90,124 300D -86 Belgia,124 300TD-93 ,124 300TE 4-MATIC-90 aj.160tml,124 200D-90, W124 300TDT-93 aj 268t. W123 300TDT -77/82 KV,Chevyvan 6.2D-88aj.220t.,Nissan Laurel 2.8D-91,Mazda 626 2.0D Comprex ,Toyota Corolla LBD-87,Volvo 740 2.4D AM,Honda Prelude 2.0EX-83AM.,Nissan Primera 1.6SD.99
,Nissan Primera 1.6 sedan -97 ,Legasy 4WD.-91, Hiace.-78B, Vanette 2.0D-87,Opel Ascona 2.0i LB.-88, Ascona 1.6S-82,Opel Record 2.1D-77, Corolla1.3.-75, Corolla1.1.-70
Fiat600-71,Honda Transalp600.-88 ,Suzuki465RM.-82,YamahaIT250.-81,Yamaha350R.-72
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: 4-maticin oireilu

Viesti Kirjoittaja Aku P »

luotsakone kirjoitti:
luotsakone kirjoitti:Jakolaatikossa on poistoproppu pohjassa ja tarkistus proppu kyljessä muistaakseni etupuolella, löysää se laita astia alle ja katso paljoko valuu ps kaikkea ylimääräistä.
Tere! Kattoitko sen laatikon öljyn? miten muuten automaattilaatikon öljyt, onko nestepinta tai väri muuttunut? Niillä on kuulema mahdollista sekoittua! Joku rasvatiiviste jos pettää :roll:
Moro.
Eikä perkele tässä mitään ole ehditty; kylässä on 20 nosturia ja saman verran monttuja ja kaikki kuulemma täynnä. Ajellaan kahva test-asennossa ja kiinni joka helevetin ylämäessä. :evil:
Vaihteistoöljy on OK, mutta en ole kuullut että se voisi minkään kanssa sekoittua -- sitten tuo hydrauliöljyn meno jakolootaan on kyllä tuttu vika.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
nelivetopaku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: To 11.11.2004 14:38

Viesti Kirjoittaja nelivetopaku »

Molskis!

Tuntuu olevan varsin yleinen tapahtuma tuo hydrauliöljyn valuminen jakolaatikkoon, josta ylimääräinen huohottimen kautta kastelee pohjaa. Itselläni 300 TE 4-matic vuodelta -90 ja viime talvena putosi öljyä niinkin paljon, että järjestelmä kytki nelivedon pois ja silloin syttyy 4-matic -valo. Ajettu 140 tkm, joten vähäinen käyttö voi jo aiheuttaa oireita. Käyttö olisi näille paras varastointi, kuten muullekin vastaavalle tekniikalle.

Eipä muuta kuin öljyä lisää ja taas toimi. Jakolaatikosta pudottelin liiat pois vasta kesällä öljynvaihdon yhteydessä. Joissakin erityistilanteissa tuntui kyllä hienoista tahmomista, mutta ei normaaliajossa, enkä tiedä johtuiko tästä.

En aivan suoraan olisi valmis suosittelemaan jäykempiä öljyjä, liikkeet ovat melko sypäköitä, mitä öljy joutuu tekemään.

Vaikka monimutkaisuus tuo usein tullessaan monenlaistakin mietittävää, on se vaan neliveto aina paikallaan. :D
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

hydrauliikka öljy jakovaihteistossa ei varmasti tee hyvää laatikolle... hydrauliöljyhän ei juurikaan voitele. varsinkaan hammasratas välityksiä. se puristuu pois rattaidenvälistä ja näin hampaat on rauta rautaa vasten. tietenkin siellä on sitä vanhaa oikeaa vaihteistoöljyä seassa niin tilanne ei ole niin paha.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

nelivetopaku kirjoitti: Tuntuu olevan varsin yleinen tapahtuma tuo hydrauliöljyn valuminen jakolaatikkoon, josta ylimääräinen huohottimen kautta kastelee pohjaa. Itselläni 300 TE 4-matic vuodelta -90 ja viime talvena putosi öljyä niinkin paljon, että järjestelmä kytki nelivedon pois ja silloin syttyy 4-matic -valo. Ajettu 140 tkm, joten vähäinen käyttö voi jo aiheuttaa oireita. Käyttö olisi näille paras varastointi, kuten muullekin vastaavalle tekniikalle.

Vaikka monimutkaisuus tuo usein tullessaan monenlaistakin mietittävää, on se vaan neliveto aina paikallaan. :D

Viimeisestä lauseesta olen ihan samaa mieltä. 8)

Tuota tosiaan olen miettinyt, että uskaltaako sitä hydrauliöljyä lisätä jos ei jakolootaa samalla tyhjennä. Ilmeisesti uskaltaa, jos jakoboksissakin on siis huohotin, mistä liiat pääsee helkuttiin.
Onko siellä hydraulisysteemissä sitten joku paineentunnistin tai määräanturi, joka kytkee 4-vedot pois, jos öljyä on liian vähän?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
nelivetopaku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: To 11.11.2004 14:38

Viesti Kirjoittaja nelivetopaku »

Järjestelmässä on monenlaista kytkintä ja tunnistinta, lähtien aina jarruvalokytkimestä paineanturiin. Autollahan voi ajaa vaikkapa kokeilumielessä tai joskus jopa tarpeeseen takakavedolla painaen hieman jarrupolkimesta. Tällöin ei neliveto kytkeydy. Huomasin kysymyksestä hieman ihmeeksenikin, että en ole tullut edes katsoneeksi, onko säiliössä määräanturia, vaikka yleensä tällaisia nuuhkinkin. Joka tapauksessa öljyn vähennyttyä noin puoleen säiliön korkeudesta (ei tilavuudesta) toiminta oli yhtäläinen sen suhteen, että olisin kääntänyt hanan test -asentoon.

Mitä hydrauliöljyyn jakolaatikossa tulee, totta on, ettei öljyjä kannata yleensä sekoitella. Tässä on kuitenkin niin, että sopivia öljyjä (suositeltuja) käyttäen yhdistelmä on sellainen, että mm. vaahtoamista ei tapahdu ja öljystä tulee melko samanlaista kuin esim. IH-hydran, jota käytetään työkoneissa sekä perässä, vaihdelaatikossa että hydrauliikassa periaatteella yksi kone - yksi öljy. Tämänkään vuoksi en laittaisi muita tököttejä, kuin mitä erityisesti suositellaan. Se on Sakemanni-insinööri asiaa pohtinut. :o
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Nonii. Tuhatmäärin kiitoksia kaikille osallistuneille. Hiton hyvää tietoa ja vinkkejä on tullut, vaikka alkujaan pelkäsin että Suomen maasta ei juuri 4matic-tietoutta löydy. Mahtavata porukkaa täällä! :wink:

Yhtä kaikki, tapaus lienee ainakin hetkeksi ratkaistu. Sain äsken käsiini pönikän mersun hydrauliöljyä ja täytin säiliön mittatikun mukaan oikeaan korkeuteen. Sitten "hana" test-asennosta ajoasentoon ja auto käyntiin. Ja katso: merkkivalot sammuivat auton käynnistyttyä ihan oikein, 4matic -valo paloi ehkä puoli sekuntia pidempään ja sammui sitten itsestään ilman, että olisi tarvinnut ryhtyä pinnien yhdistelemiseen. Ja tieteellisten kokeiden ( :twisted: :twisted: ) perusteella laitteisto jälleen myös toimii!

Eli Kummelia lainaten: kylä lähtee! :D
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin