Edelleen ei tie riitä!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mahannus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: Pe 14.11.2003 14:06

Edelleen ei tie riitä!

Viesti Kirjoittaja mahannus »

Siis kohta lähtee järki, on tullut samasta aiheesta juputettua ennenkin.,
Eli auto on 124 -250D -88 aj.430tkm
Moottoritienopeuksilla auto tuntuu niinkuin se ei olisi jäsysti tiessä kiinni vaan se huopaa laidalta laidalle, rattituntuma tuntuu siltä että niinkuin auto ohjautuisi liian herkästi todella pienellä ratin käännöllä, ja sitä pientä liikettä tehdään moottoritietllä kokoajan.
MUTTA taas joskus tuntuu että auto meneekin ihan ok ,eli vika ei tunnu aina, mutta kun ei oikeen sovi ilmoihinkaan että pakkasella menisi ok ja lauhalla ei....
osia on vaihdettu ja autoa on tutkinut ammattimies.
vaihdettu perään käytännössä kaikki mitkä sieltä kuluu, tehty nelipyöräsuuntaus,jouset vaihdettu,ohjauksen iskari vaihdettu,apusimpukka kiristetty,renkaat hakkapeliitat, etuiskarit vaihdettu (katsastuksessa takaiskareissa ei vikaa ainakaan mittausten mukaan).
alkaa jo nolostuttaan viedä autoa aina huoltoon saman vian takia, pyysin tarkastamaan alapallot mutta ei niissä asentajan mielestä ollut väljää, voiko olla että alapallot vaikkei niissä suoranaista väljää ole niin voiko ne olla jotenkin muuten huonot tms.?
perkule kun ei tekis mieli vaihtaa autokaan mutta kohta alkaa olla pakko.
:oops:
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Apusimpukka kiristetty, muttei vaihdettu,,,voi olla joskus pienestä kiinni.
aaaaaaaaaaaaaaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja aaaaaaaaaaaaaaa »

Olisi hyvä tietää mitä kaikkea sinne on jo vaihdettu ?

Pannaan pari arvausta kuitenkin...

-taka narinahelat (alatukivarren uloin hela)
-apusimpukka kiristetty ?olisiko simpukka kuitenkin ? apusimpukkaa ei paljon kirimällä korjata, oisko siinä väljää?, raidetangoissa väljää
-etu alatukivarren kumit
-alapallot (jos kerta ei ole tarkastettu)

Koliseeko alusta?

Onhan ammattimiehellä jolla käytät kokemusta mersun väljien etsimisessä ? Täältäkin saa lukea hyviä ohjeita miten todetaan eri nivelien ja tukitankojen väljät.

Itsellä kun alkoi tuo soutaminen ,vaihdoin kerralla kaikki nivelet ja tukitangot ja puslat, kirin simpukan ja tein 4 pyöräsuuntauksen, menee kuin juna..
Jarno M.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 10.12.2004 20:10

Viesti Kirjoittaja Jarno M. »

:? Kuulostaapa kovin tutulta. Heti kun on uraa tai sivutuultta, niin olis kuin nuorta tyttöä rauhoittelis ;)

Itselläni on uudet Nokian Rsi:t ja ne on kyllä levottomat. Saksan tuonti kun on, niin tuontihetkellä alla olleet kitkat Goodyearin ultragripit eivät olleet yhtään levottomat. epäilenkin osasyyksi renkaita tuohon hakemiseen, koska uusissa kitkoissa on pehmeämpi ja periksi antavampi kumiseos..

Alapallonivelet lyö kanssa jo kol-kol-kol aina pakkasröpössä. Se mikä noin maalaisjärjellä ajateltuna voisi aiheuttaa tuota seilaamista voisi olla seuraavaa:

Eli kun se alapallonivel kuluu siinä kolossaan (joku inssi mulle selitti sen kupin istukan olevan muovia ja murenevan vanhuuttaan ja täyttävän pohjalta pallonivelen istukkaa), niin se alkaa natisemaan a.k.a takeltelemaan. No nyt sitten tätä pientä ohjausliikettä tehdessä, se takeltelu aiheuttaa pientä vaihtelua etupään sulaan liukuvuuteen (öh.. ohjauspyörän liikkeessä) vähän samalla tavalla kuin takelteleva iskarin yläpään laakeri.

