Teboil vastaan Neste (moottoriöljyt)
Teboil vastaan Neste (moottoriöljyt)
Terve!
Olisi öljykysymyksiä.
Tällä hetkellä autossani (190 2,5 D) on Nesteen öljyt. Mielestäni aika paskaa kamaa (huom. oma mielipide).
Onko jollakin tietoa tai käsitystä Teboilin öljyistä, meinaan kun ovat halvempia ja omassa arvostuksessani Teboil kyllä kävelee Nesteen ohi???!!!!
Olisi öljykysymyksiä.
Tällä hetkellä autossani (190 2,5 D) on Nesteen öljyt. Mielestäni aika paskaa kamaa (huom. oma mielipide).
Onko jollakin tietoa tai käsitystä Teboilin öljyistä, meinaan kun ovat halvempia ja omassa arvostuksessani Teboil kyllä kävelee Nesteen ohi???!!!!
kokeileppa hakua vaikka sanalla "moottoriöljy" tai "öljynpaine"
on käyty lukemattomia keskusteluja paineista sun muista.
teboilin 5w50 öljyillä omat mersut on ainaki tahtonu naputella tyhjäkäynnillä...
on käyty lukemattomia keskusteluja paineista sun muista.
teboilin 5w50 öljyillä omat mersut on ainaki tahtonu naputella tyhjäkäynnillä...
Viimeksi muokannut Mika.T, Ti 08.02.2005 16:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Michael M.
- Vakiokalustoa
- Viestit: 495
- Liittynyt: Ke 16.06.2004 19:54
- Paikkakunta: Espoo
- Automatic260E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 474
- Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
- Paikkakunta: Itä-Vantaa
Oikea Vastaus on Mobil 1 RF 5w 50
ja ihan uusiin 0w30
ja ihan uusiin 0w30
Viimeksi muokannut Automatic260E, Ti 08.02.2005 23:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Minulla poistuivat teboilin powerit moottorista itsekseen 1200km ajolla. Kaadoin nesteen öljyt tilalle ja kulutus muuttui normaaliksi. En olisi muuten uskonut tätä juttua, jos ei omalle kohdalle olisi sattunut.
Väitän että ainakin teboilin halpaöljyt on täyttä paskaa. Kalliimmista en tiedä. Nesteen öljyillä ei ole ollut ikinä mitään ongelmia.
Väitän että ainakin teboilin halpaöljyt on täyttä paskaa. Kalliimmista en tiedä. Nesteen öljyillä ei ole ollut ikinä mitään ongelmia.
- jösse12488
- Vakiokalustoa
- Viestit: 164
- Liittynyt: Su 19.12.2004 18:39
- Paikkakunta: Kärsämäki
1000 km vaihtovälijösse12488 kirjoitti:Kyllä mersuun pitää käydä samat öljyt kuin Valmettiinkiin.10/30 W Valtra super on rautaa
Saa ajaa 10 00 km öljynvaihtoväliä eikä tarvi lisätä öljyä.


juu tän voi poistaa
Lisää tietoa: www.skg.fi
Hyvää öljyä se on. Meillä on toyota kulkenut sillä jo pitkään. Ennen sitä myyntiini kyllä nesteen kanisterissa Valtralla. Ainakin minä suosittelen. Valtralta sitä saa teboilhinnalla (n. 30€/20l) ja se on kuitenkin laatuöljyä!jösse12488 kirjoitti:Kyllä mersuun pitää käydä samat öljyt kuin Valmettiinkiin.10/30 W Valtra super on rautaa
Saa ajaa 10 00 km öljynvaihtoväliä eikä tarvi lisätä öljyä.
Olen ehkä jäävi vastaamaan, mutta vastaanpa kuitenkin. Työskentelin vielä 6kk sitten Nesteellä (5v putkeen) ja ainakaan minun kohdalle ei varsinaisesti ole sattunut "huonoa" öljyä. Mielestäni useinmiten öljyn oikea valinta ei ole kaikille selvää. Eihän nyt herranjumala M110:kään pysy Nesteen CityPro 0W40 Mobilin RF:sta puhumattakaan! Nesteeltä Esim. CityStandard voisi olla osuvampi valinta. Hinnoittelu on usein hyvinkin paikkakohtaista, mutta ei nesteen/fortumin öljyt ole ikinä halvimpia olleet. Kai tuo jokavuotinen bensiinin tutkimustulos jo jotain Fortumista/nesteestä kertoo ja ovathan nykyiset polttoaineet myös rikittömiä.
Monenlaista olen kuullut, mutta harva on oikeasti perusteltavissa pelkästään ja juuri sillä, että öljy on jotain Nesteen paskaa litkua!!! EIKÖ?
Monenlaista olen kuullut, mutta harva on oikeasti perusteltavissa pelkästään ja juuri sillä, että öljy on jotain Nesteen paskaa litkua!!! EIKÖ?

