Syöttöpumpuista

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Syöttöpumpuista

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Kumpaan syöttöpumppuun kannattaisi vaihtaa isommat elementit? Olisi 530th? ajettu -85 vuoden pumppu ja 126th? ajettu -92 vuoden turbon pumppu.

Onko noissa pumpuissa jotain merkittävää eroa? Vaparin pumppuunhan saa lisärikastuksen asennettua.

Mikähän tuollaisen turbopumpun käypä hinta olisi, jos se vaikka sattuisi olemaan myynnissä :?: :D
Avatar
Agentti74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1812
Liittynyt: La 14.02.2004 16:38
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Agentti74 »

Ei taida olla vanhemmassa morkoolia,eil tohon uudempaan mun mielestä.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

agentti74 kirjoitti:Ei taida olla vanhemmassa morkoolia,eil tohon uudempaan mun mielestä.
Saahan tuohon vanhaan morkoolin asennettua.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Joha tuo järki sanoo et tietysti turbon pumpusta :roll:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Agentti74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1812
Liittynyt: La 14.02.2004 16:38
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Agentti74 »

niin sitä määkin tarkootin.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

n. 450€.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Jep, sain PP D:ltä jo hyvän vastauksen.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

No kerro nyt meillekkin :!:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Kannattaa katella semmonen uudempi pumppu, oli se sitte turbosta tai vaparista, löytyy enempi säätövaraa kuin vanhemmista.
Että näin.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Samuli H kirjoitti:
Kannattaa katella semmonen uudempi pumppu, oli se sitte turbosta tai vaparista, löytyy enempi säätövaraa kuin vanhemmista.
Että näin.
missähän tuo vuosimalli raja sitten menee???
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Mika.T kirjoitti: missähän tuo vuosimalli raja sitten menee???
Tästä en osaa sanoa. :roll:
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

Samuli H kirjoitti:
Mika.T kirjoitti: missähän tuo vuosimalli raja sitten menee???
Tästä en osaa sanoa. :roll:
89 muistaakseni
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
Agentti74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1812
Liittynyt: La 14.02.2004 16:38
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Agentti74 »

9/89 jos pilkkua saa nussia.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

agentti74 kirjoitti:9/89 jos pilkkua saa nussia.
No nyt selvisi tämäkin. 8)
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Taas asiaa pumpusta

Kuva

Onko tuo ympyröity mokkula jokin sähköinen syötön säätö?

Mitä virkaa kyseisellä systeemillä on.
Kyseessä siis vapaastihengittävän pumppu.
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Käsittääkseni pyrkii tasaamaan käyntiä ja poistamaan nykimistä esim. kiihdytystilanteessa. Järjestelmä lukee moottorin kulmanopeutta hammaskehältä (sama anturi kuin kiekkamittarilla) ja mikäli havaitsee ei-toivottavaa nykimistä, pyrkii tasoittamaan polttoaineen syöttöä säätämällä.

Luulisin :roll:

Korjatkaa, viisaammat, jos kirjoitin ihan puuta-heinää :lol:
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

paloviita kirjoitti:Käsittääkseni pyrkii tasaamaan käyntiä ja poistamaan nykimistä esim. kiihdytystilanteessa. Järjestelmä lukee moottorin kulmanopeutta hammaskehältä (sama anturi kuin kiekkamittarilla) ja mikäli havaitsee ei-toivottavaa nykimistä, pyrkii tasoittamaan polttoaineen syöttöä säätämällä.
Joo niin vaikuttaisi olevan, tunnetaan myös nimellä ARD.

Mokkulan sisällä on solenoidi joka nykii säätimen sisällä vipua ja sitä kautta vähentää hetkellisesti syöttöä pyrkien estämään nykivää käyntiä. Järjestelmään kuuluu solenoidin ja tuon paloviidan mainitseman anturin lisäksi jonkunlainen sähköaivo. Pumppu toiminee tavanomaiseen tapaan kun antaa tuon olla paikallaan muttei kytke johtoja minnekään. Poistaminen saattaa olla isokin urakka, koska solenoidi muuttaa erään säätimen vivun nivelpisteen paikkaa.

Tuohan saattaisi toimia syötön lisääjänä jos pistäisi virtaa solenoidille väärään suuntaan. :lol: :twisted: (no tuskin sentään...)
So long, and thanks for all the fish
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Melitos kirjoitti: Tuohan saattaisi toimia syötön lisääjänä jos pistäisi virtaa solenoidille väärään suuntaan. :lol: :twisted: (no tuskin sentään...)
Tuota vähän mietin itsekin. Mutta taitaa tarvita tietynlaista pulssisähköä tuo solenoidi niin kuin tyhjäkäynninsäätösolenoidikin.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

paloviita kirjoitti:Käsittääkseni pyrkii tasaamaan käyntiä ja poistamaan nykimistä esim. kiihdytystilanteessa. Järjestelmä lukee moottorin kulmanopeutta hammaskehältä (sama anturi kuin kiekkamittarilla) ja mikäli havaitsee ei-toivottavaa nykimistä, pyrkii tasoittamaan polttoaineen syöttöä säätämällä.
:roll:
:lol:
Nykimistä kiihdyttäessä??
Liittyisiköhän johonkin sutimisen eston yhteyteen?????????
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

juhaoh kirjoitti:Nykimistä kiihdyttäessä??
Liittyisiköhän johonkin sutimisen eston yhteyteen?????????
Ei. Kyseinen vempele todellakin vain tasoittaa moottorin nykivää käyntiä. Toiminta on hyvin nopeaa ja säätö voi tapahtua jopa muutamia kertoja moottorin kierroksen aikana. Säädöllä voidaan esim tasoittaa epätasaisen kulumisen johdosta syntyviä sylinterikohtaisia eroja.
So long, and thanks for all the fish
lassi-s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: La 05.02.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja lassi-s »

kertokaas muuten mynädiisselin numero kun pitäis pumppu laitattaa ja mynän laittamat pumput kuulostais olevan ylivoimaisia muualla laitettuihin verrattuna
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
DSL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Pe 19.03.2004 15:43