Tämä nyt on tälläistä päättelyä, mutta kerro paraniko, kun vaihdoit ne á 20 ekee maksavat pallonivelet ;)


-jarno
03.04.1990 MB 300 TDT; 21.01.2009 E220 CDI; 07.02.2012 E200 CDI BE A PB
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Ajokoira urissa :roll:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

No yksi tarkistettava vielä:

oletko tarkastanu sen pienen rättinivelen joka on ohjausakselin ja simpukan välissä. Näkee auton alta kun katsoo ylöspäin ohjaussimpukan takana.
Toinen heiluttaa rattia ja toinen katsoo mahdollista klappia.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Pikku offtopic-kommentti omasta autosta. Käytin sitä siis viime viikolla Veholla alustan tarkistuksessa ja siellä huomasivat erinäisiä asioita mm. että vasen alapallo on väljä. Hassua on kuitenkin, että oikeasta etukulmasta kuuluu kolinaa juuri tuossa Jarno M:n mainitsemassa "pakkasröpössä". Lieneekö jotain jäänyt testaajilta huomiotta. :? Höh – pitääkö vaihdattaa pallot molemmille puolille.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Edelleen ei tie riitä!

Viesti Kirjoittaja spede10 »

mahannus kirjoitti:Siis kohta lähtee järki, on tullut samasta aiheesta juputettua ennenkin.,
Eli auto on 124 -250D -88 aj.430tkm
Moottoritienopeuksilla auto tuntuu niinkuin se ei olisi jäsysti tiessä kiinni vaan se huopaa laidalta laidalle, rattituntuma tuntuu siltä että niinkuin auto ohjautuisi liian herkästi todella pienellä ratin käännöllä, ja sitä pientä liikettä tehdään moottoritietllä kokoajan.
MUTTA taas joskus tuntuu että auto meneekin ihan ok ,eli vika ei tunnu aina, mutta kun ei oikeen sovi ilmoihinkaan että pakkasella menisi ok ja lauhalla ei....
osia on vaihdettu ja autoa on tutkinut ammattimies.
vaihdettu perään käytännössä kaikki mitkä sieltä kuluu, tehty nelipyöräsuuntaus,jouset vaihdettu,ohjauksen iskari vaihdettu,apusimpukka kiristetty,renkaat hakkapeliitat, etuiskarit vaihdettu (katsastuksessa takaiskareissa ei vikaa ainakaan mittausten mukaan).
alkaa jo nolostuttaan viedä autoa aina huoltoon saman vian takia, pyysin tarkastamaan alapallot mutta ei niissä asentajan mielestä ollut väljää, voiko olla että alapallot vaikkei niissä suoranaista väljää ole niin voiko ne olla jotenkin muuten huonot tms.?
perkule kun ei tekis mieli vaihtaa autokaan mutta kohta alkaa olla pakko.
:oops:
Mulla oli täsmälleen sama ongelma viime kesänä. Auto teki samat temput siitä huolimatta, että oli käytetty nelipyöräsuuntauksessa.
Sitten oli katsastuksen vuoro, jossa katsastusmies ykskantaan ilmoitti, että vasen alapallo on vaihdettava.
No, niin tein ja kaikki ajokoirahuolet loppuivat siihen! Toki olin ennen sitä jo kerinnyt vaihtamaan taakse säätötangot ja oikealle puolelle eteen a-tukivarren puslat ja raidetangon.
Alapallon vika ei välttämättä esiinny jatkuvasti. Se siinä juuri hämääkin. Oli hyviä aikoja välillä, kunnes taas jossain vaiheessa muljahteli.
Alapallon vaihto ei ole hirveän hankala, etenkin jos on käytettävissä sopiva puristin uuden painamiseksi paikalleen. Vanha lähtee helposti, kun vetää ensin rälläkällä alapuolelta kupin pois ja lyö sen jälkeen yläpuolelta pallon läpi. Kuoren voi sahata poikki ja lyödä ulos. Lähtee helposti.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
profiili
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 21.02.2004 13:50
Paikkakunta: Tuusmäki

Alapallot.