W126.022 1985
Passat 1.8T Variant 1998 0.5bar
900 T16 1990 1.15bar
BMW E34 525i Vanos
Passat 1.8T Variant 1998 0.5bar
900 T16 1990 1.15bar
BMW E34 525i Vanos
Re: Jäteöljyä
Apua! Uskallankohan ajaa enää olenkaa ettei autoni hajoa heti kättelyssä...steelman kirjoitti:Kyllä jos vähääkään autostaan välittää niin ei koneeseen teboilin tai nesteen öljyjä kaada.
Vaikka onhan se jo 340tkm kestänyt joista 170tkm omassa käytössä, koneessa "huonot" Teboil Gold 5w-40 öljyt...
Pitääpä lähteä heti vaihtamaan...
S204 200CDI - 14
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
Uskallat sillä. Nesteen öljyistä ei minulla ole pahaa sanottavaa. Teboilin huonot kokemukset rajoittuvat halvempiin laatuihin, joilla ei sitten kovin paljon yhteistä moottoriöljyn kanssa ole. Kalliimmat laadut voivat olla ihan kelvollisia. Tosin en ihan pikkukummassa kuitenkaan teboilia moottoriin kaataisi.
Vaikka tätä ei ketjun avauksessa kysyttykään, niin Kaapo vastaa silti. Forumin ilmeisesti ainoana kerettiläisenä käytän lossin koneessa Castrolin 5W40 lientä ja hyvin pelaa. Ei roklota yläkerta kylmästartissa, pannu pyörii vinhaan pakkasellakin, pitää paineet kuumanakin kahden pintaan joutavalla käynnillä, ei tule läpi mistään päin konetta, menekki on litran pintaan 10.000 kilsalla eikä öljy ole sudenkuraa vielä vaihtovaiheessakaan.
Toisaalta täysin kelvotonta öljyä tuskin missään enää myydäänkään. Jonkun sortin vähimmäisstandardin ne kaikki täyttävät.
Ja jos ottaa huomioon forumin valtaosaa edustavien moottoreiden iän ja kilometrit, niin taivavat kaikki nykyiset öljyt olla "ylihyviä" näihin koneisiin

Toisaalta täysin kelvotonta öljyä tuskin missään enää myydäänkään. Jonkun sortin vähimmäisstandardin ne kaikki täyttävät.
Ja jos ottaa huomioon forumin valtaosaa edustavien moottoreiden iän ja kilometrit, niin taivavat kaikki nykyiset öljyt olla "ylihyviä" näihin koneisiin



Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kotitestit
Terve!
Noin yleisesti ottaen kotioloissa on aika vaikea tehdä eroa eri merkkiöljyjen suhteen. Viskositeetin vaikutukset saattavat näkyä koneessa pysyvyydessä ja tyhjäkäyntipaineissa tms.
Eri merkkisten öljyjen lisäaineistuksessa on jonkin verran eroja ja olen antanut itselleni kertoa, jotta öljymerkin vaihto saattaa hetkellisesti lisätä öljynkulutusta. Tuo kuitenkin tasoittuu normaalisti parin vaihtovälin jälkeen.
Omat teesini ovat seuraavat:
1. Aina täyssynteettistä kamaa, niin vanhaan kuin uuteenkin moottoriin (siis kunnossa olevaan).
2. Mikäli lämpimät lähdöt talvellakin, niin 5Wx öljy.
3. Jos pakkaslähtöjä, niin 0Wx öljy.
4. Väljään, öljyä syövään koneeseen voi laittaa vaikka esson 10W30:stä.
Tällä hetkellä perheen molemmat kärryt tulee voideltua Mobiliin RF 0W40:llä. Seuraavassa vaihdossa tuossa keväämmäällä siirryn taasen todennäköisesti 5W50:seen, nesteen ykkönen tai RF.
Noin yleisesti ottaen kotioloissa on aika vaikea tehdä eroa eri merkkiöljyjen suhteen. Viskositeetin vaikutukset saattavat näkyä koneessa pysyvyydessä ja tyhjäkäyntipaineissa tms.
Eri merkkisten öljyjen lisäaineistuksessa on jonkin verran eroja ja olen antanut itselleni kertoa, jotta öljymerkin vaihto saattaa hetkellisesti lisätä öljynkulutusta. Tuo kuitenkin tasoittuu normaalisti parin vaihtovälin jälkeen.
Omat teesini ovat seuraavat:
1. Aina täyssynteettistä kamaa, niin vanhaan kuin uuteenkin moottoriin (siis kunnossa olevaan).
2. Mikäli lämpimät lähdöt talvellakin, niin 5Wx öljy.
3. Jos pakkaslähtöjä, niin 0Wx öljy.
4. Väljään, öljyä syövään koneeseen voi laittaa vaikka esson 10W30:stä.
Tällä hetkellä perheen molemmat kärryt tulee voideltua Mobiliin RF 0W40:llä. Seuraavassa vaihdossa tuossa keväämmäällä siirryn taasen todennäköisesti 5W50:seen, nesteen ykkönen tai RF.
Terveisin
Tero
Tero
Re: Kotitestit
Eli RF:n koska Nesteen Ykkönen ei ole täyssynteettistä, vain lisäaineet ovat..dieselflosse kirjoitti:Seuraavassa vaihdossa tuossa keväämmäällä siirryn taasen todennäköisesti 5W50:seen, nesteen ykkönen tai RF.
Öljyn valinnassa huomattavasti tärkeämpää kun valmistajan nimi on se, että öljy vastaa moottorikohtaisia vaatimuksia. Esim jos vaatimuksena on mb 229.1 ja öljupurkista löytyy sama numerosarja voi öljyä käyttää oli valmistaja kuka hyvänsä.
Jos joku haluaa maksaa tuotemerkistä ylimääräistä niin siitä vaan. Itse käytän Nesteen City Pro:ta talvella ja Mobilin Delvac:ia kesällä. 20 l pöntösssä kun ostaa niin litrahinta on kohtuullinen (n. 5€/l Neste ja 2€/l Mobil).
Jos joku haluaa maksaa tuotemerkistä ylimääräistä niin siitä vaan. Itse käytän Nesteen City Pro:ta talvella ja Mobilin Delvac:ia kesällä. 20 l pöntösssä kun ostaa niin litrahinta on kohtuullinen (n. 5€/l Neste ja 2€/l Mobil).
Viimeksi muokannut jaket, Ke 09.02.2005 16:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Kotitestit
Miten tämän nyt tulkitsee...keef kirjoitti:
Eli RF:n koska Nesteen Ykkönen ei ole täyssynteettistä, vain lisäaineet ovat..
"NESTE 1 5W-50
Synteettinen moottoriöljy
SAE 5W-50
API SJ/CF
Neste 1 5W-50 on erikoisluokan moottoriöljy, joka perustuu synteettiseen perusnesteeseen. Lisäaineyhdistelmässä on tehokkaat kulumisen-, syöpymisen- ja hapettumisenestoaineet, sekä puhdistavat ja jakauttavat ominaisuudet. Neste 1 5W-50:n synteettinen perusöljy ei vaikuta haitallisesti moottorin tiivisteisiin ja sitä voidaan tarvittaessa sekoittaa tavallisiin mineraaliöljyihin.
Neste 1 5W-50 pienentää polttoaineen kulutusta, antaa erinomaisen kylmäkäynnistyvyyden, moottori toimii sekä korkeissa että matalissa käyntilämpötiloissa paremmin kuin mineraaliöljyllä.
Neste 1 5W-50 estää karsta-, liete- ja lakkakerrostumien syntymisen ja säilyttää moottorin täyden tehon. "
Terveisin
Tero
Tero
^^^^Semmosta vaan tuli mieleen, että uskaltaako laittaa täyssynteettiset vanhaan -81 200D moottoriin joka on aina saanut vain mineraaliöljyjä (mobilin 15/40 ja 10/30). Käsittääkseni tuo käyttämäni mineraali xhp delvac on erittäin laadukas dieselmoottoriöljy. Onko hyötyä siirtyä synteettiseen?
Ilman moottorin sisäpesua ei varmaankaan uskalla mineraaliöljystä synteettiseen siirtyä. Vai kuinkas?
Ilman moottorin sisäpesua ei varmaankaan uskalla mineraaliöljystä synteettiseen siirtyä. Vai kuinkas?

Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väitän, että juuri ne dieselmoottoriöljyt on niitä oikeita öljyjä siihen koneeseen. Niitä käytetään raskaassa kalustossa vielä tänäkin päivänä. Hinta on edullinen mutta öljy on hyvää. Dieselmoottoriöljyt ovat erittäin peseviä, toisin kuin beniinimoottoreiden mineraaliöljyt, joten tuskin mitään sisäpesua tarvitaan. Tosin synteettisiin siirtymisessä ei minusta ole mitään hyötyä. w124:ssa ne toki toimii, mutta niin toimii tuo delvacin. Itse en huomannut mitään eroa missään, kun testasin mobil synt S:sää ja delvac dieseliä. Jälkimmäinen oli vain huomattavasti halvempaa ja nimenomaan dieselille suunniteltu.
Re: Kotitestit
Juuri niin, kaikki tykkää omistaan mutta millaisiin täsmällisiin faktatietoihin tuo jonkun öljyn väitetty paremmuus perustuu, onkin sitten ihan toinen juttu.dieselflosse kirjoitti:Terve!
Noin yleisesti ottaen kotioloissa on aika vaikea tehdä eroa eri merkkiöljyjen suhteen.
Jos joku väittää jotain öljyä paremmaksi kuin toinen, niin monessako tapauksessa väite perustuu todellisiin mitattavissa oleviin asioihin - väittäisin että melko harvoin. Pääasiassa taidetaan puhua tunnetasolla. Hyvänä esimerkkinä voi todeta, että öljy jota toinen pitää parhaana, on jonkun toisen mielestä huonointa mahdollista.
Öljymerkkien keskinäisen paremmuuden selvittäminen ei onnistu kotikonstein, vaan siinä tarvittaisiin hyvin laaja-alainen tutkimus. Siihen pitäisi sisältyä muun muassa öljyn vaikutus moottorin kulutuskestävyyteen ja pelkästään jo sen selvittäminen vaatii valtavan työmäärän laboratoriotason laitoksineen. Sellaisen tekemiseen tarvitaan ihmisiä, joiden ammatti on tutkiminen.
Moottorien kestävyys on alalla oloni kolmena vuosikymmenenä parantunut merkittävästi. Kun 70-luvun moottori alkoi 100.000 km kohdalla olla finaalissa, niin nykypäivänä niillä voidaan päästä moninkertaisiin kilometreihin. Kehitystä on varmasti tapahtunut kaikilla osa-alueilla, mutta ihan varmasti suuri syy kehitykseen on ollut öljyillä.
- jösse12488
- Vakiokalustoa
- Viestit: 164
- Liittynyt: Su 19.12.2004 18:39
- Paikkakunta: Kärsämäki
Perhana
Kun kehuin Valtra Superia tarkoitus oli kirjoittaa 10 000 km välein tapahtuvasta öljynvaihdosta. "Panovirepaholainen" iski ja tietysti yksi nolla jäi pois ja ajatus meni persiilleen
Kymppitonnissa ei tartte lisäillä öljyjä vaikka koneella on takana 730 000 km. Saattais mennä pitempäänkiin, mutta olen tottunut vaihtamaan öljyt tuossa kilometrimäärässä. Kyllä nykyöljyillä kone pysyy kunnossa
[/b]




Kun kehuin Valtra Superia tarkoitus oli kirjoittaa 10 000 km välein tapahtuvasta öljynvaihdosta. "Panovirepaholainen" iski ja tietysti yksi nolla jäi pois ja ajatus meni persiilleen