Viesti Kirjoittaja DSL »

Kyllä jakajapumppuja muutki osaa laittaa. Esim. HP-diesel melko velho kyseisen pumpun kans.
lassi-s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: La 05.02.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja lassi-s »

DSL kirjoitti:Kyllä jakajapumppuja muutki osaa laittaa. Esim. HP-diesel melko velho kyseisen pumpun kans.
pistä tuon paikan yhteystiedot jos tiedät, en löytäny koko firmasta mitään tietoa
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

lassi-s kirjoitti:
DSL kirjoitti:Kyllä jakajapumppuja muutki osaa laittaa. Esim. HP-diesel melko velho kyseisen pumpun kans.
pistä tuon paikan yhteystiedot jos tiedät, en löytäny koko firmasta mitään tietoa
0400677485 :wink:
Kyllä Mersu on aina Mersu

X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Mynän numero on 0600-393131
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

onko kellään tiedossa w201 koppasen 190d 2l moottorisen :oops: syöttöpumpun tyyppi tiedossa? ja vuosimalli 87 :wink:
juudas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ma 19.04.2004 13:34
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja juudas »

DSL kirjoitti:Kyllä jakajapumppuja muutki osaa laittaa. Esim. HP-diesel melko velho kyseisen pumpun kans.
jep. Ei voi HP:n tekemää jakajapumppua moittia, pelaa kuin unelma.
Tietenkin turbo sattui natsaamaan kohdilleen niin sekin auttaa asiaa paljon, mutta ei se S2BG heräisi n. 1800 kierroksessa ylipaineen puolelle, jos pumpussa olis jotain mätää... vakiopumpulla nyrkin kokoinen turbo heräsi täyssyötöillä vasta hiukan yli 2000 kierrosen. Meno on kyllä nyt mukavaa kun painetta on hiukan yli 1,5 bar ja silloin lisärikastus on sitten täysillä 8)
Viimeksi muokannut juudas, Ke 09.02.2005 22:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
seppo1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ma 27.12.2004 19:48
Paikkakunta: Pertteli

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

juudas kirjoitti:
DSL kirjoitti:Kyllä jakajapumppuja muutki osaa laittaa. Esim. HP-diesel melko velho kyseisen pumpun kans.
jep. Ei voi HP:n tekemää jakajapumppua moittia, pelaa kuin unelma.
Tietenkin turbo sattui natsaamaan kohdilleen niin sekin auttaa asiaa paljon, mutta ei se S2BG heräisi n. 1800 kierroksessa ylipaineen puolelle, jos pumpussa olis jotain mätää... vakiopumpulla nyrkin kokoinen turbo heräsi täyssyötöillä vasta hiukan yli 2000 kierrosen. Meno on kyllä nyt mukavaa kun painetta on hiukan yli 1,5 bar ja silloin lisärikastus on sitten täysillä 8)
:D :D :D MINKÄ TAKIA KÄYTTÄÄ JAKAJAA KUN TEHOKKAAMPI RIVIPUMPPU ON OLLUT KÄYTÖSSÄ VUOSIKYMMENIÄ...
mersu1
juudas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ma 19.04.2004 13:34
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja juudas »

No tässä mun tapauksessa jakapumppu on tojotan pelastus, kun kierroksia ei kestä antaa yli 5400. Jos oikein kunnolla lähtis tehoja hakemaan, niin kierroksiahan siihen pitää saada ja vielä samalla ainettakin menemään männän päälle riittävästi ja oikeaan aikaan.
Mersuthan on rivipumpulla ja siinä ei sitten tule ongelmia nuitten kierrosten kanssa, pumppu ei säry vaikka kierroksia olis vähän reippaamminkin.
Mutta tuo mun jakaja antaa n. 200 kuutiomilliä kun syötöt käännetty tappiin ja nyt se on käytössä n. 110 kuutiomillillä (12mm nestepää). Jos oikein ymmärsin, niin 7 mm elementeillä rivipumpusta saadaan ainetta ulos n. 130 kuutiota, mikä on kyllä ihan riittävä määrä, kun käppyröitä katselee. Jos tuo ei riitä, niin jossakin on kai vikaa :wink:
Paljonko sitä ainetta sitten tulisi mersun pumpusta isommilla tapeilla, esim. 10mm ?
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

kysymyshän on lähinnä teoreettinen :) mersun pumpputyyppiin suurin saatavilla oleva elementti on halkaisijaltaan 7mm.

iskunpituus on toinen muuttuja, jakajapumpussa sitä ruuvataan nokkalevyllä, rivipumpussa nokka-akselilla. ehkä mersun nokkia voisi vähän muotoilla?

taitais toyotan männät huutaa hoosiannaa jos väännät syötöt tappiin? 200 kuutioo kuulostaa melkoselta annokselta.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Vastaa Viestiin