Viesti Kirjoittaja profiili »

Morjens vaan!

Itse ajelen 190D 2,5 turbo automatic -89 kiesillä ja olin jo hieman hermostunut tuohon vaelteluun ja vetelyyn urissa, kaltevalla tiellä ja isoissa lätäköissä. Samoin ohjaus tuntui jotenkin tahmealta eikä palauttanut enää kunnolla. Olin jo varaamassa aikaa pyörien suuntaukseen mutta
sitten alkoi kuskin puoli pitämään narinaa jonka seurauksena pajalle mars.
Paljastui että molemmat alapallot olivat aivan sökö eli useita millejä väljää molemmissa.
Tämä ei normaaleissa tarkistuksissa näy koskapa jousi painaa alatukivartta poistaen välykset. Rautakangella pajallakin asia tarkistettiin.
No kuitenkin molemmat pallot vaihtaen ja narina on tiessään eikä suuntauksiakaan tarvitse tarkistaa.
Auton käyttäytyminen muuttui todella ratkaisevasti!!
Avatar
Lucky-Dog
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 08.02.2005 16:37
Paikkakunta: Kaanaa

Re: Edelleen ei tie riitä!

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

mahannus kirjoitti:Siis kohta lähtee järki, on tullut samasta aiheesta juputettua ennenkin.,
Eli auto on 124 -250D -88 aj.430tkm
Moottoritienopeuksilla auto tuntuu niinkuin se ei olisi jäsysti tiessä kiinni vaan se huopaa laidalta laidalle, rattituntuma tuntuu siltä että niinkuin auto ohjautuisi liian herkästi todella pienellä ratin käännöllä, ja sitä pientä liikettä tehdään moottoritietllä kokoajan.
MUTTA taas joskus tuntuu että auto meneekin ihan ok ,eli vika ei tunnu aina, mutta kun ei oikeen sovi ilmoihinkaan että pakkasella menisi ok ja lauhalla ei....
osia on vaihdettu ja autoa on tutkinut ammattimies.
vaihdettu perään käytännössä kaikki mitkä sieltä kuluu, tehty nelipyöräsuuntaus,jouset vaihdettu,ohjauksen iskari vaihdettu,apusimpukka kiristetty,renkaat hakkapeliitat, etuiskarit vaihdettu (katsastuksessa takaiskareissa ei vikaa ainakaan mittausten mukaan).
alkaa jo nolostuttaan viedä autoa aina huoltoon saman vian takia, pyysin tarkastamaan alapallot mutta ei niissä asentajan mielestä ollut väljää, voiko olla että alapallot vaikkei niissä suoranaista väljää ole niin voiko ne olla jotenkin muuten huonot tms.?
perkule kun ei tekis mieli vaihtaa autokaan mutta kohta alkaa olla pakko.
:oops:
Ohjeistusta ...heh...
- taka-alatukivarren uloin hela...tsekkaa onko pultti keskellä jos ei niin väljä ja vaihtoon...voipi olla niin kulunut että on jumissa ja välys ei nosturilla tunnu....
auto ylös...isot "vittupihdit"...alaleuka pultin päähän...yläleuka jarrusatulan alempaan pulttiin...työnnä rengasta ylös testaa välys...
-samanlaisilla pihdeillä onnistuu alapallonivelien testaus tai tarkasta pultin ja alatukivarren välinen etäisyys...sama mol. puolin
- aurauksen arvot...montako milliä edessä...takana...madallussarja ???
- madallettu......taakse max 1mm yhteensä eteen 2 mm
- normaali...taakse max 2 mm eteen max 3
JOS AURAUKSET SÄÄTÄÄ AUTODATAN MUKAAN ESIM. 3 MM TAAKSE
EI MB OLE HYVÄ AJAA VAIKKA VAIHDAT KUINKA PALJON OSIA.

Palauttaako ohjaus hyvin keskelle... jos ei...ettei vaan olisi ohjaussimpukkaa
vedetty liian tiukalle...jos sitä on liikaa kiristetty ohjausliikkeet ovat tökkiviä,
ikäänkuin ohjaus tarttuilisi....nämä kun tsekkaat jo kulkee hyvin..
Vastaa Viestiin