MB W 202 220 D aut -96
Valmet 305
Nissan KingCap
Valmet 305
Nissan KingCap
Sellaiseen tulokseen olen itsekin tässä tullut, että kyllä se kone kelpuuttaa melkein mitä öljyä tahansa. Omassa W124 200d on tullut käytettyä monenlaista öljyä ja hyvin on kestänyt, vaikka 200 000 km (yht. 630 000) verran on tullut ajettua TB:n 10W30 powerilla tai super hpd:llä. Ainoa ero verrattuna 5W50 rf: ään on noin 0,2 barin öljynpaine-ero kuuman koneen tyhjäkäynnillä.
316i bemarissa huomasin eroja ventiileiden nakuttelussa eri öljyjen välillä, vaikka siinäkin tapauksessa tb:n öljy oli paras (rf: nakutti hiukan kuumana, Neste 1: nakutti paljon kunnes kone lämpesi, TB synt diesel öljy: nakutti n 3 s käynnistämisen jälkeen)
Nyt on tullut laitettua koneisiin nesteen 10w40 turbo lxe:tä, kun sitä on tynnyrillinen tallissa (vähän yli 2€/l)
316i bemarissa huomasin eroja ventiileiden nakuttelussa eri öljyjen välillä, vaikka siinäkin tapauksessa tb:n öljy oli paras (rf: nakutti hiukan kuumana, Neste 1: nakutti paljon kunnes kone lämpesi, TB synt diesel öljy: nakutti n 3 s käynnistämisen jälkeen)
Nyt on tullut laitettua koneisiin nesteen 10w40 turbo lxe:tä, kun sitä on tynnyrillinen tallissa (vähän yli 2€/l)
Kotikonstein on tosiaan aika mahdoton tehdä mitään todellisia kokeita, mutta yksi juttu on silti helposti selvitettävissä, eli se pysyykö öljy koneessa kuinka hyvin. Itsellä jostain syystä ei Teboilin toisinaan laadukkaaksikin mainittu Diamond pysynyt M110:ssa kunnolla, vaan vaihtovälillä piti lisätä. Vaihdoin öljyksi Castrolin Magnatecin, ja sillä ajoi 10tkm aivan mainiosti, eikä pinta laskenut tikun maksimimitasta kuin puoleen väliin. Laitoin syksyllä 240D:hen Diamond Dieseliä, jota piti lisätä 5tkm jälkeen. Taitaa olla aika vaihtaa Delvaciin, josta veikkaan että pysyy sisällä hyvin.
Näiden kokemusten myötä en silti menisi sanomaan Teboilin öljyjä välttämättä huonoiksi - voihan olla, että ne vain eivät sovi kaikkien koneiden tai merkkien kanssa, samahan on nähty esim. peräöljyjen suhteen...
Tämä siis sillä edellytyksellä, että öljyn kohtuullisessa katoamisessa on jotakin haitallista, ties vaikka olisi eduksi koneelle.
Näiden kokemusten myötä en silti menisi sanomaan Teboilin öljyjä välttämättä huonoiksi - voihan olla, että ne vain eivät sovi kaikkien koneiden tai merkkien kanssa, samahan on nähty esim. peräöljyjen suhteen...
Tämä siis sillä edellytyksellä, että öljyn kohtuullisessa katoamisessa on jotakin haitallista, ties vaikka olisi eduksi koneelle.
W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85
Hyvä kaapo!Kaapo kirjoitti: Toisaalta täysin kelvotonta öljyä tuskin missään enää myydäänkään. Jonkun sortin vähimmäisstandardin ne kaikki täyttävät.
Ja jos ottaa huomioon forumin valtaosaa edustavien moottoreiden iän ja kilometrit, niin taivavat kaikki nykyiset öljyt olla "ylihyviä" näihin koneisiin![]()
![]()
Puhut ihan asiaa. Vi**nko väliä sillä on, mitä sinne koneeseen kaataa, kunhan nyt yleensä kunnollista tavaraa laittaa ja riittävän usein vaihtaa.
Siitäpä tulikin mieleeni, että pitäisi varmaan käydä ostamassa uusi auto, jossa vaatimuksena on käyttää superhyperextramaksavaa, 39.90€/L, öljyä. Syystä, että vaihtoväli on jotain 50000km. Jospas laittaisikin ihan hyvät kunnolliset öljyt ja vaihtaisi ne esim. 15tkm. välein.
Voisin sitten 10 vuoden kuluttua palata asiaan tällä foorumilla (jos asia silloin enää ketään kiinnostaa), ja kertoa miten todennäköisen ongelmattomasti ensimmäiset 500000km ovat sujuneet...

jaa, Esson oljyilläkö ei aja kukaan?
mulla on Esson Essolube XT2 10W30 kesät talvet pyhät ja arjet 

MB C220D Farmari, MB609 James Cook