Perä -> kardaanin stefa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jata
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Ti 30.11.2004 00:31
Paikkakunta: Evijärvi

Perä -> kardaanin stefa

Viesti Kirjoittaja Jata »

Terve.
Onkohan kova homma vaihtaa,haulla ei oikein löytyny sopivaa.

Että onko jotain momentteja sitte laakerissa ja silleen,ja onkohan kallis jos käy jossain vaihdattamassa???

Toi vakiseppä ei oikein innostunu;meinas just että on niitä erikoisuuksia jotain laakerin kireyksissä ja sillai.
Paha sanoa ku ite ei tietoa asiasta minkäänlaista kun noita etuvetoisia vaan ollu.


-entinen omistaja oli vaihattanu toisen vetarin ja sillon luultavasti ainaki sillepuolelle stefa vaihdettu mut tosiaan kartaani heittää öljyä pohjaan,mut eipä ainakaan siitä kohalta sitte ruostu :roll: :roll: :roll:
w124 300 Tdt -92
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

ei kannata ihan asiasta tietämättömänä homman ryhtyä. jos sen kardaanin laipan mutterin kirii liian tiukkaan niin eteen tulee koko perän purkaminen. pinionakselilla on kaksi kartiorulla laakeria vastakkain ja välissä sellainen kokoon painuva holkki joka painuu kasaan jos kirii liikaa.
kokeile ensiksi puhdistaa se perän huohotin. jos se on tukossa niin perä lämmetessään pukkaa öljyä juuri kardaanin stefasta läpi.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Ei rakettitiedettä

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Ei kai tuon stefan vaihto mitään rakettitiedettä ole. Ainakin 123:ssa ainoa haaste oli kardaanin laipan kiinnitysmutteri, joka oli 12-kulmainen ja sellaisessa montussa, ettei normaalihylsy oikein sopinut. Ratkaisu oli hommata sopivan kokoinen hylsy ja ajaa se smirgelillä ohuemmaksi.

Kun mutterin kiristi käsin takaisin ilman sen pidempiä jatkovarsia, ei ollut pelkoa liikatiukkuudesta.

Ja tietysti itse stefan pakalleen laitossa tulee olla huolellinen...

Kardaanin saa kammettua irti laipasta ilman sen kummempaa kikkaa, kunhan vain pultit on ensin irroitettu :wink:
Terveisin
Tero
Jata
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Ti 30.11.2004 00:31
Paikkakunta: Evijärvi

Viesti Kirjoittaja Jata »

Kiitos vastauksista!

Joo...nuukana(lue:perseaukisena) miehenä jos alottaisin ensin sen huohottimen puhdistuksella.
Missähän se vaan sijaitsee???

Heti oletuksena tässä voisin heittää että tuskin konepellin alla, mutta minkä näköinen se on,kummalla puolella perää ja ensimmäiseks tuli mieleen ettei varmaankaan sisäänpäin kannata puhaltaa paineilmalla???

Joku reikä arvatenkin se on :roll:
w124 300 Tdt -92
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

takaa katsottuna perän päällä takareunassa. lähtee irti 17mm tai 19mm kiintoavaimella sellanen 2cm korkea tötsä jossa on pelti hattuu päällä jonka kuuluisi heilua siinä tötsän nokassa :D kannattaa käyttää irti vaikka vaikea paikka onkin. sitten väännellä se hattu liikkeelle ja puhaltaa paineilmalla sisältä ulos päin puhtaaksi. ensimmäiseksi kannattaa puhaltaa se perän päällystä puhtaaksi kaikesta p!"¤sta ettei ne mene perään sisälle :) ja vaikka niin että kun on saanut sitä tötsää pyöritettyä pari kiekkaa niin sitten puhaltaa niin lähtee siitä tötsän juuresta pasat pois. :)
Avatar
Lucky-Dog
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 08.02.2005 16:37
Paikkakunta: Kaanaa

Re: Perä -> kardaanin stefa

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

[quote="Jata"]Terve.
Onkohan kova homma vaihtaa,haulla ei oikein löytyny sopivaa.

Että onko jotain momentteja sitte laakerissa ja silleen,ja onkohan kallis jos käy jossain vaihdattamassa???

Toi vakiseppä ei oikein innostunu;meinas just että on niitä erikoisuuksia jotain laakerin kireyksissä ja sillai.
Paha sanoa ku ite ei tietoa asiasta minkäänlaista kun noita etuvetoisia vaan ollu.


-entinen omistaja oli vaihattanu toisen vetarin ja sillon luultavasti ainaki sillepuolelle stefa vaihdettu mut tosiaan kartaani heittää öljyä pohjaan,mut eipä ainakaan siitä kohalta sitte ruostu :roll: :roll: :roll:[/quot

Murikan laipan muttein kun kiristät 10 kiloon eli 100 Nm, niin toimii.
Huohotin takaa katsottuna perämurikan oikeassa yläkulmassa.
rassaa pikkumeisselillä kurat pois...paineilmapillilä ilmaa...
Jata
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Ti 30.11.2004 00:31
Paikkakunta: Evijärvi

Viesti Kirjoittaja Jata »

Ahaa.
Täytyypä ensin tosiaan etsiä toi huohotin venttiili ja tuossahan sanoit että missä se sijaitsee..
-Tänks
w124 300 Tdt -92
Vastaa Viestiin